fbpx
Довідник: F-16. Частина 2
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Останні публікації автора

Довідник: F-16. Частина 2

F-16 Авіація Бельгія Данія Королівські ПС Данії Королівські ПС Нідерланів Королівські ПС Норвегії Нідерланди Норвегія ПС Бельгії ПС США США

Сьогодні – про службу і бойове застосування “Файтінг Фалконів”. Поки що – США і перші чотири країни НАТО (Бельгія, Данія, Нідерланди, Норвегія). Перша частина (про історію розвитку літака) – тут.

Зараз найбільшим експлуатантом «Файтінг Фалконів» є (що цілком зрозуміло) ПС США. Загалом вони отримали 2230 літаків цього типу: 664 F-16A, 122 F-16В, 1238 F-16С и 206 F-16D. Дебютували в бою американські «Файтінг Фалкони» в 1991 р., під час операції «Буря в пустелі». У ній взяли участь 249 F-16 різних модифікацій, які діяли з баз в країнах Перської затоки та в Туреччині. За час операції вони здійснили 13 340 бойових вильотів – більше, ніж будь-який інший літак антиіракської коаліції. «Файтінг Фалкони» завдавали ударів по наземних цілях, застосовуючи бомби і КР AGM-65. 13 літаків мали на озброєнні ПРР AGM-88. Найбільшою операцією з участю F-16 став наліт 19 січня 1991 р., в якому задіяли 72 «Файтінг Фалкони». Два F-16 під час цього нальоту були збиті ЗРК, а загальні втрати в ході операції «Буря в пустелі» склали сім машин цього типу. У 1994-1995 і 1999 рр. F-16 залучались до операцій на Балканах. Втрати склали дві машин, збиті ЗРК 2 червня 1995 р. і 2 травня 1999 р. У 2001-2021 рр. “Файтінг Фалкони” воювали в Афганістані, а у 2003-2016 рр. – знову в Іраку, а у 2011 р. брали участь в операції «Світанок Одіссея» в Лівії.

На початку 2023 р. ПС США мали 889 винищувачів F-16C/D (750 одно- і 139 двомісних), у тому числі 501 (410 F-16C i 91 F-16D) в регулярних ПС, 334 (288 F-16C i 46 F-16D)– у ПС Національної гвардії і 54 (52 F-16C i 2 F-16D) – у резерві ПС. Це становить близько 45% усього парку винищувальної авіації. В бойових частинах регулярних ПС лишились тільки літаки модифікацій block 40/42 і block 50/52 (невелика кількість винищувачів старіших модифікацій служить в допоміжних ескадрильях). В резервних компонентах, поряд із більш сучасними варіантами, досить поширеними залишаються й винищувачі стандарту block 30/32.

Регулярні ПС мають 11 бойових ескадрилій «Файтінг Фалконів», з них вісім дислокуються за кордоном: одна в Німеччині, на авіабазі Шпангдалем (480-та ВАЕ 52-го ВАКр; літаки стандарту block 50), дві в Італії на авіабазі Авіано (510-та і 555-та 31-го ВАКр; block 40), дві в Японії – 13-та і 14-та ВАЕ 35-го ВАКр (block 50) і три в Республіці Корея (35-та і 80-та у 8-му ВАКр, Кунсан і 36-та у 51-му ВАКр, Осан; block 40). На території США лишились тільки три бойові ескадрильї з літаками стандарту block 50 (55-та, 77-ма і 79-та у 20-му ВАКр, авіабаза Шоу, шт. Південна Кароліна). Крім того, регулярні ПС експлуатують F-16C/D в десяти випробувальних і навчальних ескадрильях, двох ескадрильях «Агресор» (у тому числі одній на Алясці) та пілотажно-демонстраційній групі «Тандербьордз». В Національній гвардії літаки F-16C/D служать в 14 ескадрильях (з них чотири навчальні), а у резерві ПС – у двох.

Усі F-16A/B виведені з бойового складу, частина з них переобладнується в дистанційно керовані літаки-мішені QF-16A. Такій переробці буде піддано і частину літаків F-16C ранніх випусків (block 25 і block 30). ПС США планують отримати 126 таких літаків-мішеней. У 2012 р. почались випробування шести дослідних QF-16A/C, а в березні 2015 р. ПС отримали перші машини серійної партії.

З огляду на те, що «Файтінг Фалкон» ще довго лишатиметься одним з основних бойових літаків, ВПС США систематично реалізують заходи з їх модернізації. Наприклад, у 2002-2011 рр. понад 200 літаків block 50/52 і 420 block 40/42 пройшли модернізацію за програмою ССІР. Вони отримали стандартизований комплекс бортового обладнання, включаючи новий модульний комп’ютер і кольорові багатофункціональні дисплеї, а також нашоломні приціли JHMCS. Поряд з системами LANTIRN, літаки отримали можливість застосування новіших прицільних контейнерів AN/AAQ-28 Litening та AN/AAQ-33 Sniper. З 2020 р. здійснюється модернізація 72-х винищувачів ПС Національної гвардії, під час якої вони отримають РЛС з АФАР AN/APG-83, причому модернізуються відносно старі літаки block 30. А у 2022 р. такі радари отримала перша ескадрилья регулярних ПС, дислокована у Шпангдалемі.

F-16N

ВМС США, як уже зазначалось, у 1986-1987 рр. отримали 18 літаків F-16N і чотири TF-16N, які експлуатувались у двох ескадрильях «Агресор». У 1995 р. їх зняли з озброєння, але у 2002 р. ВМС отримали 10 літаків F-16A і чотири F-16B (виготовлені за пакистанським замовленням), які надійшли у Морський центр повітряного бою, більше відомий як «Топ Ган». А у другій половині 2022 р. резервна ескадрилья «Агресор» VFC-12 отримала 12 літаків F-16C block 32, переданих Повітряними силами.

Крім США, винищувачі F-16 знаходяться або ж найближчим часом надійдуть на озброєння ще в 12 країнах НАТО. Усіх їх можна умовно розділити на чотири хвилі отримання цих літаків. До першої увійшли Бельгія, Данія, Нідерланди і Норвегія, які почали отримувати винищувачі F-16A/B практично одночасно з ПС США. Друга хвиля – це Греція і Туреччина, які отримували F-16C/D з кінця 1980-х рр. Третя – країни, які придбали (або орендували) вживані F-16A/B в 1990-х рр. або вже в ХХІ столітті (Португалія, Італія та Румунія). Нарешті, четверта – нові члени НАТО, які придбали нові винищувачі: block 52+ – Польща, а block 70 – Словаччина і Болгарія. Розглянемо їх по порядку.

Бельгія у 1979-1991 рр. отримала 160 винищувачів (136 F-16А і 24 F-16В), які виготовлялись бельгійською фірмою SABCAПерша партія складалась зі 116 літаків block 1, 5, 10 і 15, поставлених до 1985 р., друга – з 44-х машин block 15OCUНа початку 2023 р. у складі бельгійських ПС залишалось 53 модернізовані літаки F-16AM/BM (44 одно- і 9 двомісних; за іншими даними – 48, з них 40 одно- і 8 двомісних) у чотирьох ескадрильях: 1-й і 350-й АЕ на авіабазі Флоренн (2-ге крило), а також 31-й і 349-й у Кляйне Брогель (10-те крило). Літаки в ході модернізації отримали прицільні контейнери AN/AAQ-33 «Снайпер» і нашоломні приціли JHMCS, а до їх арсеналу увійшли КАБ родин «Пейввей» ІІ/ІІІ і JDAM. У 1999 р. 12 бельгійських «Файтінг Фалконів» брали участь в операції «Еллайд Форс» проти Югославії, а в липні 2005 – січні 2006 рр. чотири літаки були учасниками операції НАТО в Афганістані. У 2011 р. бельгійські F-16AM завдавали ударів по цілях на території Лівії, а з жовтня 2014 до червня 2015 рр. шість літаків цього типу брали участь в операції проти бойовиків угрупування «Ісламська держава» в Іраку. Очікується, що бельгійські F-16AM/BM служитимуть до 2025 р., а замінять їх винищувачі F-35A, яких замовлено 34.

Данія отримала загалом 77 «Файтінг Фалконів»: 58 машин бельгійського виробництва (46 F-16А і 12 F-16В) у 1980-1983 рр., 12 літаків (вісім одномісних і чотири двомісних), поставлених фірмою «Фоккер» у 1987-1991 р., а також сім колишніх американських винищувачів (шість F-16А і один F-16В), поставлених у 1994 і 1997 рр. для компенсації втратНа початку 2023 р. в строю лишалось 44 літаки F-16AM/BM (34 одно- і 10 двомісних), але активні з них лише 30. Вони розподілені між 727-ю і 730-ю АЕ на авіабазі Скрюдструп. Данські «Файтінг Фалкони» в 1998-2000 рр. діяли над Балканами, в 2002-2003 рр. – над Афганістаном, в 2011 р. – над Лівією, а з жовтня 2014 р. брали участь в операціях проти ісламістів в Іраку та Сирії. Їх передбачається замінити 27 літаками F-35A, перші з яких мають прибути в Данію у 2023 р.

Нідерланди упродовж 1979-1992 рр. отримали 213 «Файтінг Фалконів» (177 F-16А і 36 F-16В), виготовлених місцевою фірмою «Фоккер». Літаки замовлялись двома партіями – 102 і 111 машин, причому 52 екземпляри з останної належали до стандарту block 15OCU. 108 винищувачів пройшли модернізацію до рівня F-16AM/BM. На початку 2023 р. в ПС лишалось 42 літаки, з них експлуатується лише 24 – в 313-й АЕ на авіабазі Волкел. Нідерландські «Файтінг Фалкони» у 1993-2001 рр. брали участь в операціях на Балканах. До операції «Еллайд Форс» у 1999 р. залучались 20 таких літаків, причому пілотові одного з них вдалось ракетою АІМ-120 збити югославського винищувача МіГ-29. У 2002-2014 рр. такі діяли над Афганістаном, базуючись спочатку на киргизькій авіабазі Манас, а з липня 2005 р. – безпосередньо в Афганістані. У 2011 р. нідерландські F-16AM брали участь в операції проти Лівії, а з вересня 2014 р. залучались до дій проти ісламістів в Іраку та Сирії. Заміну «Файтінг Фалконів» на F-35A ПС Нідерландів розраховують завершити до 2024 р.

ПС Норвегії отримали 60 F-16А і 12 F-16В, виготовлених фирмою «Фоккер» в 1980-1984 рр., а в 1989 р. купили в США ще два F-16В block 15OCU для компенсації втрат. Усі літаки пройшли модернізацію до рівня F-16AM/BM. Станом на початок 2022 р. в строю лишалось 30 F-16AM і п’ять F-16BM, але у 2022 р. вони були остаточно замінені на F-35A. В 1999 р. норвезькі «Файтінг Фалкони» брали участь в операції «Еллайд Форс», в 2002-2003 рр. діяли над Афганістаном (базуючись в Манасі), а в 2011 р. – над Лівією (з аеродрому Суда на о. Крит).

F-16 Авіація Бельгія Данія Королівські ПС Данії Королівські ПС Нідерланів Королівські ПС Норвегії Нідерланди Норвегія ПС Бельгії ПС США США

Останні публікації автора