fbpx
ІРАК ВЖЕ ШТРАФУЄ УКРАЇНУ ЗА ЗРИВ КОНТРАКТУ

ІРАК ВЖЕ ШТРАФУЄ УКРАЇНУ ЗА ЗРИВ КОНТРАКТУ

Україні не просто зриває іракський збройовий контракт і псує собі імідж. За зрив термінів постачання партії літаків державі вже виставили штраф 165 тис. доларів, повідомляють джерела Фокуса, близькі до збройного бізнесу. Загальна сума штрафу, як випливає з копій (див. нижче) документів, що опинилися в розпорядженні журналістів Фокуса, може вирости до 5,5 мільйонів доларів – така санкція обумовлена в самому контракті. Контракт був укладений між Міністерством оборони Іраку і держпідприємством “Спеціалізована зовнішньоторговельна фірма” Прогрес “, дочірньою компанією Укрспецекспорту.

Перша поставка БТР-4 в Ірак теж була зірвана і перенесена на кінець лютого цього року. Іракці на подив поки не говорять про компенсацію. Однак, Багдад вже зажадав збільшити першу партію БТР, з 11 до 26 машин. Чи встигне Україна впоратися до цього часу – питання відкрите. Нагадаємо, в кінці 2009-го року Україна і Ірак підписали угоди про постачання зброї – БТР-4 і літаків АН-32Б на загальну суму 556,5 млн. доларів. Такий контракт був політичним платежем Києву за участь українського військового контингенту в заспокоєнні Іраку після повалення Саддама Хусейна.

 

Нещодавно Фокусу стало відомо про те, що тепер ці контракти під загрозою зриву – зокрема, до Дня незалежності Іраку, 5 січня, не була доставлена перша партія БТР-4, з осені затримуються і літаки АН-32Б. Як припускають учасники ринку, причина такої ситуації полягає в тому, що влада затіяла масштабний переділ на збройовому ринку України. (Фокус вже повідомляв подробиці реорганізацій у торголе зброєю). Державний бізнес на експорті зброї тепер сконцентрований у руках регіонала, депутата-сумісника Дмитра Саламатина, колишнього керівника Укрспецекспорту, а з недавніх пір – голови новоствореного оборонного концерну Укроборонпром. У листопаді минулого року Укрспецекспорт спробував забрати у «Прогресу» найбільші пакистанський і іракський контракти і витіснити з угоди посередника, що має міцні контакти з іракською владою. Що й стало причиною ускладнень з Іраком, припускають співрозмовники Фокуса.

 

Деталі іракської угоди, як випливає з текстів угод, якими володіє Фокус, полягають у наступному. Україна зобов’язується поставити в Ірак 420 бронетранспортерів (БТР-4) на суму $ 457,5 млн. З них – 270 лінійних БТР-4, 80 командирських, 30 штабних, 30 медичних та 10 ремонтно-евакуаційних машин. Також сторони домовилися про продаж Іраку 6 транспортних літаків АН-32 на суму $ 99 млн. Нарешті, Київ зобов’язався навчити в Україну іракських фахівців. Останній пункт програми виконано, але як стверджують співрозмовники Фокуса, Ірак вже поскаржився на низький рівень підготовки фахівців. Порядок оплати контракту такий – 20% від суми Ірак зобов’язався перерахувати у 2009-му році і по 40% – в 2010 і 2011-м відповідно.

 

Витяг з контракту на постачання бронетранспортерів

Витяг з контракту на постачання літаків АН-32

Нарешті, найцікавіше – штрафні санкції. Штраф за зрив контракту становить 1% на місяць від вартості не поставленої техніки (починаючи з другого місяця затримки). Ірак має право вимагати не більше 10% від загальної суми. А це – 5,5 мільйонів доларів. Виняток – вирішення іракської сторони або форс-мажорні обставини на кшталт землетрусу, повені або введення міжнародного ембарго.

Цікаво, що іракська сторона попросила у Україні додаткових гарантій виконання. На красивому бланку їм вручили так звану державну гарантію – лист уряду про зобов’язання української сторони. За українськими традиціями, ця гарантія – швидше формальність. Але якщо вже про неї сказано в контрактах з Іраком, вона може бути аргументом в будь-якому міжнародному арбітражі, якщо офіційний Багдад надумає подавати позов. Сьогодні о 16.30 прем’єр-міністр Микола Азаров зібрав у Кабміні термінове засідання для обговорення долі контрактів. На ньому, зокрема, був присутній регіонал-сумісник Дмитро Саламатін, колишній керівник Укрспецекспорту, а з недавніх пір – голова новоствореного оборонного концерну Укроборонпром. Подробиці наради у прем’єра поки невідомі. У пресі тим часом вже з’явилися заяви підрядників, які відповідальні за виготовлення БТРів для Іраку – зокрема, Михайло Борисюк, керівник харківського заводу імені Малишева, розповів газеті Сьогодні про те, що перша партія БТРів не пішла в Ірак вчасно через гармат. «Нас підвели гармаші з Кам’янця-Подільського. У їх знаряддях виявилися дефекти – гармати допускали осічки і затримки ». До кінця лютого, пояснили на підприємстві, все буде випробувано і відправлено до Іраку.

 

Євгенія Даниленко, Сергій Висоцький,

Фокус