fbpx
Міжнародні новини у сфері безпеки та оборони (04.11.13 – 11.11.13)

Міжнародні новини у сфері безпеки та оборони (04.11.13 – 11.11.13)

Світ

04.11.13. ВМС США випробували нові тактичні авіабомби JSOW C-1

Командування ВМС США повідомило про успішне проведення випробувань нових авіабомб Joint Standoff Weapon (JSOW) C -1. У рамках випробувальних тестів палубні винищувачі-бомбардувальники F/A-18 в модифікаціях E і F скинули бомби JSOW, які потім навели на ціль за допомогою літака радіолокаційної розвідки E- 2D Advanced Hawkeye.
Випробування були проведені ще в липні 2013 року, проте, подробиці стали відомі тільки зараз.
За словами представника ВМС США, узгоджена робота двох літаків і самої керованої бомби показала можливість її використання для високоточних ударів по морських цілях з авіаносців. Раніше сумісність системи управління авіабомбою з іншими радіоелектронними системами була продемонстрована на прикладі берегового патрульного літака P -3 Orion і E -8 Joint STARS (створеного на базі пасажирського Боінга -707  – літака управління та цілевказівок).
Joint Standoff Weapon є тактичними плануючими керованими авіаційними бомбами з бойовою частиною до 450 кілограм. Наведення на ціль здійснюється або за допомогою цілевказівки з боку інших об’єктів (як у випадку проведених влітку випробувань), або за допомогою вбудованих GPS- приймачів у поєднанні з інерціальною навігаційною системою і інфрачервоним сенсором. Випробування бомби у виконанні JSOW C-1 з додатковою системою наведення на морські цілі почалися ще в 2011 році, а перші авіабомби цього типу були розроблені в 1990- х роках. Вартість однієї одиниці оцінюється в кілька сотень тисяч доларів.

05.11.13. США збираються удосконалити розміщену в Німеччині ядерну зброю

США, ймовірно, збираються удосконалити свою ядерну зброю, розміщену на території Німеччини.
Про відповідний намір американське Національне управління з ядерної безпеки поінформувало у своїй доповіді конгрес США. Зокрема це може стосуватися атомних бомб вільного падіння В61, які можна довести до рівня керованої зброї високої точності.
США зберігають на території ФРН за непідтвердженими даними до 20 ядерних бомб. У 2009 році німецький уряд ухвалив коаліційний договір, в якому озвучене прагнення вивести останню ядерну зброї з території Німеччини.

05.11.13. США проведуть модернізацію польського фрегата

Міністерство оборони Польщі уклало з урядом США угоду про ремонт і модернізацію фрегата типу «Генерал Казімєж Пуласький» (колишній тип «Олівер Хазард Перрі»). Сума операції склала 34 мільйони доларів. За умовами угоди, фрегат після ремонту та модернізації має бути повернений ВМС Польщі до кінця 2015 року.
За оцінкою польського військового відомства, завдяки ремонту «Генерал Казімєж Пуласький » зможе прослужити на флоті щонайменше до 2025 року. У ході робіт на кораблі буде замінено обладнання зв’язку, радіолокаційні станції, системи управління вогнем і сенсори, а також поліпшена частину озброєння. Крім того, капітальний ремонт пройдуть двигуни корабля. Деякі види робіт планується здійснити на польських верфях.
США передали Польщі фрегат типу «Олівер Хазард Перрі », у складі американського флоту носив ім’я «Кларк », у березні 2000 року. Він був закладений у лютому 1977 року і увійшов до складу американського флоту в травні 1980 року. До моменту виведення корабля зі складу ВМС Польщі, термін його службі на флоті перевищить 45 років.
Крім « Генерала Казімєжа Пуласького » у складі ВМС Польщі числиться ще один фрегат колишнього типу «Олівер Хазард Перрі » ─ «Генерал Тадеуш Костюшко ». Польські ВМС отримали цей корабель у червні 2002 року. Чи планується проводити ремонт і модернізацію цього фрегата, поки невідомо.

06.11.13. ВПС Росії збільшать свою присутність на трьох напрямках
 
Російське військове відомство має намір посилити бази ВПС на декількох напрямках, а також продовжити розвиток авіабаз, розташованих за межами країни. Всі подібні наміри міністерства оборони будуть проводитися відповідно до зміненим Планом оборони країни.
Військове відомство РФ закінчило роботи над зміною Плану оборони і готове представити його оновлений варіант керівництву країни. Президент Росії В. Путін підпише новий План протягом найближчого часу. Зміни в документах, що стосуються обороноздатності країни, зумовлені низкою новітніх рішень. Оновлений План оборони багато уваги приділяє створенню або посиленню авіаційних баз на західному, північному та центральноазіатському напрямках. Деякі роботи в рамках існуючих планів вже почалися.
Не так давно стало відомо, що Москва і Мінськ готуються підписати договір, відповідно до якого на аеродромі міста Ліда розміститься російський винищувальний авіаційний полк. Документ ще не готовий, оскільки сторони обговорюють останні його нюанси, але вже зараз білоруські фахівці почали підготовку до виконання своїх зобов’язань. Згідно з останніми заявами воєначальників двох країн, перші винищувачі ВПС Росії відправляться служити на нову базу до кінця 2013 року.
Необхідно відзначити, що посилення військово-повітряних сил Росії на західному напрямку проводиться в рамках створення єдиної системи протиповітряної оборони. Російська Федерація і Республіка Білорусь кілька років тому підписали відповідні угоди і зараз продовжують будівництво загальної системи ППО. Зокрема, в осяжному майбутньому російські військові повинні допомогти своїм білоруським колегам технікою. ППО Білорусі безоплатно отримає чотири зенітних ракетних комплексу С – 300П, що відповідним чином позначиться на обороноздатності всієї країни.
Однією з авіабаз, завданням якої стане прикриття північних рубежів країни, буде реконструйований аеродром «Темп » на острові Котельний (архіпелаг Новосибірські острови). Зараз військові будівельники працюють над відтворенням основної інфраструктури аеродрому. До кінця жовтня завершилося формування авіаційної комендатури. Крім того, 29 жовтня на аеродромі «Темп » вперше після 30-річної перерви приземлився військово -транспортний літак.  Ан -72 доставив на аеродром групу фахівців, які продовжать роботи з реконструкції злітної смуги і допоміжних об’єктів.
Основною метою реконструкції аеродрому «Темп», як стверджувалося на початку осені, є відновлення авіасполучення в Арктиці в цілому і в районі Північного морського шляху зокрема. Надалі передбачається поліпшити злітно-посадкову смугу. Як розповів заступник міністра оборони генерал армії А. Бахін, в осяжному майбутньому планується подовжити смугу, що дозволить злітати і сідати на неї важким транспортним літакам, таким як Ил-76 або Ан -22.
Наприкінці жовтня відбулися святкові заходи, присвячені десятиріччю російської авіабази «Кант». На честь ювілею учасники заходів висадили березову алею російсько-киргизької дружби, а також відкрили пам’ятну стелу. Крім того, на святі російські воєначальники оголосили свої плани, що стосуються майбутнього авіабази в Киргизії. Командувач військами 2- го Командування ВПС і ППО ЦВО генерал-лейтенант В. Севостьянов заявив, що Міноборони має намір удвічі збільшити кількість авіаційної техніки на базі «Кант». Крім того, найближчим часом буде проведено ремонт злітно -посадкової смуги та руліжних доріжок.
На базі «Кант» постійно дислокуються з’єднання, які використовують штурмовики Су -25 і багатоцільові гелікоптери Ми-8. Крім того, не так давно на аеродром в Киргизії перелетіли декілька стратегічних ракетоносців Ту- 95МС. Передислокація цих літаків пов’язана з навчаннями і носить тимчасовий характер. Поки невідомо, чи стане «Кант» постійною базою для стратегічної авіації.
Міністерство оборони Росії поки не оголошувало подробиці своїх планів, що стосуються точного складу авіаційних з’єднань нових та оновлених баз. Відомо, що на білоруському аеродромі міста Ліда розміститься винищувальний полк, однак подібна інформація про аеродром «Темп» або посиленні бази « Кант » поки відсутня. У зв’язку з цим можна робити найрізноманітніші припущення. Так, заяву генерала Бахіна про майбутнє аеродрому в Арктиці або інформація щодо ремонту злітно -посадочної смуги бази «Кант» дозволяє припускати, що ці аеродроми в майбутньому будуть забезпечувати роботу не тільки легких і середніх літаків. У повніше можливо, що в осяжному майбутньому оновлювані бази зможуть стати аеродромами підскоку для стратегічної авіації.
Вже зараз можна говорити, що на авіабазах, що підсилюються обов’язково будуть служити винищувальні підрозділи. Справа в тому, що Росія вже підписала договір про створення єдиної системи ППО з Білоруссю і Казахстаном, а в найближчому майбутньому можуть з’явитися подібні угоди з іншими країнами СНД. Результатом цих угод повинна стати єдина система протиповітряної оборони, що захищає повітряний простір всієї Співдружності Незалежних Держав. До її складу увійдуть як зенітні ракетні підрозділи, так і винищувальна авіація.
Збільшення кількості аеродромів, а також розширення територій, які можуть контролюватися за них, вимагає відповідних змін у керівних документах. У зв’язку з цим у План оборони країни були внесені поправки, що враховують бойову роботу військової авіації на створюваних і оновлюваних авіабазах.

06.11.13. Пілот винищувача F- 16 ПС Нідерландів обстріляв вишку

ПС Нідерландів почали розслідування інциденту, пов’язаного з випадковим обстрілом диспетчерської вежі на полігоні острова Вліеланд 4 листопада.
Під час інциденту пілот винищувача F -16A випустив кілька бойових снарядів з 20 мм гармати. Два співробітники полігону, що знаходилися в будівлі, не постраждали. Пілот повинен був виконати обстріл цілі, яка перебувала в 500 м від вишки. Що послужило причиною інциденту, поки неясно. Розташований на півночі Нідерландів полігон є єдиним місцем в країні, де пілоти ПС можуть проводити бойові стрільби.
Цей інцидент не перший на цьому полігоні. У 2001 році екіпаж винищувача – бомбардувальника Tornado ПС Німеччини також зачепив гарматним вогнем вишку, в 1992 році пілот винищувача F- 16 ПС Данії випустив ракету «повітря- земля», в результаті якого постраждав один співробітник полігону, який отримав незначні травми.

06.11.13. Lockheed Martin представлено проект невразливого гіперзвукового розвідника

Представлений новий гіперзвуковий літак, який повинен змінити найшвидший розвідник – легендарний SR -71, що розвивав швидкість в 3500 км/год.
Компанією Lockheed Martin був офіційно представлений проект нового літака, тактико-технічні характеристики якого будуть перевершувати характеристики SR -71 Blackbird. Літак з індексом SR -72 буде розвивати швидкість понад 6 тис. км/год і, на відміну від попередника, буде літати в безпілотному режимі і наносити удари по цілях на землі. Такий літак для сучасних систем протиповітряної оборони буде практично невразливий: новий літак зможе виконати поставлене перед ним завдання і піти до моменту, коли ППО противника встигне вжити заходів.
SR -71 Blackbird був здатний підніматися на висоту 26 тис. м – що майже в 3 рази перевищує можливості цивільних авіалайнерів. Швидше за все, новий літак SR-72 зможе підніматися на більшу висоту, що значно утруднить або зведе нанівець можливість перехоплення винищувачами противника.
Новий літак-шпигун зможе підтримувати крейсерську швидкість М = 6. SR -72 стане перший гіперзвуковим літаком, прийнятим на озброєння. Крім цього, він стане найшвидшим на планеті, лише експериментальні ракетні літаки Х -15 могли підтримувати таку швидкість.
Чутки про гіперзвуковий розвідник SR -72 ходять досить давно. Про новий літаку мова велася як про частину плану американських повітряних сил щодо застосування гіперзвукових літальних апаратів для проекції сили в масштабах планети. SR -72 повинен заповнити пролом між супутниками і безпілотними літальними апаратами, які можуть у повітрі залишатися дуже довго, але не можуть ухилятися від засобів ППО і швидко досягати цілі. Завдяки наявності високоточної зброї SR -72 також зможе наносити блискавичні удари (за 1-2 годин) по особливо важливих цілям. Висока швидкість дозволить новому літаку перетнути Атлантичний океан за 1-1,5 години, а досягти цілі в центральній частині Росії, стартувавши з аеродрому в центральній частині Сполучених Штатів, – за 2 години.
Головна особливість нового гіперзвукового розвідника стануть двигуни, які розробляються спільно з компанією Aerojet Рокетдайн. Для польоту на дозвуковій швидкості гіперзвуковий прямоточний повітряно – реактивний двигун оснащується турбіною.
При швидкостях вище М = 2 у звичайних турбореактивних двигунів починаються проблеми з управлінням. На SR -71 Blackbird, який розробили в 1960- х роках, дану проблему вдалося вирішити шляхом застосування в повітрязабірнику спеціального рухомого конуса. На швидкостях до М = 1,6 конус висувався, а при перевищенні даного порогу засовувався, після чого двигун переходив на прямоточний режим. Надзвуковий повітряний потік на зовнішній частині конуса стискався, в результаті чого швидкість потоку падала, однак збільшувалася його тиск і температура. Після цього повітря поділялось  на два потоки: один прямував на 4- ступінчастий компресор, другий – згорав у форсажній камері. Це давало можливість SR -71 досягати швидкостей більш М = 3 і підтримувати крейсерську швидкість М = 2,8. Слід зазначити, що збої в роботі системи управління двигуном переслідували Blackbird протягом всієї історії його експлуатації – 1964-1998 роки. Крім цього, на високих швидкостях витрата становила  близько 600 кілограм у хвилину, через що радіус польоту дорівнював всього 2 тис. км – без дозаправки менше 1 години польоту.
Американським авіаконструкторам при створенні розвідника SR -72 належить вирішити декілька складних технічних проблем, які в першу чергу стосуватимуться нагріву корпусу при гіперзвуковому польоті і силової установки. Фахівці Lockheed Martin вважають, що на сучасному етапі розвитку техніки і науки ця мета досяжна, і перший опціонально – пілотований льотний прототип SR -72 буде готовий в 2023 році. Новий літак буде менше винищувача F -22. До 2030 року SR -72 надійде на військову службу.
Сучасні системи протиповітряної оборони в типових умовах бойового застосування не можуть перехопити літальний апарат, що має такі характеристики, як у перспективного гіперзвукового розвідника SR -72. Радянські системи ППО в свій час так само не були здатні перехопити SR -71.
Новий літак, що оснащується високоточною зброєю і здатний літати на гіперзвукової швидкості, буде практично невразливий для сучасних засобів протиповітряної оборони. У свій час Blackbird виконали велику кількість розвідувальних польотів, включаючи польоти над територіями охоплених війною Близького Сходу та В’єтнаму, а також вторгалися на територію Радянського Союзу. Незважаючи на такі польоти, які були смертельно небезпечними для інших типів літаків, SR -71, що літають на швидкості близько М = 3 успішно тікали від винищувачів-перехоплювачів і зенітних ракет. Незважаючи на те, що практично кожен раз при виявленні Blackbird його намагалися перехопити, за 34 роки використання SR -71 жодної бойової втрати не було: всі 12 катастроф були пов’язані з помилками пілотування або технічними несправностями.

08.11.13. Великобританія вивчає можливість розміщення БЛА корабельного базування

ВМС Великобританії почали приділяти більшу увагу БЛА корабельного базування (БЛА КБ).
Незважаючи на те, що увага керівництва ВМС більшою мірою сконцентрована на розвиток програми винищувача F- 35 “Лайтнінг -2” (Lightning II) і будівництві двох нових авіаносців, представники флоту прагнуть розширити можливості надводних кораблів по збору розвідувальної інформації.
У червні 2013 міністерство оборони Великобританії підписало контракт на поставку ВМС БЛА «Скан Ігл» ( ScanEagle ) виробництва американської компанії “Инсити” ( Insitu ) загальною вартістю 30 млн. фунтів стерлінгів (47 млн. дол. ). Згідно з умовами контракту, БЛА є власністю підрядника і будуть ним же експлуатуватися. Планується використовувати ці апарати при здійсненні антипіратських місій в Індійському океані. БЛА нададуть офіцерам флоту можливість ознайомитися з новою технологією і застосовувати її в бойових умовах.
ВМС Великобританії в липні 2013 підписали контракт з компанією “Агуста Уестленд” (Agusta Westland ) на проведення розробок по створенню БЛА морського базування. Дослідний зразок отримав назву демонстратора для оцінки концепції гвинтокрилої безпілотної авіаційної системи (БАС) RWUAS CCD. Передбачається, що перші БЛА цього типу будуть поставлені в 2014 р.
У складі БАС RWUAS CCD буде застосовуватися БЛА гелікоптерного типу SW- 4 “Соло” ( Solo ) масою 1,8 т, який виробляється польською компанією «ПЗЛ – Свидник » (PZL – Swidnik ). У проекті буде брати участь компанія “Талес” ( Thales ), яка раніше створювала БЛА “Уотчкіпер” (Вахтовий ).
У програму випробувань нового БЛА буде входити зліт з узбережжя, приземлення на корабель і переліт до місця старту. Ця програма буде схожа на льотні випробування французького БЛА AH- 6U “Літл Берд” ( Little Bird ). У рамках програми також буде випробуваний набір бортового обладнання. До його складу входять системи спостереження та боротьби з мінами, гідрографічна і метеорологічна апаратура, а також озброєння різного призначення.
За результатами програми RWUAS CCD буде прийнято рішення про направлення розвитку програми зі створення тактичної морської БАС TM UAS, яку передбачається поставити у війська до 2020 р. Ця БАС буде діяти з кораблів ППО “Тип -45” і “Тип -26”, які планується побудувати в майбутньому. Передбачається, що БЛА можна буде застосовувати нарівні з корабельної гелікоптерною авіацією.

08.11.13. Винищувачі Gripen отримають нові хибні цілі

Іспанська компанія Selex ES розробила новий тип витратних хибних цілей BriteCloud для звичайних систем скидання теплових цілей калібру 55 міліметра. Шведська компанія Saab має намір в 2014 році провести серію випробувань таких хибних цілей на винищувачах JAS -39 Gripen, які згодом планується оснащувати BriteCloud серійно. На озброєння нові системи самозахисту літаків планується почати поставляти в 2015 році.
BriteCloud призначена для відведення ракет з радіолокаційними системами наведення, а також перешкоджанню радарів наведення у захопленні цілі. Бортову систему нової помилкової мети можна перед скиданням запрограмувати на створення перешкод в різних радіолокаційних діапазонах. За оцінкою Selex, що вже випробувала BriteCloud, розроблена технологія дозволяє досягти  «великих дистанцій промаху ».
Нові помилкові цілі можна буде використовувати на бойових літаках замість звичайних буксируваних помилкових цілей і бортових систем протидії. У перспективі BriteCloud планується доопрацювати і для використання системами скидання помилкових теплових цілей інших калібрів. За даними Selex ES, нові помилкові цілі будуть здатні захищати літаки від авіаційних і зенітних ракет.

08.11.13. Почалася збірка першого навчального літака Master для Ізраїлю 

Італійська компанія Alenia Aermacchi приступила до збірки першого навчально – бойового літака M -346 Master для ПС Ізраїлю, в складі яких він отримав позначення Лаві. До теперішнього часу на заводі підприємства в Венегоно з’єднали три основні елементи фюзеляжу літака. Як очікується, повністю зібраний літак буде переданий Ізраїлю в середині 2014 року.
Загалом  міністерство оборони Ізраїлю придбало у Alenia Aermacchi 30 навчально – бойових літаків M- 346. Контракт був підписаний в середині 2012 року, а його вартість склала 600 мільйонів доларів. Паралельно були підписані і угоди з компаніями Telespazio і Selex Elsag на постачання додаткового обладнання для літаків на суму в 250 мільйонів доларів.
Додатково до основного контракту було підписано офсетну угоду, за якою Alenia Aermacchi повинна буде придбати у ізраїльських підприємств військової продукції на суму, порівнянну з вартістю контракту на поставку літаків.
M -346 був практично повністю розроблений Alenia Aermacchi спільно з російським ОКБ імені Яковлєва, проте згодом російська компанія вийшла з проекту. Майстер здатний розвивати швидкість до 1050 кілометрів на годину і здійснювати польоти на відстань до 1,9 тисячі кілометрів. Літак оснащений дев’ятьма точками підвіски для підвісного озброєння загальною масою до трьох тонн.

08.11.13. В-52 отримає великий арсенал високоточної зброї

Компанія Boeing буде нарощувати бойовий потенціал бомбардувальників В-52 на 50 % з упором на універсальність застосування. Згідно з контрактом вартістю 24,6млн. дол. компанія розробить модифікації існуючих пускових систем для розміщення більшої кількості керованої зброї у внутрішніх відсіках.
«Якщо додати до цього арсеналу вкрай збільшену тривалість польоту В-52, ви зрозумієте, що володієте універсальною системою зброї, що дуже корисно для вогневої підтримки наземних сил», говорить директор програми В-52 Скотт Офаут (Scot Oathout ).
Компанія створить три прототипи пускових пристроїв, прийняття на озброєння очікується на початку 2016 року. Після першого етапу модернізації бомбардувальник зможе застосовувати 24 бомби  Joint Direct Attack  ( JDAM ) калібру 500 фунтів або 20 JDAMS калібру 2000 фунтів. На наступних фазах В-52 буде озброєний ракетами JASSM та її варіантом із збільшеною дальністю JASSM -ER, мініатюрними ракетами – приманками MALD і MALD/J. Модернізація дозволить розмістити всю необхідну зброю тільки у внутрішніх відсіках, що поліпшить паливну економічність літака.

10.11.13. Військовий аеродром в Тирасполі переобладнаний і підготовлений до прийому літаків

Військовий аеродром в Тирасполі, який раніше входив в інфраструктуру 14- ї загальновійськової російської армії, готовий до прийому транспортників та інших літаків з РФ.
Згідно наявної  інформації, протягом 2013 року на законсервованому в середині 90- х років об’єкті були проведені відновлювальні роботи: у короткі терміни привели в порядок злітну смугу і приготували майданчика для установки навігаційного обладнання.
На даний момент, аеродром готовий у будь-який момент прийняти літаки.

Світ