fbpx
Латиноамериканські «Дрегонфлаї»: Колумбія
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Останні публікації автора

Прем’єри “Татра” на IDEX

Прем’єри “Татра” на IDEX

В небі “холодної війни”: як поляк збив чеха

В небі “холодної війни”: як поляк збив чеха

Зіта і Гіта… тьху, Дана і Діта…

Зіта і Гіта… тьху, Дана і Діта…

Експортна авантюра: легка гаубиця LG1

Експортна авантюра: легка гаубиця LG1

Китайські “Гради”

Китайські “Гради”

Погляньте, Шура, що можна зробити зі звичайної швейної машинки Зінгера…

Погляньте, Шура, що можна зробити зі звичайної швейної машинки Зінгера…

“Мотовіліха” – “”Смерч” на “Татрі”

“Мотовіліха” – “”Смерч” на “Татрі”

Шестидюймова “Єва”

Шестидюймова “Єва”

Броньовий кулак з-над Вісли: танкові війська Польщі Anno Domini 2021

Броньовий кулак з-над Вісли: танкові війська Польщі Anno Domini 2021

B-1B: продукт холодної війни, жертва локальних конфліктів

B-1B: продукт холодної війни, жертва локальних конфліктів

67 років в строю: гаубиці sFH 18 в армії Фінляндії

67 років в строю: гаубиці sFH 18 в армії Фінляндії

Легкий винищувач – італійський підхід

Легкий винищувач – італійський підхід

Стан польської артилерії перед початком Другої Світової Війни

Стан польської артилерії перед початком Другої Світової Війни

Знай свого ворога: постачання літаків у ЗС РФ в 2020 року

Знай свого ворога: постачання літаків у ЗС РФ в 2020 року

Знай своїх сусідів: Артилерія Польщі

Знай своїх сусідів: Артилерія Польщі

Латиноамериканські «Дрегонфлаї»: Колумбія

Cessna A-37 Dragonfly Авіація ВПС Колумбії Енциклопедія Колумбія Латинська Америка Світ Штурмовики

Мушу зізнатись – давно захоплююсь латиноамериканською авіацією. А одним з найулюбленіших типів літаків, які експлуатувались (і експлуатуються) в цьому регіоні, є легкий штурмовик А-37В “Дрегонфлай”. Цей ветеран війни у В’єтнамі, простий, дешевий і невибагливий, виявився надзвичайно придатним для протипартизанських операцій і боротьби з наркокартелями – основних завдань ВПС більшості країн Латинської Америки за останні десятиліття. Загалом ці літаки служили в дев’яти країнах регіону. Сьогодні розкажу про службу “Дрегонфлаїв” в Колумбії.

Легкий штурмовик Cessna A-37 Dragonfly

Закупівлі

В 1977 р. уряд Колумбії звернувся до США з запитом щодо закупівлі шести літаків А-37В. Оскільки випуск цих машин вже припинився, мова могла йти лише про вживані літаки. Американські власті спочатку погодились продати лише два А-37В в комплекті з чотирма навчальними Т-37В. Колумбійці погодились, і у грудні 1978 р. в країну прибули два “Дрегонфлая”, які отримали номери FAC2151 і 2152. А ось з Т-37В вийшла дурниця – колумбійці вважали, що ці літаки можуть нести озброєння, як і придбані раніше Т-37С. Але Т-37В є чисто навчальним варіантом, без підкрильних пілонів для підвіски озброєння. Тож невдовзі усю четвірку повернули американцям.

В 1980 р. вдалось домовитись про постачання ще десяти А-37В (FAC2153-2162). Вони надійшли упродовж другої половини 1980 і першої – 1981 рр. В грудні 1984 р. надійшла ще дюжина А-37В (FAC2163-2174), списаних зі складу авіації Національної гвардії. Нарешті у 1989 р. Колумбія отримала вісім А-37В (FAC2175-2182).

Перші колумбійські А-37В спочатку базувались в Калі, але на початку 1980-х рр. їх передислокували в Барранкілью і включили до складу щойно сформованої Північної авіаційної групи (Grupo Aereo Norte), пізніше реорганізованої у 3-тє бойове авіаційне командування (САСОМ 3 – Comando Aereo de Combate 3). Літаки звели у 311-ту і 312-ту ескадрильї.

У 2006-2008 рр. 312-ту ескадрилью переозброїли на турбогвинтові штурмовики А-29В “Супер Тукано” (докладніше про них можна прочитати тут). Але повністю списувати “Дрегонфлаї” колумбійці не збирались. Більше того, для компенсації “усушки і утруски” вони купили ще дві партії таких штурмовиків. У 2011 р. шість А-37В вони отримали з Чилі. Чотири з них ввели у стрій (FAC2183-2186), а ще два розканібалили на запчастини. Нарешті, у 2016 р. два “Дрегонфлаї” (FAC2187 і 2188) купили в Домініканської Республіки.

Вважається, що зараз в строю 311-ї ескадрильї лишається сім А-37В: один з американських поставок (FAC2162), чотири колишніх чилійських і два домініканських.

Модернізації

В 1998 р. обладнання кабін колумбійських А-37В було пристосоване для польотів в окулярах нічного бачення. Наступного року почався більш грунтовний апгрейд – штурмовики отримали комплект авіоніки “Гармін” GNS530 та нові радіостанції “Коллінз” RTU-4220.

У 2013 р. А-37В отримали пристрої для відстрілу хибних цілей М130. Але найважливішою мадернізацією стало озброєння літаків керованими авіабомбами – колумбійські “Дрегонфлаї” стали єдиними у світі машинами цього типу, здатними використовувати високоточне озброєння.

КАБ GBU-49 мають комбіновану супутникову (GPS) та інерційну систему наведення. Інтеграція їх в склад озброєння літаків, обладнаних шиною даних MIL-STD-1760/1533, не є особливо складною. Але А-37В такої шини не мають. Для них фірма “Рейтеон” (творець бомб GBU-49) спроектувала спеціальний коплект обладнання EPAK (Enhanced Paveway Avionics Kit). Частина колумбійських А-37В отримали такі комплекти, а частина – бездротові комплекти WiPAK (Wireless Paveway Avionics Kit). Останній взагалі не потребує прокладання кабеля до вузлів підвіски бомб – він складається зі станції в кабіні, антени на фюзеляжі і планшета в пілота. Перше бойове використання КАБ колумбійськими “Дрегонфлаями” відбулось у 2007 р.

Кабіна колумбійського А-37В

Бойове застосування

Першими бойовими завданнями А-37В ВПС Колумбії стали польоти на перехоплення нелегальних літаків над Карибським морем. Двомоторні “Дрегонфлаї” більше годились для польотів над морем, ніж одномоторні винищувачі “Міраж” і “Кфір”. У 1985 р. А-37В збив першого порушника. У наступні два десятиліття такі епізоди траплялись неодноразово, але у 2005 р. були внесені зміни в законодавство Колумбії – від того часу цивільні літаки-порушники збивати не можна було, а лише змушувати їх до посадки.

"Гребінець" - А-37В з підвісними баками

“Дрегонфлаї” брали участь в кожній великій операції проти партизанів FARC аж до підписання угоди про припинення вогню в 2014 р. Зокрема, в грудні 1990 р. дев’ять А-37В розбомбили штаб-квартиру FARC – “Зелений дім” (Casa Verde). У лютому 2002-го під час операції “Тодо Онор” штурмовки підтримували 20-тисячне угрупування наземних військ, яке опанувало зону, контрольовану партизанами з 1998 р.

У вересні 2007 р., під час операції “Схід Сонця”, А-37В вперше використовували КАБ GBU-49 і завдавали ударів вночі. Наступного місяця вони брали участь в операції “Алькатраз”. 1 березня 2008 р. три А-37В з КАБ і три А-29В з некерованими боєприпасами взяли участь в операції “Фенікс”, в ході якої був знищений командир “Південного блоку” FARC. Він зі своїм штабом перебував на території Еквадору – буквально на відстані кидка каменем від кордону. Штурмовики скинули КАБ, перебуваючи у повітряному просторі Колумбії, але міжнародного скандалу все одно уникнути не вдалось.

В латиноамериканських реаліях угода про припинення вогню зовсім не означає його припинення. Так і в Колумбії – час від часу “Дрегонфлаям” час від часу доводиться застосовувати зброю. Зокрема, в червні 2018 р. пара А-37В вогнем кулеметів і 70-мм НАР завдала удару по загону герильяс в районі Кататумбо, на північному сході Колумбії. Функції передових авіаційних навідників в цій операції виконували літак АС-47Т “Фантазма” і гелікоптер AH-60L. 2 лютого 2019 р. три А-37В, діючи з аеродрому Паланкеро, атакували штаб одного з командирів повстанців. Об’єкт знищили двома бомбами GBU-49.

Кар’єра “Дрегонфлаїв” у ВПС Колумбії триває вже три десятиліття. Ймовірно, А-37В будуть служити в цій країні ще кілька років, бо про якісь плани їх остаточної заміни пок не чути.


Сподобався матеріал? Підтримай незалежний проект - одна кава - 30 гривень - дозволять нам працювати для Вас!


➡ Приват 5168 7422 0031 9014

➡ Моно: 4441 1144 4179 6255


Побачили не точність чи Вас є що доповнити по матеріалу? Напишіть нам: info@mil.in.ua

Підписуйтесь на наші соцмережі:
Facebook
Twitter
YouTube


Cessna A-37 Dragonfly Авіація ВПС Колумбії Енциклопедія Колумбія Латинська Америка Світ Штурмовики

Останні публікації автора

Прем’єри “Татра” на IDEX

Прем’єри “Татра” на IDEX

В небі “холодної війни”: як поляк збив чеха

В небі “холодної війни”: як поляк збив чеха

Зіта і Гіта… тьху, Дана і Діта…

Зіта і Гіта… тьху, Дана і Діта…

Експортна авантюра: легка гаубиця LG1

Експортна авантюра: легка гаубиця LG1

Китайські “Гради”

Китайські “Гради”

Погляньте, Шура, що можна зробити зі звичайної швейної машинки Зінгера…

Погляньте, Шура, що можна зробити зі звичайної швейної машинки Зінгера…

“Мотовіліха” – “”Смерч” на “Татрі”

“Мотовіліха” – “”Смерч” на “Татрі”

Шестидюймова “Єва”

Шестидюймова “Єва”

Броньовий кулак з-над Вісли: танкові війська Польщі Anno Domini 2021

Броньовий кулак з-над Вісли: танкові війська Польщі Anno Domini 2021

B-1B: продукт холодної війни, жертва локальних конфліктів

B-1B: продукт холодної війни, жертва локальних конфліктів

67 років в строю: гаубиці sFH 18 в армії Фінляндії

67 років в строю: гаубиці sFH 18 в армії Фінляндії

Легкий винищувач – італійський підхід

Легкий винищувач – італійський підхід

Стан польської артилерії перед початком Другої Світової Війни

Стан польської артилерії перед початком Другої Світової Війни

Знай свого ворога: постачання літаків у ЗС РФ в 2020 року

Знай свого ворога: постачання літаків у ЗС РФ в 2020 року

Знай своїх сусідів: Артилерія Польщі

Знай своїх сусідів: Артилерія Польщі