fbpx
Китай спускає на воду свій перший авіаносець

Китай спускає на воду свій перший авіаносець

Авіаносці Китай (КНР) Проект 1143.6 Суднобудування

 

Китай  вже готовий спустити  на воду свій перший авіаносець. Командувати судном буде випускник петербурзької Військово-морської академії ім. Н.Г. Кузнецова. Західні ЗМІ побоюються, що це змінить розстановку сил в Тихоокеанському регіоні і стане приводом для початку морський “холодної війни”, так як Пекін не приховує свого бажання протиставити свою військову міць американської, пише італійська La Repubblica.

“Китай готовий спустити на воду свій перший авіаносець, і серед держав Тихого океану наростає тривога з приводу гонки переозброєнь азіатського гіганта”, – цитує видання InoPressa. Вже через кілька днів ВМС КНР отримають плавучу платформу для своїх винищувачів і бойових вертольотів.

Напередодні керівництво  Китаю попередило світове співтовариство: “Новий корабель врівноважить військову міць на океанах. Італійська газета відзначає, що в останні місяці “Китай здійснив небачено якісний стрибок, і в офіційних заявах стали звучати войовничі нотки”.

Автор статті пов’язує це з ядерною кризою на Корейському півострові, новими суперечками про торговельні шляхи і розробці шельфових родовищ, а також з не врегульованими територіальними суперечками. У КНР в результаті всього цього накопичуються конфлікти з Японією, США, Індією, з новими економіками Південно-Східної Азії, починаючи з В’єтнаму і Філіппін.

“Що стосується країн, які здійснять стратегічні помилки у Південно-Китайському морі, будуть погані наслідки, – попередив напередодні Пекін. – Ми не відмовимося від свого суверенітету, не дозволимо відгризати шматки від нашої території”.

Китай повідомив, що новий авіаносець послужить для “випробувань і навчання”, тобто оснащувати його бойовою зброєю поки не будуть. Було також підкреслено, що “ніхто не буде витрачати майже 5 млрд євро тільки на те, щоб подивитися, як функціонує і функціонує взагалі колишній радянський корабель”.

У Токіо вже почали бити на сполох з приводу “динамізму і військового експансіонізму Пекіна” і вимагають більшої “прозорості”. “Модернізація ВПС і ВМС Китаю є джерелом стурбованості для всього регіону та світової спільноти”, – заявляють в Токіо. За деякими даними, Китай завершує будівництво ще двох нових авіаносців на верфях у Шанхаї. У відповідь Пекін обмежується заявами про “захист узбережжя і морів” і нагадує, що є єдиним членом Ради Безпеки ООН, які не мають авіаносців, у той час як у США їх 11 і ще один, атомний, знаходиться в стадії будівництва.

На даний момент авіаносці знаходяться на озброєнні дев’яти країн світу: це США, Росія, Великобританія, Італія, Іспанія, Франція, Індія, Таїланд, Бразилія. Ще три країни в перспективі можуть обзавестися авіаносцями, а поки розташовують універсальними десантними кораблями-вертольотоносця. Це такі держави, як Японія, Південна Корея та Австралія.

Пекін вже визначився з кандидатурою капітана свого першого авіаносця. Як очікується, ним стане 50-річний Лі Сяоянь – досвідчений офіцер, що навчався свого часу в Росії.

Лі Сяоянь закінчив льотну школу і починав службу в лавах ВВС. У 1987 році він пройшов у місті Гуанчжоу трирічний курс навчання за фахом капітана в рамках підготовки кадрових резервів для майбутнього авіаносця. Він був помічником капітана на ряді бойових кораблів, а в 1995 році командував фрегатом “Цзянмень”.

У 1996-1999 роках навчався Лі у Військово-морської академії ім. Н.Г. Кузнєцова в Санкт-Петербурзі. Тема його дипломної роботи була безпосередньо пов’язана з авіаносними групами. Роком пізніше він став капітаном ракетного есмінця “Шеньчжень”. З грудня минулого року Лі Сяоянь переведений в місто Далянь, на верфі якого добудовувався колишній український важкий авіаносний крейсер “Варяг”.

Факт будівництва першого авіаносця китайська влада офіційно підтвердили лише в червні цього року. Про це заявив начальник генштабу Народно-визвольної армії Китаю (НВАК) Чень Бінде в інтерв’ю одній з гонконзьких газет. У квітні ряд китайських ЗМІ опублікували фотографії, що свідчать про те, що перший в країні авіаносець майже готовий.

Китайські фахівці реконструювали важкий авіаносний крейсер “Варяг”, який був придбаний в 1998 році в України в недобудованому вигляді за 20 млн доларів “для переобладнання в туристичний атракціон”. За оцінками військових експертів і тайванської розвідки, “Варяг” був добудований на верфі в порту Далянь і на нього вже встановили радари та інше обладнання.

Спочатку радянський корабель “Варяг” був замовлений для ВМФ СРСР, але так і не був добудований. Водотоннажність корабля довжиною в 300 метрів і шириною в 72 метра перевищує 65 тисяч тонн. Після розпаду Союзу в 1991 році гігантський авіаносний крейсер залишився на верфі Миколаївського суднобудівного заводу.

При розділі чорноморського флоту між Росією та Україною “Варяг”, закладений в 1988 році, відійшов українській державі. Через 8 років авіаносець, фінансувати будівництво якого Україна була не в змозі, був проданий Китаю за 20 млн доларів. “Варяг” – вже третій радянський авіаносець, куплений Китаєм. Авіаносний крейсер “Мінськ” зараз використовується як приміщення для військово-історичного музею, а “Київ” пішов на переплавлення.

З японських джерел стало відомо про подальші плани Китаю з розвитку флоту. До 2014 року Пекін збирається спустити на воду свій перший авіаносець із звичайною руховою установкою, а до 2020 року – авіаносець з атомної установкою. У 2020 році будуть також сформовані авіаносні групи, зазначив експерт Інституту Далекого Сходу РАН Павло Кам’яної в інтерв’ю “Голосу Росії”.

“У Китаю немає досвіду будівництва авіаносців, але він уважно вивчає його в інших країнах. І можна не сумніватися, що з часом, за кілька найближчих років, він цей досвід набуде”, – додав він.

Раніше американська преса, зокрема The Washington Times, писала, що українські спецслужби завадили росіянину Олександру Єрмакову передати в Китай секретну інформацію, яка значно прискорила б введення в дію авіаносця, побудованого китайцями.

Торік китайські військові оголосили, що приступають до будівництва першого власного авіаносця, нагадує видання. На думку американських джерел, авіаносець сильно ускладнить сприяння США обороні Тайваню у випадку, якщо Китай спробує захопити острів силою.

А вже в лютому Китай побудував бетонну модель авіаносця для навчання льотчиків і особового складу. Бетонний корабель з капітанським містком, посадковою смугою і катапультою зведено далеко від моря недалеко від міста Вухань.

Бетонний “авіаносець” дозволить льотчикам китайської військово-морської авіації отримати необхідні навички, в першу чергу, в посадці і зльоті з даного типу кораблів, а також надасть необхідну практику наземному персоналу.

Також варто нагадати, що ще рік тому Китай, по суті, заморозив військові контакти з США в знак протесту проти продажу партії озброєнь Тайваню. Влітку відносини ще більше погіршилися: Китай заперечив проти відправки атомного авіаносця George Washington у води Жовтого моря для патрулювання в районі Корейського півострова.

Китай також у грудні оголосив, що побудує в 2011 році власний авіаносець. Це ще одна ознака підйому Китаю як нової супердержави. Крім того, Китай працює над балістичної ракетою, здатною топити американські авіаносці. У свою чергу, Гейтс попередив, що нові озброєння Китаю, включаючи антікорабельную ракету, загрожують Сполученим Штатам, які мають намір допомагати своїм союзникам в Тихоокеанському регіоні.

Міністр оборони Китаю заявив, що армія буде все більш інтенсивно використовувати вітчизняні технології, хоча вони, кажуть експерти, значно відстають від західних, незважаючи на всі старання Китаю наздогнати їх.

У той же час, нагадаємо, що влада Південної Кореї закликає Китай сприяти вирішенню кризи на Корейському півострові. Проте, відновлювати шестисторонні переговори в Південній Кореї не поспішають. Пекін же дуже стурбований розвитком подій на Корейському півострові і хотів би, щоб переговори між США, Росією, Японією, Китаєм і обома Кореями відбулися не пізніше грудня.

Також китайський посланник Дай Бінгуо пообіцяв, що Китай спробує допомогти в справі відновлення миру. Крім того, такої ж думки дотримуються і США вважаючи, що Пекіну необхідно використовувати свій вплив, щоб переконати Пхеньян “змінити свою поведінку”.

Авіаносці Китай (КНР) Проект 1143.6 Суднобудування