На “Буцефалі” у Європу

Американська компанія Defense Solutions заявила, що збирається увійти в проект з виробництва БТР-4 для іноземних замовників. Потенційний ринок нової машини оцінюється в 2500-4000 одиниць. Перш за все мова йде про македонський контракт, про який вперше стало відомо у ході міжнародної виставки озброєнь IDEX-2009, що відбулася в березні. Генеральний конструктор бронетанкобудування України, голова Харківського конструкторського бюро ім. Морозова Михайло Борисюк повідомив тоді, що Македонія розглядає можливість закупівлі до 200 БТР-4 з німецьким двигуном Deutz. Щоправда, вже тоді висловлювалися сумніви, чи зможе Німеччина забезпечити українські машини двигунами вчасно і в потрібній кількості з огляду на політичну упередженість німецького уряду.

На цьому тлі несподівано і дуже обнадійливо пролунала заява глави компанії Defense Solutions, Inc. (США) Тіма Рінггольда про приєднання до розвитку проекту БТР-4. Зокрема, він повідомив: «Defense Solutions стала членом команди тому, що БТР-4 пропонує краще співвідношення ціна-якість на ринку, і тому, що Україна і Македонія є важливими союзниками США в глобальній протидії терору». За його словами, передбачається, що БТР-4 буде вироблятися в Україні, збиратися в Македонії, а Defense Solutions забезпечить постачання консорціуму дозволених до експорту американських технологій, використання яких дозволить зробити нову бойову броньовану машину (ББМ) сумісною зі стандартами НАТО. Йдеться, зокрема, про двигуни, трансмісії, системи зв’язку, системи управління вогнем і, можливо, озброєння.

БТР-4
Рінггольд підкреслив, що обсяг світового ринку БТР-4, створеного за стандартами НАТО, у найближчі десять років може скласти 2500-4000 одиниць середньою вартістю $ 1,5-2 млн. кожна в залежності від конфігурації. За його словами, навіть з повністю інтегрованими технологіями БТР-4 буде найдешевшим в своєму класі по витратах на експлуатацію і є чудовим пропозицією для нових членів НАТО та миротворчих операцій ООН. Виходячи з цих слів, можна зробити висновок, що американці припускають просування нового виробу на східноєвропейському ринку, а також своїм союзникам в «гарячих точках» (скажімо, Іраку та Афганістану). Такий «зигзаг удачі», безперечно, може стати новим етапом у розвитку української легкої бронетехніки.
БТР-4
У Східній Європі для українського БТР-4 з американськоою начинкою дійсно існує значний «простір для маневру». До сих пір колишні члени Варшавського договору активно, але безуспішно намагалися оновити свої парки бронетехніки. При цьому до цих пір на східноєвропейському ринку «господарювали» три європейські компанії – фінська Patria, швейцарська Mowag і австрійська Steyr, – які в жорсткій конкуренції один з одним брали участь практично у всіх тендерах на придбання легкої бронетехніки в країнах Варшавського договору.
БТР-4
Досягли успіху в справі переходу на західну бронетехніку поки що лише поляки, закупивши (не без проблем) 690 БТР AMV Patria (польське найменування – Rosomak) на суму $ 1,3 млрд., і хорвати, також зробили вибір на користь 84 БТР AMV Patria. Решта йдуть до вирішення питання різними шляхами, але з однаковими труднощами. Бажання закупити бронетехніку в Західній Європі наштовхнулися на ряд негативних чинників, головним з яких виявилося не найкраще співвідношення ціни-якості.
БТР-4

Скажімо, Міноборони Чехії оголосило тендер по закупівлі нових БТР у квітні 2005 року. У фіналі конкурсу австрійська Steyr здобула перемогу над фінською Patria. Однак уряд Чехії анулював угоду з огляду на виявлені в ході випробувань недоліки і невідповідність технічному завданню.

  • Схожі новини надходять зі Словенії. У квітні словенські ЗМІ повідомили, що уряд розглядає питання про анулювання підписаної з компанією Patria контракту на поставку БТР AMV через виявлені у ході їх випробувань недоліки. Цікавим для «Буцефала» може стати ринок Угорщини. Головною причиною тут може виступати не ринкова привабливість БТР-4 або налаштованість угорського керівництва на військово-технічне співробітництво з Україною, а прямий зв’язок американської компанії Defense Solutions з бронетанковою галуззю Угорщини. Саме тут, недалеко від Будапешта, знаходиться CURRUS Armoured Vehicle Technique Company, де розташовуються основні потужності Defense Solutions. Інтерес для українців можуть представляти словацький і болгарський ринки, але тут ситуація з процесом оновлення парку бронетехніки поки дуже невизначена.

    БТР-4
    Підводячи підсумок, можна сміливо говорити про те, що у разі успішного розвитку українсько-американського проекту БТР-4 цей бронетранспортер може знайти свого споживача у Східній Європі. Навіть за найскромнішими розрахунками цей ринок може скласти близько 1000 машин. Щоправда, для того, щоб «українська тисяча» стала реальністю, потрібно дуже багато зробити. І перш за все тут, в Україні. Поки не виходить. Як це не дивно звучить, але про грандіозні плани Defense Solutions не інформовані (у всякому разі, за їхніми словами) ні в ХКБ ім. Морозова, ні в «Укрспецекспорті», ні в інших офіційних і виробничих структурах України. Або режим секретності зашкалює, або просто не хочемо працювати. У будь-якому разі так не поводять себе в умовах кризи і запеклої конкуренції на європейському ринку озброєнь.
    Михайло Самусь

    Підписуйтесь на наші сторінки у Facebook та Twitter. Також долучайтесь до нашого каналу у Telegam


  • Щодо роботи порталу пишіть Ваші побажання та зауваження нам на пошту: mail.milinua@gmail.com


    Авторизація
    *
    *
    Генерація паролю