fbpx
Україна допомагає КНР будувати авіаносець та НИТКА

Україна допомагає КНР будувати авіаносець та НИТКА

 

Незалежно від перспектив проекту китайського варіанту навчального комплексу підготовки льотчиків палубної авіації “Нитка” – він практично відповідає українському оригіналу. Особливо схожі розмір і зовнішній вигляд трампліна, повідомляє з посиланням на джерело в російському ВМФ Kanwa. На його думку, центр неможливо скопіювати, відвідавши його два або три рази. Джерело в оборонній промисловості нещодавно дав Kanwa ексклюзивне інтерв’ю з цього питання. Він визнав, що українська державна корпорація (ймовірно, «Укрспецекспорт» – Перископ 2) глибоко залучена в процес будівництва китайських авіаносців і переобладнання «Варяга». Але він також підкреслив, що подібна участь має вельми обмежений характер, а розмір реальної участі України не відповідає тим оцінкам, які дає йому навколишній світ, зазначивши, що вся доступна інформація з цього виходить від державної корпорації. За його словами, інформація про те, що «Варяг» буде оснащуватися українською головною енергетичною установкою, є правдою. Україна також продасть КНР два ДКВП «Зубр», а не чотири, як широко обговорювалося за межами України. За словами джерела, «за минулі 2-3 роки військово-технічне співробітництво між КНР і України вийшло на якісно інший рівень – в основному через те, що Китай хоче отримати доступ до технологій, а ми вважаємо, що це не відповідає нашим економічним інтересам. Таким чином, в ході візиту українського президента до Пекіна сторони обговорювали перспективи зміцнення ВТС, але ніяких конкретних планів на сьогоднішній день не існує. На першому етапі КНР хоче вивчити конструкцію «Зубра», і ми пояснюємо їм, що це було б непогано і що ми могли б зробити деякий сприяння, але без передачі технологій. У результаті китайська версія «Зубра» відрізняється від оригіналу, з урахуванням того, що на ньому встановлені китайські системи озброєння і управління вогнем, крім того, остаточна збірка також здійснюється в КНР. Ми будуємо тільки корпус. Крім того, враховуючи габарити китайської висадочної техніки, ми змінили розташування відсіків». Авторитетне джерело також нещодавно заявило журналісту Kanwa: «українські експерти відвідали Харбінську котлотурбінну фабрику. Після проекту співпраці з газової турбіни ДН80, про яку вам вже відомо (проект містив передачу КНР технологій виробництва газової турбіни ДН80, і ці турбіни встановлені на авіаносці «Варяг»), найбільшим проектом китайсько-українського співробітництва в галузі військово-морських систем є сприяння Харбінській котлотурбінній фабриці у виробництві потужних котлів і енергетичних установок військового призначення». На питання про те, чи будуть нові котли встановлюватися на китайських авіаносцях, будівництво яких заплановано незабаром, співрозмовник просто посміхнувся. В даний час можна з упевненістю стверджувати, що «Варяг» і китайський варіант авіаносця будуть оснащені українськими котлами. Роботи просувалися успішно, Україна поставить у КНР дослідні котли. У рамках будівництва китайського варіанту навчального центру НИТКА, за словами тих же джерел, співпраця носить дуже обмежений характер, оскільки українці вже продали технології і озброєння і не несуть відповідальності за будівництво об’єктів військового призначення. Україна тільки проконсультувала китайців щодо внутрішнього планування НИТКИ і передала їм інформацію щодо будівель і споруд. На думку Kanwa, навіть це можна вважати непоганим результатом. Завдяки такому співробітництву з Україною КНР має можливість зрозуміти основні підходи до будівництва НИТКИ. В України є багато можливостей для продажу своїх озброєнь і технологій, на відміну від Росії, де весь експорт озброєнь і військових технологій повинен здійснюватися через компанію «Рособоронекспорт». За словами джерела Kanwa, «експорт таких озброєнь як ПТУР «Комбат» лежить у сфері відповідальності компанії «Артем», яка також поставляє в КНР ракети «повітря-повітря» Р-27т/Р. У компанії є право на самостійну експортну діяльність. ВАТ «Харківське конструкторське бюро з машинобудування ім. А. А. Морозова» також має право на експорт танкових дизелів 6ТД-2. Компанії «Антонов» і «Івченко-Прогрес» також можуть поставляти в КНР двигуни безпосередньо». Повертаючись до будівництва в КНР аналога НИТКА, кілька років тому Kanwa повідомляла, що українська НИТКА знаходиться в прямому підпорядкуванні Військово-морських сил України (ВМСУ), а міністерство оборони України має право самостійно експортувати деякі системи озброєнь. Інше джерело заявило Kanwa, що прототип винищувача Су-33 (Т-10К) не поставлявся в КНР через компанію «Укрспецекспорт». На думку Kanwa, Т-10К міг бути поставлений в Китай ВМСУ або Міністерством оборони під виглядом списаних озброєнь. Також, мабуть, що і документація по НИТКА також була передана китайській стороні безпосередньо Міністерством оборони України. Торкаючись ролі України в допомозі КНР при будівництві авіаносців, джерело відзначило, що Україна відправила в КНР обмежене число фахівців. За оцінкою Kanwa, це може означати, що після звільнення більшість українських фахівців відправляться в Шанхай під своїми справжніми іменами.


Kanwa Asian Defence

переклад

Перископ 2, Андрей Фролов