fbpx

Мілітаризація цивільних суден як концепція створення кораблів класу OPV

ВМС України Світ Суднобудування Україна Флот

В різні історичні епохи до складу ВМС/ВМФ усіх передових морських держав за необхідності включали цивільні судна, які використовувались або за прямим призначенням, а бо в якості військового транспорту, або перетворювались після озброєння на бойові кораблі.

Одним з найбільш відомих прикладів схожого підходу є британські шлюпи типу «Flower» часів Другої світової, проєкт, що розроблений на базі китобійного судна. А також будівництво експортних авіаносців на базі цивільних суховантажних і суден і танкерів. Саме ці судна витримали основний тягар у супроводі атлантичних конвоїв у початковий період Другої світової війни.

З початком «Холодної війни» в СРСР, за досвідом Другої світової, в якості мобілізаційного резерву, особлива увага приділялась переобладнанню суден «рибного» флоту в тральщики та малі протичовнові кораблі/СКР.

Так, в інтересах ВМФ СРСР розробили мобілізаційні проєкти тральщиків різних підкласів на основі малого рефрижераторного траулера проєкт 1328 «Балтика», сейнерів типу РС-300, «Нельма», СЧС-150 та інших.

Для заповнення бойових страт сил охорони водних районів ВМФ повинен був отримати переобладнані в малі протичовнові кораблі (МПК) судна риболовецького флоту.

Для прикладу, рефрижераторні сейнери-траулери «Альпинист» проєкт 503 (Мал.1) озброювались 25-мм спареними зенітними автоматами, переносними зенітно-ракетними комплексами, однотрубними торпедними апаратами,реактивними бомбометальними установками РБУ-1200 і скидальниками глибинних бомб. Низька швидкість (12-13 вузлів), звичайно, обмежувала їх можливості для боротьби з підводними човнами, але в мілководних районах ці кораблики могли виявитись вельми корисними. МПК на базі риболовецьких суден мали хорошу морехідність.

Малий протичовновий корабель на базі РСТ проєкту 503

Невелика кількість тральщиків та МПК/СКР, переобладнаних з «рибалок», було введено до складу ВМФ для підготовки резервістів.

Варто зазначити, що під час «холодної війни» збільшилась водотоннажність ескортних суден, що було викликане, як зростанням необхідного обладнання і озброєння, так і розміщенням вертольотів на їх борту, з цілю підвищення ефективності протичовнових функцій.

Відповідно, ріст водотоннажності привів до зростання вартості кораблів.

Для країн, що омиваються океанами збільшення вартості кораблів для ВМС стало неминучою необхідністю, але для країн розташованих на берегах внутрішніх морів і не претендуючих на океанічне панування, досі залишається актуальним будівництво не дорогих бойових одиниць для своїх ВМС, для постійної присутності в морі.

Подібний підхід привів до появи концепції offshore patrol vessel (OPV), яка, по суті, повторює концепцію шлюпів типу «Flower» часів Другої світової.

Патрульні судна концепції OPV призначені для патрулювання в районах охорони виключної економічної зони, підготовки курсантів, але за рахунок модульності, функції OPV можуть бути значно розширені.

Головними вимогами при проектуванні подібних суден є мінімізація вартості будівництва та експлуатації, тому, вони будуються за технологіями цивільного суднобудівництва.

Прикладом такого підходу є OPV ВМС Італії типу «Cassiopea» (мал.2), OPV «Castle» (мал.3) Королівських ВМС Британії. До OPV також можна віднести куттери Берегової охорони США класу «Reliance» (мал.4).

OPV ВМС Італії типу «Cassiopea» Модель HMS Leeds Castle Патрульний корабель USCGC Reliance (WMEC-615) Берегової охорони США

Узагальнюючи досвід, концепції OPV, куттерів для Берегової охорони США класу «Reliance», створення мобілізаційного резерву для ВМФ СРСР на базі сейнерів і траулерів, видається реалістичним створення на базі одного із проектів суден для риболовецького флоту, патрульного корабля для ВМС України, яке може виконувати, у тому числі, функції протичовнової та протимінної оборони. При цьому він буде не дорогим в будівництві та експлуатації, що будуть сприяти їх серійності.


Сподобався матеріал? Підтримай незалежний проект - одна кава - 30 гривень - дозволять нам працювати для Вас!


➡ Приват 5168 7422 0031 9014

➡ Моно: 4441 1144 4179 6255


Побачили не точність чи Вас є що доповнити по матеріалу? Напишіть нам: info@mil.in.ua

Підписуйтесь на наші соцмережі:
Facebook
Twitter
YouTube


ВМС України Світ Суднобудування Україна Флот