fbpx
Конспективно – про українські Су-25
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Останні публікації автора

Нова машина для американської піхоти

Нова машина для американської піхоти

Конспективно – про українські МіГ-29

Конспективно – про українські МіГ-29

Конспективно – про українські Су-27

Конспективно – про українські Су-27

Авіація Західного військового округу РФ

Авіація Західного військового округу РФ

Конспективно – про українські Су-25

Конспективно – про українські Су-25

Конспективно – про українські Су-24

Конспективно – про українські Су-24

Латиноамериканські “Дрегонфлаї”: “чортова дюжина” з Гватемали. Частина 2.

Латиноамериканські “Дрегонфлаї”: “чортова дюжина” з Гватемали. Частина 2.

Латиноамериканські «Дрегонфлаї»: “чортова дюжина” з Гватемали. Частина 1.

Латиноамериканські «Дрегонфлаї»: “чортова дюжина” з Гватемали. Частина 1.

Латиноамериканські «Дрегонфлаї»: Колумбія

Латиноамериканські «Дрегонфлаї»: Колумбія

«Коктейль Молотова» за польським рецептом

«Коктейль Молотова» за польським рецептом

Сучасний самохідний міномет: норвезький підхід

Сучасний самохідний міномет: норвезький підхід

Фото Scramble: українські цивільні літаки

Фото Scramble: українські цивільні літаки

Dragons portés: моторизована піхота à la française

Dragons portés: моторизована піхота à la française

Французькі авіатори в Україні у 1917-1918 рр.

Французькі авіатори в Україні у 1917-1918 рр.

“Ейджекс” і ударні бригади британської армії

“Ейджекс” і ударні бригади британської армії

Конспективно – про українські Су-25

Енциклопедія Історія ПС ЗСУ Су-25 Україна

*Інформація викладена в матеріалі актуальна станом на 2015-й рік 

Після здобуття незалежності Україна отримала близько 90-95 літаків Су-25, з них 76 машин знаходилось у частинах, а решту – на консервації.

До ВПС належав 452-й ОШАП (Чортків, Тернопільська обл.), який мав 34 літаки (у тому числі шість Су-25УБ). Усі вони були новими – випуску 1987-1989 рр. Решту машин (у тому числі усі, що перебували на консервації) раніше належали до ВМФ СРСР.

Су-25 з Сак

42 Су-25 (у тому числі три Су-25УБ і п’ять Су-25УТГ) входили до складу 299-го корабельного штурмового авіаполку, який підпорядковувався 1063-му центрові бойового застосування корабельної авіації і дислокувався в Новофедоровці (м. Саки, Крим). Оскільки цей центр належав не до Чорноморського флоту, а до структур центрального підпорядкування, то він разом із підлеглими частинами перейшов під українську юрисдикцію.

Більшість літаків 299-го полку (за винятком одного нового Су-25УБ і п’яти Су-25УТГ) були «успадковані» від розформованого у 1989 р. 90-го ОШАП і належали до ранніх серій. Ще близько десяти Су-25 ранніх серій знаходились на консервації у 4070-й базі резерву літаків (Овруч Житомирської обл.), а чотири штурмовики перебували на 316-му авіаремонтному заводі (Євпаторія, Крим). Останні становили пробну партію, призначену для відпрацювання технології ремонту Су-25 на цьому підприємстві. Три з них після звершення ремонту у 1992 р. передали 299-му полкові, натомість звідти на завод прибули ще два Су-25. Однак після цього усі роботи з ремонту штурмовиків на Євпаторійському заводі припинились, і три Су-25 лишались на цьому підприємстві аж до 2014 р., коли були захоплені росіянами. Натомість ремонт Су-25 налагодив Запорізький державний авіаремонтний завод (ЗДАРЗ) “МіГремонт”, який передав першу відремонтовану машину у 1999 р.

299-й корабельний штурмовий авіаполк увійшов до складу авіації ВМС України і у 1994 р. була перейменована у 299-й окремий штурмовий авіаполк. Експлуатація літаків Су-25УТГ у полкові припинилась: один літак був списаний після аварії, два (разом із парою звичайних Су-25) передали до Державного авіаційного науково-випробувального центру (Кіровське, Крим). У 2007 р. одного Су-25УТГ з цієї пари продали у Китай, а другого у 2011 р. – у США. Нарешті, ще два Су-25УТГ у 1995 р. обміняли з Росією на пару Су-25УБ.

Су-25 452 ОШАП (Чортків) ВПС України у 90-ті роки за штурвалом льотчик Павлов

У червні 1996 р. 299-й ОШАП передали з ВМС до Військово-повітряних сил. У 2003 р. 299-й і 452-й ОШАП були реорганізовані в бригади, але вже наступного року 452-гу штурмову авіаційну бригаду розформували. У травні 2005 р. 299-ту бригаду передислокували на аеродром Кульбакіне (Миколаїв), а у 2007 р. перейменовано на 299-ту бригаду тактичної авіації.

Щонайменше 20 Су-25 Україна продала за кордон. Першим покупцем стала Македонія, яка у червні 2001 р. отримала три Су-25 і одного Су-25УБ. У 2007 р. два Су-25УБ продали до Екваторіальної Гвінеї, у 2008-2013 рр. десять машин (у тому числі вісім Су-25 і два Су-25УБ) – до Чаду. Нарешті, у 2012 і 2013 рр. два Су-25 надійшло до Демократичної Республіки Конго і два – до Нігерії.

У 2003 р. фахівці ЗДАРЗ запропонували проект модернізації штурмовиків Су-25, відомий під шифром “Оновлення-25”. Він передбачає встановлення супутникової навігаційної станції СН-3307 (здатної працювати в системах GPS та ГЛОНАСС), цифрового коліматорного прицілу АСП-17БЦ8-М2, малогабаритного обчислювача параметрів польоту МВП-1-1В, модернізованої радіостанції Р-862 та деякого іншого устаткування. Завдяки цій модернізації точність ударів некерованими боєприпасами зросла на 30%, а висота, з якої можна прицільно використовувати засоби ураження збільшилась втричі (до 5000 м). Крім того, літак отримав можливість завдання ударів по наземних цілях за слабкої їх видимості (вночі чи за несприятливих погодних умов).

Рішення, запропоновані ЗДАРЗ, були апробовані на літакові Су-25УБ, модернізованому в 2004 р. За результатами випробувань у березні 2010 р. модернізовані штурмовики прийняли на озброєння Повітряних сил України під позначеннями Су-25М1 (одномісний варіант) і Су-25УБМ1 (двомісний). А у квітні 2015 р. на озброєння прийняли варіанти Су-25М1К і Су-25УБМ1К, які відрізняються удосконаленим радіонавігаційним обладнанням (яке дозволяє здійснювати польоти з цивільних аеродромів та з аеродромів, обладнаних за західним стандартами) і заміною блоків відстрілу хибних цілей АСО-2ВМ новими КУВ-26-50-01 (українського виробництва). Останнє рішення суттєво підвищує захищеність штурмовика від ураження сучасними ракетами. До кінця 2015 р. Повітряні сили отримали 14 модернізованих літаків Су-25М1, два Су-25УБМ1 та одного Су-25УБМ1К.

Су-25М1К переданий ПС ЗС 21 грудня 2018 року

На початку 2014 р. 299-та бригада тактичної авіації мала повністю боєздатну ескадрилью Су-25, частково укомплектовану модернізованими машинами. У квітні одна ланка (в основному з Су-25М1) передислокувалась на аеродром у Дніпропетровську (нині м. Дніпро), друга у травні-червні базувалась у Миргороді й Чугуєві, після чого теж прибула в Дніпропетровськ. Цей аеродром став основним місцем базування українських штурмовиків до вересня 2014 р.

Перший випадок бойового застосування Су-25 було відмічено 15 квітня, під час прикриття десанту в Краматорську. Однак у цьому епізоді, як і в низці наступних, зброя ще не застосовувалась – штурмовики виконували демонстраційні польоти.

Перше бойове застосування було зафіксовано 26 травня, під час боїв за Донецький аеропорт. 2 червня відбулась невдала атака Су-25 на будинок облдержадміністрації в Луганську (із застосуванням некерованих ракет С-8).

2 липня було втрачено першого штурмовика, який розбився при заході на посадку в Дніпропетровську через технічну несправність. 16 липня поблизу Амвросіївки був збитий Су-25М1 (ракетою, випущеною з російського боку, можливо з винищувача МіГ-29). 23 липня чотири Су-25 діяли в районі Савур-Могили. Два з них, незважаючи на застосування протиракетного маневру та відстріл інфрачервоних пасток, були збиті ПЗРК, пілоти катапультувались. 29 серпня було збито ще одного Су-25М1, пілот врятувався.

Таким чином, втрати Су-25 влітку 2014 р. склали п’ять одиниць, але жоден з пілотів не загинув. Однак ці втрати були компенсовані введенням до бойового складу літаків, знятих з консервації.

Продовжувалась і модернізація. Це дозволило довести склад 299-ї БрТА до двох ескадрилій (за штатом – 28 літаків). У 2015 і 2016 рр. два Су-25 були втрачені в катастрофах.

Залп некерованих ракет С-8 з Су-25

До вересня 2014 р. (коли відповідно до Мінських угод застосування авіації припинилось) українські Су-25 активно застосовувались у відбитті російської агресії в Донецькій та Луганській областях. Використовувались 80-мм некеровані ракети С-8 та важкі НАР С-25, 250-кг авіабомби. Деякі джерела згадують і про застосування КР Х-25МЛ.


Сподобався матеріал? Підтримай незалежний проект - одна кава - 30 гривень - дозволять нам працювати для Вас!


➡ Приват 5168 7422 0031 9014

➡ Моно: 4441 1144 4179 6255

Енциклопедія Історія ПС ЗСУ Су-25 Україна

Останні публікації автора

Нова машина для американської піхоти

Нова машина для американської піхоти

Конспективно – про українські МіГ-29

Конспективно – про українські МіГ-29

Конспективно – про українські Су-27

Конспективно – про українські Су-27

Авіація Західного військового округу РФ

Авіація Західного військового округу РФ

Конспективно – про українські Су-25

Конспективно – про українські Су-25

Конспективно – про українські Су-24

Конспективно – про українські Су-24

Латиноамериканські “Дрегонфлаї”: “чортова дюжина” з Гватемали. Частина 2.

Латиноамериканські “Дрегонфлаї”: “чортова дюжина” з Гватемали. Частина 2.

Латиноамериканські «Дрегонфлаї»: “чортова дюжина” з Гватемали. Частина 1.

Латиноамериканські «Дрегонфлаї»: “чортова дюжина” з Гватемали. Частина 1.

Латиноамериканські «Дрегонфлаї»: Колумбія

Латиноамериканські «Дрегонфлаї»: Колумбія

«Коктейль Молотова» за польським рецептом

«Коктейль Молотова» за польським рецептом

Сучасний самохідний міномет: норвезький підхід

Сучасний самохідний міномет: норвезький підхід

Фото Scramble: українські цивільні літаки

Фото Scramble: українські цивільні літаки

Dragons portés: моторизована піхота à la française

Dragons portés: моторизована піхота à la française

Французькі авіатори в Україні у 1917-1918 рр.

Французькі авіатори в Україні у 1917-1918 рр.

“Ейджекс” і ударні бригади британської армії

“Ейджекс” і ударні бригади британської армії