fbpx
Радянський літак Іл 2, збитий в 1946 році в бою з УПА.
Андрій Кір’янов Андрій Кір’янов Співзасновник ГО "Пошук літаків в Україні", керівник пошукової групи. Автор 2-х книжок "Пошук літаків ДСВ в Україні"

Радянський літак Іл 2, збитий в 1946 році в бою з УПА.

Історія Україна УПА Червона армія

Радянський літак Іл 2, збитий в 1946 році в бою з УПА. Франківська обл., Долинський р-н.

Звісно що насамперед цікава дата, ніби і війни не було, але..

Кульові отвори та від уламків при вибуху Іл-2

Отже по порядку. Конкретно за цей літак вже не раз чули, але нажаль не могли знайти сліди тих боїв. Наш колега Ростислав, що вже не раз допомагав із пошуками місць падінь літаків, знайшов опис цих боїв зимою 1946 року. Якраз там і була згадка про збитий літак та приблизна локація. І за два роки пошуків він знайшов це місце де впав літак. Воно виявилось згідно опису з книжки “Нескорена Долинщина” в двох кілометрах від місця бою УПА з НКВС.

Згідно дописам взимку 46 року війська НКВС оточили воїнів УПА в урочище Ясенів. Один з стрільців УПА виявився зрадником і здав КДБ місце дислокації. Але радянські військові не змогли взяти штурмом висоту і тому запросили авіа підтримку. Їм надали 2 літаки. Під час польоту пілоти помились з координатами і обстріляли свої ж позиції. Тобто були обстріляні старі позиції Упа, які зайняли радянські військові. Через що були обстріляні радянськими військами і один літак було збито. Він запалав в повітрі та вибухнув. На землю впали лише його уламки на значній площі.

В наш час ми перепитали вже старих людей. Деякі з них навіть бачили той вибух над горами і як падали уламки. Хтось чув від батьків ту історію. За їх розповідями літак (один) зробив два кола в районі гори Згар. Стріляв та скидав бомби вниз. В відповідь з землі почали стріляти. Хто та з якої зброї свідки не знають. Потім на третьому колі літак спалахнув та вибухнув у повітрі.

Для довідки – літак Іл 2 мав броньований корпус, фактично захисну капсулу навколо корпусу з міцного заліза. Збити зі звичайної стрілецької зброї цей літак дуже малоймовірно. Слабим місцем був лише фанерний хвіст. Але вибухнути літак міг тільки від попадання в нього , а не в хвіст. Як саме і з чого було збито літак нам достеменно невідомо.

Отже маючи точну локацію ми вирушили дослідити це місце, визначити модель літака і по можливості взнати всі деталі цього бою та подробиці. Запросили бажаючих людей, навіть журналістів з Франківська. Але для журналістів напевно ця подія зовсім не цікава. Отже були тільки пошуковці з Франківськ, Долини, Стрия та Львова.

Між Вигодою та Мислівкою якраз наша локація. 9 ранку ми вже на місці. Але дістатися не так просто. Треба перейти невеличку річку шириною з 20 метрів. Глибина десь 50 см, але температура води десь біля +5.

На місці падіння уламки йдуть хаотично, але траєкторія якась є. Тобто уламки що впали на гору скотилися вниз. Деякі з них там і лишилися на схилах в 45 градусів. Частина уламків була внизу, між річкою та потічком.

Нас в команді було 8 людей. Всі більш менш знайомі з принципами пошуку. Деякі в першій раз в такий місцевості шукали. За цілий день дослідили велику територію. В одному місці навіть попали на залишки від кабіни пілота та ії обладнання. Багато гільз ВЯ23 , також 12 та 7.62. Рік випуску на всіх 43. Нажаль 45 чи 46 року не зустріли.

Залишки від двигуна ( в тому числі клапана), частини обшивки, великі шмати броні, оргскло, частини від акумулятора, лючки, дельтадеревину, частини гальмівної та гідро систем, залишки БК, уламки приладів, та різні частини механізмів та вузлів. На багатьох деталях були клейма заводу- виробника. Модель фактично визначили одразу. Це був потужній радянський літак Іл-2. Гільзи 23 мм від гармати ВЯ23 та броня були тільки на ілах. Попалось також декілька деталей з номерами, але скоріш за все технологічними. Наразі номер літака не знаємо. Також фрагментально знайшли залишки двох кісток, частина берцової та лучевої. Отже пілот або був похований частково, або так і лишився на місці.

 

Шукати в тій локації досить проблемно. Знизу біля річки болота де не дуже пройдеш. Зверху ухил в 45-55 градусів. Хоча ми по максимуму визбирали та дослідили цілий квадрат.

За історію з книжки в цьому бою радянські війська втратили біля 400 воїнів та один літак. Зі сторони УПА лише 4 бійців, та 9 поранених. Вони змогли все рівно прорватися і вийти з оточення.

Точних цифр загиблих ми не знаємо, це лише згадка в літопису. Можливо є неточності, але перевірити ми нажаль не можемо. Але є факт бою УПА проти НКВС, підтверджений спогадами одного зі стрільців УПА та свідками подій того часу, під час якого було збито радянський винищувач Іл 2.

Пошук номера літака та прізвища пілота а також документальне підтвердженя з архіву досить проблемне і дуже малоймовірно. Всі архіви по післявоєнним втратах радянської армії , а особливо що загинули в західній Україні до сих пір під грифом секретно і напевно ще буде довго. Також факт того що ймовірно радянські військові збили свого літака додає ще більше секретності. Скоріш за все такі факти ретельно приховувались від всіх.

П.С. Всі уламки від цього літака будуть передані в державний музей авіації ім.Антонова. Обіцяли з радістю прийняти та зробити відповідний стенд з історією цього літака та описом бою.

Кому цікава тема пошуку літаків ДСВ в Україні – приєднуйтесь до нашої спільноти в Фейсбук Пошук літаків ДСВ в Україні.


Сподобався матеріал? Підтримай незалежний проект - одна кава - 30 гривень - дозволять нам працювати для Вас!


➡ Приват 4149 6293 1808 2567

➡ Моно: 4441 1144 4179 6255


Побачили неточність чи маєте чим доповнити матеріал? Напишіть нам: info@mil.in.ua

Підписуйтесь на наші соцмережі:
Facebook
Twitter
YouTube


Історія Україна УПА Червона армія