fbpx
США вводять до строю нові патрульні катери типу Mark VI

США вводять до строю нові патрульні катери типу Mark VI

Редакція Редакція
Mark VI ВМФ США Патрульні катери Флот

Переклад матеріалу US Navy fields new Mark VI patrol boats
Автор тесту: Пітер Онг (Peter Ong)
Переклад: Юрій Збанацький

Прибережно-річкові сили ВМС США складаються з двох прибережно-річкових груп, що базуються у Вірджинія Біч, штат Вірджинія та Імперіал Біч, штат Каліфорнія і отримали нові катери типу Mark VI у 2014 році.

Побудовані компанією SafeBoats International у Бремертоні, штат Вашингтон, дванадцять катерів типу MK VI використовуються Прибережно-річковими силами ВМФ США для проведення операцій з патрулювання та супроводження на річках, в портах, гаванях, затоках та вздовж узбережжя Тихого океану.

Капітан-лейтенант Кара Хендлі, офіцер прес-служби Прибережно-річкової групи 1 ВМФ США, пояснює функції катерів типу Mark VI.

“Активні дивізіони катерів Прибережно-річкових сил базуються у Вірджинія Біч, штат Вірджинія та Імперіал Біч, штат Каліфорнія. Дивізіони резерву проводять операції з численних пунктів базування по всій країні. Окремі підрозділи придаються 5, 6 та 7 флотам ВМС США.

“Окрім виконання задач із захисту визначених важливих об’єктів у відкритому морі та прибережній зоні, підрозділи Прибережно-річкових сил Командування експедиційних сил ВМС виконують завдання у складі бортових груп охорони, авіаційних груп охорони, забезпечують охорону портів, морської та берегової інфраструктури. Сім дивізіонів Прибережно-річкових сил Прибережно-річкові сили Командування експедиційних сил ВМС.

“Катер типу MK VI є найбільшою платформою в розпорядженні Прибережно-річкових сил. MK VI був прийнятий на озброєння ВМС як відповідь на потребу у броньованому катері зі збільшеним запасом ходу, більш потужним озброєнням та морехідністю, який би переважав можливості малих катерів Прибережно-річкових сил. Зі зміною задач протягом років, змінювалась і номенклатура нової техніки.

Стандартна практика застосування передбачає дію катерів типу MK VI у парах, вдень і вночі. ”

Окрім катерів MK VI Прибережно-річкові сили мають на озброєнні 25-футові малі катери виробництва SafeBoats, Intl. та 34-футові великі катери виробництва SeaArk Marine, Inc. Обидва типи катерів є попередниками типу MK VI і досі залишається на озброєнні.

“Раніше Прибережно-річкові сили також використовували суто річкові штурмові, патрульні та командні катери. Однак сьогодні Прибережно-річкові сили відійшли від практики чисто річкових операцій і катери цих типів вже зняті з озброєння. ”

Загальний вигляд 85-футового патрульного катеру типу Mark VI

Енергетична установка катеру складається з водомету та двох дизельних MTU 16V 2000 M94 потужністю 2,600 к.с. кожен (разом 5,200 к.с.), запас ходу катеру MK VI складає понад 600 морських миль, крейсерська швидкість понад 25 вузлів, максимальна швидкість понад 35 вузлів, осадка становить всього 1,5 метри, що робить катер ідеальним для застосування на мілководді. 28-29 грудня 2018 року два катери MK VI здійснили перехід протяжністю 500 морських миль до Мікронезійського острову Яп, що знаходиться в 456 милях від острову Гуам, що яскраво свідчить про надійність та витривалість катерів Mark VI. Двигуни використовують морське дизельне пальне або авіаційне паливо JP-5. Усі катери  MK VI Прибережно-річкові сили отримали однотонне сіре фарбування, без цифрових або ламаних камуфляжних схем.

Непогано озброєні як для катера довжиною менше 30 метрів, катери MK VI все ж поки не отримали  ракети типу Griffin або SPIKE. Станом на травень 2019, до їх складу озброєння входять:

• 2 модулі MK38 Mod 2 або 3 (25 мм). Це дистанційно керований, стабілізований модуль оснащений оптико-електронним модулем й інтегрований із системою керування вогнем катеру, ефективний за будь-яких погодних умов та часу доби. Дальність ефективного ураження складає 2,5 км, боєкомплект становить 168 снарядів. Управління вогнем здійснюється безпечно з середини надбудови катера. Модулі MK38 можуть зніматися для вивільнення місця на палубі перед та за надбудовою або встановлення модулів MK 50.
• 4 модулі MK 50 Mod 0. Стабілізований модуль з кулеметом M2HB калібру 12,7 мм встановлюється передньому/задньому палубних барбетах та/або на передньому/задньому барбетах надбудови.
• 6 барбетів для встановлення стрілецького озброєння наступних типів:

 

o MK-19 (40 мм автоматичний гранатомет)

o M2HB (12.7 мм важкий кулемет)

o MK44 GAU-17 (7.62 мм кулемет Minigun)

o M240 (7.62 мм середній кулемет)

o M249 SAW (5.56 мм легкий кулемет)

Потужне озброєння катеру MK VI, калібр якого варіюється від 5,56 мм до 25 мм, забезпечує вогневу міць достатню для знищення морських мін, малих плавзасобів та низькошвидкістних повітряних цілей. До складу озброєння також входять нелетальні акустичні системи типу LRAD.

Катери MK VI мають наступні засоби C4ISR (бойового управління, зв’язку, розвідки та спостереження):

Тактичні радіостанції, включаючи VHF, HF та UHF

• Системи супутникового зв’язку (SATCOM)
• Система обміну даних (Link 16)
• Система ситуаційного оповіщення (відображає розташування дружніх та ворожих сил)
• Система визначення державної приналежності [«свій-чужий»]
• Оптико-електронний/інфрачервоний датчик(и) так камера(и)
• Система дистанційного управління безпілотними апаратами
• Система внутрішнього зв’язку

Відповідно до інформації NAVSEA, вартість озброєння та обладнання C4SIR для кожного катера становить $6 млн станом на 2014 рік. Вартість самого катеру без озброєння та систем C4SIR на той же період часу складає $8.6 млн.

NAVSEA наголошує, що завданням катерів MK VI є: забезпечення регулярного патрулювання мілководних прибережних районів поза захищених гаваней з метою захисту сил та важливої інфраструктури; до їх задач також входить супроводження важливих об’єктів, забезпечення свободи судноплавства, доглядові операції, операції з захоплення.”

Що стосується використання катерів MK VI у спеціальних операціях ВМС США, станом на травень 2019 року морські котики ще жодного разу не використовували катери MK VI, однак Mk VI може бути легко адаптовано під будь-які задачі. “Наприклад, в березні 2018 моряки дивізіону Прибережно-річкових сил взаємодіяли з мобільним інженерно-саперним підрозділом EOD 5 використовуючи надувний човен з борту катерів.”

Катери типу MK VI мають п’ять сидінь у рубці і додаткові тринадцять сидінь у основній частині надбудови для розміщення вісімнадцяти осіб. Конструкція сидінь дозволяє знижувати рівень удару.”

Як правило катери типу MK VI комплектуються двома командами по п’ять осіб, плюс  8 осіб з доглядової групи (усього 18 осіб). Команда з десяти осіб зазвичай складається з командира катера, двох рульових, двох механіків, двох операторів озброєння та двох стрільців.

На борту MK VI передбачений камбуз для приготування та зберігання їжі. Камбуз оснащено холодильною установкою, мікрохвильовою піччю, раковиною, кофе машиною, стійкою, двома столами, м’якою лавкою, полицями та шафами для зберігання продуктів, відсіком для сміття. Усе це дозволяє патрульному катеру тривалий час діяти поза базою або десантним кораблем. На катері передбачено спальні місця для шести осіб. Автономність катера залежить переважно від швидкості та запасів палива та води.

Малі, як правило ручного запуску, дистанційно керовані підводні, плаваючі та повітряні засоби запускаються безпосередньо з палуби катера MK VI, управління здійснюється дистанційно з рубки катера, що дозволяє вести розвідку та виявляти морські міни та вибухівку. Катер не оснащено краном для запуску більших безпілотних апаратів, проте в кормовій частині розташовано платформу для прийому надувних човнів, також є платформа навколо надбудови, що дозволяє спускати на воду та приймати особовий склад, безпілотні апарати, тощо.

Існує можливість встановлення на надбудові та інших важливих зонах балістичного захисту від стрілецької зброї, проте станом на 2014 рік не біло інформації про встановлення бронезахисту.

Катери MK VI можуть транспортуватися попарно в докових камерах великих десантних кораблів.

ВМС США ставлять перед собою завдання придбати 48 катерів типу Mark VI, планується залучати катери до служби як в активних дивізіонах, так і в резерві по всій території країни.

Станом на початок 2019 року, прибережні катери управління (CCB), коротша версія MK VI довжиною 65 футів і з тим же складом озброєння та обладнання C4ISR була повністю витіснена зі складу Прибережно-річкових сил. На даний час їх повністю замінили 85-футові катери Mark VI.

Адаптивність катерів  з огляду на їх запас ходу та завдання збільшує їх цінність. Склад оснащення кожного з катерів, комплектація витратними матеріалами, боєкомплект та набір безпілотних апаратів визначається завданням, яке перед ним стоїть.

“Підрозділ на MK VI включає 52 пасажири, три команди по 11 моряків, близько 19 осіб обслуговуючого персоналу та управління. Увесь особовий склад проходить курс тривалістю чотири тижні, потім продовжуючи набувати практичних навичок у підрозділі.

 

Mark VI ВМФ США Патрульні катери Флот