fbpx
Рідкісний румунський літак часів ДСВ знайдено в Чорному морі.
Андрій Кір’янов Андрій Кір’янов Співзасновник ГО "Пошук літаків в Україні", керівник пошукової групи. Автор 2-х книжок "Пошук літаків ДСВ в Україні"

Останні публікації автора

Уламки радянського літака та пам’ятник невідомому поряд

Уламки радянського літака та пам’ятник невідомому поряд

Радянський літак Іл 2, збитий в 1946 році в бою з УПА.

Радянський літак Іл 2, збитий в 1946 році в бою з УПА.

Німецький літак що впав в 1942 році в Карпатах розкрив свої таємниці.

Німецький літак що впав в 1942 році в Карпатах розкрив свої таємниці.

Підказка німецького пілота з минулого – через 80 років ідентифіковано літак.

Підказка німецького пілота з минулого – через 80 років ідентифіковано літак.

У пошуках першого збитого літака в СРСР в 1941 році.

У пошуках першого збитого літака в СРСР в 1941 році.

Пошуки німецького літака часів війни з екіпажем в Карпатах протягом 2х років

Пошуки німецького літака часів війни з екіпажем в Карпатах протягом 2х років

Герой Радянського Союзу  з Полтавщини– вождь індіанців

Герой Радянського Союзу з Полтавщини– вождь індіанців

Збитий УПА в 1945 році літак біля Львова. Підтверджений факт з військових архівів.

Збитий УПА в 1945 році літак біля Львова. Підтверджений факт з військових архівів.

Катастрофа ЯК 28 на Франківщині в 1972 році , вперше розкриваємо подробиці аварії

Катастрофа ЯК 28 на Франківщині в 1972 році , вперше розкриваємо подробиці аварії

Рідкісний румунський літак часів ДСВ знайдено в Чорному морі.

Рідкісний румунський літак часів ДСВ знайдено в Чорному морі.

Волинська історія, через 80 років спростовано брехню радянської влади..

Волинська історія, через 80 років спростовано брехню радянської влади..

Рідкісний румунський літак часів ДСВ знайдено в Чорному морі.

Авіація Друга Світова Війна Історія Румунія Чорне море

 

 

Дуже раритетний румунський винищувач IAR80 , знайдено в листопаді 2020 року ! Спершу побачили декілька світлин уламків в одній з груп на Фейсбук. Відписали людині , розпитали що і як. Як виявилось – залишки літака були знайдені в Чорному морі , недалеко від Одеси , дайвером Євгеном та його колегами. Місце падіння в морі , 500 метрів від берега , на глибині 13 метрів. Майже 80 років літак пролежав на дні моря і нарешті відкриває свою таємницю.

    Десь біля Одеси – дайвер Євген дістає колесо з моря , вага біля 40 кг

 

Серед уламків також була присутня шильда. Таку бачимо в перший раз , прийшлося море матеріалів перерити в інтернеті та колег румунських підключити. Виявляється румунські літаки IAR 80/81 були досить непогані, також розрізнялися модифікаціями з різним озброєнням.

 

 Щойно з моря, вода +9   

 

                                                                                                шилдік з шасі 

 

Незважаючи на холодну воду дайвери занурювались цілий день щоб підняти уламки літака. Спалено не один балон кисню, десятки занурень і звісно є результат. Шкода що фотоапарата не було , попередні рази загубили в воді. Було знайдено фрагменти двигуна, частина шасі з гумою Dunlop, уламки агрегатів та шматки дюралі . Ще багато обшивки лишилося на дні, навігація на морі закрилася, тому пошук буде продовжено вже з кінця весни.  Далі наводимо контакти з румунською стороною , в нас жодних даних по румунський авіації немає.

 

    

               Ще годину тому всі ці деталі були в морі : частини від двигуна, силовий лонжерон 

 

Згодом познайомились з Dan Melinte, спеціалістом з Румунії , якій активно шукав інформацію щодо цього літака. І зрештою визначитись з приблизною датою і моделлю літака.

По пілоту були припущення , але вони поки що неперевірені , тому імена не розголошуємо.

Сам літак цікавий тим, що був досить непоганим винищувачем , всього було виготовлено біля 450 літаків. Прототипом був польський Pzl24 . Але двигун власної розробки – 850 -1000 к.с. Озброєння кулемети Браунінг, гармати MG FF , та бомби.

Наш літак самого першого випуску – 1938-1939 р, які використовували оригінальну гуму Данлоп виробництва Англії, після 1940 року Британія заборонила поставку до Румунії , і вже тоді почали виробництво місцеве. Воювали переважно в акваторії Чорного моря та Бессарабії.

Ця модифікація була зроблена в кількості 50 шт !! Ці перші випуски мало взагалі літали , частина пішла на модифікацію , частина на розборку. Тому знахідка першої існуючої моделі дуже обрадувала.

 

                                                                       Зроблено в Британії , 1939 рік випуску 

 

               схема шасі в літаку IAR 80 перших випусків

 

Жодного літаючого екземпляра в світі немає , є лише 2 статистичні моделі більш пізніших модифікацій.

Років 10 тому залишки схожого винищувача було знайдено біля західних областей Криму на відстані 300 метрів від берега. Але модель була вже наступна, та і доля знайденого вже невідома..

Фактично ця частина шасі з гумою можливо єдина в світі … хоч і по грошах не коштує майже нічого , але як експонат унікальний .

Номера літаків цієї серії були 1-50 , якій в нас наразі невідомо, румунські колеги ще в пошуку . Літак було збито в 1941 році, даних про пілота немає. Пошук буде продовжено навесні. Румуни планували зробити 3Д сканування цього шасі , щоб виготовити копію оригінального розміру для музею в Бухаресті. Відверто кажучи, румуни були в шоці, зробили багато постів в своїх групах, підключили музей в Бухаресті. Питали розміри та просили фото зі всіх сторін. Звісно інфу всю що могли надали.

 

                                                                                       Тільки з моря 

 

                                                                              помите колесо, готуємо в музей

 

Консервація колеса в соленій воді , 18 г солі на літр води, так саме як у Чорному морі

 

Наш камрад-одесит Євген віддав знайдене в Музей загиблих літаків , це дійсно достойний експонат , за що йому велике дякую. Вже є ідеї щодо оформлення його, наразі помістили в воду , щоб уникнути корозії та контакту з киснем. Шилдік також є вже в нашому музеї.

Радує що є люди які з поняттям ставляться до історії- уламки не пішли в металобрухт чи комусь в колекцію, а будуть доступні всім для огляду !

 


Сподобався матеріал? Підтримай незалежний проект - одна кава - 30 гривень - дозволять нам працювати для Вас!


➡ Приват 4149 6293 1808 2567

➡ Моно: 4441 1144 4179 6255


Побачили неточність чи маєте чим доповнити матеріал? Напишіть нам: info@mil.in.ua

Підписуйтесь на наші соцмережі:
Facebook
Twitter
YouTube
Телеграм
Viber


Авіація Друга Світова Війна Історія Румунія Чорне море

Останні публікації автора

Уламки радянського літака та пам’ятник невідомому поряд

Уламки радянського літака та пам’ятник невідомому поряд

Радянський літак Іл 2, збитий в 1946 році в бою з УПА.

Радянський літак Іл 2, збитий в 1946 році в бою з УПА.

Німецький літак що впав в 1942 році в Карпатах розкрив свої таємниці.

Німецький літак що впав в 1942 році в Карпатах розкрив свої таємниці.

Підказка німецького пілота з минулого – через 80 років ідентифіковано літак.

Підказка німецького пілота з минулого – через 80 років ідентифіковано літак.

У пошуках першого збитого літака в СРСР в 1941 році.

У пошуках першого збитого літака в СРСР в 1941 році.

Пошуки німецького літака часів війни з екіпажем в Карпатах протягом 2х років

Пошуки німецького літака часів війни з екіпажем в Карпатах протягом 2х років

Герой Радянського Союзу  з Полтавщини– вождь індіанців

Герой Радянського Союзу з Полтавщини– вождь індіанців

Збитий УПА в 1945 році літак біля Львова. Підтверджений факт з військових архівів.

Збитий УПА в 1945 році літак біля Львова. Підтверджений факт з військових архівів.

Катастрофа ЯК 28 на Франківщині в 1972 році , вперше розкриваємо подробиці аварії

Катастрофа ЯК 28 на Франківщині в 1972 році , вперше розкриваємо подробиці аварії

Рідкісний румунський літак часів ДСВ знайдено в Чорному морі.

Рідкісний румунський літак часів ДСВ знайдено в Чорному морі.

Волинська історія, через 80 років спростовано брехню радянської влади..

Волинська історія, через 80 років спростовано брехню радянської влади..