fbpx

Богдани-2251. Корупція чи збіг обставин?

Богдан-2251

Згідно з державним оборонним замовленням 100 нових санітарних Богданів-2251 мало б бути прийнято ЗСУ. Проте на лінії зіткнення на данний момент знаходиться 45 одиниць техніки. Волонтери зазначають, що 20 автомобілів вже були в ремонті, в трьох був виявлений заводський брак і повернуті на завод, 5 автомобілів було відремонтовано на місці виїздною бригадою. Що призвело до такої ситуації і як з цим бути?

В квітні 2017 року АК «Богдан Моторс» передали на фронт першу партію санітарних автомобілей Богдан-2251. Здавалося, що це всього один рік експулаатації нових машин з заводу, які б проблеми можуть тут бути. Але ні, проблем достатньо.

У вересні 2017 року Незалежний антикорупційний комітет з питань оборони (НАКО) представив дослідження з аналізу корупційних ризиків у системі медичного постачання Міністерства оборони України. Одним з кейсів, розглянутих у дослідженні – була закупівля 100 санітарних автомобілів у 2016 році, виготовлених ПАТ «Автомобільна Компанія «Богдан Моторс». Ще тоді, автори дослідження зазначали, що існує ймовірний конфлікт інтересів – адже Олег Гладковський, особа, яка займає державну посаду, є першим заступником Секретаря РНБО, в той же самий час є афілійованою особою з ПрАТ «Богдан Моторс», і саме ця компанія була обрана для постачання санітарних автомобілів “Богдан-2251” до Збройних Сил України.

В свою чергу, «Богдан Моторс» озвучує, що поламані всього 17% машин. Нагадаємо, що машини в експлуатації всього рік і пробіг в середньому всього 10 000 км. У поширеній офіційній заяві прес-служба корпорації «Богдан» уточнила, що, згідно з висновками спеціальної комісії із з’ясування причин виходу з ладу близько 10% поставлених військовим санітарних Богдан-2251, автотехніка була виведена з експлуатації через поломку паливної системи внаслідок використання неякісного палива та невідповідних витратних матеріалів під час технічного обслуговування.

Згідно з висновками незалежних експертів, а також експертів Хімотологічного центру Міністерства оборони, жодна з відібраних проб дизельного палива не відповідає вимогам ДСТУ.

«У пробах дизельного палива виявлено механічні домішки у вигляді твердих часток, замулений осад та воду», – уточнила прес-служба. Але волонтери зазначають, що величезною проблемою з паливною системою, яка повинна була мати датчики вмісту води, але їх немає. «До всього під час однієї з останніх евакуацій Богданом на ходу випадали броніки, каски, бо відкривалися двері» – зазначає волонтер, член Ради волонтерів при Міністертсві оборони України Валентина Варава.

Окрім того, закупівля була здійснена в рамках Державного оборонного замовлення (ДОЗ), що означає відсутність конкурентних процедур та засекречення умов та вартості постачання.

Поруч з цим, викликає питання доцільністі закупівлі даних автомобілів через таємну процедуру, адже відомими є їх кількість, вартість, та технічні характеристики. Таємні закупівлі в рамках ДОЗ дозволяють уникнути конкурентних процедур. Таку засекреченість можна вважати надмірною, і такою що шкодить обороноздатності країни. Адже непрозорість самої закупівлі призводить до закупівлі низькоякісних автомобілів, а закритість інформація, на охорону якої витрачаються державні кошти, створює значні корупційні ризики.

Сьогодні експерти НАКО працюють над пропозиціями для Уряду України щодо перегляду принципів засекречування, а також перегляду ролі державного оборонного замовлення. Сьогодні Міністерство оборони повинно розширити список публічних закупівель, оскільки, це завдання визначено Стратегічним оборонним бюлетенем.

Також комітет НАКО буде слідкувати за дотриманням вимог до якості санітарних автомобілів Богдан 2251, та наполягає необхідності прозорої та конкурентної закупівлі.

Богдан-2251