fbpx
Орієнтири оновленої політики Великої Британії

Орієнтири оновленої політики Великої Британії

Микола Бєлєсков Микола Бєлєсков
Велика Британія Європа Королівський ВМФ Великої Британії Королівські ПС Великої Британії Світ

Оригінал дослідження розміщено на сайті Національному інституті стратегічних досліджень

Вперше після виходу із ЄС уряд Великої Британії представив візію великої стратегії, а також ролі і місця воєнного фактора в процесі її реалізації. Офіційний Лондон націлений на активну участь у формуванні нового світового порядку зокрема шляхом нарощування і воєнного потенціалу для активних дій в ключових регіонах Євразії. Оборонне відомство країни визначило основні напрями модернізації і розвитку видів і родів військ, а уряд продемонстрував готовність збільшити фінансування для досягнення відповідних цілей.

Висновки

Менше ніж через три місяці після виходу із ЄС уряд Великої Британії презентував документи щодо стратегічного курсу держави, а також ролі і місця воєнного фактора. Велика Британія у цих програмних документах позиціонується як європейська країна з глобальними інтересами, яка готова до активної участі у формуванні нового світового порядку.

У воєнній площині цей підхід передбачено реалізовувати шляхом взаємодії із союзниками/партнерами у двосторонніх і багатосторонніх форматах, через постійну передову присутність у ключових регіонах Євразії, модернізацію і розвиток сил оборони. Визначені такі принципи розвитку спроможностей:

  • прискорена модернізація при паралельному виконанні поточних завдань;
  • ресурси для модернізації формуватимуться через списання застарілих платформ;
  • ставка не на масу чи кількість, а на якість персоналу і здатність всіх платформ діяти в рамках єдиного інформаційного поля;
  • пріоритетність систем/платформ для дій на морі, в повітрі, кіберсфері і космосі при точковому посиленні потенціалу для дій на суші;
  • нарощування потенціалу сил спеціальних операцій, які розглядаються як засіб для високоточних ударів в тилу противника.

Головний наголос робиться на готовності до дій на випередження, ефективному поєднанні воєнних і невоєнних інструментів для протидії загрозам на ранніх стадіях та попередженні їх переростання у відкриті конфлікти.

Ці документи формують основу для розвитку відносин Україна – Велика Британія у сфері оборони і безпеки. РФ розглядається британським урядом як головна загроза для європейської безпеки. Офіційний Лондон націлений на розвиток потенціалу і стійкості держав-партнерів.

Обґрунтування

1 січня 2021 року Велика Британія вийшла із ЄС, а вже у березні були оприлюднені урядовий документ «Глобальна Британія в епоху змагання: всеохоплюючий огляд політики безпеки, оборони, розвитку і зовнішньої політики» (16 березня, оновлений 2 липня)¹ та документ міністерства оборони «Оборона в епоху змагання» (22 березня)². Ці документи разом із презентацією штабом оборони Великої Британії «Всеохоплюючої операційної концепції» (30 вересня 2020 року)³ дозволяють зрозуміти контури воєнної політики Великої Британії до 2030 року.

Урядовий документ визначає загальну стратегічну рамку. У ньому постулюється, що Велика Британія є європейською країною з глобальним підходом до зовнішньої політики. Це означає готовність проводити активну політику в умовах формування багатополюсного світового порядку, участь у різних коаліціях з пріоритетних питань. У воєнній сфері цілями такої політики визначено попередження переростання кризових явищ у відкриті конфлікти і мінімізацію негативних наслідків від ворожих дій, які не вдалося попередити. Цього офіційний Лондон планує досягати зокрема за рахунок постійної передової присутності в ключових регіонах Євразії та зміцнення потенціалу і стійкості союзників та партнерів. Документ «Глобальна Британія в епоху змагання: всеохоплюючий огляд політики безпеки, оборони, розвитку і зовнішньої політики» чітко наголошує, що гарантування фізичної безпеки громадян є головним завданням будь-якого уряду.

Цю тезу розвиває доповідь «Оборона в епоху змагання», яка складається з трьох частин – опису безпекового середовища і тенденцій у воєнній сфері, загального підходу до воєнної політики та планів модернізації окремих видів і родів військ.

В огляді безпекового середовища у документі міністерства оборони йдеться про те, що новий світовий порядок формуватиметься в рамках переплетіння чотирьох ключових тенденцій: зміни комплексного балансу сил у світі з паралельним зростанням ролі Індійсько-Тихоокеанського регіону; загострення суперництва між державами і двома моделями управління (авторитарна і демократична); швидких технологічних змін, наростання транснаціональних загроз в різних сферах. Зростання ролі КНР визнається найбільш важливим фактором світової політики. РФ характеризується як головна загроза європейській безпеці через її успіхи в модернізації збройних сил, здатність поєднувати всі інструменти впливу і діяти до порогу ескалації.

Констатується зменшення технологічної переваги Великої Британії протягом останніх років, в тому числі через можливість доступу противників до новітніх технологій і розробку перспективних систем типу гіперзвукової зброї. На морі КНР і РФ розвивають потенціал проектування сили якомога далі від своїх берегів. У випадку РФ йдеться насамперед про підводний флот, який може загрожувати глобальній інфраструктурі передачі інформації. У повітрі, шляхом розвитку інтегрованих систем ППО, нових поліфункціональних винищувачів і засобів розвідки, ракетної зброї ТВД противники Великої Британії ускладнюватимуть завдання завоювання і використання домінування в повітрі. Стосовно суші йдеться перш за все про посилення точності, дальності і смертоносності вогню. Спрощення доступу до технологій дозволяє навіть недержавним акторам мати ударні БПЛА чи ракетне озброєння. Загрози у кіберсфері і космосі зростають, зокрема через спроби противників перешкодити передачі і використанню інформації, що є основою сучасного способу ведення війни. Водночас способи ведення бойових дій Великою Британією змінилися мало, тоді як противники зосереджуються на швидких асиметричних діях з метою досягти перемогу без проведення масштабних бойових дій.

У відповідь на такі тенденції, а також з метою реалізації стратегічних цілей

«Всеохоплюючого огляду» оборонне відомство планує реалізувати відповідну державну політику, спираючись на п’ять ключових елементів – союзи і партнерство, якісний персонал, інновації та експерименти для модернізації збройних сил, якісна оцінка і розуміння безпекового середовища та послідовна активна політика залучення на міжнародній арені. Шляхом реалізації відповідних завдань передбачається досягнення таких цілей: здатність діяти одночасно в усіх сферах протиборства (суша, море, повітря, космос і кіберфера), здатність якісно поєднувати воєнні і невоєнні інструменти сили, постійна присутність в ключових регіонах світу, активність і рішучість дій на випередження, максимально якісне використання всієї наявної інформації. Цей підхід корелює з «Всеохоплюючою операційною концепцією», яка відзначає зростання потенціалу противників щодо досягнення цілей шляхом поєднання воєнних і невоєнних інструментів сили до порогу повномасштабної ескалації, що своєю чергою робить важливими дії на випередження. Політика глобального залучення реалізовуватиметься через опору на власні бази типу Гібралтару, а також бази у ФРН, на Кіпрі, в Омані, Кенії та Брунеї. Важливе місце у воєнній політиці Великої Британії і надалі займатимуть союз зі США, взаємодія в рамках розвідувальної ініціативи «П’ять очей», НАТО і партнерство з окремими країнами Європи у двосторонніх і багатосторонніх ініціативах. Окремо як партнер визначається Україна як жертва агресії РФ. Велика Британія націлена на сприяння подальшому розвитку потенціалу сектору безпеки і оборони України разом з паралельним посиленням присутності в акваторії Чорного моря. Йдеться також про партнерство з низкою країн Близького Сходу і Північної Африки. Проте чи не найбільше в майбутньому Велика Британія планує наростити присутність в Індійсько-Тихоокеанському регіоні. Символом нового глобального підходу Великої Британії має стати велике Євразійське турне авіаносної ударної групи (АУГ) на чолі з авіаносцем HMS Queen Elizabeth протягом 2021 року.

Маршрут руху ударної групи кораблів Королівського флоту Великої Британії

Хоча в основі британського підходу є дії на випередження, з метою попередження ескалації конфлікту відомчий документ постулює важливість ефективних збройних сил, які готові воювати і перемагати. У сфері військового будівництва уряд керуватиметься наступними ідеями: необхідність прискореної модернізації при паралельному виконанні поточних завдань; готовність вивільняти ресурси для модернізації шляхом списання застарілих платформ; ставка не на масу чи кількість сил, а на якість персоналу і здатність всіх платформ діяти в рамках єдиного інформаційного поля; пріоритетність систем/платформ для дій на морі, в повітрі, кіберсфері і космосі при точковому посиленні потенціалу для дій на суші; нарощування потенціалу сил спеціальних операцій, які розглядаються як засіб для високоточних ударів в тилу противника. В документі зазначається, що «потенціал воювати в майбутньому буде меншою мірою визначатися кількістю бійців і бойових платформ, а перш за все технологіями, які здатні діяти в єдиному інформаційному полі, автоматизацією процесів, інноваціями та експериментами». Серед п’ятірки пріоритетів НДДКР в інтересах збройних сил перші два місця займають системи розвідки і спостереження різних типів, а також системи командування і контролю для інтеграції систем розвідки і ураження в усіх просторах. Таким чином, британці у своїй філософії чітко слідують базовому постулату – сучасна війна вимагає перш за все завоювання інформаційного домінування, яке в свою чергу робить більш якісним комплексне вогневе ураження. Графічні зображення у доповіді підводять до висновку, що у випадку війни британці будуть націлені на завоювання домінування в повітрі шляхом знищення винищувачів і систем ППО противника кінетичними і некінетичними ударами, знищення його засобів дальнього вогневого ураження різних типів, ослаблення систем командування і контролю, активних діях ССО в тилу противника. Реалізацію цих завдань має гарантувати здатність усіх засобів розвідки і ураження діяти в рамках єдиного інформаційного поля. Разом з тим британці усвідомлюють небезпеку, яку представляє наземна ракетна зброя ТВД противника у випадку повномасштабної війни.

Авіаносці HMS Prince of Wales та HMS Queen Elizabeth.

Головним бенефеціаром згідно з документом «Оборона в епоху змагання» стане флот. Планується збільшення витрат на його розбудову вдвічі – до 1,7 млрд фунтів на рік. В основі бойового потенціалу флоту будуть два нових авіаносці, що є головними символами нової «Глобальної Британії». Поряд із АУГ планується створення груп швидкого реагування в прибережних водах, в основі яких будуть підрозділи ССО і кораблі забезпечення класу Bay з можливістю нанесення наземних ударів при підтримці перспективних фрегатів. Передбачається створення двох таких груп – однієї для дій у Європі з 2021 року, а другої для Індійсько-Тихоокеанського регіону з 2023 року. Окремо передбачається створення і розгортання автономних протимінних платформ. Будуть розроблені нові багатоцільові океанічні гідрографічні судна для безпеки критичної інфраструктури під водою. Передбачається завершити створення флоту із 7-ми багатоцільових АПЧ типу Astute. Передбачається, що прибережні патрульні кораблі своєю присутністю в менш критичних регіонах дозволять есмінцям і фрегатам флоту зосередитися на проектуванні сили в ключових районах Євразії. Планується списання двох найстаріших на флоті протичовнових фрегатів Type 23 і паралельна розробка та створення фрегатів Type 31 (5 одиниць) та Type 32 на основі модульного принципу, що дозволятиме встановлювати на них різні типи озброєння. Передбачається модернізація 6-ти есмінців ППО Type 45 та паралельна розробка перспективних есмінців ППО Type 83 і створення запланованих раніше 8-ми багатоцільових фрегатів Type 26. Також саме в рамках флоту планується підтримання здатності стратегічних ядерних сил завдати удар у відповідь. Для нарощування цих спроможностей передбачається введення до складу флоту 4-х перспективних підводних стратегічних ракетоносців класу Dreadnought, а також збільшення кількості ядерних боєголовок в арсеналі країни на 40% – до 260 одиниць.

Основною метою розвитку Військово-повітряних сил і надалі залишається здатність завоювати домінування в повітрі і нанесення ударів в глибині оборони противника. Основою бойового потенціалу ПС будуть Eurofighter Typhoon (7 ескадрилій) і винищувачі 5-го покоління F-35. Передбачається подальша модернізація поліфункціонального винищувача Eurofighter Typhoon шляхом оснащення їх новою РЛС при списанні старіших модифікацій цього винищувача (24 одиниці). Заплановано зняття з озброєння середнього транспортного літака С-130 до 2023 року і закупівля військово-транспортних літаків нового типу А400М. Парк платформ виявлення і цілевказівки будуть складати літаки Е-7А (3 одиниці із 2023 року) і Р-8А (9 одиниць). Передбачається мати на озброєнні парк із 16 БПЛА Protector дальнього радіусу дії для розвідки і нанесення ударів. Окремо планується витратити до 2 млрд фунтів на проект перспективної ударної повітряної платформи нового покоління (Tempest).

Можливий зовнішній вигляд винищувача 6-го покоління «Tempest»

Сухопутні війська чекає кількісне скорочення з 76 до 72,5 тисяч до 2025 року. Паралельно ж передбачається збільшення витрат на цей вид військ на 3 млрд фунтів – до 23 млрд фунтів. Передбачається витратити 1,3 млрд фунтів на модернізацію 148 танків до рівня Challenger ІІІ при списанні решти із наявних і для закупівлі БМП Boxer при повній відмові від платформи Warrior. На перспективні системи РЕБ передбачається витратити 200 млн фунтів в наступні 10 років. 250 млн фунтів заплановані на закупівлю боєприпасів для РСЗВ, 800 млн фунтів – на розробку нової САУ. Передбачається посилити армійську ППО, яка буде здатна також протидіяти БПЛА. Планується підвищення бойових спроможностей 3-ї дивізії, яка призначена до застосування у складі багатонаціональних сил НАТО у війнах високої інтенсивності в майбутньому. 1-ша дивізія і надалі залишатиметься формуванням легкої мобільної піхоти. Також йдеться про формування самодостатніх бригад у рамках окремих дивізій, які будуть спроможні діяти автономно. Спеціалізацією 6-ї дивізії стануть РЕБ, кібероперації і інформаційні війни. Сили швидкого реагування будуть представлені 16-ю десантно-штурмовою бригадою і 1-ю бригадою ударної армійської авіації, оснащеною модернізованими гелікоптерами АН-64 (термін завершення модернізації до 2025 року). Окремо передбачається створення бригади, яка займатиметься підготовкою військ держав-партнерів. Також планується сформувати окрему бригаду ССО в рамках Сухопутних військ для дій спільно з окремими дивізіями. Новій бригаді ССО передадуть наявні на сьогодні 4 батальйони ССО.

Планується також низка інституційних нововведень. Зокрема у відомстві міністра оборони мають створити Офіс комплексних оцінок на зразок того, який існує в Пентагоні з 1973 року. Передбачається створення Національних кіберсил через поєднання зусиль міністерства оборони, Центру урядового зв’язку і Таємної служби розвідки. Ці зусилля спрямовані на збереження статусу Великої Британії як провідної кіберпотуги і для нарощування наступального потенціалу в кіберсфері. Також заплановано створення Космічного командування і спрямування 5 млрд фунтів у рамках проекту Skynet 6 для оновлення угруповання супутників зв’язку і обміну даними. На розвиток супутникових засобів розвідки і цілевказівки має піти окремо до 1,4 млрд фунтів.

Ще до публікації нових стратегічних документів, у листопаді 2020 року, уряд Великої Британії повідомив про наміри додатково виділити на потреби оборони на наступні 4 роки 16,5 млрд фунтів. Це наблизить витрати на оборону в 2021-24 роках до позначки 190 млрд фунтів, з яких не менше 6,6 млрд фунтів мають піти на НДДКР. Таким чином, витрати на оборону мають становити близько 2,2 % ВВП на рік.

Такі плани в умовах пандемії COVID-19 та її негативних економічних наслідків є ознакою серйозності намірів британського уряду у сфері воєнної політики. Разом з тим, не можна виключати того, що відповідні програми, особливо у випадку перспективного озброєння, дорожчатимуть, як це часто відбувається, що поставить під сумнів здатність профінансувати всі заплановані програми одночасно.

Джерела:


1. Global Britain in a Competitive Age: the Integrated Review of Security, Defence, Development and Foreign Policy. https://www.gov.uk/government/publications/global-britain-in-a-competitive-age-the-integrated- review-of-security-defence-development-and-foreign-policy/global-britain-in-a-competitive-age-the-integrated- review-of-security-defence-development-and-foreign-policy

2. Defence in a competitive age. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/974661/ CP411_-Defence_Command_Plan.pdf

3. Chief of the Defence Staff, General Sir Nick Carter delivers a speech on the Integrated Operating Concept at Policy Exchange. https://www.gov.uk/government/speeches/chief-of-the-defence-staff-general-sir-nick-carter- launches-the-integrated-operating-concept


Сподобався матеріал? Підтримай незалежний проект - одна кава - 30 гривень - дозволять нам працювати для Вас!


➡ Приват 4149 6293 1808 2567

➡ Моно: 4441 1144 4179 6255


Побачили неточність чи маєте чим доповнити матеріал? Напишіть нам: info@mil.in.ua

Підписуйтесь на наші соцмережі:
Facebook
Twitter
YouTube


Велика Британія Європа Королівський ВМФ Великої Британії Королівські ПС Великої Британії Світ