Міжнародні новини у сфері безпеки та оборони (24.09.12 – 01.10.12)

Міжнародні новини у сфері безпеки та оборони (24.09.12 – 01.10.12)

1.      BAE Systems визначила термін служби винищувачів F-35

Британська компанія BAE Systems, яка бере участь у розробці перспективного винищувача F-35 Lightning II, визначила термін служби літака. Фюзеляж винищувача у версії F-35A здатний витримати 8000 льотних годин. Конструктори працюють над подвоєнням цього показника.
Для оцінки довговічності винищувача фахівці BAE Systems побудували спеціальний випробувальний стенд, на якому відпрацьовуються можливі польотні ситуації.
Результати випробувань BAE вважаються дуже непоганими. Так, в 2010 році в ході випробувань винищувача F-35B (з укороченим зльотом і вертикальною посадкою) на алюмінієвому шпангоуті фюзеляжу літака, який налітав всього 1500 годин, виявилися втомні тріщини. Згодом алюмінієві шпангоути Lockheed Martin (основний розробник літака) вирішила замінити на титанові.
Крім шпангоутів з алюмінію виготовляються передні кореневі нервюри на крилах винищувача у версіях F-35A і F-35C (зліт за допомогою катапульти). У зв’язку з цим аналітики також побоювалися виникнення втомних тріщин. На F-35B кореневі нервюри виконуються з міцнішого титану.
Загалом, Lockheed Martin планує виготовити понад три тисячі винищувачів F-35 різних модифікацій. З них майже 2,5 тисячі отримають ПС, ВМС і Морська піхота США. Крім того, купити американські літаки планують Великобританія, Італія, Нідерланди, Норвегія і ряд інших країн. Великобританія свій перший F-35 отримала в липні 2012 року.

 

2.  Міноборони РФ відмовилося від створення єдиного ядерного командування

Міністерство оборони Росії відмовилося від планів створення єдиного командування стратегічними ядерними силами країни. Всі три складові ядерного щита Росії залишаться у веденні своїх видів і родів військ. Офіційно причина відмови від створення єдиної структури не називається.
У результаті формування єдиного командування один з видів або родів військ Збройних сил Росії – ВПС, ВМФ або РВСП – повинен був отримати управління російським ядерним щитом. Імовірно, приводом для відмови від створення єдиного стратегічного командування стала боротьба видів і родів військ за верховенство в новій структурі.
Російське єдине стратегічне командування планувалося створити для зміцнення і розвитку ядерної тріади. За словами колишнього начальника Головного штабу РВСП генерал-полковника Віктора Єсіна, подібна структура дозволила б розробити і дотримуватися єдиного плану розвитку та застосування стратегічних сил. При обговоренні планів формування командування вивчався досвід американського глобального ударного командування.
Стратегічне командування ПС США, створене в січні 2009 року, відповідає за планування, управління і контроль усієї ядерної тріади країни в мирний і воєнний час. Вся наявна у США ядерна зброя та її носії знаходяться під контролем цієї структури. За словами Єсіна, копіювати американський досвід не слід. На його думку, нова структура повинна створюватися в рамках Генерального штабу ЗС РФ.
Спочатку планувалося створити єдине стратегічне командування в кінці 1990-х років. За словами Єсіна, тоді сформувати таку структуру не вдалося через суперечки з цього питання між Ігорем Сергєєвим, що займав тоді пост міністра оборони, і Анатолієм Квашніним, який очолював Генштаб ЗС РФ.
В даний час до складу ядерної тріади Росії входять РВСП, що озброєні 332 міжконтинентальними балістичними ракетами з 1092 боєголовками, ВМФ з 11 стратегічними підводними човнами, 96 ракетами і 336 боєголовками і ВПС з 66 стратегічними бомбардувальниками, оснащеними крилатими ракетами великої дальності.

3. Румунія віддала перевагу португальські F-16 голландським

Румунія придбає кілька уживаних винищувачів F-16 Fighting Falcon у Португалії. Португальські літаки румуни планують використовувати найближчі 20 років.
12 португальських F-16 обійдуться Бухаресту в 600 мільйонів доларів. Перший транш у 70 мільйонів доларів румунський уряд планує виділити вже в 2013 році. Решту суми Португалія отримає протягом п’яти років. Поставка літаків може початися в 2016 році по завершенні підготовки румунських пілотів.
Португальські винищувачі мають наліт у 3500 годин. Таким чином, їх ресурсу вистачить ще на 4-4,5 тисячі льотних годин. Згодом Румунія має намір перейти на винищувачі п’ятого покоління, включаючи F-35 Lightning II.
Про рішення купити старі F-16 Румунія оголосила в 2010 році через відмову від подальшого використання застарілих радянських МиГ-21. В якості можливих продавців F-16 розглядалися Португалія і Нідерланди. Як повідомлялося, перед покупкою літаків представники ПС Румунії збиралися оцінити технічний стан винищувачів, запропонованих кожною зі сторін.
В даний час в парку ПС Румунії числяться 36 МиГ-21 Lanser.

4.      На Новій Землі розмістять групу надзвукових перехоплювачів

Міністерство оборони Росії має намір до кінця 2013 року розмістити на аеродромі Рогачов на Новій Землі групу надзвукових винищувачів-перехоплювачів МиГ-31. Ці літаки повинні будуть забезпечувати захист кордонів Росії від повітряного нападу з півночі. Авіагрупа увійде до складу створюваної у Росії системи протиракетної оборони. МиГ-31 в разі необхідності повинні будуть перехоплювати літаки супротивника і крилаті ракети з ядерними боєголовками. Зона перехоплення – від Баренцового моря до моря Лаптєвих. Рішення про базування авіагрупи МиГ-31 на Новій Землі прийнято, оскільки саме на цьому напрямку у Росії немає щільного радіолокаційного покриття. Складнощів з розміщенням літаків не передбачається.
До 1993 року на аеродромі Рогачов базувався 63-й Гвардійський винищувальний полк, оснащений винищувачами Су-27. Після виведення літаків, інфраструктуру бази військове відомство підтримувало в справному стані. Крім того, базу підтримував  і “Росатом” у веденні якого знаходиться центральний ядерний полігон на Новій Землі.
Між тим, в Голаокоматі  ВПС Росії розповіли, що остаточного рішення про те, з якого саме аеродрому будуть перекинуті МиГ-31 на Нову Землю, поки не прийнято. В якості найбільш ймовірних розглядаються аеродроми Мончегорськ або Канськ. У цей час ВПС Росії володіють приблизно сотнею МиГ-31 в справному стані.

5. ВМС США докупили 11 патрульних літаків Poseidon

 

ВМС США підписали з компанією Boeing контракт на поставку 11 морських патрульних літаків P-8A Poseidon на загальну суму 1,9 мільярда доларів. Перші 13 літаків Poseidon американські ВМС замовили двома партіями в 2011 році.
За словами представника Boeing, контракт з ВМС став важливим кроком на шляху до повномасштабного серійного виробництва літаків P-8A.
Патрульний літак P-8 Poseidon розроблений на базі пасажирського лайнера Boeing 737. Літак розвиває швидкість до 907 кілометрів на годину і здатний долати до 3700 кілометрів. Poseidon призначений для ведення протичовнових операцій і оснащений радарами та гідроакустичними буями. Крім того, на озброєнні літаки стоять торпеди, ракети і міни.
США в загальній складності планують озброїтися 122 літаками P-8A Poseidon. На озброєнні американських ВМС Poseidon замінять застарілі патрульні літаки P-3 Orion від Lockheed Martin. Ще 24 літаки P-8I планує отримати Індія. Вісім з них індійські ВМС вже замовили. Крім того, вісім патрульних літаків P-8 до 2018 року планує отримати Австралія.

6. Бомбардувальники B-2 отримали нові радари

ПС США і компанія Northrop Grumman завершили програму переоснащення бомбардувальників B-2 Spirit новими радарами AN/APQ-181. В даний час всі 20 бомбардувальників дислоковані на авіабазі Уайтман в штаті Міссурі.
За словами представника Norhtrop Grumman, відповідального за модернізацію літаків, всі бомбардувальники отримали нові радари з випередженням графіка в середньому на кілька днів. Перші п’ять літаків пройшли модернізацію в 2009 році. Ще десять – в період з другої половини 2010 року по початок 2012 року. Вартість модернізації, замовленої ПС США в 2008 році, склала близько 468 мільйонів доларів.
Нові радари AN/APQ-181 для бомбардувальників поставила компанія Raytheon. Радари оснащені активними  фазованими антенними решітками (АФАР), оновленою системою живлення, а також новим приймачем-передавачем. Оригінальні радари для B-2 були розроблені разом з літаком у 1980 році.
Окрім нових радарів модернізація В-2 передбачає установку нового бортового обчислювального обладнання і систем зв’язку. Крім того, бомбардувальники отримають доступ до єдиної комп’ютерної мережі Пентагону.
Бомбардувальник В-2 здатний розвивати швидкість до 970 кілометрів на годину і долати до 11,1 тисячі кілометрів. Літак виконаний за технологією малопомітності і може нести як звичайні, так і ядерні бомби масою до 17,4 тони.
У США в даний час ведеться розробка нового дальнього бомбардувальника NGB (New Generation Bomber), який надалі замінить літаки B-2, B-1 і B-52. У загальній складності ПС мають намір купити до 100 бомбардувальників NGB при ціні в 500 мільйонів доларів за одиницю.

 

 

7. США передали Туреччині три уживаних гелікоптера SuperCobra

США передали міністерству оборони Туреччини три ударних гелікоптера AH-1W SuperCobra. Машини були поставлені зі складу Морської піхоти США. Конгрес схвалив постачання гелікоптерів за ціною 111 млн. доларів у листопаді 2011 року. Перед постачанням всі  SuperCobra були модернізовані відповідно до вимог турецького військового відомства.
На розгляді Конгресу США вже кілька років перебуває заявка на поставку 12 гелікоптерів SuperCobra, ймовірно, уживаних, оскільки виробництво модифікації AH-1W вже не здійснюється. За рахунок отриманих ударних гелікоптерів Туреччина має намір компенсувати втрати таких машин у збройній боротьбі з Курдської робочої партією.

Раніше повідомлялося, що замість вилучених для Туреччини трьох AH-1W Морська піхота США отримає три нових ударних гелікоптерів AH-1Z Viper.
В даний час на озброєнні Туреччини перебуває  25 гелікоптерів  AH-1P/S/W, десять з яких у версії W були куплені в 1990 році. Роком раніше бойовий склад гелікоптерів серії AH-1 на озброєнні Туреччини оцінювалось  в 28 одиниць. У липні 2010 року міністерство оборони Туреччини планувало покупку двох уживаних гелікоптерів AH-1W.

 

 

8. КР великої дальності Х-101 обіцяють ВПС РФ в 2013 році

На початку 2013 року на озброєння Дальньої  авіації ВПС Росії буде прийнята нова крилата ракета Х-101.
Х-101, яка зараз проходить льотні випробування, фактично стане першою високоточної неядерної ракетою в арсеналі Дальньої авіації.
Наявність такої ракети дозволить Дальній  авіації наносити високоточні удари як по терористичним базам, так і по стратегічних об’єктах противника, не входячи в зону дії ППО.
Х-101 – це дозвукових крилата ракета великої дальності. Ракета обладнана навігаційним комплексом на основі системи ГЛОНАСС. На відміну від попередниці (Х-555), нова ракета зможе знищувати, як малорозмірні (від 2 – 3 м), так і рухомі об’єкти. Існує і ядерний варіант нової ракети, що отримав  індекс Х-102.
Х-101 важча від  Х-555 приблизно в три-чотири рази. Тож нести її зможуть тільки стратегічні ракетоносці Ту-160 і Ту-95. Бомбардувальник Ту-22 її не підніме, тому на озброєнні Ту- 22 поки залишаться ракети Х-555.
Дальність Х-555 становить 2 тис. км (маса БЧ – 200 кг), у Х-101 дальність складає 10 тис. км при масі БЧ 400 кг. КІВ на максимальній дальності у Х-101 не перевищує 10 м проти 25-30 м у Х-555.

 

9. ВПС Росії займеться знищенням авіаносців

Літаки Дальньої авіації ВПС Росії Ту-22М3 залучили до знищення морських цілей. Ту-22М3 успішно вразили навчальні цілі на навчаннях в Північному флоті. Тепер їх повернуть до виконання одного з основних бойових завдань для літаків цього типу – знищенню з повітря кораблів противника, в першу чергу авіаносців. Раніше ці літаки були у складі морської авіації ВМФ. Але в 2011 році їх передали у ВПС. Тепер “сухопутні” льотчики стали виконувати морські завдання вже в новій якості.
При цьому в головному штабі ВПС пояснили, що до  протикорабельних завдань  будуть залучені  всі наявні на озброєнні Ту-22М3 – близько 40 машин.
Ту-22М був створений в 1969 році в розпал “холодної війни” з США як носій надзвукових ракет  Х-22, призначеної для ураження американських авіанесучих  крейсерів. Для пошуку масивного корабля на водній гладі в ракету була вбудована система самонаведення по радіоконтрастних цілях. Через кілька років ракету допрацювали для знищення наземних цілей.
Однак до 2012 року протикорабельна функція літаків практично не використовувалася – останні стрільби по морських цілях проводилися в 1989 році. Тому всі льотчики Ту-22М3, в тому числі і ті, хто перейшов разом з літаками з ВМФ у ВПС, вчаться “працювати” по кораблях противника “з нуля”.
До 2012 року у пілотів авіаційної групи Ту-22М3 не було навіть теоретичних навичок польоту над морем. Відпрацьовувались  удари тільки по наземних цілях. У квітні цього ж року відпрацьовувались пуски ракет Х-22Н по надводних цілям. З початку 2012 року Ту-22М3 кожен місяць здійснюють навчальні патрулювання над Японським і Баренцевим морями.
Надалі передбачається, що Дальня авіація буде працювати проти військово-морських цілей противника комплексно і відразу всіма типами своїх літаків. Ту-22М3 будуть полювати за кораблями, а стратегічні ракетоносці Ту-95 і Ту-160 – знищувати порти і військово-морські бази.
Ту-22М3 може виявляти і завдавати удару по кораблях противника в радіусі 2 тис км від свого аеродрому, а Ту-95МС і Ту-160 з новими крилатими ракетами Х-101, зможуть знищити навіть добре захищену військово-морську базу супротивника на відстані до 10 тис км від місця пуску. У надводних і підводних сил ВМФ такої можливості немає, якщо не вважати ядерну зброю, яка у локальних конфліктах застосовуватися не буде.
Літаки Дальньої  авіації ВПС в кілька разів збільшать бойові можливості ВМФ Росії.
У ВМФ СРСР знищувати корабельні  угруповання  противника в далекій морській зоні повинні були підводні човни і ракетоносна авіація. Зараз, підводний флот РФ значно скоротився і не може вирішувати ці завдання. Після передачі морських ракетоносців з ВМФ у ВПС Росії, бомбардувальники Дальньої авіації залишилися єдиним елементом, який може вирішувати цю задачу.
На озброєнні ВПС Росії зараз знаходиться 16 літаків Ту-160, 32 Ту-95МС (плюс близько 60 на зберіганні) і 115 бомбардувальників Ту22М3, з яких здатні літати тільки 40.

 

10. Польща планує витратити 4 млрд дол на модернізацію системи ППО

Президент Польщі Броніслав Коморовський представив у парламент законопроект, розроблений з метою ініціювання комплексної модернізації системи протиповітряної оборони (ППО) країни. Законопроект є ключовим елементом до забезпечення стабільного фінансування програми модернізації і характеризується як “найвищий пріоритет для польських збройних сил в найближче десятиліття”.
Польська система ППО в даний час включає шість зенітних ракетних дивізіонів, озброєних застарілими ЗРК С-125 “Нева”. Тільки один дивізіон має на озброєнні  систему великої дальності С-200 “Вега”.
Експерти відзначають, що в своєму нинішньому стані, польська система ППО не гарантує ефективного захисту від нападу.
Передбачений  законопроектом бюджет на модернізацію ракетних систем становить 2,5-3,7 млрд  дол в період 2014-2023 р. Є також плани по залученню інших країн, зокрема Франції і Німеччини, в реалізацію програми модернізації.
Нова система ППО Польщі буде розгорнута паралельно з американськими ракетними об’єктами і стане частиною більш глобальної системи ППО / ПРО НАТО.

11. У Сербії розбився навчально-тренувальний літак.

Невеликий навчально-тренувальний літак V-54 Lasta розбився 26 вересня на півночі Сербії, приблизно в 30 кілометрах від Белграда. Пілотам вдалося катапультуватися перед зіткненням із землею. Один з них був госпіталізований у важкому стані і незабаром помер. Життя іншого пілота знаходиться поза небезпекою.
Літак впав на нежилий території. На землі при падінні літака ніхто не постраждав. Уламки знаходяться на території одного з приватних садів, що виходить на головну вулицю міста Нова-Пазів.
Аварія сталася під час звичайного тренувального польоту. Причини падіння літака поки що невідомі. За фактом інциденту міністерство оборони розпочало внутрішнє розслідування.

 

12. На навчаннях бундесверу розбився літак

Під час навчань бундесверу розбився невеликий навчально-тренувальний літак Pilatus PC 9, на борту якого знаходилися дві людини. Обидва вони загинули. Інцидент стався 27 вересня в Мекленбурзі (Передня Померанія).
Літак Pilatus PC 9 використовувався на навчаннях в якості цілі для військових, пояснив представник військово-повітряних сил Німеччини. Однак винищувачі не повинні були по ньому стріляти.
Літак впав на поле недалеко від села Варбелов (Warbelow). Він розбився на велику кількість частин, які виявилися розкиданими  в радіусі 70 метрів від місця падіння.
Причина аварії літака наразі розслідується. Військові відмовилися повідомляти імена загиблих пілотів, а також не назвали місце, звідки злетів літак.

 

13. Компанія Lockheed Martin модернізує МБР Trident II

ВМС США 27 вересня уклав контракт з підрозділом ракетних і космічних систем компанії Lockheed Martin на модернізацію міжконтинентальних балістичних ракет (МБР) Trident II з метою їх адаптації під перспективні стратегічні атомні підводні човни типів Ohio Replacement ВМС США і Successor ВМС Великобританії. Обсяг контракту складає 51,57 мільйона доларів. Він передбачає виконання проектних робіт по двох напрямках:
– Зміна конструкції корпусу ракет, включаючи головну частину і бойових блоків, що повертаються в атмосферу, і їх інтеграцію з універсальними ракетними пусковими відсіками CMC (Common Missile Compartment), які будуть встановлюватися на підводних човнах нових типів;
– Зміна системи технічного обслуговування, підготовки до пуску ракет в відповідністі  до зміненої  конструкції  підводних човнів нових типів.
Контракт укладений не на конкурсній основі, а за схемою з єдиним підрядником.
Роботи за контрактом повинні бути завершені до 31 грудня 2017 року.