fbpx

Головна енергетична установка патрульних катерів класу «Island» Військово-морських Сил України

ВМС України Катери «Island» Патрульні катери Україна Флот

Патрульний катер класу «Island» швидкими темпами успішно здобуває статус надійної бойової одиниці у Військово-морських Силах України – такий собі «робочий кінь», що завдяки сучасним системам навігації, автоматизації, безвідмовного у роботі та простому в експлуатації рушійному комплексу став своєрідною «панацеєю» у вирішенні великого діапазону бойових завдань, у тому числі розвідувальних.

Поряд із передовими системами виявлення та навігації катера, безперечно, вкрай високо цінується його головна енергетична установка – серце корабля. У чому її таємниця та що нам варто знати про двигун патрульного катера «Island» – про це я розповім у сьогоднішньому дописі.

Не морське коріння «рейкових» розробок

Якщо розробці дизайну корпусу «Айленда» ми завдячуємо британській суднобудівній компанії «Vosper Thornycroft» та американській «Bollinger Shipyards», то головна енергетична установка (далі – ГЕУ) кораблів серії «А» та «B» має суто англійське, хоч і не зовсім «морське» коріння.

12-циліндровий дизельний двигун «Paxman-Valenta», який встановлювався на потяги типу «Class 43»

Починаючи з катера WPB-1301 та закінчуючи WPB-1337, ГЕУ представлена у вигляді двох дизельних двигунів «Paxman-Valenta», котрі, як і його прогресивний попередник «Paxman-Ventura», проєктувалися під потреби рейкового транспорту, у тому числі швидкісних потягів «British Rail Class 43» та «InterCity 125».

Мова йде про 12-циліндровий дизель з турбонаддувом потужністю 2250 к.с. та з частотою обертання вала 1500 об/хв.

Потреба у розробці значно потужніших дизелів при дотриманні попередніх габаритів (з можливістю їх зменшення) виникла ще в середині 1960-х років.

Із самого початку проєктування «Валенти» передбачались несуттєві доопрацювання перевіреного двигуна «Paxman-Ventura» зі збереженням діаметру циліндрів та ходу поршнів. Та на практиці довелося суттєво змінювати конструкцію всього двигуна та його елементів. Проєктування розпочалося у 1965 році, а відповідальними за розробку нового дизеля були Рой Дінгл, Моррісс Кловер, Артур Хаммонд і Рей Роксбі.

Вже у 1971 році відбувся перший тестовий запуск нової установки, а вже в середині 70-х «Валенти» стали серцями новітніх британських потягів, більшість яких досі курсують по землях Її Величності. Двигуни підтвердили свої високі експлуатаційні характеристики, були невибагливими в обслуговуванні та надійними. Згодом вони встановлюватимуться навіть на підводні човни.

Від свого попередника, «Paxman-Valenta» вирізнявся підвищеною потужністю, що була здобута шляхом встановлення індивідуальних паливних насосів на кожен із його циліндрів. Така система попросту замінила традиційний моноблочний паливний насос, а замість одного розподільного вала, як у «Вентури», у «Валенти» їх три: один розташований між рядами циліндрів для приводу клапанної шестерні, ще два – на зовнішніх сторонах кожного ряду циліндрів для приводу паливних насосів. Новинка отримала моноблочну систему вихлопу з водяним охолодженням, котра була легшою у виготовленні.

«Paxman-Valenta» на патрульних катерах класу «Island» Військово-морських сил України

Патрульні катери класу «Island» американського виробництва серії «A» та «B», котрі активно експлуатуються ВМС України, оснащені парою доопрацьованих 16-циліндрових, 4-тактних двигунів «Paxman-Valenta 16RP 200M», кожен потужністю 3350 к.с. (за іншими джерелами – 4000 к.с.). Вони дозволяють 34-метровому катеру розвинути швидкість у понад 30 вузлів  (55 км/год) та забезпечити ефективне виконання завдань на відстані до 2900 миль (5400 км). Тож, узагальнимо надані технічні характеристики двигуна:

  • Висота – 8 футів
  • Довжина – 12 футів
  • Ширина – 6 футів
  • Вага – 20 518 фунтів (9 300 кг)
  • Конфігурація: 16-циліндровий 4-х тактний дизельний двигун
  • Потужність: 3350 (4000) к.с.
  • Частота обертання вала: 1500 об/хв.
  • Система запуску: Електрична + Пневматична (тиск 24*1 бар при ємності повітряного ресивера 0*660 м3)
  • Запас пального (95%): 35223 л
  • Запас моторного мастила: 412 л

Корпус двигуна виготовлений з високоякісного сталевого лиття. У кришках корінних підшипників підвішений кований колінчастий вал, котрий закріплений з приводного кінця для кріплення маховика і приводного механізму установочними болтами. Привід приймається ведучими штифтами.

Привід для розподільного валу, регулятора, інжекторного, масляного та водяного насосів здійснюється за рахунок ряду загартованих шестерень, розташованих на кінці двигуна. Вилки шатунів виготовлені із сталевих штамповок. Для змащення дрібних кінців лопатів і для охолодження поршня просвердлюються шатуни і підшипниковий блок.

Конструкція двигуна «Paxman-Valenta».

ГЕУ під’єднана до сучасної, автоматизованої системи  пожежної сигналізації та пожежогасіння, а його системи, у тому числі нові дизель-генератори, – до оновленого за програмою «MEP» головного розподільного щита. Керування рушійної системи можливе як з мостика, так і з моторного відсіку. Система керування комп’ютеризована.

Підсумки

Патрульні катери класу «Island» серії «А» та «В», які активно експлуатуються у складі окремого дивізіону патрульних катерів Військово-морських Сил України та Берегової охорони США, отримали по-справді технологічний, як на свій час, двигун, який успішно зумів поєднати в собі високі експлуатаційні характеристики, потужність, економічність, простоту в обслуговуванні та надійність, а комп’ютеризовані системи значною мірою підвищують ефективність роботи ГЕУ.

ВМС України Катери «Island» Патрульні катери Україна Флот