fbpx
Інженерна машина розгородження М1150
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Інженерна машина розгородження М1150

Інженерна техніка Танк "Abrams"

Помітне місце в структурі військово-технічної допомоги, яку Україна отримує від країн-партнерів, посідають допоміжні машини на танковому шасі – необхідні супутники танків на полі бою. Одна з найцікавіших серед них – американська інженерна машина розгородження/розмінування М1150 ABV (Assault Breacher Vehicle).

Власне, М1150 – це вже третя спроба створення інженерної машини на базі «Абрамса». Дві перші – дистанційно керована машина розгородження «Пантер ІІ» і «Гризлі», дуже «просунутий» варіант, який поєднував можливості інженерної машини розгородження/розмінування і БРЕМ, – виявились надто дорогими. Створення ABV розпочалось 2002 р., після закриття програми «Гризлі», і завершилось 2008 р. взяттям машини на озброєння під позначенням М1150. Сухопутні війська США отримали 187 ABV, а Корпус морської піхоти – 52 (цікаво, що саме морські піхотинці, а не «сухопутчики», були ініціаторами розробки ABV).

Машини М1150 не виготовлялись «з нуля», а переобладнувались з вживаних танків М1А1. При цьому з «Абрамса» демонтували башту, боєукладку і деяке інше обладнання. Натомість встановили масивну поворотну броньовану рубку (кути повороту – по 90° праворуч і ліворуч). В лобовій частині основне бронювання рубки посилене додатковою броньовою плитою, встановленою на відстані близько 10 см від основної броні. Лоб і борти рубки додатково захищені елементами динамічного захисту.

В передній частині рубки знаходиться робоче місце командира машини з органами управління спецобладнанням і командирською башточкою. По периметру останньої розташовані перископи, а вгорі – 12,7-мм кулемет М2НВ. Командир має комбіновану систему спостереження, яка включає чотири камери зовнішього огляду і електронно-оптичний блок в поворотній установці в передній частині рубки (з телевізійною і тепловізійною камерами).

Задню частину рубки займають два комплекти дистанційної системи розмінування М58А3 MICLIC (MIne Clearing LIne Charge). Кожен комплект включає 127-мм твердопаливну ракету і подовжений заряд розмінування, який складається з невеликих блоків вибухівки С4 загальною довжиною 107 м і детонаційного шнура. На один фут заряду припадає п’ять фунтів вибухівки (тобто 2,27 кг на 30,5 см; загалом під вісім центнерів вибухівки в одному заряді). Заряди розташовані у двох відсіках (правому й лівому), верхні кришки яких, піднімаючись, утворюють пускові установки для ракет.

Запущена ракета витягує за собою подовжений заряд і від’єднується на кінцевій ділянці польоту; заряд випрямляється за допомогою гальмівного тросу і підривається. Вибух одного заряду утворює прохід в мінному полі завдовжки близько 100 м і завширшки 8 м. Перезарядка системи здійснюється через бокові люки у відсіках. Екіпаж М1150 може провести цю операцію за кілька хвилин – але за допомогою спеціального автомобіля M985A1R.

На лобовій частині копусу М1150 встановлений гідравлічний механізм HLA (High Lift Adapter), яким керує механік-водій. HLA забезпечує навіску встановлення різного навісного обладнання і його екстренне скидання без виходу екіпажа з машини. Основний робочий орган для розмінування – ножовий мінний трал повної ширини FWMP (Full Width Mine Plough), спроєктований британською фірмою «Пірсон». Він складається з трьох секцій – центральної (п’ять ножів) і двох бічних (по дев’ять) – і забезпечує розчистку проходу зваширшки 4,5 м. Постійна глибина занурення ножів (36 см) забезпечується трьома спеціальними лижами. За характерний вигляд тралу М1150 у війську прозвали «шредером». Альтернативою FWMP може бути бульдозерне обладнання.

Для позначення проходів в мінних полях в кормовій частині М1150 встановлені два блоки на 50 маркерів кожен. Маркер завдовжки 1 м може мати прапорець, світлодіодний або світловідбивний пристрій. Пневматичний механізм відстрілювання забезпечує установку маркерів навіть в асфальт.

Повністю споряджена машина М1150 важить близько 58 т. Її довжина становить 7,9 м (з тралом – 12 м), ширина – 3,6 м, висота – 2,4 м. Силова установка з газотурбінним двигуном потужністю 1500 к.с. і ходова частина – такі ж, як у танка М1А1. Екіпаж складається з двох осіб.

Бойовий дебют машин М1150 (зі складу Корпусу морської піхоти) відбувся в грудні 2009 р. в Афганістані. Зараз морська піхота не має таких машин – у 2020 р. їх передали в сухопутні війська у зв’язку з ліквідацією танкових частин Корпусу морської піхоти.

В сухопутних військах США М1150 входять до складу взводів інженерних машин інженерних рот бронетанкових бригадних бойових груп. Такий взвод включає відділення: інженерної розвідки; інженерної техніки і обладнання; землерийних машин; розгородження – два. Кожне відділення розгородження має три машини М1150 і один автомобіль M985A1R, а також сім осіб.

Крім США, М1150 замовлені Австралією (29). Польща планує закупівлю 25 М1150. Держдеп США також дав дозвіл на продаж цих машин до Румунії (чотири) і Бахрейну (вісім). В усіх випадках вони йдуть в комплекті з «Абрамсами». Першим же закордонним експлуатантом М1150 стала Україна.

Постачання М1150 в Україну офіційно не оголошувалось, не названа і їхня кількість – ймовірно, не більше кількох екземплярів. Один з них «засвітився» 3 листопада 2023 р. На жаль, дві машини вже втрачені. 22 лютого 2024 р. з’явилось повідомлення про знищення М1150 під Авдіївкою – ймовірно, машна підірвалась на мінному полі, а потім була добита ворожими дронами і артилерією. 3 березня в тому ж районі ворог знищив ще одну М1150, причому вона пересувалась без трала – ймовірно, її використовували як БРЕМ.

Досвід невдалого українського літнього наступу 2023 р. переконливо показав важливість інженерного забезпечення наступаючих військ. Сучасні машини розмінування будуть конче потрібні для майбутніх наших наступальних операцій. А враховуючи, що США мають певний їх запас, на мою думку, не слід виключати нових поставок М1150.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Інженерна техніка Танк "Abrams"