fbpx
Російський блеф для Севастополя

Російський блеф для Севастополя

 Редакція Редакція
ВМС України Крим Російська агресія Севастополь Україна Чорноморський флот

Російські воєначальники і політики знову говорятьпро масове поповнення корабельного складу Чорноморського флоту РФ. Але баланс сил на Чорному морі на користь Росії зміниться нескоро. Такий висновок напрошується після аналізу фінансів і виробничих можливостей

СПОЧАТКУ БУЛО СЛОВО

Чорноморський флот Росії до 2020 року поповниться півтора десятками нових кораблів і підводних човнів, повідомив російським ЗМІ головнокомандувач Військово-морським флотом РФ адмірал Володимир Висоцький. Крім того, два кораблі Балтфлоту перебазуються на ЧФ для боротьби з піратством. «Всього до 2020 року планується побудувати для Чорноморського флоту 15 фрегатів і неатомних підводних човнів у співвідношенні 60 на 30», – заявив головком ВМФ Росії. Також, за його словами, вже цього року спеціально для ЧФ будуть закладені один фрегат і один неатомний підводний човен. «Чорноморський флот буде переозброюватися новими кораблями, а не за рахунок переведення кораблів з інших флотів», – пояснив Висоцький.

Розшифровка «складноматематичної» заяви російського адмірала, мабуть, означає, що до 2020 року ЧФ РФ поповниться десятьма кораблями і п’ятьма субмаринами. Проте повірити словами головкому ВМФ Росії заважають інші новини російських ЗМІ. «Рішення про продовження термінів перебування ЧФ на Україні, безумовно, буде сприяти посиленню бойового складу флоту», – заявило джерело в Головному штабі ВМФ РФ на початку червня. За його словами, «в найближчі п’ять років до складу ЧФ як мінімум увійдуть два нових корвета. У ті ж терміни планувалося поповнити флот трьома підводними човнами».

Отже, ми маємо вже дві версії посилення російського флоту в Україні – два корвета і три човни до 2015 року і 10 фрегатів і п’ять човнів до 2020-го. Ще більшу неясність в цю інформаційну картину вніс президент РФ Дмитро Медведєв. Він заявив, що дав доручення оперативно завершити роботу над програмою розвитку військового кораблебудування. Як підкреслив Медведєв на засіданні Ради безпеки РФ, у документі мають бути позначені найбільш перспективні кораблі і терміни виконання програм. «Треба завершити роботу над програмою розвитку військового кораблебудування, де буде чітко визначено перелік перспективних зразків, передбачити конкретні заходи і терміни реалізації програми», – сказав він. Виходить, адмірали вже запланували підняти прапори на нових фрегатах, корветах і підводних човнах, а глава держави лише доручив розібратися з кораблебудівною програмою? Звичайно, можна зробити поправку на «загадкову російську душу». Але, як правило, планування та організація виробництва озброєнь і військової техніки вимагають стандартного підходу. Інакше всі заяви і плани перетворюються в мрії і міфи. Здається, у випадку з російським кораблебудуванням відбувається саме це.

КОРАБЛІВ НЕМАЄ. І НЕ ПЕРЕДБАЧАЄТЬСЯ

За оцінками російських експертів, які аналізували стан угрупування ЧФ РФ, вже до 2015 року з кораблів, що базуються в Севастополі, залишиться єдиний підводний човен «Алроса», два малих ракетних корабля, три-чотири ракетних катери пр. 1241 і два-три великі десантні кораблі. Можливо, до цього терміну дотягне ракетний крейсер «Москва» 1982 року побудови. Причому аналітики однозначно стверджують, що нові кораблі ситуацію не врятують. За найоптимістичнішими розрахунками, якщо на ЧФ РФ будуть сконцентровані усі (!) зусилля російського неатомного кораблебудування, до 2015 року флот може отримати максимум три дизельні підводні човни проекту 677 і три корвети пр. 20380. Також можливе надходження єдиного фрегату проекту 22350. Однак ймовірність масового будівництва цих фрегатів викликає в експертів сумніви. Перш за все виходячи з попереднього досвіду будівництва корабельної техніки в Росії. Скажімо, головний підводний човен проекту 677 «Санкт-Петербург» був закладений в 1997 році, спущений на воду в 2004-ому і тільки зараз передається до складу ВМФ. Два інших підводних човна цього типу, закладені в 2005 і 2006 роках, ще знаходяться на стапелях. Головний корвет проекту 20380 «Стерегущий» був закладений у 2001 році і увійшов до складу Балтійського флоту в 2008-ому. Другий корабель серії, закладений у 2003-ому, спущений на воду у квітні нинішнього року, а до складу ВМФ увійде лише в наступному. З 2006 року на верфях у Санкт-Петербурзі будуються ще два кораблі цього типу. Вони можуть увійти в дію в 2013-2014 роках. Будівництво першого фрегату проекту 22350 розпочато у 2006 році, спуск на воду планується на 2011-ий. Другий корпус закладений у листопаді минулого року, а на воду буде спущено не раніше 2015-го. Але це ж кораблі для всього ВМФ РФ! Коли адмірал Висоцький збирається побудувати десять фрегатів виключно для ЧФ РФ – незрозуміло.

ВСІМ НЕ ВИСТАЧИТЬ

Про це говорять і фінансові перспективи держоборонзамовлення в Росії. Міноборони РФ оцінило потреби в реалізації державної програми озброєння на 2011-2020 роки в 36 трлн. руб. (Близько 1 трлн. Євро). Щоправда, російський уряд вважає, що військовим буде цілком достатньо 13 трлн. руб. Генерали ж стверджують, що цієї суми ледве вистачить на стратегічні ядерні сили, протиповітряну оборону і авіацію. Щоб забезпечити сухопутні війська, потрібно ще 15 трлн руб. А на розвиток кораблебудування та космічного угруповання військові вимагають ще 8 трлн руб. Уряд Росії можна зрозуміти. Очевидно, чиновники почитали звіти Рахункової палати РФ про виконання оборонного замовлення за минулий рік і вирішили, що розкидатися трильйонами поки не варто. Ось деякі цифри зі згаданого звіту. Держоборонзамовлення на 2009 рік Міноборони Росії за кількістю завдань (по лінії науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт) був виконаний на 41,9%, а за обсягом робіт – на 64,9%. Найнижчими показниками характеризувався виконання державного оборонного замовлення з фундаментальних, прогнозних і пошукових досліджень в інтересах оборони та безпеки країни – всього лише 14,3 і 48,3%. Перевірила Рахункова палата і кораблебудівників. У результаті були виявлені численні факти порушень в роботі Об’єднаної суднобудівної корпорації. Зокрема, встановлено, що кошти федерального бюджету, внесення до статутного капіталу ОСК, використовуються для отримання доходу за банківськими вкладами. Крім того, аудитори з’ясували, що гроші, виділені на розвиток лізингу морських і річкових суден, тривалий час не використовувалися за призначенням, при цьому вільні залишки коштів розміщувалися у комерційних банках під відсотки. Комплексні плани компанії з розвитку суднобудівного та судноремонтного комплексів по більшій частині носять характер пропозицій і намірів. Також перевірка показала, що інтегровані в корпорацію підприємства в більшості своїй збиткові і знаходяться у важкому фінансовому стані. У 2008 році при сумарній виручці 63,5 млрд. руб. чистий збиток склав 11,9 млрд. руб. До цих проблем ККД російського ОПК можна приплюсувати і плани Росії закупити у Франції чотири десантних вертольотоносців загальною вартістю 1,5-2 млрд. євро і викупити в України одноіменний ракетний крейсер проекту 1164 за 25 млрд. руб. Отже, з усього виходить, що російські адмірали, мабуть щось наплутали зі стрімким масовим переоснащенням ЧФ РФ. У всякому разі, дебет з кредитом не сходиться. Так навіщо адміралам годувати публіку відвертими казками? Невже тільки для того, щоб забезпечити росіянам гарний настрій? Що ж, справа потрібна.

Михайло Самусь, Центр дослідження армії

Коментарі

№ 224 | 2 липня 2010


Сподобався матеріал? Підтримай незалежний проект - одна кава - 30 гривень - дозволять нам працювати для Вас!


➡ Приват 4149 6293 1808 2567

➡ monobank: 4441 1144 4179 6255

➡ PayPal [email protected]

➡Patreon https://www.patreon.com/milinua  

 


Побачили неточність чи маєте чим доповнити матеріал? Напишіть нам: [email protected]

Підписуйтесь на наші соцмережі:
Facebook
Twitter
YouTube
Телеграм
Viber


ВМС України Крим Російська агресія Севастополь Україна Чорноморський флот