Іноземні кораблі для ВМС України – руйнуємо міфи

Існу міф, що Україні не продадуть іноземні бойові кораблів, морське озброєння чи будь-що військовове для вітчизняного флоту. Насправді, це міф. Флот вів і веде переговори з рядом країн щодо можливостей отримання (купівлі) кораблів чи катерів – як вживаних так і нових. Сьогодні хочу розповісти про те, що могло б поповнити корабельний склад вітчизняного війська за умов бажання, політичної волі та готовності платити.

Патрульні катери Island – США (від 4 млн $ за 1)

Патрульні катери Island виробництва США

Напевно, лише лінивий не чув про епопею з отриманням від США катерів класу «Island». 2 катери цього проекту, а саме USCGC Cushing (WPB-1321) та USCGC Drummond (WPB-1323), ще з 2015 року очікують на передачу Україні. Самі катери Україна отримає безоплатно, але має покрити: поточний ремонт, модернізацію та переобладнення під наші потреби, доставку до Одеси, підготовку екіпажу. Орінтовна сума витрат – 4 млн $ за один. Звісно, у випадку встановлення якихось додаткових сучасних систем озброєння ціна буде зростати.

Катери класу «Айленд» будувалися верф’ю Bollinger Shipyards в Локпорті (штат Луїзіана) з 1985 по 1992 роки в кількості 49 корпусів (бортові номери WPB 1301 – WPB 1349) для Берегової охорони США. Мають повну водотоннажність 168 т, довжину 110 футів (34 м), сталевий корпус і алюмінієву надбудову. Двохвальна дизельна енергетична установка потужністю 6200 к.с. забезпечує швидкість до 29,5 уз. Екіпаж складає 16 осіб, автономність п’ять діб. Катери оснащені РЛС загального виявлення AN/SPS-73, моторним човном, штатне озброєння складається з 25-мм автоматичної артилерійської установки Mk 38 Bushmaster і двох-чотирьох 12,7-мм кулеметів М2НВ
Для України патрульники плануються роззброєними, однак, США готові продати модуль 25-мм АУ Mk 38 Bushmaster (вартість від 2 млн $ за установку) та дооснастити ними катери.

ВМС України розглядали варіант доостащення Айлендів під патрульно-протидиверсійні завдання. У цьому випадку планували оснастити дистанційно-керованим бойовим модулем на баці (наприклад, аналогічному до тих, що стоять на серійних МБАКах або 30-мм корабельною арт установкою Ак-306 з ОеЛС «Сармат»), протидиверсійною гідроакустичною станцією (наприклад, вітчизняною «Тронкою»), протидиверсійним гранатометним комплексом, портативною барокамерою, обладнанням для роботи доглядових водолазних команд. Також, можливе встановлення сучасних систем пасивного захисту, попередження про лазерне опромінення та постановки димових (аерозольних) завіс – подіне обладання встановлено на МБАКах проекту 58155.

Наявність подібних катерів у вітчизняному флоті дозволила б вести ефективне патрулювання територіальних вод та виклчної економічної зани, проводити висвітлення надводної обстановки, розвідку та цілеквазання, брати участь у пошуково-рятувальних операціях, організовувати протидиверсійну оборону портів, місць базування флоту. Завдяки хорошій морехідності, автономності та умовам проживання екіпажу можливе налагодження постійної ротаційної присутності у визначених районах Чорного моря. Також, катери сприятимуть налагодженню якісної морської підготовки екіпажів ВМС та залучатимуться до міжнародних заходів співробітництва.
На сьогодні Міністерство оборони утвердило рішення про отримання Айлендів. Однак, так і не визначено процедуру за якою МОУ має оплатити США кошти за них (без посередників у вигляді Укроборонпрому чи інших компаній «прокладок»).

 

Патрульні корвети «Standard Flex 300» – Данія (від 12 млн $ за 1)

Патрульні корвети «Standard Flex 300» виробництва Данія

Серія з 14 багатоцільових малих корветів Standard Flex 300 будувалася з 1985 по 1996 рік для ВМС Данії та мали замінити відразу 3 типи застарілих кораблів: 6 торпедних катерів типу Søløve, 6 тральщиків Sund та 8 патрульних катерів типу Daphne. Це стало можливим завдяки застосуванню вже згаданої модульної системі StanFlex.

Водотонажність (повна) – 480 тон, довжина – 54 м, осадка – 2,5 метри. Силова установка типу CODAG складається з турбіни LM500 та 2-х дизелів MTU 16V 396TB94. Максимальна швидкість до 30 вузлів, дальність ходу – 3860 мил (при 18 вузлах). Екіпаж до 30 осіб в залежності від конфігурації обладнання. Корвети оснащені бойовою інформаційною системою від компаній Saab Systems та Terma Elektronik, системою управління озброєнням Celchis Tech 9LV 200 та рядом радіолокаційних систем. Озброєння модульне, і залежить від завдань. «класичний» варіант передбачає 1 76-мм арт установку Ото Мелара на баці та 2 12,7-мм кулемети. Додатково може бути встановлено контейнер StanFlex з ПКР Гарпун (4-8 шт), модуль ППО під УВП Mk 48 Mod 3 (6-12 контейнерів) RIM-7 Sea Sparrow, торпедні апарати, а також система постановки мінних загороджена на 60 морськимх мін.

Цікаво, що саме Standard Flex 300 обрала Литва для нарощування корабельного потенціалу своїх ВМС ( у складі флоту Литви 4 таких корвети, з яких 1 отримано у 2017 році).

Корвети Standard Flex 300 є одним з найкращих рішень у категорії ціна/якість/функціональність/витрати на експлуатацію. Це повноцінні бойові кораблі які можуть виконувати пошуково-ударні функції (на відміну від попередніх патрульних варіантів) але за рахунок модульності можуть виконувати й інші завдань, чим компенсують відсутність у складі ВМС спеціалізованих кораблів чи суден.
Втім, вартість повністю оснащеного корабля з боєкомплектом (який потрібно купувати окремо) складатиме не один десяток мільйонів доларів. А також потягне додаткові кошти на підготовку екіпажів на відповідні системи та їх експлуатацію. Хоча, маленька Литва дозволяє собі утримувати 4 таких корвети…

 

Патрульний корвет River – Великобританія (від 15 млн $ за 1)

Патрульний корвет River виробництва Великобританія

Тип великих патрульних корветів океанського типу які будувалися для Королівського флоту Британії (9 корпусів), Таїланду (2 корпуси) та Бразилії (3 корпуси) з 2002 року і по нині у декількох різних модифікаціях які різняться розмірами, архітектурою, системами та обладнанням.

Водотонажність – 1700 тон (тут і далі даємо ТТХ 1-ї серії про можливості купівлі якої велися переговори), довжина – 79,5 м, осадка – 3,8 м. Силова установка представлена 2 дизелями MAN 16V28/33D, швидкість ходу до 20 вузлів, дальність ходу до 5500 морських миль, автономність – 21 доба. Озброєння мінімальне – 1 20-мм гармата та декілька кулеметів різного калібру.
Корвет оснащений двома 7-ми метровими човнами типу RIB та здатен брати на борт додатково до 20 осіб, має вертолітний майданчик на кормі.

Головне призначення даних кораблів – патрулювання та присутність у визначених морських районах, пошуково-рятувальні та гуманітарні операції, допомога у ліквідації наслідків стихійних лих, боротба з пірацтвом та тероризмом.
Кораблі типу River мають значний модернізаційний потенціал та можуть бути переоснащені потужним корабельним озброєнням (у тому числі ПКР та ЗРК). Також, великі розміри, автономніть та дальність ходу дозволяють виконувати середземноморські походи та виходи у світовий океан, що наразі для ВМС України фактично не можливе.

На сьогодні Британія готова продати 1 корвет цього типу Severn, який цьго року було виведено зі складу ВМФ.

Висновки
Західний ринок вживаних кораблів великий і різноманітний. По всім вищеозвучених проектах велися переговори між представниками України та відповідних країн. На жаль, головна пролблема купівлі того чи іншого корабля лижить значно у вищій площині аніж командування вітчизняного флоту чи Мінооборони. І тут, зазвичай, вирішальними є бізнесові інтереси тих чи інших груп аніж необхідність швидкого нарощування корабельного потенціалу ВМС України та безпеки південних регіонів.

Захід готовий бачити в Україні надійного, платеспроможного і відповідального партнера з яким можна співпрацювати на ринкових умовах та якому можна постачати сучасні системи озброєння.

Publication author

Офлайн 2 тижні

Тарас Чмут

Коментарі: 0Публікації: 3Реєстрація: 25-06-2016

Поширити:
  • Vladkov

    На жаль поки що результату всіх цих “переговорів” не видно. А час йде.

  • Сергей Мацько

    Отож висновок статті знову натякае на те що керівництво країни займається схемами і деребаном.При нашому президентові таке положення і залишиться бо він сам частина цього.

    • Контракт був підписаний та його реалізація були розпочаті у 2012 році, коли була інша геополітична ситуація та стан ВМС, тому і та концепція мають бути переглянуті.

    • bxm

      село проснулось?

  • Roman Savaryn

    По можливостях отримання летальної зброї даром чи покупки такої тут я скептик. Не хочеш часто опинятися в незручному становищі і з носо – не розраховуй ні на кого. Окрім того з кожним роком сама потреба в цих подачках нівелюється і втрачається практична складова. По флоту ми ще поки не матимемо альтернативи імпорту лиш по тральних комплексах. Все інше в розробці. По статті справді цікавим є варіант дацького катера / лайткорвета стандарт флекс300. Я за те щоб подібну легку багатофункціональну платформу застосовувати в нас. Заманливо мати катери які при заміні стандартних контейнерів з обладнанням і озброєнням можна переобладнати на тральщики/ патрульні/ ракетні катери / катери носії зрк середнього радіусу/ розвідувальні катери. Проте як на мене тонажу дацьких катерів не достатньо. Було б добре якби наші розробники заклали принципи модульності і універсальності в нових проектах основних платформ для вмс. Корвет вже навряд чи зміниш,хіба модернізувати наступні одиниці, що вже буде новий проект. Зате модульність дасть можливість необмежено модернізувати і замінювати озброєння. А лань ще можна переробити. Чи прийняти за основну інший проект, більш універсальний

    • vasilij komarik

      Лучше сразу изобрести плавающие гробы , желательно непотомляемые, из сверхпрочного пластика, чтобы не ржавели и не тонули. Тогда кацапам будет это видеть невыносимо, как херои в гробах не умирают и не сдаются, да и не тонут. Собственно говоря, и тикать на таких плавающих гробах будет одно удовольствие хоть до самой Турции.

  • bxm

    как обычно Тарас даже не понимает, что за Айленды никто не просит денег… деньги нужны для обучения и ремонта катеров…

    а самая большая сумма нужна для доставки катеров через океан… а лучше ещё дальше…

    :):

    • Тарас Чмут

      Власне читайте текст, там все написано.

  • bxm

    а в это время, где-то в Украине:
    “Черноморский судостроительный завод, входящий в Smart Maritime Group (SMG), построил большой морозильный рыболовный траулер (БМРТ) проекта 1288 «Бухта Соколовская».
    Об этом со ссылкой на пресс-службу SMG пишут Порты Украины.”(с)
    за скромные 50 000 000 USD советский долгострой куплен и приписан к порту Находка

Авторизація
*
*
Генерація паролю
%d блогерам подобається це: