fbpx

Сучасні морські БПЛА

Авіація БпА (Безпілотні апарати) Морська авіація ОПК Світ Технології Флот

Технології стрімко рухаються вперед, стискуючи відстані і розмиваючи кордони. Театр дій на Чорному морі характеризується тим, що кого першого знайшли — той і програв. Відстані та відсутність ланцюжків островів, як, приміром, в Адріатичному морі, примушують зосередитися в першу чергу на розвідці та спостереженні, і технологіях малопомітності.

Щоб стати зробити неможливим раптові атаки, ми можемо використати сучасні технології і реалізувати давню мрію людства: “Вкалують роботи — щаслива людина”. Вже не треба страждати від “морської хвороби”, залучати сотні людей, десятки кораблів, щоб цілодобово контролювати цілі райони моря.

Сучасні технології дарують нам можливість “підвісити” декілька безпілотних літальних апаратів, які можуть цілодобово освітлювати ситуацію на поверхні Чорного моря.

Пропоную ознайомитися з сучасними представниками БПЛА, що дозволяють різко збільшити продуктивність роботи засобів спостереження.

Почнемо з Skeldar V-200 Maritime виробництва Saab Group. Це БПЛА вертольотного типу, зі злітною масою 200 кг, з яких 40 кг — корисного навантаження. Перший політ його відбувся в 2008 році, і з того часу працює в Індонезії, Іспанії, Німеччині, Канаді. Головною перевагою безпілотника є те, що для його посадки в автономному режимі достатньо майданчика 15х15 метрів. Безпілотник типово може бути укомплектований оптичною/тепловізійною камерою, лазерним вказівником, лазерним далекоміром, радаром з синтетичною апертурою (SAR), індикатором руху наземної цілі, засобами РЕР, прожектором, мегафоном та вантажним гачком.

Швидкість польоту — до 140 км/год, тривалість польоту — до 6 годин, висота польоту складає 3000 м. Радіус зв’язку з оператором є трохи більшою ніж 100 км.

Skeldar V-200 Maritime на палубі іспанського корабля під час антипіратської місії в 2013 році.

Для тих, хто хоче зекономити або не має достатнього місця на кораблі, є варіант розміщення на палубі безпілотника типу “літак” зі стартом з пневматичної катапульти і посадці за допомогою гачка чи сітки.

Запуск RQ-21 Blackjack з катапульти на березі.

Одним з представників такого класу легких безпілотників є Boeing Insitu RQ-21 Blackjack. Злітна вага такого безпілотника складає всього 64 кг, час польоту — 24 годин. БПЛА може нести різні корисні навантаження, включаючи радари з синтезованою апертурою для відстеження наземних та надводних цілей, лазерний підсвід для позначення цілей для керованих боєприпасами, а також радар для сканування зон, закритих густою рослинністю. Вартість одного літака — близько 1 млн дол. США.

Радар, що може бути встановлений на RQ-21, має назву NSP-5. Радар працює за технологією синтезованої апертури в Ku-діапазоні (довжина хвиль 2,5–1,67 см). NSP-5 забезпечує знімки SAR високої роздільної здатності, виявлення змін на поверхні та індикацію рухомої цілі. Вага радара всього 7.3 кг, а потужність — 150 Вт. Його розробка коштувала 7.2 млн дол США, а повну готовність та інтеграцію обіцяють набути в жовтні 2020 року.

В цьому році на безпілотник готують оновлене навантаження в вигляді єдиного блоку, що включає в себе короткохвильовий інфрачервоний гіперспектральний візор і камеру високої роздільної здатності.

Посадка літака на палубу корабля та на наземний аеродром відбувається буквально як ловля гачком літака, що пролітає поряд. Ентомологи зрозуміють. Система має окрему назву — Небесний Гачок (SkyHook, якщо мовою оригіналу).

Піймали! Результат полювання RQ-21 Blackjack спеціальною системою на кораблі.

Навіть Іран випробовував теж щось схоже в 2013 році. Однак процес ловлі БПЛА не зафіксовано, тому він може просто приводнятися поряд з кораблем і після цього виловлюватися за допомогою крану.

Катер ВМС Ірану на випробуваннях БПЛА корабельного базування.

І на довершення прикладів БПЛА, що працюють з борту корабля, пропоную розглянути ще один варіант створення безпілотника. Цікавим є досвід створення безпілотного літального апарату, уніфікованого з пілотованим, що давно експлуатується. Прикладом такого рішення може бути пара гелікоптерів Northrop Grumman MQ-8А/В Fire Scout (база – Schweizer 330) та MQ-8C Fire Scout (база – Bell 407).

MQ-8В Fire Scout на стоянці.

Льотні параметри апаратів дуже схожі на такі ж параметри для базових гелікоптерів. Наприклад, корисне навантаження MQ-8А/В Fire Scout складає 272 кг, а більший MQ-8C Fire Scout може на борт вже взяти 1338 кг. Така різниця дає можливість забезпечити польотний час для більшої моделі до 15 годин. Для розуміння MQ-8А/В літає без дозаправки до 8 годин.

MQ-8C Fire Scout в польоті.

Безпілотні гелікоптери оснащені дуже великим спектром датчиків, камер, потужними радарами з синтезованою апертурою, лазерними системами міношукання в прибережній зоні, і навіть можуть нести ударне озброєння з лазерною системою наведення. Тут можна буквально зробити висновок, що розмір вирішує. В планах ВМС США озброїти MQ-8C радаром з АФАР, що раніше встановлювався на Osprey, вагою менше 50 кг загалом.

Радар AN/ZPY-8, що встановлюється на Osprey.

Дальність роботи системи зв’язку з гелікоптером складає до 100 км, однак існують плани створити робочу пару пілотовано-безпілотного типу, що складатиметься з MH-60S/R Seahawk і одного з Fire Scout. Вартість кожного безпілотника — 13-15 млн дол. США без врахування витрат на розробку.

На цьому пропоную перейти до безпілотних літальних апаратів, які злітають з берега, однак працюють над морем, і мають для цього всі інструменти та відповідну автономність.
Одним з цікавих зразків середньовисотних безпілотників являється новинка (представлений в 2017 році) від Textron – NightWarden (Соловейко). Побудований на базі відомого RQ-7 Shadow (випущено 500+ одиниць), він став ще просунутіший.

Textron NightWarden на посадковій смузі.

Радіус роботи прямого зв’язку складає 125 км, а при застосуванні супутникового зв’язку — більше 1000 км. Висота крейсерського польоту складає 6000 м при швидкості 140 км/год. Автономність БПЛА складає 15 годин, при злітній масі в 340 кг. Загальна маса корисного навантаження складає 59 кг. Тривалість польоту може бути збільшена до 18+ годин при встановлені додаткового баку. Головна ж “плюшка” NightWarden — можливість встановлення двох різних видів навантаження одночасно. Наприклад, камера + радар. Є і бойовий варіант, для нанесення ударів по землі, за допомогою двох ракет “повітря-земля”. Орієнтовна вартість літака складає 1 млн дол США. Комплекс включає в себе наземну станцію керування і п’ять літальних апаратів. Орієнтовна вартість комплексу — 15-20 млн дол США.

Textron NightWarden на виставковому стенді. Джерело: www.militaryfactory.com

Старт літака відбувається з катапульти, а посадка — на злітну смугу, автономно, чи в пілотованому режимі.

Textron NightWarden на катапульті. Джерело: www.textronsystems.com

Пропоную розглянути БПЛА від одного з визнаних лідерів ринку — ізраїльської компанії IAI, під назвою IAI Heron.

IAI Heron в польоті.

Це апарат класу MALE (середня висота, велика автономність). Це один з найпопулярніших БПЛА виробництва Ізраїлю. Планер оснащений двигуном Ротакс-914 (цивільний двигун, дешевий в купівлі і обслуговуванні), вага корисного навантаження — до 250 кг. Радіус роботи літака складає 300 км в режимі передачі даних в реальному часі, і до 1000 км в автономному режимі. При цьому, в небі без посадки БПЛА може знаходитися до 52 годин на висоті 10.5 км. БПЛА обладнаний комплексом MOSP TV/FLIR з системою передачі для GCS в реальному часі або розвідувальним контейнером EL/M-2055 SAR/MTI, також може комплектуватися РЛС Elta EL/M-2022U Maritime Patrol Radar.

РЛС Elta EL/M-2022U Maritime Patrol Radar без оптічника.

РЛС Elta EL/M-2022U має вагу 75 кг, і потужність 3.3 кВт. Максимальна дальність розпізнавання цілей на морській поверхні — 380 км (цілі великого розміру), автоматичне супроводження всіх розпізнаних цілей. Є сумісним з іншими радарами виробника, після невеликих модифікацій може встановлюватися на літаки і гелікоптери.

Вартість IAI Heron складає 10 млн дол США за одиницю.

Наше знайомство з сучасними зразками безпілотників було б не повне, якби ми не згадали Northrop Grumman MQ-4C Triton — висотний БПЛА великої тривалості польоту. Побудований на базі RQ-4 Global Hawk, він по факту є абсолютно новим апаратом для роботи над морськими просторами. Підсилення планеру, збільшення потужності системи захисту від зледеніння та вражень від блискавок, дало MQ-4C Triton можливість більш гнучко змінювати висоти роботи, опускатися нижче рівня хмар, бути реально всепогодним літальним апаратом.

MQ-4C Triton при посадці.

БПЛА обладнаний турбореактивним двигуном Rolls-Royce AE 3007 тягою близько 40 кН. Злітна вага складає близько 15 тонн, дальність польоту — 15 000 км, а крейсерська швидкість близько 500 км/год.
Цифри просто для розуміння. Один виліт — 30 години на висоті 16-18 км, площа обстеження за добу складає 7 млн квадратних кілометрів (!), тобто при площі Чорного моря в 436 000 кв.км, за одну добу патрулювання MQ-4C Triton зможе обстежити одну і ту саму точку близько 16 разів.
Вартість одного БПЛА цього типу складає 180 млн дол США. Дорого, однак варто зауважити, що воно того варте, бо пілотовані аналоги коштують не менше, однак примушують ризикувати пілотами, які є більш цінними, ніж безпілотники.

Висновки. Враховуючи параметри Чорного моря, його відносно невелику площу та малі відстані від наших зон інтересу до ворожих територій, можна визначити, що БПЛА для нас — ключ до постійного моніторингу поведінки ворожих сил.

Хочу нагадати про фактичні зони контролю акваторії ЧМ цієї миті:

Фактичні зони контролю в Чорному морі. Джерело: investigator.org.ua

Застосовуючи навіть середньорозмірний літальний апарат з радаром і оптичною станцією спостереження, ми могли б забезпечити сканування 5000 кв.км/годину. Тобто 1-2 літака на патрулюванні дозволяють контролювати цілі райони моря практично постійно. При цьому, втрата літального апарату не означає втрату навченого персоналу, тобто робота підрозділу розвідки може продовжуватися з тією самою активністю, допоки не буде втрачено останні літальні одиниці.

Озброєння БПЛА компактними ракетами з лазерним чи тепловим наведенням, для ударів по надводних і наземних цілях, зроблять їх гарними і відносно дешевими мисливцями за кораблями супротивника, що не мають достатньо потужної ППО — ракетні катери, тральщики, патрульні суда і тд і тп. Тобто, сама наявність таких літальних апаратів з нашого боку примусить супротивника нарощувати корабельні групи для виходу у відкрите море, забезпечувати повітряне прикриття рівня “винищувач”, змусить опрацьовувати військові операції більш детально та збільшувати їх вартість, втрачати ефект несподіванки.


Сподобався матеріал? Підтримай незалежний проект - одна кава - 30 гривень - дозволять нам працювати для Вас!


➡ Приват 5168 7422 0031 9014

➡ Моно: 4441 1144 4179 6255

Авіація БпА (Безпілотні апарати) Морська авіація ОПК Світ Технології Флот