fbpx
Що відомо про найбільший корабель ВМС на Азові – морський буксир “Корець”

Що відомо про найбільший корабель ВМС на Азові – морський буксир “Корець”

Михайло Люксіков Михайло Люксіков
A830 «Корець» Азовське море ВМС України Україна Флот

У 2018 році Військово-морські сили ЗС України розпочали створення корабельно-катерного угрупування на Азовському морі для протистояння зростаючому агресивному впливу Росії в регіоні.

На початку вересня 2018-го до Бердянську автотралами було перевезено два малі броньовані артилерійські катери “Кременчук” та “Лубни”.  Згодом,  пошуково-рятувальне судно “Донбас” (A500) та морський буксир “Корець” (A830) здійснили перехід з Чорного моря до порту Маріуполя.

Під час аналогічного переходу групи українських плавзасобів з двома МБАКами “Бердянськ” та “Нікополь”, а також рейдового буксиру “Яни Капу”, росіяни здійснили акт агресії проти них. Відкривши вогонь по катеру “Бердянськ” було поранено трьох українських моряків. У подальшому, екіпажі всіх трьох плавзасобів були змушені припинити хід, після чого їх захопили у полон.

Що відомо про морський буксир “Корець”(А830), який на сьогодні є другим по величині українським військовим кораблем на Азовському морі, але враховуючи стан “Донбасу” та специфіку Азовського моря буксир фактично є найбільшим ходовим, детально про нього читайте нижче.

Почнемо з історії

Морський буксир “МБ-30” проекту 745 був побудований на Ярославському суднобудівному заводі (заводський № 403) у 1973 році.

Після спуску на воду він увійшов до складу Чорноморського флоту, де брав участь у багатьох операціях, як у Чорному морі, та і за його межами.

В ході однієї з таких місій він був сфотографований з американського літака 5 травня 1987 року у Середземному морі поблизу Єгипту:

В результаті розподілу Чорноморського флоту СРСР між Україною та Росією, 1 серпня 1997 року “МБ-30” був включений до складу Військово-морських сил Збройних Сил України, де отримав нову назву – “Корець”, на честь однойменного українського міста Корець (адміністративний центр Корецького району на Рівненщині), з присвоєнням бортового номера “U 830”.

Вже за новітньої історії корабля він зазнав руйнувань через потужний шторм, що стався 11 листопада 2007 року.

Тоді у результаті недбалого ставлення Командування ВМС та недооцінки можливих загроз, неходове судно управління “Донбас” (U 500) та корабель управління “Славутич” (U 510) були зірвані від причальної стінки.  Для порятунку кораблів було задіяно морський буксир “Корець”. З метою недопущення зіштовхування між собою “Донбасу” та “Славутича”, які неконтрольовано рухалися Севастопольською бухтою.

Тоді екіпаж морського буксиру здійснив небезпечний маневр підставивши правий борт “Корцю”, чим, ймовірно, врятував “Донбас” та “Славутич” від зіткнення та можливого подальшого затоплення чи руйнувань. Однак, корпус “Корця” отримав пошкодження правої частини ходового містка, частини фальшборту та інші ушкодження.

Наслідки зіткнення:

У листопаді 2011 році  “Корець” встав на ремонт у Севастополі. Тоді йому було проведено роботи по відновленню корпуса та надбудови. Окрім вище зазначених робіт будь які інші, зокрема ремонт силової установки, не проводились.

Під час окупації Кримського півострова 20 березня відбулось захоплення українських військових кораблів, серед яких був і буксир. Повернули Україні його 20 травня 2014-го року, коли зі Стрілецької бухти у Севастополі окупанти вивели його та ще три судна у нейтральні води та вже звідти морський буксир здійснив перехід до Одеси.

Після 2014-го року неодноразово брав участь у виконанні завдань за призначенням в акваторії Чорного моря.

За два роки – станом на лютий 2016-го він вже мав понад 40 бойових виходів у море для виконання завдань з висвітлення надводної обстановки, розвідки та безпеки судноплавства у Чорному морі, забезпечення українського контингенту на острові Зміїний тощо.

20 вересня морський буксир “Корець” (A830) та пошуково-рятувальне судно A500 “Донбас” вирушили із Західної військово-морської бази ВМС ЗС України в Одесі до порту Маріуполь, куди прибули 24 вересня.

На Азовському морі морський буксир “Корець” (A830) здійснював завдання за призначенням, які покладені на ВМС ЗС України у цьому регіоні.

У грудні 2019-го року стало відомо про проведення на кораблів ремонту якірного швартовного шпилю, який здійснює ТОВ “СРЗ” (Азовський судноремонтний завод).

Призначення та модифікації

Буксири проекту 745 призначені для буксування кораблів або суден водотоннажністю до 10 000 тон. Також, для боротьби з пожежами на них розміщено дві лафетні установки та водовідливні засоби потужністю до 1500 куб. м

Короткі технічні характеристики проекту 745:

Водотоннажність: 1092 т (стандартна), 1452 т (повна)
Довжина: 56,5 метри
Ширина: 12,64 метрів
Осадка: 4,47 метри
Енергетична установка: 2х1500 к.с. електродвигуни ПГ-950/170М, 2 ДГ ДГР-1000/750 по 1000 кВт, 2 ДГ по 100 кВт, 1 ГФШ у поворотній насадці
Швидкість: до 14 вузлів (проектна)
Дальність ходу: 6200 миль (при 11 вузлах)
Автономність: до 40 діб
Екіпаж: до 35 осіб

На випадок участі у бойових діях буксир міг бути дооснащений двома спареними турельно-баштовими установками АК-230. У подальшому на МБ “Корець” це і було зроблено. Так, на нього встановили дві спарені установки “Утьос-М” калібром 12,7 мм.

Спарена кулеметна установка Утьос-М на морському буксирі "Корець" (A830)

Під час експлуатації проект 745 показав себе доволі вдало та став основою для ряду інших за призначенням плавзасобів, зокрема прикордонних-сторожових кораблів проекту 745П, які будувались для морських частин прикордонних військ СРСР, а згодом Берегової охорони прикордонної служби ФСБ Росії.

Короткі технічні характеристики проекту 745:

Водотоннажність: 1620 тонн
Довжина: 56,5 метрів
Ширина: 12,64 метрів
Осадка: 4,6 метрів
Швидкість повного ходу: 13 вузлів
Дальність плавання: 8000 миль (11 вузлів)
Автономність: 40 діб
Екіпаж: 47 осіб
Озброєння: дві 30 мм артустановки АК-230 або дві 30-мм АУ АК-306

Саме корабель проекту 745П – ПСКР “Дон” здійснив таран рейдового буксиру “Яни Капу” ВМС ЗС України 25 листопада 2018 року.

Перспективи

Після переходу до нового порту базування “Корець” долучився до завдань з висвітлення надводної обстановки та охорони морського узбережжя на Азовському морі.

В 2019-му році неодноразово відпрацьовував різноманітні вправи та завдання в Азовському морі, як з іншими плавзасобами ВМС ЗС України, так і Морською охороною ДПСУ.

На початку грудня 2019-го року стало відомо про ремонт на ТОВ “СРЗ” (Азовський судоремонтний завод) якірного швартовного шпилю морського буксиру «Корець» (A830) ВМС ЗС України. Вони мають бути завершені до 31 грудня 2019 року.

Серед основних проблем корабля – потреба проведення докового ремонту з визначенням стану та відновленням зовнішньої обшивки корпусу, донно-забортної арматури та силової установки. Крайній раз ці роботи проводились у 2001 році. Враховуючи наявність профільного підприємства у Маріуполі – це можливо реалізувати безпосередньо у новому порту базування з постановкою у док та проведенням всіх необхідних робіт.


Сподобався матеріал? Підтримай незалежний проект - одна кава - 30 гривень - дозволять нам працювати для Вас!


➡ Приват 4149 6293 1808 2567

➡ Моно: 4441 1144 4179 6255


Побачили неточність чи маєте чим доповнити матеріал? Напишіть нам: info@mil.in.ua

Підписуйтесь на наші соцмережі:
Facebook
Twitter
YouTube


A830 «Корець» Азовське море ВМС України Україна Флот