fbpx
Конспективно – про українські Су-24
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Останні публікації автора

Конспективно – про українські Су-24

Енциклопедія ПС ЗСУ Су-24 Су-24МР Україна

*Інформація викладена в матеріалі актуальна станом на 2015-й рік 

Україна на момент проголошення незалежності мала шість бомбардувальних авіаполків, озброєних Су-24:

  • 7-й БАП у Старокостянтинові (Хмельницька обл.),
  • 69-й у Овручі (Житомирська обл.),
  • 230-й у Черлянах (Львівська обл.),
  • 727-й у Канатовому (Кіровоградська обл.),
  • 806-й у Луцьку (Волинська обл.)
  • 947-й у Дубно (Рівненська обл.).

Штатний склад кожного з полків становив 30 літаків, причому 69-й і 806-й БАП літали на Су-24 “без букви”, а решту полків – на Су-24М.

Цікаво, що у 7-му БАП було й кілька літаків експортної модифікації Су-24МК. Вони були виготовлені за індійським контрактом, але ця країна, зрештою, відмовилась від їх закупівлі.

Крім того, в Бердянську (Запорізька обл.) дислокувався 29-й авіаційний полк, який займався підготовкою екіпажів для літаків цього типу і мав понад 60 Су-24 ранніх серій.

Таким чином, загалом в Україні було близько 240 Су-24/Су-24М. 35 розвідників Су-24МР були поділені між 48-м розвідувальним авіаполком в Коломиї (Івано-Франківська обл.; одна ескадрилья) і 511-м РАП в Буялику (Одеська обл.; дві ескадрильї). Нарешті, 118-й авіаполк РЕБ (Чортків) мав сім літаків Су-24МП.

Су-24МП зі 118 ОАП РЕБ

13 лютого 1992 р. шість Су-24М 7-го БАП були викрадені й перегнані до Росії. У 1993 р. 230-й БАП був розформований, літаки розподілені між іншими частинами, що літали на Су-24М, а на його місце передислокували 69-й БАП.

Наступного року припинив існування 118-й полк РЕБ, а його Су-24МП передали до 48-го РАП. У 1995 р. 727-й БАП змінив свій номер на 44-й, а 29-й авіаполк з навчального став бойовим, однак вже наприкінці наступного року його розформували.

Літаки Су-24 29-го БАП, які перебували у придатному до польотів стані, розподілили між 69-м і 806-м БАП, а також новосформованою 6-ю авіабазою (навчальною) на аеродромі Кульбакіне (Миколаїв). До цієї ж авіабази у 1997-1998 рр. передали усі Су-24МП з Коломиї – тут вони застосовувались не за прямим призначенням, а як навчально-тренувальні літаки.

Су-24М зі складу 947 БАП

У 2000 р. розформували ще один полк – 69-й БАП. Частина його літаків потрапила до 806-го полку, частина – на базу зберігання в Білій Церкві (Київська обл.). 18 серпня 1999 р. один з Су-24М 806-го БАП розбився під час навчального польоту. Це стало єдиною втратою українських Су-24 до 2014 р.

Чергова реорганізація розпочалась у 2003 р., коли 7-й, 44-й і 806-й БАП стали авіаційними бригадами з такими ж номерами. 511-й РАП був розформований, частина його літаків потрапила на білоцерківську базу зберігання, частина – до 48-го РАП, який теж став бригадою.

Тоді ж розформували і 6-ту авіаційну базу (навчальну) разом з ескадрильєю Су-24/МП, яка входила до її складу. У 2004 р. 48-му авіаційну бригаду теж розформували, утворивши на її основі 32-гу окрему розвідувальну ескадрилью, яку передислокували до Старокостянтинова.

Наприкінці того ж року були розформовані 44-та і 806-та бригади, а у 2005 р. 32-га ОРАЕ втратила свій окремий статус, ставши розвідувальною ескадрильєю 7-й бригади тактичної авіації. Літаки Су-24М/МР, які вивільнялись під час скорочення і перебували у нельотному стані, зосереджувались у Кульбакіному, Білій Церкві та Луцьку. З цього моменту у 7-й БрТА були зосереджені усі українські Су-24. Бригада мала дві бомбардувальні й одну розвідувальну ескадрильї.

Станом на початок 2014 р. в Повітряних силах України налічувалось близько 150 Су-24 різних модифікацій, але більшість з них знаходилась на консервації, а частина вже не підлягала відновленню. На початку року у 7-й БрТА боєздатними були тільки три Су-24М і два Су-24МР.

У зв’язку із зростанням загрози з боку Росії та її прямою інтервенцією в Криму почалось відновлення боєздатності бригади. Інтенсифікація бойової підготовки не обійшлась без втрат – 21 березня 2014 р. розбився Су-24М (екіпаж благополучно катапультувався). Наприкінці квітня в бригаді вже літало сім Су-24М і три Су-24МР.

Екіпажі 7-ї БрТА почали бойову роботу під час відбиття російської агресії з того, що два літаки Су-24МР були передислоковані на аеродроми Кульбакіне та Чугуїв, звідки здійснювали розвідувальні польоти уздовж межі з окупованим Кримом та над Донбасом. У червні 2014 р. чотири бомбардувальники Су-24М і один літак-розвідник Су-24МР перекинули в Миргород.

1 липня під час розвідувального польоту над Семенівкою (під Слов’янськом) ракетою ПЗРК було підбито Су-24МР. Екіпаж зумів посадити пошкоджений літак у Миргороді.

Пошкоджені елементи борту №11 встановлені на інший літак

На початку серпня угрупування Су-24 в Миргороді збільшилось до восьми літаків. У цьому місяці Су-24М почали використовувати для ударів по наземних цілях – наприклад, 9 серпня пара Су-24М бомбила залізничну станцію в м. Антрацит (Луганська обл.).

Наприкінці серпня активізація бойових дій в районі Луганська змусила відновити використання літаків-розвідників. 20 серпня під час розвідки дороги Краснодон-Луганськ (важливого шляху постачання бойовиків) поблизу Хрящуватого зенітною ракетою був збитий один Су-24М. Екіпаж успішно катапультувався.

А з вересня 2014 р., після підписання Мінських угод, бойові польоти Су-24 припинились. Однак заходи з відновлення боєготовності і повернення в стрій літаків, що перебували на консервації, тривають.

Станом на осінь 2015 р. 7-ма БрТА мала у своєму складі 11 літаків Су-24М і дев’ять Су-24МР.


Сподобався матеріал? Підтримай незалежний проект - одна кава - 30 гривень - дозволять нам працювати для Вас!


➡ Приват 5168 7422 0031 9014

➡ Моно: 4441 1144 4179 6255

Енциклопедія ПС ЗСУ Су-24 Су-24МР Україна

Останні публікації автора