Державна підтримка підприємств ОПК. Що потрібно робити.

Час читання: 1 хвилина

Уряд повинен застосовувати механізми надання фінансової підтримки оборонній галузі.

Україна через слабку економіку не має достатньо коштів для фінансування потреб ЗСУ в озброєнні та військовій техніці. За інформацією ДК «Укроборонпром» 85% виручки підприємств Концерну в 2017 р. надходили від експорту. Але навіть така тенденція скоро може піти на спад: через недофінансування підприємства ОПК не мають належного доступу до оборотного капіталу для  виконання перспективних розробок, та для розширення існуючої операційної діяльності, а це автоматично впливає і на експортний потенціал країни. Іноземні країни бажають закуповувати те обладнання або системи, що використовуються власними силами оборони країни-виробника. Отже в даному контексті маємо замкнуте коло.

———————————————

Уряд міг би, за підтримки профільного комітету ВРУ та за підтримки РНБО, зосередитись на плані “Стабілізація та розвиток – створити на базі існуючого ОПК країни – більш збалансовану оборонну галузь, щоб 1) забезпечити оптимальну підтримку Сил оборони та 2) забезпечити економічний розвиток та цільову індустріалізацію та розвиток експорту.

Механізми надання підтримки оборонній галузі давно відомі. Це серед іншого можуть бути наступні заходи:

1. Створення ДЕРЖАВНОГО ФОНДУ (банку) розвитку з метою стимулювання та підтримки розвитку пріоритетних галузей економіки та ОПК, реалізації інвестиційних та інноваційних проектів, залучення довгострокових інвестицій;

  • 2. Затвердження на законодавчому рівні річних обсягів бюджетного фінансування витрат на реформування та розвиток оборонно-промислового комплексу як визначеного відсотку від річного валового внутрішнього продукту;

    3. Сфокусовані капіталовкладення на придбання, адаптацію або розробку виробничих технологій, виробничого обладнання та інфраструктури;

    4. Звільнення від сплати митних та акцизних зборів та податку на додану вартість імпортних технологій, підсистем або компонентів та необхідного виробничого обладнання;

    5. Законодавче забезпечення для надання субсидій підприємствам та організаціям ОПК;

    6. Звільнення від або відстрочення від застосування тих нормативних актів, які перешкоджають розвитку оборонної промисловості;

  • 7. Впровадження механізмів державної підтримки для придбання ліцензій на виробництво сучасної техніки та передових технологій;

    8. Впровадження механізмів пільгового кредитування підприємств оборонно-промислового комплексу, які виконують державне замовлення, реалізують зовнішньоекономічні контракти, забезпечують створення та випуск імпортозаміщуючої продукції, забезпечують задоволення пріоритетних державних потреб та інш.

    Повний список можливих заходів державної фінансової підтримки для підприємств та організацій ОПК представлений внизу.

  • ———————————————

    Питаннями державної підтримки оборонної галузі повинен займатися центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну військово-промислову політику, створення якого передбачено ЗУ «Про національну безпеку».

    Перелічені заходи дозволять створити повні цикли виробництва систем, підсистем, запасних частин, боєприпасів для задоволення непередбачуваних потреб військових.

    Це підвищить експортний потенціал промисловості та принесе більший прибуток, який потім може бути застосований для самофінансування досліджень та розробок в галузі.

    Це дозволить уникнути відтоку валюти та робочих місць в інші країни під час оснащення власних Сил оборони.

  • Якщо держава не почне надавати підтримку, галузь може продовжувати занепадати.

     

    ———————————————

    Заходи державної фінансової підтримки для підприємств та організацій ОПК:

    Розроблення  ПЗУ “Про визнання оборонних галузей промисловості одними з пріоритетних у промисловості України та заходи щодо надання їм державної підтримки”;

  • Створення ДЕРЖАВНОГО ФОНДУ (банку) розвитку з метою стимулювання та підтримки розвитку пріоритетних галузей економіки та ОПК, реалізації інвестиційних та інноваційних проектів, залучення довгострокових інвестицій;

    Затвердження на законодавчому рівні річних обсягів бюджетного фінансування витрат на реформування та розвиток оборонно-промислового комплексу як визначеного відсотку від річного валового внутрішнього продукту;

    Законодавче забезпечення, в тому числі через механізм державно-приватного партнерства, державного протекціонізму, державного регулювання і адресної державної підтримки підприємств  оборонних галузей промисловості для погашення простроченої заборгованості, їх фінансового оздоровлення та відновлення платоспроможності, стимулювання інноваційної діяльності, сталого та ефективного фінансово-економічного функціонування;

    Законодавче забезпечення для здійснення внесків в статутний капітал підприємств ОПК;

    Законодавче забезпечення для надання субсидій організаціям ОПК:

  • –    на відшкодування витрат на сплату відсотків за кредитами, для цілей виконання (реалізації) ДЦП реформування та розвитку ОПК, в тому числі під державні гарантії.

    –    на відшкодування частини витрат на сплату відсотків за кредитами, отриманими в держ. кредитних установах на здійснення інноваційних та інвестиційних проектів з випуску високотехнологічної продукції;

    –    на відшкодування підприємствам та організаціям ОПК-експортерам промислової продукції військового призначення частини витрат на сплату відсотків за кредитами, отриманими в кредитних установах;

    –    на здійснення заходів з моніторингу кадрової забезпеченості організацій ОПК та інформаційно-аналітичної підтримки робіт у сфері збереження і розвитку кадрового потенціалу ОПК;

    –    на створення і розвиток системи додаткової професійної освіти працівників по найбільш затребуваних напрямах підготовки на умовах співфінансування;

    ;

    –    на створення і розвиток системи підвищення кваліфікації та перепідготовки працівників по найбільш затребуваних напрямах підготовки на умовах співфінансування;

    Законодавче забезпечення  механізмів державного протекціонізму та державної підтримки вітчизняних підприємств-виробників шляхом вдосконалення системи державних замовлень на продукцію цивільного призначення, яка має загальнонаціональне значення (медицина, паливно-енергетичне обладнання, сільськогосподарська техніка тощо), і прямої її закупівлі у підприємств оборонних галузей промисловості;

    Розроблення ПЗУ «Про внесення змін до Закону України “Про єдиний митний тариф”» в частині звільнення підприємств ОПК від сплати мита на продукцію військового призначення та подвійного використання;

    Розроблення ПЗУ “Про внесення змін до Податкового кодексу України” в частині звільнення підприємств ОПК від сплати податку на землю, від оподаткування операцій з передачі майна на баланс державних підприємств та від сплати податку на прибуток за умови, що ці кошти будуть спрямовані на структурну перебудову, інноваційну діяльність, модернізацію, переоснащення та придбання основних виробничих фондів;

    Розроблення ПЗУ «Про внесення змін до Закону України “Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті”» в частині збільшення строків здійснення розрахунків в іноземній валюті до 365 днів, а при виконанні договорів виробничої кооперації, консигнації, комплексного будівництва, фінансового лізингу, поставки складних технічних виробів і товарів спеціального призначення – до 500 днів;

    Розроблення ПЗУ “Про внесення змін до Закону України «Про управління об’єктами державної власності»” в частині відміни відрахування підприємствами оборонно-промислового комплексу частини чистого прибутку;

    Впровадження механізмів стимулювання підприємств оборонно-промислового комплексу шляхом використання цільового рефінансування Національним банком України заходів з енергозбереження, імпортозаміщення та експорту готової продукції національного виробника;

    Впровадження механізмів державної підтримки для придбання ліцензій на виробництво сучасної техніки та передових технологій;

    Впровадження механізмів пільгового кредитування підприємств оборонно-промислового комплексу, які виконують державне замовлення, реалізують зовнішньоекономічні контракти, забезпечують створення та випуск імпортозаміщуючої продукції, забезпечують задоволення пріоритетних державних потреб;

    Розроблення та запровадження економічних механізмів, спрямованих на забезпечення максимального використання бюджетних коштів і коштів державних підприємств на придбання виробів та надання послуг національного походження, дотримуючись норм та правил СОТ;

    Створення механізмів стимулювання, правового і соціального захисту працівників оборонно-промислового комплексу, підвищення мотивації молодих спеціалістів, зокрема шляхом забезпечення їх житлом в рамках Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла;

    Поширення на наукових працівників, які працюють на підприємствах оборонної промисловості, порядку виплати наукових пенсій, що застосовується до вчених, працюючих в академічних установах та закладах освіти 3 і 4 рівнів акредитації;

    Виконавчий директор Фонду Вільна Україна


    Інформація принесла користь?:

    1 votes, 5 avg. rating

    Авторизація
    *
    *
    Генерація паролю
    %d блогерам подобається це: