fbpx
Ми-8МТПР-1
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Останні публікації автора

Ми-8МТПР-1

Авіаінциденти Авіація Війна з Росією Втрати Росії Гелікоптери Енциклопедія Ми-8/17/171 Росія

Учора протиповітряна оборона Стародубського полку успішно скоротила чисельність ваздушна-касмічєскіх (тільки не ржіть, вони дійсно так називаються!) сіл окупанта на чотири (кажуть, що може й п’ять) літальних апаратів. Серед атріцатєльно взлєтєвших повітряних суден – вже знайомі читачам нашої рубрики бомбардувальник Су-34 і винищувач Су-35С. А ось з вертольотами справа цікавіша… Принайнмі один (а може й обидва) Ми-8, втрата яких підтверджена, належить до рідкісного варіанту – Ми-8МТПР-1. Якщо тих же Су-34 виготовили півтори сотні, то Ми-8МТПР-1 – лише близько двох десятків. Що ж це за пєпєплац?

Літери «ПР» в позначення гелікоптера означають «помєховий, Ричаг» означають, що машина призначена для постановки завад і обладнана комплексом «Ричаг-АВ». Цей комплекс з апаратурою постановки завад Л187А працює в діапазоні 5,1-11 ГГц і здатен глушити одночасно вісім цілей в секторі 45º і на відстані до 150 км. Енергетичний потенціал завад становить 105 кВт на кожну ціль. Апаратура важить 1200 (а за іншими даними – навіть 1400 кг) і займає більшу частину вантажного відсіка базового гелікоптера – Ми-8МТВ-5-1 виробництва Казанського авіазаводу (окупований Татарстан). В передній частині вантажного відсіка розташоване місце оператора.

Зовні Ми-8МТПР-1 можна розрізнити за чотирма невеликими антенами, встановленими по боках фюзеляжу. Дві передні антени служать для прийому сигналів ворожих РЛС, визначення їх типів і азимутів, а дві задні – для випромінення завад. На місці задніх вікон вантажної кабіни встановлені пристрої для відстрілу теплових пасток УВ-26 – для самозахисту гелікоптера від ракет з інфрачервоними системами наведення.

Ми-8МТПР-1 може патрулювати в повітрі упродовж 2,4 години. Як правило, політ відбувається на висоті близько 3000 м – завдяки цьому збільшується дальність дії системи «Ричаг-АВ». Наскільки вона ефективна? Таких даних у відкритих джерелах немає. Але гелікоптери РЕБ Ми-8ППР зі станціями попередньої ґенерації «Азалія» у 2008 р. використовувались під час війни з Грузією. Увімкнення цих станцій зменшувало дальність дії грузинських РЛС виявлення повітряних цілей з 300 до 50-70 км.

Випробування двох прототипів Ми-8МТПР-1, переобладнаних зі старих «вісімок», почались у 2010 р. В 2013 р. одна машина з апаратурою «Ричаг-АВЕ» в експортному варіанті була поставлена В’єтнаму, а шишкостан тоді ж замовив 18 серійних гелікоптерів. Перші три з них передали в частини у березні 2015 р. У 2018 р. один Ми-8МТПР-1 був помічений в Сирії, причому з сирійськими розпізнавальними знаками.

У ваздушна-касмічєскіх сілах немитої гелікоптери Ми-8МТПР-1 по кілька штук розподілені між бригадами армійської авіації – 15-ю (Західний ВО, аеродром Остров), 16-ю (Південний ВО, Зерноград) і 18-ю (Східний ВО, Хабаровськ). Є вони і у 440-му окремому вертольотному полку (Західний ВО, В’язьма), а дві машини входять до складу російської бази в Еребуні (Вірменія).

Досі в агресії проти України підтверджена участь Ми-8МТПР-1 з Острова і Хабаровська, хоч майже напевно задіяні в ній і гелікоптери з Зернограда і В’язьми. Головне завдання цих машин – прикривати дії ударних літаків і гелікоптерів, заглушуючи українські радари. Але 13 травня, вочевидь, щось пішло не за планом 🙂. 

Авіаінциденти Авіація Війна з Росією Втрати Росії Гелікоптери Енциклопедія Ми-8/17/171 Росія

Останні публікації автора