fbpx
Авіаційна промисловість США

Авіаційна промисловість США

Bell Boeing Lockheed Martin Авіація НАТО ОПК Світ США

Авіаційна промисловість є однією з галузей військово-промислового комплексу (ВПК) Сполучених Штатів, що найбільш динамічно розвиваються. За рівнем розвитку передових технологій, масштабами і обсягом виробництва, номенклатурою продукції, що випускається і числу зайнятих у виробництві вона займає перше місце в світі. Високорозвинена виробнича база галузі забезпечує розробку, випуск, модернізацію, ремонт та утилізацію всіх типів сучасних літаків, гелікоптерів  і безпілотних літальних апаратів. Рівень і масштаби виробництва авіаційної техніки (AT) в найближчій і середньостроковій перспективі будуть практично повністю задовольняти потреби національних збройних сил.

Розвитку американської авіаційної промисловості в значній мірі сприяють масштабні державні замовлення, що обумовлено першорядною увагою військово-політичного керівництва країни до виробництва військової AT. Це забезпечує рішення широкого спектру завдань в ході проведення різних за масштабом військових операцій.

У 2013 фінансовому році на закупівлю авіаційної техніки для збройних сил планується виділити 49,6 млрд. доларів, що становить 27,8% асигнувань міністерства оборони на придбання ОВТ, або 8% всіх асигнувань МО.

Авіаційна промисловість США має комплексний склад, а також розвинену внутрішньогалузеву і територіальну структуру, що включає виробничі підприємства всіх видів і форм організації виробництва (багатопрофільні і спеціалізовані), ремонтні заводи, підприємства з утилізації, а крім того, науково-дослідні установи. Виробничу базу авіапрому формують підприємства, що здійснюють кінцеву збірку зразків авіаційної техніки, випуск авіаційних двигунів та інших компонентів AT (табл. 1).

Число зайнятих в авіаційній промисловості становило: у 2007 році -366,3 тис. чоловік, 2008-му – 386,4 тис., 2009-му – 342,4 тис., 2010-му – 316,5 тис. (табл. 2).

Основою виробничої бази військового авіабудування є 17 складальних заводів, включаючи підприємства з виробництва безпілотних літальних апаратів, 13 з яких розташовують потужностями з випуску бойових літаків і гелікоптерів, а чотири – з виробництва БЛА.

Аналіз територіальної структури авіаційної промисловості США показує, що найбільше число зайнятих випуском AT припадає на штати Каліфорнія, Техас і Флорида. Основні потужності по виробництву AT і її компонентів, а також науково-дослідні організації і ремонтні підприємства зосереджені на Тихоокеанському узбережжі США. На півдні країни до найважливіших центрів галузі відноситься м. Форт-Уерт (найбільший район за кількістю зайнятих у галузі). Центри складання літаків знаходяться переважно в центральній частині США – містах Сент-Луїс і Уічіто.

Понад 2/3 всього виробництва авіадвигунів, компонентів AT та інших комплектуючих зосереджено на індустріальному сході і північному сході США (основні центри – Цинциннаті, Індіанаполіс, Хартфорд, Нью-Йорк). На заході до числа великих центрів двигунобудування в авіаційній промисловості відносяться міста Сакраменто та Лос-Анджелес.

Сучасна структура галузі є в значній мірі наслідком реструктуризаційних процесів, що мали місце в середині-кінці 1990-х років, які привели до посилення концентрації та монополізації військового виробництва. Монополізацію галузі визначає також високий ступінь капіталоємності авіабудування. Надзвичайно жорстка конкуренція сприяла злиттю навіть великих компаній (наприклад, “Боїнг” і “Мак-Доннелл-Дуглас”).

Утворилися в результаті злиття і поглинань гігантські військово-промислові корпорації зайняли панівне становище не тільки у військовій промисловості США, але і на світовому ринку (табл. 3). Це корпорації “Боїнг”, “Локхед-Мартін”, “Нортроп-Грумман”, “Юнайтед текнолоджіз”, “Текстрон”. Всі вони є головними підрядниками міністерства оборони, багатогалузевими багатопрофільними військово-промисловими корпораціями, що випускають продукцію воєнного, громадянського та подвійного призначення. Організаційно кожну корпорацію формують кілька підрозділів, до складу яких входять спеціалізовані відділення, що займаються виробництвом AT.

 

Корпорація “Боїнг” заснована в 1934 році як компанія з виробництва авіаційної техніки та спочатку іменувалася “Боїнг ерплейн компані”. Сучасна структура остаточно оформилася в середині 1990-х років після придбання нею в 1996-му військових відділень компанії “Рокуелл Інтернешнл” та поглинання в 1997-му корпорації “Макдоннелл-Дуглас”. В даний час “Боїнг” є однією з найбільших корпорацій в світі, зайнятих розробкою та виробництвом авіаційної техніки, а також ракетної зброї, космічної техніки і радіоелектронного обладнання.

Корпорація організаційно складається з п’яти підрозд

Літак Boeing OC-135B Open Skies

ілів, сформованих за видами їх діяльності. Виробництвом AT займається підрозділ “Коммершиал ертеінз” і відділення “Боїнг мшітері еркрафт” підрозділу “Дефенс, спейс енд сек’юріті”. На частку цих підрозділів припадає понад 70% загального обсягу продажів корпорації.

Складальні підприємства підрозділу “Коммершиал ерплейнз” розташовані в містах Рентой і Еверетт (штат Вашингтон), а також в м. Чарлстон (Південна Кароліна).

На заводах компанії випускаються літаки наступних типів: Боїнг 737 (м. Рентой, штат Вашингтон). Боїнг 747, 767 і 777 (м. Еверетт. Вашингтон). Збірка широкофюзеляжного магістрального авіалайнера Боїнг 787 ведеться на підприємстві в м. Еверетт. Крім того, для його виробництва був побудований новий завод в м. Чарлстон (штат Південна Кароліна). Для виготовлення окремих вузлів і агрегатів пасажирських літаків “Боїнг” задіяні чотири підприємства корпорації з виробництва компонентів в містах Оберн і Фредріксон (штат Вашингтон), Портленд (Орегон) і Солт-Лейк-Сіті (Юта).

За існуючими в даний час оцінками, у середньостроковій перспективі корпорація збереже паритет і навіть деякий лідерство у змаганні зі своїм єдиним конкурентом на ринку широкофюзеляжних магістральних авіалайнерів – європейською компанією “Ербас”.

Виробництво військової техніки налагоджено на підприємствах відділення “Боїнг мілітері еркрафт” (штаб-квартира в м. Сент-Луїс) підрозділи “Дефенс, спейс енд сек’юріті”.

На частку військової авіаційної техніки припадає 22% загального обсягу продажів або 28% продажів авіаційної техніки корпорації.

Корпорація “Боїнг” випускає широкий спектр AT військового призначення. Це тактичні винищувачі F-15E “Страйк Ігл” і палубні винищувачі-штурмовики F/A-18E/F “Супер Хорнет”, гелікоптери вогневої підтримки AH-64D “Апач”, військово-транспортні літаки (ВТЛ) С-17 “Глоубмастер- 3 “, транспортно-десантні гелікоптери СН/МН-47” Чинук “, літаки РЕБ EA-18G “Гроулер “, літаки базової патрульної авіації Р-8А”Посейдон”. Ведеться також ініціативна розробка БЛА великої тривалості польоту: гелікоптерного типу А-160Т “Хамінгберд” і літакового за програмою Х-45С “Фантом Рей”.

AH-64E Apache Guardian, ФОТО: planephotos.net

Корпорація “Боїнг” виконує контракти по виробництву тактичних винищувачів F-15E для збройних сил Республіки Корея, Сінгапуру і Саудівській Аравії, а також щодо модернізації наявного парку літаків F-15 ПС Саудівської Аравії. Здійснюється доопрацювання транспортно-заправного літака за програмою КС-46А для ПС США (перші поставки намічені на 2017 рік).

Військову авіаційну техніку випускають п’ять складальних підприємств у містах Сент-Луїс (штат Міссурі), Лонг-Біч (Каліфорнія), Меса (Арізона), Філадельфія (Пенсільванія) і Уічіто (Канзас).

Корпорація “Юнайтед Tекнолоджіз” є великою багаторівневою холдинговою структурою. До авіаційної промисловості відносяться три дочірні компанії першого рівня: “Сікорський еркрафт” (м. Стратфорд, штат Коннектикут), “Гамільтон-Сандстренд” (м. Віндзор-Локс, Коннектикут), “Пратт енд Уїтні” (м. Хартфорд, Коннектикут) .

Компанія “Сікорський еркрафт” є холдингом, куди входять шість дочірніх компаній другого рівня. Це один з найбільших виробників гелікоптерів військового та цивільного призначення в США. Загальна чисельність співробітників перевищує 14 тис. осіб.

Основні підрозділи компанії: “Сікорський аероспейс сервісіз”, “Сікорський глобал гелікоптерз”, “Рисерч енд інжиніринг”, “Сікорський мілітері сістемз”.

Військові гелікоптери випускає завод компанії в м. Стратфорд (в м. Коннектикут – провідне підприємство). Цивільні гелікоптери виробляються на заводах в містах Шелтон і Бріджпорт (штат Коннектикут), а також Трой (Алабама), Вест-Палм-Біч (Флоріда), Форт-Уерт (Техас). Крім того, компанія “Сікорський еркрафт” має в своєму розпорядженні підприємства такого профілю в Польщі, Чеській Республіці, Туреччині та Китаї.

Гелікоптери UH-60 Black Hawk

В даний час у виробництві знаходяться багатоцільові гелікоптери сімейства UH-60 “Блек Хок”, протичовнові гелікоптери SH-60 “Сі Хок” / МН-60 “Страйк Хок” різних модифікацій, а також ряд цивільних гелікоптерів (типів S-76 і S- 92). Крім того, розробляються безпілотний гелікоптер і літальний апарат комбінованої схеми.

Компанія “Гамільтон Сандстртд” випускає широкий спектр бортового устаткування для військових (зокрема, для тактичних винищувачів F-35), цивільних літаків і гелікоптерів, включаючи компоненти систем управління польотом і роботою двигунів, електроживлення, пожежогасіння, кондиціювання, а також допоміжні силові установки.

Чисельність співробітників компанії складає більше 16,5 тис. чоловік. Її підприємства розміщуються у містах Рокфорд (штат Іллінойс), Чатсуорс, Помона (Каліфорнія), Фінікс (Арізона), Иорк (Небраска) і в Пуерто-Ріко.

Компанія “Пратт енд Уїтні” займається виробництвом авіаційних і ракетних двигунів, а також промислових газотурбінних двигунів (ГТД). Чисельність її співробітників перевищує 35 тис. осіб. Обсяг продажів компанії в 2011 році досяг 13,4 млрд доларів, а прибуток склав близько 2 млрд.

Виробничий ряд компанії включає в себе широкий спектр авіаційних двигунів для військових і цивільних літаків. У число основних її підприємств входять заводи в містах Іст-Хартфорд (штат Коннектикут), Мідлтаун (Коннектикут) і Коламбус (Джорджія).

Штаб-квартира корпорації “Локхід-Мартін” розташована в м. Бетесда (штат Меріленд). Вона утворена в березні 1995 року шляхом злиття двох фірм – “Локхід” і “Мартін-Маріетта”. Основними напрямками діяльності “Локхід-Мартін” є розробка і виробництво ракетно-космічної та авіаційної техніки, радіоелектронного устаткування, а також надання інформаційних та технологічних послуг, тобто це широко диверсифікована корпорація.

Ілюстрація лазерної системи від Lockheed Martin

Підрозділ “Аеронотікс” корпорації “Локхід-Мартін” займається науковими дослідженнями, розробкою, проектуванням, виробництвом, модернізацією та ремонтом AT військового призначення. Штаб-квартира розміщується в м. Форт-Уерт. Підрозділ має три відділення: “Комбат еркрафт” – виробництво багатоцільових винищувачів, “Ер Мобіліті” – випуск військово-транспортних літаків і “Едванст рісерч енд девелопмент” – розробка AT.

Основними програмами є виробництво та модернізація винищувачів сімейства F-16 “Файтінг Фалкон”, F-22A “Раптор”, F-35 “Лайтнінг-2”, військово-транспортних літаків C-130J “Супер Геркулес” і С-5М “Супер Гелексі “.

Складальний завод в м. Форт-Уерт в даний час випускає тактичні винищувачі F-35 всіх модифікацій та сімейства F-16. На складальному підприємстві в м. Маріетта (Джорджія) організовано виробництво ВТЛ типу C-130J.

Корпорація “Текстрон” включає п’ять підрозділів за видами діяльності: “Белл гелікоптер” (штаб-квартира в м. Херст, штат Техас), “Цессна” (Уічіто, Канзас), “Текстрон сістемз” (Вілмінгтон, Массачусетс), “Індастріал” (Рокфорд, Іллінойс) і “Файненшл” (штаб-квартира в м. Провіденс, Род-Айленд). Перші три підрозділи відносяться до підприємств авіаційної промисловості.

Компанія “Белл гелікоптер” є одним з найбільших американських виробників військових і цивільних гелікоптерів. Загальна чисельність її працівників складає близько 12 тис. чоловік.

Фірма випускає значний обсяг авіаційної техніки військового призначення, включаючи ударні гелікоптери AH-IZ “Вайпер”, багатоцільові UH-1Y “Веном” і розвідувальні OH-58D “Кайова Уорриор”, літаки спеціального призначення V-22 “Оспрей” (спільно з корпорацією ” Боїнг “), а також навчально-тренувальні гелікоптери ТН-67.

Основу виробничого ряду цивільної продукції “Белл гелікоптер” складають гелікоптери моделей Белл 205, 206, 407, 412 і 429. Її підприємства (розташовуються в містах Форт-Уерт і Амарілло, штат Техас) випускають гелікоптери військового призначення. Цивільна авіаційна техніка виробляється компанією переважно в Канаді на заводі в м. Мірабель (провінція Квебек).

Компанія “Цессна” відноситься до числа світових лідерів в області виробництва легкомоторних літаків і літаків загального призначення. Загальне число її співробітників більше 8,5 тис., близько 8 тис. з яких працюють на двох основних підприємствах в м. Уічіто (Канзас). Ще два підприємства компанії розміщуються в містах Індепенденс (штат Канзас) і Коламбус (Джорджія).

Один з напрямків діяльності “Текстрон сістемз” – випуск безпілотних літальних апаратів, зокрема тактичних БЛА “Шедоу”, і компонентів до них.

Корпорація “Нортроп-Грумман” утворена в 1994 році шляхом купівлі компанії “Грумман” корпорацією “Нортроп”. Ключовими напрямами її діяльності є розробка та виробництво ракетно-космічної та авіаційної техніки військового призначення, морських суден різного призначення, радіоелектронного устаткування, а також надання інформаційних та технологічних послуг.

Основним підрозділом корпорації, що відповідає за розробку і виробництво AT військового призначення, космічних і ракетних систем, є “Аероспейс сістемз” (штаб-квартира розташована в м. Редондо-Біч, штат Каліфорнія). Даний підрозділ в останні роки значну увагу приділяє випуску та модернізації БЛА, у першу чергу розвідувальних апаратів типу RQ-4 “Глобал Хок”, а також БЛА “Фаєр Скаут” та літаків дальнього радіолокаційного виявлення та управління Е-2 “Хокай”. Крім того, корпорація виробляє вузли та агрегати для бойових літаків F/A-18E/F і F-35. Тривають роботи з модернізації випущених раніше стратегічних бомбардувальників В-2А “Спіріт”.

Корпорація “Дженерал атом ікс”, заснована в 1955 році, спочатку проводила НДДКР в галузі атомної енергії. В даний час вона є одним зі світових лідерів в області розробки і виробництва безпілотних систем і засобів повітряної розвідки.

Підприємства “Дженерал атомікс” розташовані в ряді міст Сполучених Штатів: Вашингтон (округ Колумбія), Лос-Аламос (штат Нью-Мексико), Оклахома-Сіті (Оклахома), Тупело (Арканзас) і Огден (Міссісіпі), а також за кордоном, зокрема в Німеччині (міста Берлін, Дрезден), Австралія (м. Аделаїда), Росії (м. Москва), Японії (м. Токіо).

Основний внесок у виробництво авіаційної техніки вносять дві дочірні компанії: “Дженерал атомікс аеронотікл сістемз” і “Дженерал атомікс системз інтегрейшн”.

“Дженерал атомікс аеронотікл системз”, розташована в м. Поувей (передмістя м. Сан-Дієго, штат Каліфорнія), розробляє і випускає БЛА різного призначення, зокрема багатоцільовий MQ-l (RQ-l) “Предатор” і створений на його базі розвідувально-ударний MQ-9 “Ріпер”, а також перспективний БЛА “Предатор-Сі”. Крім того, компанія виробляє наземні станції управління БЛА і системи розвідки “Гріффін Ай” на базі літака “Кінг Ер”. Вона ж займається розробкою програм забезпечення, проведенням технічної експертизи технологій та зразків авіаційної техніки, в тому числі військової, а також допоміжного та аеродромного обладнання.

У цілому необхідно відзначити, що провідні американські виробники AT в умовах наявності глобальних кризових тенденцій в економіці та фінансовій сфері продовжують утримувати лідируючі позиції в цій області, підтримувати на досить високому рівні продажу, обсяги виробництва і наукові дослідження, що дозволить забезпечити сталий розвиток авіаційної промисловості країни в осяжній перспективі.

На підприємствах цієї галузі крім випуску зразків AT проводяться заходи з модернізації типів авіатехніки, що вже перебувають на озброєнні, розробка з подальшим впровадженням у виробництво нових модифікацій на основі попередніх моделей, а також ремонт та переоснащення літальних апаратів, серійний випуск яких припинений. Крім того, деякі складальні виробничі потужності зберігаються як резервні.

В останні два десятиліття спостерігається тенденція до більш широкої кооперації США з іноземними виробниками авіаційної техніки та устаткування, проте це є віддзеркаленням загальних процесів глобалізації та в цілому не свідчить про ослаблення позицій американського авіапрому на світовій арені. Розширення міждержавної кооперації при виробництві як цивільної, так і військової AT викликано в першу чергу прагненням провідних виробників до розділення відповідальності і зниження комерційних ризиків.

Особливої уваги заслуговує програма придбання винищувачів F-35 “Лайтнінг-2”, яка реалізується з 1996 року. Фінансування закупівель літаків почалося в 2007-му, а його закінчення очікується в 2037 році. Вартість даної програми НД США становить 326,5 млрд. доларів. Закупівля одного зразка оцінюється в 109,1 млн. доларів, а загальна вартість придбання (з урахуванням коштів на розробку даного зразка ОВТ) складе 132,9 млн. У доопрацюванні та випуску винищувача F-35 задіяні понад 63 американських виробників основних систем, вузлів і агрегатів , а також близько 105 фірм-постачальників з восьми країн, що беруть участь в програмі в рамках “Меморандуму про взаєморозуміння” (Memorandum of Understanding – MOU).

В цілому аналіз сучасного стану і перспектив розвитку авіаційної промисловості США дозволяє зробити наступні основні висновки:

1. Авіапром – одна з найбільш розвинених високотехнологічних галузей економіки США. Проте їй властивий ряд проблем, серед яких однією з найістотніших є зниження кількості нових розробок військових літаків і гелікоптерів.

2. Військова авіаційна промисловість має всі види і типи підприємств: виробничі, ремонтні, науково-дослідні та підприємства з утилізації.

3. Основу галузі формують приватні військово-промислові корпорації, провідне положення серед яких займають “Боїнг”, “Юнайтед текнолод-жиз”, “Локхід-Мартін”, “Текстрон”, “Нортроп-Грумман”. На підприємствах цих корпорацій зосереджена переважна частка виробничих потужностей з випуску AT.

4. В даний час на підприємствах авіаційної промисловості США налагоджено випуск і проводиться модернізація близько 20 основних типів військових літаків і гелікоптерів, а також більше 20 типів БЛА і систем.

5. Станом на середину 2012 року пріоритетними програмами придбання авіаційної техніки є: тактичні винищувачі F-35 “Лайтнінг-2”, винищувачі-штурмовики F/A-18E/F “Супер Хорнет”, літаки спеціального призначення V-22 “Оспрей”, літаки РЕБ EA-18G “Гроулер”, літаки ДРЛО та управління E-2D “Перспективний Хокай” (“Едванст Хокай”), ТЗЛ КС-46А, гелікоптери вогневої підтримки АН-64 “Апач” Block 3, безпілотні літальні апарати RQ-4 ” Глобал Хок “і MQ-9” Ріпер “.

6. Позитивні тенденції і стійке зростання як кількісних, так і якісних показників спостерігаються переважно в області розробки і виробництва БЛА. Провідні позиції в розробці та виробництві сучасних і перспективних безпілотних систем великої дальності і тривалості польоту займають корпорації “Нортроп-Грумман” і “Дженерал атомікс” (афільована компанія “Дженерал атомікс аеронотікл сістемз”). Даний напрямок розглядається в якості одного з найбільш перспективних для підтримки надалі необхідного технологічного та економічного переваги американського авіапрому перед іншими світовими авіавиробників.

Таким чином, авіапромисловість США являє собою одну з провідних галузей економіки країни, і її ВПК володіє розвиненою науково-дослідної, виробничої і ремонтною базою. Досягнутий технологічний відрив в різних підгалузях авіабудування, а також накопичений науково-технічний, кадровий, виробничий і ресурсний потенціал дозволяють американському авіапрому утримувати лідируючі позиції у світі.

С. Григор’єв

Bell Boeing Lockheed Martin Авіація НАТО ОПК Світ США