Концепція створення Військ територіальної оборони Республіки Польща

Після вступу країн Балтії та Польщі в НАТО збройні сили цих держав піддалися реформуванню, з тим щоб максимально відповідати задачам альянсу. Проте запитання територіальної оборони (ТО) в цих державах також були відображені в національних воєнних концепціях і доктринах.

Прикладом тому є Республіка Польща (РП), де протягом останніх років були зроблені значні зусилля, спрямовані на розробку основ територіальної оборони країни, програм навчання і підготовки контингентів відповідних військ, створення і вдосконалення на практиці моделі їх взаємодії з регулярними підрозділами , а також з озброєними формуваннями оборонної системи країни.

Військові експерти відзначають, що утримання сил ТО обходиться значно дешевше, ніж регулярних військ (у США – в 6 разів, Данії та ФРН – в 10). Створення національної системи територіальної оборони дозволить Республіці Польща значно скоротити фінансові витрати на національні ЗС. Однак зважаючи на низку проблем, у тому числі через недостатнє фінансування, відзначається недостача транспортних засобів і засобів зв’язку. Озброєння територіальних військ в значній мірі застаріло, гострими залишаються питання укомплектованості особовим складом (на сьогоднішній момент вона менше 18 відс.).

  • У країні функціонує громадська патріотична організація оборонної спрямованості «Рух за створення територіальної оборони». Основною її метою є створення нової системи національної територіальної оборони як активного резерву ЗС РП. Діяльність організації сприяє інформаційному забезпеченню даного питання і створенню позитивної громадської думки.

    В даний час розробляється концепція створення військ територіальної оборони за участю групи військових експертів, у тому числі Р. Шереметьєва, доктора військових наук, колишнього заступник міністра національної оборони РП, генерала дивізії Р. Полко, доктора військових наук, заступника начальника бюро національної безпеки Польщі і Ю. Марча, доктора військових наук, професора академії національної оборони РП. Польські військові експерти пропонують створити систему ТО країни, прийнявши за основу досвід у цій галузі Швеції та Швейцарії.

    Планується, що загальна чисельність підрозділів такого типу в мирний час складе 15-17 тис. військовослужбовців, у тому числі близько 13 300 резервістів і до 4 тис. кадрових військовослужбовців центрів підготовки. У воєнний час на базі останніх планується формувати бригади територіальної оборони. Оперативне застосування військ ТО передбачає їх залучення до вирішення завдань при проведенні пошуково-рятувальних операцій; підтриманні громадського порядку; щодо посилення охорони і оборони державного кордону і важливих об’єктів; а також війська повинні брати участь в інженерному устаткуванні ТВД.
    Формально війська ТО Польщі не підпорядковуються керівництву НАТО, проте можуть виконувати певні функції в інтересах альянсу. Так, передбачається використовувати їх для охорони та оборони маршрутів руху і колонних шляхів при перегрупування військ, а також залучати до участі в протидиверсійних і протидесантних операціях, прочісування місцевості, організації взаємодії з місцевими органами влади.

    Принципи діяльності військ ТО.

  • На думку польських військових експертів, ці війська повинні спиратися на громадські патріотичні організації оборонної спрямованості і в перспективі стати активним резервом для національних ЗС. Структура ТО буде включати в себе дві складові – цивільну, покликану забезпечити взаємодію з цивільними адміністраціями, і військову, яка відповідатиме за базову військову підготовку особового складу і підвищення його кваліфікації.

    Підрозділи ТО передбачається формувати на добровільній основі за територіальною ознакою. Військову підготовку особового складу плануєся організувати у вихідні дні або у вільний від роботи час. Період навчання  і підвищення кваліфікації буде оплачуватися, а закупівля спорядження та обладнання звільнятися від податку. Особовий склад військ ТО намічається розділити на дві категорії – солдатів територіальної оборони (підготовлених резервістів) і кандидатів в такі. Останні пройдуть спочатку стажування у своїх підрозділах, а потім – основну 30-добову підготовку в навчальних центрах, після завершення якої, прийнявши присягу, отримають статус солдатів військ ТО.

    Структура і чисельний склад ТО.

    Передбачається, що війська територіальної оборони будуть окремим компонентом СВ зі своїм командуванням.
    Планується створити п’ять навчальних центрів підготовки ТО, безпосередньо підпорядкованих командуванню територіальної оборони. Під час мобілізації їх намічається розгортати в бригади ТО (в одному центрі до двох-трьох піхотних бригад штатів воєнного часу).     Фахівцями центрів підготовки стануть кадрові військовослужбовці.

    При розгортанні бригади ТО до штатів воєнного часу її чисельність збільшиться з 500 до 3500 осіб. Озброєння буде включати 12 57-мм зенітних гармат С-60, 30 82-мм мінометів, 12 ПЗРК «Гром», протитанкові засоби, а також близько 500 одиниць транспортних засобів.
    Основною бойовою одиницею стане легкий піхотний батальйон територіальної оборони, в структуру якого увійдуть: управління, штаб, три легкі піхотні роти і одна спеціального призначення, а також чотири взводи: інженерний, логістики, ППО і управління.

  • Рота спеціального призначення включатиме чотири взводи – один спеціальний (або психологічної боротьби), один протидиверсійний і два розвідувальні.

    Легка піхотна рота ТО загальною чисельністю 150 військовослужбовців складатиметься з командування, трьох легких піхотних взводів по 36 військовослужбовців (чотири відділення – три легких піхотних і одне підтримки), одного взводу вогневої підтримки чисельністю 28 військовослужбовців (чотири відділення – два протитанкових, одне автоматичних гранатометів і одне кулеметне) та відділення забезпечення. Озброєння: Кbk-М – кулемет (5,56 х 44 мм); Кbk-G – автоматно-гранатометний комплекс з 40-мм підствольним гранатометом; Кbk-АКМ – модернізований автомат Калашникова (7,62 х 39 мм); Кm РК – кулемет Калашникова ПК (7,62 х 54 мм); РПГ-7В – ручний гранатомет; СА-40-автоматичний гранатомет (40 х 53 мм); ПТРК «Спайк» або «Фагот».

    За штатом мирного часу у складі ТО планується мати 19 легких піхотних батальйонів (три – центрального підпорядкування і один – у кожному з 16 воєводств). Чисельність особового складу батальйону 680-700 військовослужбовців. Планується, що легкий піхотний взвод буде дислокуватися в кожному повяті (середня адміністративно-територіальна одиниця Польщі). Всього передбачається сформувати 308 взводів (за кількістю повятів).

  • У разі стихійних лих і катастроф взводи, що дислокуються в повятах, будуть знаходитися в розпорядженні старости, а при введенні воєводами надзвичайного стану вони повинні діяти у складі відповідного батальйону ТО воєводства.

    Система підготовки сил ТО.

    Головними завданнями центрів підготовки ТО стануть навчання підрозділів ТО, перепідготовка та підвищення кваліфікації командирів та особового складу, а також організація спеціальних курсів: з ведення бойових дій у місті, дій нерегулярних (іррегулярних) формувань, протидиверсійних дій, бойових дій в горах, протихімічних дій, порятунку населення та ін.

    Підготовку кадрів підрозділів територіальної оборони планується починати в допризовного віку (від 16 до 20 років). Неповнолітні члени громадських організацій військово-патріотичної спрямованості до свого повноліття будуть охоплені окремою програмою підготовки в так званих навчальних взводах, це піде в залік майбутньої служби в підподілах ТО. У перспективі практично всі члени таких громадських організацій стануть кадрової основою цих підрозділів.

    Підготовку планується організувати таким чином: щотижневі одноденні заняття за місцем дислокації, щомісячні дводенні заняття в центрі підготовки, один раз на рік 30 – або 14-денний курс на полігоні центру підготовки.

  • Система підготовки військовослужбовця територіальної оборони передбачає:

    1. Навчання в центрах підготовки територіальної оборони, що включає:
    – допризовну підготовку у взводі (у повяті);
    – курс основної підготовки, що закінчується приведенням до військової при ¬ сяге;
    – спеціальний курс;
    – курс командирів відділень;

    2. Дворічне стажування на посаді командира відділення.

    Після проходження стажування та атестації на відповідність висунутим вимогам солдати будуть направлятися на курси командирів взводів у вищу офіцерську школу сухопутних військ (м. Вроцлав). Після трирічної служби на посаді командира взводу територіальної оборони, кандидат може бути направлений у вищу офіцерську школу СВ на курси підготовки командирів рот.

    Підготовку взводів ТО планується проводити протягом року безпосередньо у своїх повятах. За домовленістю з місцевими органами влади тренування і заняття будуть проходити в різних умовах місцевості, а також у будь-який час року.

  • Робота з виховання особового складу ТО в патріотичному дусі буде вестися на основі таких понять, як «Бог, Честь, Вітчизна», в тісному взаємозв’язку з військово-історичною спадщиною Польщі (легіони, Армія Крайова і т. п.). при цьому підрозділи ТО повинні активно співпрацювати з місцевою владою і ветеранськими організаціями, беручи участь у різних спільних  заходах патріотичної спрямованості.
    Взаємодію територіальних військ з підрозділами поліції і прикордонної  охорони РП передбачається здійснювати у сфері протидії злочинності серед молоді за допомогою проведення спільних акцій, пропаганди в школах і т. п.

    Планується, що органи ТО будуть тісно співпрацювати з освітніми установами в галузі розробки програм виховання молоді, а також  в організації та проведенні позакласних занять військово-патріотичної спрямованості (рукопашний бій, спортивна стрільба, орієнтування на місцевості та ін.)

    Матеріально-технічне забезпечення.

    Передбачається, що війська ТО стануть самостійним видом ЗС, що не вимагає великих фінансових затрат. Частина спорядження, наприклад обмундирування, встановленим порядком буде передаватися з агентства військового майна. Частину витрат по забезпеченню взводів ТО планується покласти на органи місцевого самоврядування за принципом співфінансування (утримання службових приміщень, ПММ, засоби зв’язку та ін.)
    Нова система територіальної оборони буде використовувати навчальну та спортивну базу гмін (нижча територіальна одиниця), повятов і воєводств. У свою чергу, інструктори ТО будуть проводити заняття з, молоддю в різних секціях.

    Питання матеріально-технічного забезпечення, харчування, охорони центрів підготовки або майна планується вирішувати із залученням приватних фірм, що надають послуги в цих областях на платній основі.
    Очікується, що ТО не зажадає великих складських приміщень, полігонів і істотних витрат на підготовку особового складу. Персонал військ безпосередньо в місцях свого проживання матиме власне обмундирування, спорядження та масогабаритні моделі зброї для використання в ході навчального процесу.

  • У 2012 році розроблена концепція використання сил і засобів військ територіальної оборони Республіки Польща у воєнний і мирний час.

    У цьому документі розглядаються шість основних етапів розвитку воєнного конфлікту:
    1. Період, що передує конфлікту;
    2. Початок конфлікту;
    3. Безпосередньо військовий конфлікт;
    4. Дії в тилу противника;
    5. Контрнаступ;
    6. Закінчення військового конфлікту.

    На першому етапі сили ТО передбачається задіяти для вирішення таких завдань, як:
    – надання сприяння військовим комісаріатам з питань загальної мобілізації;
    – надання допомоги у видачі зі складів зброї та обмундирування резервистам; децентралізації матеріальних запасів і предметів постачання, а також озброєння та боєприпасів для національних ЗС;
    – забезпечення евакуації цивільного населення і майна, в тому числі фінансових установ, технічної документації промисловості, цінних творів мистецтва тощо;
    – будівництво місцевих укріплених пунктів опору, створення інженерних загороджень, організація переправ, розгортання і розміщення на місцевості хибних цілей-макетів;
    – тилове забезпечення своїх оперативних і регулярних сил.
    На другому етапі ці сили передбачається залучати для:
    – протидії (пошуку і знищення) розвідувально-диверсійних груп (РДГ) противника і окремих розвідників, що закидаються на територію Польщі нелегально або легально повітряним, наземним і морським шляхами;
    – надання сприяння підрозділам національних ЗС і поліції;
    – охорони критично важливих об’єктів;
    -будівництва тимчасових місцевих (в тому числі польових) баз, необхідних  для логістики своїх сил;
    – створення децентралізованої мережі місцевих баз, що забезпечують укриття і маскування своїх бойових підрозділів.
    Протягом третього етапу сили територіальної оборони Польщі повинні забезпечити:
    – ведення розвідки наземної території воєводств, повітряного простору і морської акваторії з використанням технічних засобів з подальшою передачею даних, у тому числі фото та відео, на командні пункти оперативних сил;
    – знищення повітряних десантів противника та ведення боротьби з розвідувально-диверсійними  групами та окремими розвідниками;
    – знищення засобів повітряного нападу противника з використанням 23-мм зенітних гармат ЗУ-23 і ПЗРК «Грім»;
    – ведення бойових дій в обороні, в тому числі знищення техніки та особового складу супротивника з використанням легкого протитанкової  зброї  і мінометів;
    – охорону флангів оперативних сил в обороні;
    – безпека маршрутів перекидання оперативних сил.
    На четвертому етапі ці сили передбачається задіяти для вирішення наступних завдань:
    – скритного проникнення через лінію дотику військ, в тому числі з використанням техніки військ ТО;
    – знищення центрів та засобів управління і зв’язку супротивника;
    – ліквідації противника в його пунктах (районах) відновлення бойової готовності;
    – знищення або захоплення колон (конвоїв) постачання сил противника, в тому числі із засідок;
    – ведення розвідки сил противника і цілевказівки для своїх сил повітряного нападу і артилерії;
    – збору доказів про факти порушення противником військових законів і правил ведення війни, в тому числі про використання заборонених видів зброї та скоєнні злочинів проти мирного населення, про надання третіми країнами політичної, інформаційної та військової підтримки противнику;
    – проведення психологічних операцій.
    У ході п’ятого етапу сили територіальної оборони Польщі покликані вирішувати такі завдання:
    – ізоляція угруповання противника;
    – ведення бойових дій у складі оперативних сил;
    – ліквідація опорних пунктів оборони, знищення бойової техніки противника, особливо авіації, дислокованої на окупованих територіях, а також технічного обладнання, складів МТЗ і боєприпасів;
    – знищення транспортних колон супротивника з використанням автоматичної зброї, РПГ і великокаліберних снайперських гвинтівок;
    – захоплення і використання у своїх інтересах ресурсів ТО противника.
    Шостий етап передбачає:
    – роззброєння сил противника;
    – ліквідацію наслідків збройного конфлікту;
    – проведення опитування місцевого населення про створені противником в період конфлікту мінні поля, масові поховання, склади боєприпасів та ін;
    – надання допомоги військової жандармерії в галузі управління справами військовополонених, зокрема охорона таборів;
    – надання підтримки діяльності міжнародних гуманітарних організацій;
    – відновлення боєздатності національних ЗС.

    Згідно концепції основними напрямками діяльності всіх структур національної системи територіальної оборони у мирний час є:
    – проведення заходів з охорони життя і здоров’я, надання допомоги цивільному населенню при техногенних катастрофах і катастрофах природного характеру, терактах, масових заворушеннях і т. п.;
    – участь у активних і превентивних заходах правоохоронних органів;
    – охорона природи;
    – взаємодія з органами державного управління воєводств;
    – комерційна діяльність.
    У галузі надання допомоги цивільному населенню при катастрофах природного характеру передбачені:
    – завчасна розробка планів евакуації цивільного населення та боротьби зі стихійними лихами;
    – інформування цивільного населення про насування загрози, а також вдосконалення систем оповіщення та евакуації на місцевому рівні;
    – забезпечення завчасної евакуації цивільного населення до надходження стихійних лих;
    – використання малої авіації ТО (моторні планери, літальні апарати типу автожир, легкі літаки і гелікоптери) для повітряного моніторингу ситуації (масштабів стихійних лих, наприклад, паводків);
    – переведення у вищі ступені готовності підрозділів ТО воєводств (через командування ЗС Польщі на підставі інформації від цивільних кризових штабів);
    – залучення військовослужбовців ТО, відповідальних за моніторинг кризової ситуації (військовослужбовці переводяться в підвищену ступінь з готовністю мобілізації протягом декількох годин);
    – мобілізація сил ТО воєводства для надання допомоги підрозділам ТО сусідніх воєводств у разі необхідності;
    – постійне інформування про масштаби стихійного лиха та передача фото-та відео даних в центри управління кризовою ситуацією;
    – ведення цілодобових рятувальних та пошукових дій з повітря з використанням спеціалізованого обладнання;
    – проникнення військовослужбовців ТО в райони стихійних лих з метою евакуації ізольованого цивільного населення з таких районів за допомогою спецзасобів (човни, понтони, гелікоптери і т. п.);
    – використання автотранспорту сил ТО для проведення пошуково-рятувальних заходів та забезпечення масової евакуації цивільного населення;
    – надання допомоги підрозділам та медичним службам національних збройних сил у розгортанні польових медичних баз і мобільних госпіталів в безпосередній близькості від районів лих для евакуйованого цивільного населення;
    – розгортання наметових пунктів медичного забезпечення, а також санітарних та соціальних баз для евакуйованого населення в безпечних районах, використання санітарного обладнання контейнерного типу для потреб евакуйованих;
    – розгортання польових пунктів харчування та продовольчих харчоблоків одночасно із створенням територіальних пунктів постачання продовольством, польовими кухнями і пекарнями;
    – взаємодія з інженерними військами національних ЗС: організація підвозу питної води та створення водозаборів з системами фільтрації; забезпечення  інженерно-технічної підтримки під час стихійних лих та ліквідації їх наслідків; здійснення координації інженерних робіт щодо створення захисних споруд, що створюються цивільним населенням (наприклад, насипу, греблі з мішків з піском та ін);
    – використання польових пралень і душових для забезпечення потреб евакуйованого населення;
    – транспортування фахівців медичних служб і доставка засобів першої необхідності, медичних засобів, продовольства та питної води безпосередньо в райони лиха в разі неможливості евакуації цивільного населення з них;
    – надання медичної допомоги цивільному населенню в польових умовах безпосередньо в районах лиха;
    – пошук зниклих без вісті під час стихійних лих, у тому числі в горах і важкодоступних районах, а також здійснення пошукових дій на воді.
    В області природоохоронної діяльності передбачено:
    – взаємодія підрозділів ТО з регіональними цивільними кризовими штабами воєводств;
    – надання сприяння місцевим екологічним і природоохоронним органам, регіональним управлінням (дирекціям) національного лісу і лісництвам з питань охорони природних ресурсів;
    – використання авіації ТО для ведення повітряного моніторингу за навколишнім  середовищем, виявлення загроз навколишньому середовищі (напр. вогнища загоряння і визначення напрямів їх поширення), здійснення протипожежних дій (обприскування полів і лісів, скидання води на ділянки загоряння), а також проведення профілактичного обприскування лісів і полів від шкідників;
    – інформування спеціалізованих служб про джерела загроз навколишньому середовищі і координація дій з їх ліквідації;
    – пошук, виявлення та фіксування фактів браконьєрства в складі піших і кінних патрулів служб охорони лісу, зокрема затримання браконьєрів та їх конвоювання.
    В області діяльності щодо охорони життя та здоров’я цивільного населення від техногенних катастроф, терактів, массових заворушень передбачено:
    – взаємодія з правоохоронними органами і спеціальними службами по завчасному розробці планів дій на випадок виникнення масового насильства і паніки, ескалації агресії, а також терористичних загроз в ході масових заходів;
    – здійснення спільного патрулювання з поліцією з метою попередження, ідентифікації та запобігання загроз і ризиків у ході маніфестацій та інших масових заходів, а також для затримання осіб, що підозрюються у протиправних діях;
    – скритні дії серед учасників масових заходів з метою контролю ситуації і здійснення впливу на їх поведінку;
    – ведення таємного спостереження за скупченнями людей, у тому числі з використанням технічних засобів, передача даних спеціальним службам на агресивно налаштованих громадян з метою їх ізолювання і затримання;
    – взаємодія зі спецслужбами в області протидії наркоманії та інших негативних залежностей;
    – евакуація постраждалих і поранених з місць скупчення людей в ході масових заходів;
    – взаємодія з медичними установами з метою організації медичних пунктів поблизу районів проведення масових заходів та надання у разі потреби першої медичної допомоги;
    – взаємодія з органами державного управління та місцевими ЗМІ в області інформування цивільного населення з питань поведінки і про способи охорони та захисту під час загроз техногенного характеру, а також терактів і збройних конфліктів;
    – охорона критично важливих об’єктів від терактів, несанкціонованого проникнення, масових демонстрацій і т. п.;
    – проведення інструктажів, занять, лекцій, семінарів з місцевим населенням з питань самозахисту в ході воєн з застосуванням звичайної зброї, засобів масового ураження, а також у разі аварій на хімічних, нафтохімічних та іншого роду підприємствах.
    Участь в активних і превентивних заходах правоохоронних органів передбачає:
    – здійснення оперативної діяльності в інтересах правоохоронних органів;
    – використання потенціалу військ ТО в інтересах поліції, в тому числі в екстремальних умовах;
    – приховану діяльність щодо недопущення провокацій відносно правоохоронних органів;
    – приховану реєстрацію злочинів з інформуванням правоохоронних органів;
    – участь у спеціальних заходах з пошуку та затримання злочинців (у тому числі в організації засідок);
    – застосування спеціальних технічних засобів для виявлення, довгострокового прихованого спостереження за об’єктами та підготовки до їх штурму;
    – взаємодія з поліцією і спецслужбами з питань організації блокпостів і КПП, у тому числі на дорогах, з використанням броньованих машин, моторних планерів і легких літаків;
    – організація переслідування підозрюваних на землі, воді і в повітрі з використанням сил і засобів військ ТО, в тому числі для визначення місцеположення підозрюваних у важкодоступній місцевості;
    – використання службових собак для пошуку і переслідування злочинців;
    – підтримку охоронних та рятувальних підрозділів під час великих аварій на критично важливих об’єктах;
    – взаємодія зі спецслужбами з метою недопущення на території воєводств масових заворушень, саботажів і диверсій.
    В області взаємодії з органами державного управління воєводств передбачено:
    – пропаганда військ ТО як активного резерву національних ЗС та їх діяльності в інтересах місцевого населення;
    – поширення інформації про взаємодію з місцевою владою (цивільним сектором), харцерськимі (скаутськими) і оборонними суспільними організаціями, патріотичними та ветеранськими організаціями з питань спільної участі в урочистостях національного та місцевого масштабу (наприклад, у складі почесних варт);
    – поширення позитивного іміджу повятів і воєводств в цілому;
    – пропаганда туризму, спорту, краєзнавства, діяльності рятувальних служб і питань національної обороноздатності;
    – тісна співпраця з освітніми установами в області розробки програм виховання молоді, а також у питаннях організації та проведенні позакласних занять військово-патріотичної спрямованості (рукопашний бій, спортивна стрільба, орієнтування на місцевості і т. п.)
    – використання літальних апаратів типу автожир або легких літаків з метою підтримки медичних служб у галузі транспортування повітряним  шляхом донорських органів, призначених для трансплантації; надання сприяння воєводським центрам геодезичної і картографічної документації в складанні карт і планів місцевості.

    У сфері комерційної діяльності пропонується використання авіації ТО з метою виконання на комерційній основі агроповітряних робіт у інтересах сільськогосподарських кооперативів та самостійних господарств.
    В даний час завершується розробка концепції створення військ територіальної оборони Польщі. Відповідно до неї їх основним завданням з’явиться підтримка оперативних сил. Крім того, формування ТО можуть залучатися для ведення протидиверсійних і контррозвідуваньних дій, проводити диверсійні акції, вести розвідку на всій території країни, а також безпосередньо брати участь у бойових діях у складі оперативних сил.

    ;

    Згідно концепції війська ТО можуть бути використані для охорони критично важливих об’єктів, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, а також здатні функціонувати в рамках національної системи контррозвідувального забезпечення. У перспективі територіальні війська зможуть виконувати ряд функцій при проведенні спільних з військами НАТО операцій (охорона і оборона маршрутів руху і колонних шляхів при перегрупування військ, прочісування місцевості, оборонні, протидиверсійні і протидесантні операції). Польські військові експерти не виключають, що система національної ТО може стати основою системи підготовки кадрів для збройних сил РП.

    С.Корчагін, ЗВО 4’13.


    Підписуйтесь на наші сторінки у Facebook та Twitter. Також долучайтесь до нашого каналу у Telegam


  • Щодо роботи порталу пишіть Ваші побажання та зауваження нам на пошту: mail.milinua@gmail.com


    Авторизація
    *
    *
    Генерація паролю
    %d блогерам подобається це: