fbpx
Авіація Франції в операції «Сервал» у Малі

Авіація Франції в операції «Сервал» у Малі

Африка Малі НАТО ООН ПКС Франції Світ Франція

В березні 2013 року командування ЗС Франції та експерти підбили попередні підсумки операції «Сервал» за період з 11 січня до 13 лютого 2013 року. За цей час авіація ЗС Франції здійснила 970 вильотів, понад 170 з яких завершилися нанесенням ракетно-бомбових ударів по позиціям противника. Для вирішення бойових завдань (нанесення ракетно-бомбових ударів, ведення розвідки) екіпажі тактичних винищувачів задіялися за цей час понад 200 разів.

Контртерористична операція, що отримала назву «Сервал», почалася з нанесення бойовими літаками  ПС Франції ударів по наземних об’єктах терористів, в першу чергу по тренувальних таборам і складам. Близько 500 французьких військовослужбовців висадилися в Бамако. Спостерігачі відзначали, що сторони, які  брали участь в конфлікті, зазнали втрат  – у перший день був збитий французький гелікоптер (пілот загинув). Тільки в боях за м. Конна загинули 11 військовослужбовців армії Малі і 60 отримали поранення. Втрати боєвиків зарубіжні джерела оцінюють у сотні людей, правозахисники заговорили про загибель цивільних жителів у результаті бомбардувань. 16 січня французькі підрозділи вперше з моменту початку операції вступили в бойове зіткнення із загонами бойовиків. Це сталося в околицях м. Діабалі.

Після перших днів проведення операції «Сервал» французьке командування вирішило наростити чисельність свого військового контингенту в Малі спочатку до 2 500 осіб, а трохи пізніше вже до 4 тисяч. У зв’язку з збільшеними  потребами  військ в боєприпасах і засобах МТЗ значно зросли навантаження на ВТА, що здійснює їх доставку з Європи в райони операції.

Так як Франція проводить цю операцію самостійно – поза рамками НАТО, її можливості з повітряних перекидань не забезпечували  потреби розгорнутого угруповання. У зв’язку з цим деякі країни стали надавати їй сприяння своїми військово-транспортними літаками (ВТЛ).

Крім іншого Париж звернувся до світової спільноти з проханням про термінову фінансову допомогу у проведенні операції «Сервал». За оцінками незалежних військових експертів, тільки розміщення контртерористичних сил в Малі коштує більше 500 млн. доларів, при тому що ЄС профінансує цю операцію на суму всього 50 млн. євро. Тим часом у спілці ЕКОВАС заговорили про необхідність збільшити чисельність цих сил з 3 300 до 5 500 і навіть до 7 500 осіб.

Після введення французьких військ в Малі обстановка в регіоні різко загострилася. Алжир закрив свій кордон з цією країною. Мавританія розгорнула армійські частини вздовж рубежів з Малі, в ряд районів республіки були спрямовані підкріплення, збільшилося число контрольних вильотів бойової авіації. Алжир і Марокко дозволили використовувати свій повітряний простір для польотів літаків французьких повітряних сил.

Президент Нігера також повідомив, що влада Франції у зв’язку з збільшеною загрозою нападу бойовиків після початку операції скерували на північ його країни загони підрозділів спеціального призначення для охорони уранових рудників, які є головним джерелом сировини для французьких АЕС. Французькі сили безпеки охоронятимуть рудники, які розробляє компанія «Арева» в населених пунктах Імурарен і Арліт. Глава Нігера заявив, що «абсолютно точно може підтвердити» цю інформацію.

В даний час угрупування ПС Франції в Малі включає: шість тактичних винищувачів «Міраж-2000D» і шість «Рафаль», два розвідувальних літака «Міраж» F.1СR, чотири транспортно-заправних літака (ТЗK) С-130FR, три розвідувальних БЛА «Арфан» (Harfang), ВТЛ С-160 «Трансалл», С-130 «Геркулес» і CN-235, що діють із ряду аеродромів: Бамако (Малі), Нджамена (Чад), Ніамея (Нігер), Дакар (Сенегал) і Абіджан (Кот-д’Івуар).

Ця повітряна операція довела також необхідність залучення відносно недорогих бойових машин, оскільки тактичний винищувач «Рафаль», який може виконувати весь спектр бойових завдань, з точки зору критерію «вартість / ефективність»  є занадто дорогим.

Крім нього, в цій місії були задіяні ударні гелікоптери SА-342М «Газель» (вісім, були перекинуті чартерним рейсом Ан-124) і EС-665 «Тигр», гелікоптери бойового забезпечення SА-330 «Пума» (чотири), EС- 725 «Каракал». До складу сухопутної групи входили бойові машини ТB ЕСС-90 «Саге».

Щоб показати значимість цієї місії, наступного дня після її початку президент Франції Ф. Олланд, звертаючись до нації, заявив про посилення на території  країни заходів безпеки. «Я доручив прем’єр-міністру Жан-Марку Ейро змінити в найкоротші терміни рівень контртерористичних загроз згідно з планом« Віжіпірат », – зазначив він. У Франції з 2005 року після терактів у Лондоні діє «червоний», тобто передостанній, рівень таких загроз. Вище його тільки «алий», який оголошується при високій ймовірності великих терактів.

Одночасно з лексикона французьких політиків зникло слово «ісламісти». Тепер  французи воювали в Малі з терористами. Примітно, що, відвойовуючи разом з малійцями територію країни, французькі наземні підрозділи майже ніколи не вступали в безпосередній контакт з супротивником.

Спочатку по зоні, куди прямували військові, наносилися авіаудари, після чого спецназ проводив розвідку боєм. Як правило, бойовики здавали міста, не надаючи спротиву, а туареги, коли французькі війська висадилися в північно-східній області Кідаль, взагалі відмовилися від вимог надання незалежності і заявили про намір співпрацювати з центральною владою.

У зарубіжних ЗМІ повідомляється, що вартість бойового застосування тактичного винищувача «Рафаль» становить 14 тис. євро на годину, «Міраж-2000D» – 7-8 тис., гелікоптерів «Газель» – 1,6 тис . , «Тигр» -11 тис.; авіаційних засобів ураження, зокрема ПТУР «Хот», – 40 тис. євро. Ось чому застосування літаків «Міраж» F.1СR має знизити витрати на проведення тривалої операції за кордоном.

У Малі застосовувалась  не тільки високоточна  зброя, а, враховуючи кількість легких наземних цілей, екіпажі літаків «Міраж» F.1СR брали в якості основної бомбового навантаження чотири 500-фунтові некеровані авіабомби Мk.82 з неконтактними детонаторами DSU-33.

Операція також показала зрослу потребу в коштах повітряного спостереження. Французькі фахівці задіяли три БЛА «Арфан», два з яких розгорнуті в Нігері. До кінця березня загальний  наліт даних апаратів в районі проведення операції «Сервал» склав  близько 1 тисячі годин. Польоти здійснюються вдень і вночі тривалістю близько 20 год. Розвідувальна інформація з борту апаратів надходить командирам наземних підрозділів. Налагоджено також взаємодія з літаками ПС і ВМС Франції. За повідомленням міністерства оборони країни, БЛА «Арфан» в Малі застосовуються з січня 2013 року. Екіпажі операторів і наземних техніків входять до складу ескадрильї 1/33 «Белфорт». Перший політ відбувся 18 січня.

Однак цієї кількості апаратів явно недостатньо. Для цілодобового спостереження за двома напрямками необхідно мати як мінімум п’ять безпілотних апаратів. БЛА «Арфан» застосовувалися для спостереження за районами аеродромів і міст, де повинні були висадитися парашутисти. У той же час подібні засоби  потрібні, щоб виявляти місцеположення повстанців, виявляти місця з збільшеною активністю, а також супроводжувати конвої (спеціальні операції) на великих територіях Центрального і Північного Малі. Крім того, французькі БЛА не мають озброєння, і тому на виявлені ними цілі необхідно наводити ударну авіацію. У цих випадках на допомогу приходили американські БЛА. Тим більше, що деякі з них, наприклад МQ-1, оснащені АСП.

Збором інформації про переміщення повстанських формувань більш частиною займалися екіпажі британських розвідувальних літаків «Сентінел» R.1, що виконували завдання в повітряному просторі Сенегалу. За повідомленнями зарубіжних ЗМІ, американське командування пропонувало задіяти для цих цілей літак розвідки наземних цілей і управління нанесенням ударів Е-8С системи «Джістарс».

Виявилася проблема і з транспортно-заправними літаками. Навіть невелика кількість бойових літаків, що брали участь у повітряних ударах, французькі ПС не могли забезпечити необхідним парком ТЗЛ. Ось чому для цих цілей США направили в даний район КС-135. ТЗЛ збиралися надати і інші країни.

У відносно невеликій операції «Сервал» Парижу довелося використовувати  також транспортні літаки інших країн, щоб здійснити перекидання своїх військ в район бойових дій.

Таким чином, терміни завершення операції «Сервал» не визначені. Проте вже зараз ясно, що військово-політичне керівництво Франції не повною мірою проаналізувало ступінь терористичної загрози і можливі наслідки боротьби з нею, а також те, що ця боротьба триватиме досить довго. За оцінкою зарубіжних експертів, навіть якщо організовані групи екстремістів  будуть видавлені з території Малі, то вони розташуються в суміжних країнах і успіхи цієї операції виявляться тимчасовими.

А.Романов, ЗВО 5’13.

 

Африка Малі НАТО ООН ПКС Франції Світ Франція