fbpx
Чотири роки на просторах Середземномор’я

Чотири роки на просторах Середземномор’я

ВМС України Завод «Оріон» Історія Корвет «Тернопіль» (U209)

20 лютого 2010 року. Борт корвета “Тернопіль”. Екіпаж корабля здійснює останні приготування. Раз по раз сонячне проміння, відбите начищеними до блиску мідними деталями, нагадує про важливість сьогоднішнього дня, бо цього дня чотири роки тому перший командир корвета “Тернопіль” отримав наказ про підняття Військово-морського прапора.

…Історія корвета “Тернопіль” бере свій початок 23 квітня 1991 року, коли корабель із заводським №013 було закладено на стапелі суднобудівного заводу “Ленінська кузня” в м. Києві. Його будівництво тривало довгих 11 років.

Тоді, власне, розпочалася й історія створення всього національного флоту. Регіони України активно приєднуються до цього процесу. Враховуючи неодноразові звернення тернополян та той великий внесок, який громада Тернопільщини зробила в розбудову молодих Військово-Морських Сил, Міністерство оборони України приймає рішення про присвоєння назви “Тернопіль” новітньому кораблю ВМС ЗС України.

У 2002 році згідно з директивою міністра оборони України було прийняте рішення про остаточну добудову корвета “Тернопіль” для потреб вітчизняних ВМС та розпочато формування першого екіпажу нового корабля.

15 березня 2002 року в урочистій обстановці корвет “Тернопіль” було спущено на воду, після чого розпочався завершальний етап будівництва корабля уже на плаву. Ще три роки корвет стояв біля причальної стінки заводу “Ленінська кузня” — встановлювали озброєння, монтували обладнання і механізми, проводили перевірку вже інтегрованих вузлів та агрегатів. Одночасно потребувало вирішення і питання заміни вже застарілого обладнання на нове. Велику допомогу екіпажу надало керівництво 818-го представництва замовника, яке від імені МО України погоджувало необхідні зміни в проектній документації, контролювало хід будівництва. Не залишався корабель і без шефської уваги. Адміністрація Тернопільської області та Тернопільська міська Рада ретельно спостерігали за оснащенням підшефного корабля. Зокрема корвет було повністю укомплектовано фірмовим посудом, усі елементи художньо-декоративного оздоблення інтер’єру виготовили тернопільські художники.

Тим часом новостворений екіпаж готувався до прийому свого корабля. Проходячи стажування на однотипному кораблі — корветі “Луцьк”, офіцери, мічмани, матроси опановували нову техніку, вивчали особливості саме цього проекту.

Нарешті в серпні 2005 року корабель було остаточно добудовано та підготовлено до проведення заводських та державних ходових випробувань. 15 вересня 2005 року “Тернопіль” розпочав свій перший похід по Дніпру до Чорного моря. На першому етапі переходу від Києва до Херсона корабель буксирували в спеціальному плавдоці. У Херсоні, вивівши корвет з доку, перегінна команда (з числа екіпажу) зайняла свої пости. Усе ще під буксиром “Тернопіль” вирушив до головної бази українського флоту — міста Севастополя.

23 вересня 2005 року корвет “Тернопіль” пройшов бонові загородження Севастопольської бухти та пришвартувався біля причалу заводу “Персей”.

Уже з початку жовтня після проведення підготовчих робіт, корабель вперше самостійно вийшов у море для відпрацювання програми державних випробувань. За час проведення приймально-здавальних робіт було здійснено 10 виходів у море, пройдено 1668 морських миль. Весь цей час екіпаж на чолі з першим командиром корабля капітаном 2 рангу Сергієм Ізотовим використовував для якісного оволодіння новою технікою та озброєнням.

Напередодні новорічних свят, 30 грудня 2005 року, було підписано акт щодо прийомки корабля від промисловості. І вже 15 лютого 2006 року міністром оборони України Анатолієм Гриценком було затверджено наказ за №86 про прийняття корвета “Тернопіль” до складу ВМС ЗС України. Наступного дня у присутності голови Тернопільської державної адміністрації Івана Стойка міністр оборони вручив командиру корабля прапор ВМС. З того часу 16 лютого офіційно вважають днем народження корвета “Тернопіль”.

І ось чотири роки потому у не по-зимовому теплий день екіпаж корвета “Тернопіль” приймав гостей. Тут була шефська делегація від міста Тернополя у складі Леоніда Бицюри — заступника міського голови, Тараса Білана — секретаря міської Ради, Володимира Грицеляка — заступника директора заводу “Оріон”. Від командування ВМС привітати “іменинника” прибули начальник штабу Центру морських операцій капітан 1 рангу Юрій Полив’яний та начальник штабу 5-ї бригади надводних кораблів капітан 2 рангу Дмитро Зінченко. Також у цей день на борт корабля зійшли і колишні його командири —капітани 3 рангу Роман П’ятницький та Андрій Куриленко.

— Уже протягом чотирьох років уся Тернопільщина з гордістю спостерігає за бойовим шляхом корабля. Від походу до походу ви з притаманною морякам впевненістю несете славне ім’я нашого міста, наших ВМС ЗС України на міжнародній арені. У цей день від імені всіх тернопільчан бажаю вам чергових успіхів та перемог. Ми впевнені, що й надалі корвет “Тернопіль” буде кращим кораблем ВМС, а ми докладемо до цього максимум зусиль, —зауважив під час нагородження моряків грамотами Тернопільської обласної Ради заступник міського голови Леонід Бицюра.

Та не тільки грамоти отримав екіпаж корабля в цей день. Кондиціонер, наданий шефами, відтепер стане надійним супутником у дальніх похода.

Висловив свої привітання та слова вдячності і командир корвета “Тернопіль” капітан 3 рангу Григорій Бреєв.

— 16 лютого 2006 року наш корабель став повноцінною бойовою одиницею національного флоту. Ця визначна подія навічно ввійде в пам’ять кожного з тих, хто приймав корабель від промисловості, хто виходив на ньому в море та гідно представляв український прапор на морських просторах. Ми — екіпаж корвета “Тернопіль” — від щирого серця дякуємо всім, хто доклав зусиль у створення нашого корабля. Ми дякуємо нашим шефам, що не забувають нас ніколи, ні за яких обставин.

Минав рік за роком, але завжди будуть пам’ятати тих, хто боронив свою Батьківщину.

Щастя, здоров’я та, як кажуть моряки, сім футів під кілем і чистого фарватеру, шановні “тернопільчани”!

Андрiй ПСУЙ,
“Флот України”

ВМС України Завод «Оріон» Історія Корвет «Тернопіль» (U209)