fbpx
Знай свого ворога: постачання літаків у ЗС РФ в 2020 року
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Знай свого ворога: постачання літаків у ЗС РФ в 2020 року

Авіація Закупівлі ПКС Росії Росія Сусіди

Упродовж кількох років простежується тенденція до зниження обсягів постачання нових бойових літаків для ЗС РФ. Пояснюється це тим, що військово-політичне керівництво країни не поспішало укладати нові контракти, очікуючи початку виробництва літаків 5-ї генерації Су-57.

Сталось: в грудні 2020 р. завод в Комсомольську-на-Амурі, нарешті, передав першого серійного Су-57 (фактично, це друга серійна машина, але перша розбилась 24 грудня 2019 р., за три дні до запланованої передачі війську). Борт “01 синій” передали 929-му Державному льотно-випробувальному центру в Ахтубінську. За діючим контрактом до 2027 р. передбачене постачання ще 74 Су-57. Враховуючи, що на 2021 р. запланована передача лише двох Су-57, реальність виконання контракту у встановлений термін викликає сумніви. Очевидно, не впевнені в цьому й російські військові – бо замовили цьому ж заводу нову партію Су-35С.

Перший серійний Су-57 для ПКС Росії

Новосибірський авіазавод передав чотири бомбардувальники Су-34: два в липні 2020 р. (“14 червоний” і “09 червоний”), по одному – в листопаді й грудні (“10 червоний” і “12 червоний”). Перший літак надійшов до 47-го мішаного АП (Воронеж-Балтімор), решту три – до 968-го мішаного АП 4-го Державного центру підготовки льотного персоналу і військових випробувань (Ліпецьк).

Загалом виготовили 138 Су-34 – 7 дослідних і 131 серіний. З останніх два втрачені в катастрофі (зіткнення 18 січня 2019 р.) і принаймні чотири списані. Су-34 укомплектовані 9 ескадрилей чотирьох стройових полків (2-й, 47-й, 277-й мішані, 559-й бомбардувальний) і підрозділи навчальних центрів в Ліпецьку й Ахтубінську.

В серпні 2020 р. МО РФ уклало новий трирічний контракт на постачання 24-х Су-34. Перші дві машини за цим контрактом ніби вже виготовлені в Новосибірську, але ще не передані замовнику.

Завод в Комсомольську-на-Амурі передав десять винищувачів Су-35С. Перші чотири з них (сині номери від “54” до “57”) отримала в липні 2020 р. пілотажна група “Русскіє вітязі” (ще чотири літаки були передані групі в 2018 р.). У тому ж місяці три Су-35С (номери невідомі) отримав 790-й винищувальний АП (Хотілово, Тверська обл.). Тепер цей полк має вже 15 таких літаків. Нарешті, в листопаді 2020 р. передали ще три Су-35С. “08 червоний” і “11 червоний” попрямували до Ліпецька, а “10 червоний” лишився в Комсомольську-на-Амурі (аеродром Дземгі), в складі 23-го винищувального АП. Загалом ЗС РФ отримали 98 Су-35С, з них один списаний.

Будівництво винищувачів Су-35. 2020 рік. Фото: ЗМІ РФ

В серпні 2020 р. підписаний новий контракт на постачання 30 Су-35С. 5 з них мають надійти в 2021 р., а решта – упродовж 2022-2024 рр.

В першій половині 2020 р. ЗС РФ отримали чотири винищувачі МіГ-35 – три одномісні МіГ-35С (сині “14”, “15” і “16”) і двомісний МіГ-35УБ (синій “12”) виробництва Луховицького авіазаводу. Це перші літаки за контрактом на шість серійних машин. У 2019 р. були отримані передсерійні літаки МіГ-35С (“10 синій”) і МіГ-35УБ (“11 синій”). Навіщо росіяни закупляють ці літаки, та ще й у такому гомеопатичному дозуванні? Ймовірно, щоб підтримати потенційний експорт і завантажити завод.

Іркутський авіазавод передав чотири навчально-бойових літаки Як-130 – два в січні і два в червні. Машини отримали червоні номери від “01” до “04” і надійшли до складу навчальної авіабази Краснодарського вищого авіаційного училища льотчиків в Котєльніково (Волгоградська обл.). Вони стали першими літаками цього типу на вказаній авіабазі, але за даними на початок 2021 р. експлуатація їх ще не почалась. Загалом ВКС РФ отримали 113 Як-130. Крім Котєльніково вони служать ще у трьох навчальних авіабазах Краснодарського училища – в Борисоглебську, Армавірі і Кущевській.

В серпні 2020 р. підписані контракти на постачання Іркутським авіазаводом у 2021-2025 рр. ще 25 літаків Як-130 і 21 винищувача Су-30СМ2. Останні у 2019-202 рр. не постачались, але зараз МО РФ вирішило відновити їхні закупівлі для авіації ВМФ.

А ось – зведена табличка про постачання бойових і навчально-бойових літаків в 2008-2020 рр.:

Експорт у 2020 р. склав 40 бойових і навчально-бойових літаків: 22 Су-35 і 10 МіГ-29М/М2 до Єгипту, 8 Су-30СМ в Казахстан, 6 Як-130 у М’янму.

Виробництво військово-транспортних літаків в Росії продовжує буксувати. Завод “Авіастар-СП” в Ульяновську упродовж 2020 р. почав льотні випробування трьох нових літаків Іл-76МД-90А, але жоден з них замовникові ще не передали. Це 5-7-й літаки за контрактом 2012 р., який передбачав постачання 39 машин. Загалом же завод “Авіастар-СП” виготовив 11 Іл-76МД-90А (включаючи прототип) і один прототип літака-заправника Іл-78МД-90А.

Перший дослідний зразок літака-заправника Іл-78м-90А (реєстраційний номер RF-78741). Фото: ЗМІ РФ

Затягування виробництва Іл-76МД-90А призвело до зростання їх вартості і збитковості виробництва. Тому в липні 2020 р. контракт від 2012 р. був переукладений. Тепер за старими умовами має бути виготовлено лише 13 літаків. Ще 14 до 2028 р. має бути випущено за новою ціною. А в грудні 2020 р. МО РФ уклало контракт на виробництво 10 літаків-заправників Іл-78МД-90А.

Уральський завод цивільної авіації (Єкатєрінбург), ймовірно, у 2020 р. завершив виконання контракту на 35 двомоторних навчальних літаків DA42T. Чому “ймовірно”? Тому що росіяни не публікують даних про передачу цих машин через “підсанкційний” характер оборудки – літаки складаються з машинокомплектів австрійської фірми “Даймонд Ейркрафт”. А в серпні 2020 р. МО РФ замовило ще 20 DA42T. Санкії? Ні, не чули…

Російські джерела прогнозую постачання у 2021 р. 21 бойового літака (шість Су-30СМ2, шість Су-34, п’ять Су-35С, два Су-57, два МіГ-35) і кількох навчально-бойових Як-130.

Авіація Закупівлі ПКС Росії Росія Сусіди