fbpx
В небі “холодної війни”: як поляк збив чеха
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Останні публікації автора

В небі “холодної війни”: як поляк збив чеха

Авіаінциденти Авіація Європа Історія Польща ПС Польщі ПС Словаччини ПС Чехії Світ Словаччина Сусіди Чехія

В липні 1970 р. проходили навчання армій Організації Варшавського договору “Зеніт-70”, одним з завдань яких була перевірка систему ППО Польської Народної Республіки.

У навчаннях брали участь чехословацькі літаки – вони імітували порушників польського повітряного простору на південному напрямку. Тут діяли частини 3-го корпусу ППО Польщі, у тому числі 11-й полк мисливської авіації ППО з Вроцлава, тимчасово передислокований на аеродром Олешніци.

О 3:20 14 липня 1970 р. з летовища Наместі-над-Ославом стартував Су-7БКЛ борт “6512” з чехословацького 20-го полку мисливців-бомбардувальників. Літак ніс чотири підвісних 600-літрових паливних баки, а в кабіні капітан Францішек Кужік. Він мав виконати рутинний політ на висоті 9500 м за маршрутом Наместі-над-Ославом – Каліш – Вроцлав – Наместі-над-Ославом.

За 20 хвилин літак вже заглибився десь на півсотні кілометрів в польський повітряний простір. Польські радари викрили “порушника”. Сигнал тривоги передали на аеродром Олешніци, звідки стартував поручик Генрик Осєрда. Однак під час підготовки до старту в його винищувачі виникла несправність. Осєрда блискавично пересів в літак чергової пари. Близько 3:44 наземні пости вивели його в задню напівсферу “порушника”, і Осєрда натис кнопку… Він був переконаний, що на винищувачі підвішені навчальні ракети, але це була машина чергової пари з бойовими ракетами!

Можна тільки уявити здивування поручика, коли він побачив, що з-під лівого крила його літака зійшла ракета РС-2УС. І, напевно, ще більшим було здивування капітана Кужіка, коли близько 3:47 він відчув вибух у хвості свого літака… Кужік одразу ж катапультувався і благополучно приземлився на парашуті. Капітан був переконаний, що зіштовхнувся в повітрі з іншим літаком, і про те, що його збив поляк, довідався лише в шпиталі, де проходив обстеження.

Су-7БКЛ

Поляки намагались загладити свою провину – вони відправили Кужіка в санаторій у Сопоті (над Балтикою), а як компенсацію за збиту машину передали власного Су-7БКЛ борт “23” (на фото). Щоправда, передана машина була “битою” – незадовго до цього вона зазнала аварії, але була відремонтована. 23 лютого 1971 р. літак перегнали з Бидгощі (де дислокувався польський 3-й полк мисливців-бомбардувальників) до Наместі-над-Ославом, причому операцію цю виконав власне капітан Кужік.

Пілотську кар’єру Кужіка перервало друге катапультування 10 січня 1984 р. – з літака Су-7У, яким він летів як інструктор. Після цього Кужіка перевели на “нелітаючу” посаду. Переданий поляками Су-7БКЛ отримав бортовий номер “6023” і прізвисько “Поляк”. У 20-му полкові він вважався “щасливим” і благополучно дослужив до 1989 р., коли був списаний через вичерпання ресурсу. А ось поручик Осєрда після інциденту прожив заледве півроку – 16 лютого 1971 р. він загинув в катастрофі МіГ-21ПФМ…


Сподобався матеріал? Підтримай незалежний проект - одна кава - 30 гривень - дозволять нам працювати для Вас!


➡ Приват 4149 6293 1808 2567

➡ Моно: 4441 1144 4179 6255


Побачили неточність чи маєте чим доповнити матеріал? Напишіть нам: info@mil.in.ua

Підписуйтесь на наші соцмережі:
Facebook
Twitter
YouTube
Телеграм
Viber


Авіаінциденти Авіація Європа Історія Польща ПС Польщі ПС Словаччини ПС Чехії Світ Словаччина Сусіди Чехія

Останні публікації автора

Facebook Notice for EU! You need to login to view and post FB Comments!