fbpx
Розпродаж української військової авіації попахує корупцією

Розпродаж української військової авіації попахує корупцією

L-39

Наша країна входить в десятку держав світу, які виробляють літаки і комплектуючі для ракетних двигунів. Проте, як це не парадоксально, Повітряні сили в Україні близькі до стану повного занепаду. Щоб поправити положення, чиновники вирішили частину озброєння продати, обіцяючи на виручені гроші купити нові літаки і забезпечити військовослужбовців житлом.

Проте «Нова», вивчивши пропоновану схему продажу літаків, зробила висновок: існує вірогідність, що гроші, замість того щоб йти до бюджету, осідатимуть в кишенях окремих осіб.

Військові пілоти, які служать в армії, із сумом говорять, що авіація зараз доживає останні дні. На підтримку літаків в боєздатному стані держава практично не виділяє грошей. Більш того, тих крихіток, які поступають на баланс Міноборони, не вистачає навіть на пальне. Тому командування вимушене піднімати в повітря на бойові чергування легші і менш потужні повітряні судна, які споживають менше палива.

«Літати» доводиться на тренажерах 

Виникає риторичне питання: чи можливо в умовах ситуації, що склалася, забезпечити безпеку повітряного простору України? Один з військових пілотів, що побажав не називати свого імені, повідомив «Новій», що командування декларує близько 40 годин нальоту для кожного екіпажа в рік. Проте насправді це зовсім не так. — Складно навіть сказати, скільки часу ми літаємо, — можна пролітати всього декілька годин, а то і взагалі тренуватися на тренажері, — говорить джерело. — Багато професіоналів тому покидають армію і вирушають в цивільну авіацію. Адже ні житла, ні гідної зарплати, та і палива для нормальної кількості вильотів держава не дає. Більшість літаків вже близько 15—20 років знаходяться в експлуатації без капремонту.

За словами нашого співрозмовника, на сьогоднішній день, як би сумно це не звучало, в Україні фактично закінчилися Мигі, випущені в 1986—1991 рр. Час від часу пілоти літають на Су, які теж вимагають капремонту. Але для цього необхідно запросити російських фахівців, що зважаючи на ситуацію, що склалася, між двома країнами навряд чи є можливим.

 — До 2012 року у нас вже не буде на чому літати. Напевно, переходитимемо на мітли, — сумно пожартував пілот.

А ось в Харківському університеті повітряних сил ім. І. Кожедуба «Нову» завірили, що військові потребують молодих фахівців, і щороку за замовленням командування Повітряних сил Міноборони університет випускає близько 40 пілотів.

— У нас є на чому літати. Всі плани виконуються, а пілоти випускаються і йдуть служити, — розповів «Новій» Олексій Котов, замначальника Харківського університету Повітряних Сил. — Інакше, навіщо тоді потрібно було б армії стільки льотчиків?..

Хто продає військову техніку

Продажем військової техніки в Україні до 2008 року займався Департамент реалізації зайвого майна Міноборони. Проте ця структура була ліквідована, оскільки уряд вирішив, що вона збиткова і не наповнює бюджет Міноборони в тій кількості, яка вказана в щорічних планах. А замість неї Кабмін відразу ж ініціював створення держкомпанії «Укрспецторг», яка займалася б реалізацією майна армії на внутрішньому ринку.

— Саме Міністерство оборони технікою не торгує. Це майно просто знаходиться у розпорядженні відомства, — поділився з «Нової» Микола Сунгуровський, директор військових програм Центру Разумкова. — А Кабмін своїм розпорядженням передає всю техніку організації, яка може її реалізувати.

Після прийняття розпорядження про створення держкомпанії «Укрспецторг» Кабмін вирішив поставити на чолі організації Бориса Фролова, який, за непідтвердженими даними, у минулому займав пост радника глави ГК «Укроборонсервіс». Це призначення, на думку експертів, могло б зіграти чималу роль в налагодженні стосунків з продажу військового майна між компаніями і дало б можливість продавати військову техніку, тим самим заробляючи чималі комісійні.

Проте в березні цього року президент припинив постанову Кабміну про створення даної організації, порахувавши, що це суперечить Конституції. Але багато фахівців запевняють, що справа зовсім не в законі, а в тому, що збройовий бізнес виходить з-під контролю Секретаріату президента і повністю контролюватиметься Кабміном.

За словами ж самого Бориса Фролова, Віктор Ющенко своїм розпорядженням блокував надходження чималих коштів до бюджету Міноборони, який завдяки «Укрспецторгу» міг би поповнитися на суму в 3,6 млрд грн.

Літак за ціною автомобіля

Згідно з Розпорядженням «Про затвердження переліку військового майна Збройних Сил, яке може бути відчужене», після оцінки експертами стану військового майна і призначення ціни уряд вирішив виставити на аукціон деякі види озброєння, причому, просто за смішними цінами, наприклад: Л-39 (3-ій категорії) коштуватиме всього 133 тис грн. Робиться це для того, щоб реалізація військового майна здійснювалася виключно на внутрішньому ринку.

Передбачувана схема продажу озброєння виглядає таким чином: Міноборони через компанію, наприклад «Укрспецторг», виставляє літак на внутрішній аукціон. А, наприклад, ГК «Укрспецекспорт», вигравши лот і купивши судно, продає його за ціною, що у декілька разів перевищує первинну, на зовнішньому ринку.

— Літаки, згідно із списком майна, виставляються на аукціон за свідомо заниженими цінами, — говорить Микола Сунгуровський. — Судно може купити «Укроборонсервіс», у розпорядженні якого знаходяться ремонтні підприємства. Вони можуть відремонтувати літаки і продати. Чим нижче вартість судна на внутрішньому ринку, тим більше запрацюють посередники на зовнішньому. Це звичайна справа для корупційних схем.

Така думка розділяє і генеральний директор ГК «Укрспецекспорт» Сергій Бондарчук. Він повідав «Новою», що є люди, які хочуть сконцентрувати потік доходів від продажу озброєння виключно в своїх руках.  — Фактично всю схему підганяли під контрольовані організації, — говорить директор «Укрспецекспорту».

— Зараз нам заборонили реалізовувати військову техніку на внутрішньому ринку, залишивши лише зовнішній. Але боротьба за сфери впливу блокувала весь процес. І тепер в Україні нікому торгувати. Таким чином, вирішуючи свої внутрішні спори, чиновники блокують вступ засобів до бюджету Міністерства.

Проте розпорядження доки діє, лише ось немає структури, яка б мала право продавати військове майно на внутрішньому ринку. Але, як говорять експерти, це тимчасово. Рано чи пізно буде прийнято рішення про надання таких повноважень організації, що поки що не з’явилася. І літаки все ж продаватимуть за тими мізерними цінами, які вказані в документі.

Р. S. Особливо дивно виглядає відношення керівництва країни до проблеми Повітряних сил на тлі заяв про перехід на контрактну службу і вступ України в НАТО. Таку політику держави колишні керівники Міноборони називають убивчою для армії. Адже військова авіація — це фактично один з небагатьох боєздатних підрозділів, який в разі нападу повинен першим відбити атаку. Виходить, скоро можна буде брати нас просто голіруч.

Андрій Литвиненко, газета «Новая»

L-39