fbpx
Міжнародні новини у сфері безпеки та оборони (08.10.12 – 15.10.12)

Міжнародні новини у сфері безпеки та оборони (08.10.12 – 15.10.12)

 

1.      Російсько-індійська надзвукова ракета стала майже стратегічної

Індія провела випробування доопрацьованої  надзвукової  крилатої протикорабельної ракети “БраМос”. Відмінність від  базового варіанту “БраМос” полягає в системі наведення, що використовується  в російських стратегічних ракетах Х-101 і Х-555. Випробування оновленої ракети, що розробляється спільно Росією та Індією, були визнані успішними.
Система наведення від Х-101 і Х-555 на “БраМос” дублює вже встановлену на ракету інерційно-доплерівську, а корекція тепер проводиться і за сигналом GPS-ГЛОНАСС. Завдяки такій доробці вдалося значно підвищити точність крилатої ракети. В результаті доопрацювання “БраМос” тепер перевершує клас оперативно-тактичних ракет, але дещо не дотягує до стратегічного класу.
Стратегічні ракети Х-101 і Х-555 входять до складу озброєння російських дальніх бомбардувальників-ракетоносців Ту-95МС і Ту-160. Х-101 здатна вражати цілі на дальності до 5,5 тисячі кілометрів при масі ядерної бойової частини в 400 кілограмів. Для Х-555 ці показники становлять дві тисячі кілометрів і 410 кілограмів відповідно. Х-555 і Х-101 здатні розвивати швидкість до 920 і 970 кілометрів на годину відповідно.
Оновлена “БраМос” встане на озброєння Індії вже в 2013 році. В першу чергу вона поповнить номенклатуру озброєнь винищувачів Су-30МКІ. “БраМос” здатна нести різні типи бойового навантаження, включаючи і ядерну боєголовку. Таким чином, деякі Су-30МКІ ВПС Індії отримають статус стратегічних літаків.
В основі надзвукової ракети “БраМос” лежить російська ракета “Яхонт”. Російсько-індійська ракета здатна розвивати швидкість, що перевищує швидкість звуку в 2,5-2,8 рази, і вражати цілі на дальності до 500 кілометрів (за іншими даними – не більше 300 кілометрів). У ній широко застосовуються технології малопомітності. “БраМос” створюється в трьох основних варіантах для наземного, морського і повітряного базування.

 

2. Сухопутні війська та ПДВ Росії озброяться російськими безпілотниками
Сухопутні і Повітряно-десантні війська Росії в 2013 році приймуть на озброєння перші  розвідувальні комплекси з безпілотними літальними апаратами російської розробки. Мова йде про безпілотники “Орлан-10”, які раніше успішно пройшли держвипробування.
Випробування безпілотників “Орлан-10” проводилися і в ході масштабних навчань “Кавказ-2012”. Рішення про прийняття “Орлан-10” на озброєння може бути прийнято до кінця поточного року. В даний час завершується підготовка необхідних для цього документів. Потреба Збройних сил Росії в безпілотників малої дальності (радіус дії до ста кілометрів) оцінюється в 50 одиниць.
Комплекс “Орлан-10” розроблений петербурзькою компанією “Спеціальний технологічний центр”. Він складається з наземного пульта управління, що базується на шасі УАЗ або “Рись” (назва Iveco Lynx в ЗС РФ), а також декількох безпілотників. Маса одного апарату становить близько десяти кілограмів. “Орлан-10” має катапультний  запуск, десятигодинну тривалість польоту і можливість передавати відеосигнал на відстань до 120 кілометрів.           На початку червня 2012 головком Сухопутних військ Росії генерал-полковник Володимир Чиркін оголосив, що Міністерство оборони проводить випробування декількох безпілотників російського виробництва. До випробувань були представлені три безпілотника, проте всі перевірки зумів пройти тільки “Орлан-10”.
В даний час Збройні сили Росії використовують безпілотники BirdEye-400, Searcher Mk.II і I-View Mk.150, виробництва ізраїльської держкомпанії IAI. У квітні 2009 року Росія придбала в Ізраїлю 12 таких безпілотників на загальну суму в 53 мільйони доларів. Пізніше був укладений контракт на поставку ще 36 апаратів на суму в сто мільйонів доларів.
Розвідувальні безпілотні літальні апарати Searcher Mk.II і BirdEye 400  виявилися не пристосованими для виконання завдань в холодних російських кліматичних умовах. Найближчим часом російське військове відомство має намір замовити роботи по кліматичній  адаптації ізраїльських апаратів.
Генштаб Збройних сил, головкомат Сухопутних військ і військово-науковий комітет ЗС погодили технічне завдання на науково-дослідні роботи з адаптації ізраїльських безпілотників до російських умов експлуатації. Проект отримав шифр “Азимут” і найближчим часом надійде на розгляд військового відомства. Всі роботи планується завершити до кінця 2015 року, а їх вартість оцінюється в 11,2 мільярда рублів.
В даний час в Росії розгорнуто викруткове виробництво безпілотників “Форпост” та “Застава”, створених на базі ізраїльських Searcher Mk.II і BirdEye 400 відповідно. У 2012 році Збройні сили Росії повинні отримати 12 “Застав” і чотири “Форпоста”, а в 2013-му – 15 і шість таких апаратів відповідно. При цьому вартість одного безпілотного комплексу становить майже 900 мільйонів рублів. Цікаво, що, погодившись дозволити Росії ліцензійну збірку безпілотників, Ізраїль відмовився передавати використовувані в них технології.

3.      Ізраїль розгорнув комплекси Patriot в передмісті Хайфи.
Ізраїль у понеділок, 8 жовтня, розгорнув в передмісті Хайфи батарею зенітних ракетних комплексів Patriot.

Протиракети в Хайфі з’явилися через два дні після проникнення іранського безпілотника в ізраїльський повітряний простір 6 жовтня. БПЛА був збитий ізраїльськими винищувачами F-16 над пустелею Негев недалеко від західного кордону з берегом ріки Йордан.
Розгортання ЗРК не було екстреним заходом. Мобільні комплекси переміщаються в район Хайфи “час від часу”. Комплекси  Patriot  раніше розгорталися під Хайфою в квітні 2012 року, а також в ході Другої ліванської війни влітку 2006 року. Найближчим  часом очікується проведення спільного навчання ЦАХАЛу з підрозділами збройних сил США.
Американські ЗРК Patriot доповнюють трирівневу систему протиракетної оборони, створення якої завершується в Ізраїлі. Так, в систему ПРО увійдуть комплекси “Стріла” (Arrow), “Залізний купол” (Iron Dome) і “Праща Давида” (David’s Sling), завдяки яким Ізраїль зможе перехоплювати практично будь ракети і снаряди, а також літальні апарати.

4. Міноборони РФотримало перші літаки Як-130.
Корпорація “Іркут” завершила поставку Міністерству оборони Росії першої партії з шести навчально-бойових літаків Як-130.  Перші три літаки прибули на авіабазу Борисоглібського навчального авіаційного центру 5 жовтня. Решта три літака перегнали з аеродрому Іркутського авіаційного заводу у вівторок, 9 жовтня.
У цілому, згідно з контрактом від 7 грудня 2011 року, Міноборони замовило у “Іркута” 55 літаків Як-130. Постачання літаків планувалося завершити до кінця 2015 року. У листопаді 2011 року головком ВПС Росії Олександр Зелін заявляв про плани військового відомства до 2017 року купити 65 Як-130 загальною вартістю 30 мільярдів рублів.
Навчально-бойовий літак Як-130 спроектований ОКБ імені Яковлєва, що входять до складу корпорації “Іркут”. Літак призначений для підготовки льотчиків фронтової авіації, а також пілотів винищувачів п’ятого покоління, включаючи Т-50 (ПАК ФА). Літак має високу маневреність, здатний розвивати швидкість до 1060 кілометрів на годину і долати до двох тисяч кілометрів. На озброєнні літаки можуть стояти ракети, авіабомби та гарматні контейнери загальною масою до трьох тонн.
Крім Росії Як-130 стоять на озброєнні Сирії, а також замовлені Белоруссю, В’єтнамом і Лівією.

 

5. У грудні в Росії розпочнеться серійне виробництво оновленого Су-25
Серійне виробництво глибоко модернізованого штурмовика Су-25 почнеться в Росії в грудні 2012 року. Одночасно з початком виробництва літаку буде присвоєно новий індекс, проте яким він буде поки не відомо. В даний час літак знаходиться на завершальній стадії льотних випробувань. Мова не йде про версії Су-25СМ; до цієї версії раніше були модернізовані 30 таких літаків.
В новій версії модернізації штурмовика врахований досвід, отриманий російськими військами під час війни в серпні 2008 року, коли ВПС втратили три Су-25СМ. Глибока модернізація Су-25 дозволить літаку стати всепогодним, а також застосовувати керовані ракети і коректовані по ГЛОНАСС бомби. При цьому штурмовик навчиться не тільки вражати укріплені об’єкти противника за межами його системи протиповітряної оборони, а й безпосередньо на полі бою.
Модернізований Су-25 отримає новий комплекс радіоелектронної боротьби “Вітебськ-25” виробництва компанії “Екран”, а також прицільно-навігаційний комплекс, що дозволяє застосовувати керовані ракети Х-29 класу “повітря-поверхня” і коректовані бомби з телевізійним наведенням КАБ-КР. Зображення з таких бомб буде виводитися на екран, розташований в кабіні пілота. Раніше планувалося оснастити Су-25 окулярами нічного бачення, але потім від цієї ідеї відмовилися через занадто тісної кабіни літака.
Оновлений Су-25 отримає також нову систему зв’язку з дальністю дії до тисячі кілометрів і можливістю шифрування каналу зв’язку. Ця система дозволить інтегрувати літак в єдину автоматичну систему управління військами. Навігаційний комплекс літака буде оснащений приймачем GPS-ГЛОНАСС з можливістю подолання перешкод по цих каналах супутникового зв’язку. Нарешті, Су-25 отримає і нову електронно-оптичну тепловізійну камеру, дублюючу вже наявні оптичні та радіоелектронні системи пошуку і наведення.
На думку Головкомату  ВПС, завдяки таким нововведенням модернізований Су-25 стане цілодобовим і всепогодним літаком, чого бракувало попереднім версіям Су-25 і Су-25СМ. У лютому поточного року представник прес-служби Міністерства оборони Росії Володимир Дрік оголосив, що до 2020 року військове відомство має намір провести глибоку модернізацію 80 штурмовиків Су-25, 30 з яких вже пройшли через програму.
Тим часом, ВПС Росії мають намір прийняти на озброєння новий штурмовик, концепція застосування якого була б схожа на Су-25. Закупівля нових літаків включена до держпрограми озброєнь Росії на 2011-2020 роки. Новий літак надійде на озброєння ВПС Росії в кінці поточного десятиліття. Він отримає покращений радар, технології малопомітності і укороченого зльоту. У перспективі новий штурмовик повністю замінить всі Су-25СМ.

 

6. США завершили випробування безпілотної дозаправки
Управління перспективних розробок США (DARPA) завершило випробування автономної дозаправки в повітрі безпілотників Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk. В серії з дев’яти випробувань задіяли два БПЛА. При цьому апарати жодного разу не з’єднувалися один з одним для перекачування палива – їх стикування успішно перевірили на землі. Тим не менш, фахівці DARPA підрахували, що заправка пройшла б успішно в трьох з п’яти спроб. Таку похибку в DARPA пояснюють малої маневреністю безпілотників на висоті 13,4 кілометра.
Для дозаправки безпілотників в повітрі використовується стандартний рукав. Однак на відміну від пілотованих літаків, безпілотний заправник знаходиться нижче БПЛА, що  заправляється. Застосовувати повітряну дозаправку безпілотників на практиці поки не планується.
На етапі підготовки до випробувань БПЛА фахівці DARPA відпрацювали повітряну дозаправку на винищувачах F/A-18 Hornet. Надалі дозаправку планується випробувати на дослідному безпілотнику X-47 компанії Northrop Grumman.
Раніше також повідомлялося про плани випробувати дозаправку в повітрі нового безпілотника на водневому паливі Phantom Eye виробництва Boeing.

 

7. Серійне виробництво експортного ПАК ФА почнуть до 2020 року
Серійне виробництво експортної версії перспективного винищувача п’ятого покоління Т-50 (ПАК ФА) почнеться до 2020 року. Про це в середу, 10 жовтня, заявив міністр оборони Росії Анатолій Сердюков.
Для Росії серійне виробництво літака планувалося почати в 2015 році, а дрібносерійне – вже в 2013 році. Надходження перших літаків на озброєння Міноборони очікується до 2016 року.
Винищувач Т-50 розробляється конструкторським бюро “Сухого” і здійснив свій перший політ у січні 2010 року. У серпні 2012 року у випробуваннях задіяли вже три прототипи ПАК ФА.
В кінці серпня другий прототип винищувача, Т-50-2, успішно відпрацював пробну стиковку з літаком-заправником  Ил-78  ВПС Росії. Одночасно, як повідомлялося, Т-50-2 проходив випробування на стійкість, керованість і міцність “у великому діапазоні до-і надзвукових режимів польотів в різних конфігураціях”. Перший же прототип, Т-50-1, проходив підготовку до польотів на великих закритичних кутах атаки і випробуванням на надманевреність.
Т-50 розробляється відповідно до вимог, пропонованими до винищувачів п’ятого покоління, і, за планами Міноборони, замінить в російських ВПС винищувачі Су-27. ПАК ФА розрахований на одного пілота і здатний розвивати швидкість до 2600 кілометрів на годину. Дальність польоту літака – 4300 кілометрів, стеля – 20 кілометрів.
Літак має максимальну злітну масу в 37 тонн і здатний нести до 10 тонн озброєння, включаючи 30-міліметрову гармату ГШ-30-1, а також керовані ракети різних типів і кориговані авіабомби. Для кріплення озброєння на винищувачі передбачено до восьми зовнішніх і до десяти внутрішніх точок підвіски. У загальній складності Т-50 отримає понад десяти нових зразків озброєння.

8. Lockheed Martin модернізує 93 винищувача F-35

Компанія Lockheed Martin може отримати контракт на модернізацію 93 перспективних винищувачів F-35 Lightning II. Літаки, вироблені або замовлені на початкових етапах програми Joint Strike Fighter, планується удосконалити до версій Block 2B, 3i і 3F.
Щоб уникнути надмірних витрат на подальшу модернізацію літаків міноборони США, зокрема, вирішило знизити темпи їх початкового виробництва F-35. При цьому, на думку Гура, Пентагон у випадку більш інтенсивного початкового виробництва міг би вже зараз отримати на озброєння достатню кількість F-35 більш ранніх версій, які в будь-якому випадку перевершують за характеристиками винищувачі F-16.
В цілому програма Joint Strike Fighter передбачає будівництво понад трьох тисяч винищувачів F-35 в трьох модифікаціях: F-35A (для ПС), F-35B (з укороченим зльотом і вертикальною посадкою) і F-35C (запуск за допомогою катапульти). При цьому майже дві з половиною тисячі літаків куплять ПС, ВМС і Морська піхота США. Крім того, озброїтися F-35 планують Великобританія, Італія, Нідерланди, Норвегія, Японія та ряд інших країн.

 

9. Норвегія збільшить військовий бюджет заради покупки винищувачів F-35
Уряд Норвегії оприлюднив військовий бюджет на 2013 рік, що припускає збільшення оборонних витрат на 4,2 відсотка. Згідно з проектом бюджету, військові витрати країни в майбутньому році складуть 42,2 мільярда норвезьких крон (7,4 мільярда доларів), що на 1,7 мільярда більше, ніж у 2012 році. Збільшення витрат пов’язане з необхідністю покупки перспективних американських винищувачів F-35 Lightning II.
В цілому, на фінансування програми закупівлі американських літаків планується витратити 1,9 мільярда крон. При цьому витрати на деякі інші програми скоротяться. Зокрема, витрати на купівлю нових озброєнь і військової техніки, а також будівництво інфраструктури в 2013 році зменшаться на 12,6 відсотка до 8,1 мільярда крон. Витрати на закордонні військові операції, переважно в Афганістані скоротяться на 5,8 відсотка до 1,2 мільярда крон. Фінансування національної служби безпеки зменшиться на 1,4 відсотка до 1,1 мільярда.
Витрати на ВМС Норвегії збільшаться на 5,6 відсотка до 3,6 мільярда крон, сухопутних військ – на 1,2 відсотка до 5,6 мільярда, а на ПС – на чотири відсотки до 4,3 мільярда крон. Служба розвідки Норвегії отримає в 2013 році на 11,7 відсотка більше коштів, або 1,1 мільярда крон. Слід зазначити, що Норвегія, як і багато інших країн Європи, продовжує скорочувати військові витрати, щоб збалансувати державний бюджет в умовах глобальної фінансово-економічної кризи.
У 2010-му і 2011 роках Норвегія збільшувала свій військовий бюджет, однак різко скоротила його в 2012 році. Якщо виключити кошти, передбачені на закупівлю винищувачів F-35, оборонні витрати країни в 2013 році також будуть знижені. Норвегія і США уклали угоду про покупку винищувачів F-35 в 2008 році. У загальній складності, норвезькі ПС повинні отримає 52 бойових літака загальною вартістю близько 60 мільярдів крон. Перші два літаки були замовлені в червні 2012 року.

 

10. Розбився гідролітак Бе-12 Чорноморського флоту Росії
В суботу, 13 жовтня, близько 16.15 в районі аеродрому військового аеродрому Кача, що в 50 км від Севастополя, зазнав катастрофи гідролітак Бе-12 Чорноморського флоту Росії. При катастрофі три члени екіпажу загинули, один поранений.
Кача – один з двох що знаходяться в Криму аеродромів Чорноморського флоту Росії. Тут базуються різні види льотної техніки, в тому числі амфібії Бе-12. Бе-12 здійснював звичайний плановий політ. Катастрофа сталася, коли літак заходив на посадку. Але раптово, торкнувшись бетонки, гідролітак знову злетів угору. На другому колі машина раптом дала різкий крен вліво, вирівняти її екіпажу не вдалося. Літак на швидкості 300 км/год буквально врізався в грунт носовою частиною, і розвалився на шматки, не дотягнувши всього 200 метрів до злітно-посадкової смуги рідного аеродрому Кача. Палаючі уламки не вдавалося загасити понад годину.
У момент падіння літака у кабіні перебувало троє офіцерів: командир Руслан Васильєв, другий пілот Максим Піднебесний і штурман Дмитро Тарасов. Всі вони загинули на місці. Вижив тільки радист Дмитро Михайлов, він був в хвостовій частині, що відкололася в момент удару від фюзеляжу. Постраждалий доставлений в госпіталь Чорноморського флоту Росії, серйозних травм він не отримав, його життя поза небезпекою.
За попередніми даними, причиною аварії стала відмова лівого двигуна Бе-12. На місці катастрофи Бе-12 зараз працюють представники військової прокуратури та Слідчого комітету по Південному військовому округу РФ. Порушено кримінальну справу за статтею 351 КК РФ «Порушення правил польотів або підготовки до них». Польоти літаків типу Бе-12 припинені до з’ясування причин НП.

11. САУ Krab надходять на озброєння Війська Польського.
Після тривалого періоду доопрацювань і усіляких затягувань (в тому числі з фінансових причин), на озброєння Війська Польського, нарешті, у вересні 2012 року надійшла перша серійна батарея 155-мм самохідних гаубиць Krab, виготовлених підприємством Huta Stalowa Wola (HSW, входить до складу групи Bumar). Перша батарея в складі восьми гаубиць надійшла в 11-й Мазурський артилерійський полк імені генерала Юзефа Бема центрального підпорядкування, дислокований в Венгожево (на кордоні з Калінінградською областю РФ). Крім того, полк отримав три броньовані командно-штабні машини WD / WDSz (по одній машині командирів взводу, батареї і дивізіону), машину підвозу боєприпасів WA на шасі автомобіля Jelcz P882.53 і ремонтну машину озброєння WRUiE на шасі автомобіля Jelcz P662D.35. 2 жовтня в 11-му полку були проведені перші навчання з використанням нових гаубиць. Остаточно батарея повинна бути укомплектована до кінця листопада.
11-й Мазурський артилерійський полк був утворений в 2010 році шляхом переформування 1-ої  Мазурської артилерійської бригади, і до надходження САУ Krab включав два дивізіони – 1-й, оснащений 152-мм самохідними гарматами-гаубицями Dana, і 3-й, оснащений 122 -мм РСЗВ БМ-21 “Град”.
Міністерство національної оборони Польщі підписало з підприємством HSW контракти в травні 2008 і в червні 2011 року, що передбачають поставку до кінця жовтня 2015 року в склад 11-го полку одного дивізійного комплекту самохідних артсистем Krab, офіційно іменованого “дивізійним вогневим модулем” (Dywizjonowy moduł ogniowy – DMO) Regina (за назвою АСУ управління вогнем). До складу DMO Regina штатно входять і за контрактом повинні бути поставлені 24 самохідні гаубиці Krab (три батареї), 11 броньованих машин управління вогнем (шість машин командирів взводів і три машини командирів батарей WD і дві машини управління дивізіону WDSz), шести машин підвозу боєприпасів WA і одна ремонтна машина озброєння WRUiE. Всього польська армія планує придбати два дивізійних комплекту САУ Krab (DMO Regina).

 

12. Туреччина розміщує винищувачі поблизу кордону з Сирією
Туреччина розмістила поблизу свого кордону з Сирією ще 25 винищувачів.
Турецькі Збройні Сили у вівторок, 09.10  завершили переміщення винищувачів F-16 на авіабазу Діярбакир, поблизу кордону з Сирією. Туреччина також підсилює бойову міць своїх військ і підтягує артилерійські підрозділи до прикордонного району.
Таке розміщення відбувається в умовах запеклих боїв між сирійськими урядовими військами і силами повстанців вздовж кордону з Туреччиною.
Минулого тижня в результаті попадання на територію Туреччини випадкового снаряда з Сирії загинуло п’ять осіб. Туреччина відповіла на це вогнем, який тривав шість днів поспіль.
Повітряні сили Туреччини можуть приступити до повітряних нальотів на Сирію, якщо її дії призведуть до загибелі або поранень серед населення Туреччини. Туреччина також може спробувати створити буферну зону всередині Сирії.

13. Збройні сили Туреччини приведені в стан підвищеної готовності

Збройні сили Туреччини приведені з 11жовтня в стан підвищеної готовності.

Події у відносинах між Анкарою і Дамаском розвиваються по кризовому сценарію, керівництво НАТО веде практичні безперервні консультації з аналізу ситуації на турецько-сирійському кордоні. Туреччина спробує створити  над північними районами Сирії заборонену зони для польоту сирійської урядової авіації. Саме в цій площині слід розглядати інцидент з сирійським  цивільним літаком А320, що виконував політ за маршрутом Москва-Дамаск .
З минулого тижня турецька артилерія  практично щодня веде обстріл прикордонній сирійській території.

Турецький прем’єр-міністр  Ресеп Ердоган  заявив, що
світ змінився і Рада Безпеки ООН у складі п’яти постійних членів більше не може вирішувати долю інших країн. “Ніхто не може стверджувати, що Рада Безпеки ООН є справедливою структурою. Ми віддали світ на милість п’яти постійних членів СБ – які говорять всім що робити. Більше так не може продовжуватися. ООН має бути реформована відповідно до поняттями справедливості”.
Туреччина  посилила угруповання ВМС у Середземному морі.
До баз ВМС Туреччини в Середземному морі (Аксаз, Искендерун, Мерсин, Анталья) з інших морських районів направлені фрегати, оснащені ракетними системами, 127-міліметровими гарматами, а також ракетні катери. В їх завдання входить відбиття  можливої атаки з моря.
В прикордонні з Сирією райони Туреччини направлено близько 60 танків, і вздовж кордону до теперішнього часу дислоковано не менше 250 одиниць бронетехніки. На базах  ПС Туреччини, що розташовані в південно-східних містах Діярбакир і Малатья  загальна чисельність бойової авіації  зросла до 55 літаків.