fbpx
Новий L-15 складе серйозну конкуренцію Як-130

Новий L-15 складе серйозну конкуренцію Як-130

«Мотор-Січ» L-15 Falcon Авіація ДП «Івченко-Прогрес» Завод «ФЕД» Навчально-бойові літаки ОПК

Новий навчально-тренувальний літак L15 з реактивним двигуном з форсажною камерою, який дивував учасників і відвідувачів Чжухайського 8-го Міжнародного авіакосмічного салону своїми “піруетами” в повітрі, привертає дуже пильну увагу спеціалістів різних країн своїми унікальними характеристиками.

Як повідомляє кореспондент УКРІНФОРМу, модифікований варіант перспективного УТС L-15 – Lift, розроблений китайською компанією AVIC, від попередньої версії відрізняється оснащеністю: турбовинтеляторним двигуном з форсажною камерою з повністю автоматизованою цифровою системою управління і вдосконаленими кабіною пілота і бортовою радіолокаційною системою.

Так, для того, щоб встановити на L-15 Lift БРЛС з фазованими антенними гратами, був збільшений фюзеляж. Кабіна пілотів оснащена коліматорним індикатором на лобовому склі і трьома багатофункціональними дисплеями на передньому і трьома на задньому місцях. Також вдосконалені хвіст і закрилки – вони виготовлені з композиційних матеріалів.

Новий двигун забезпечує співвідношення тяги до ваги 1:1, що дає змогу досягати надзвукових швидкостей.

Крім того, як повідомили в Чжухаї представники AVIC, крім підвищеної стабільності новий двигун забезпечує маневреність, яка навіть перевищує показники винищувачів 3-го покоління; його швидкопідйомність можна порівняти з аналогічним параметром F-16 і “Міраж-2000”. Новий L-15 складе серйозну конкуренцію іншим перспективним УТС, у тому числі російському Як-130 і T-50 спільної розробки KAI/Локхід.

В інтерв’ю кореспондентові УКРІНФОРМу голова правління харківської науково-виробничої корпорації Віктор Попов назвав цю машину “родзинкою” нинішнього салону.

“Це настільки комплексний літак, багатофункціональний – і винищувач, і бомбардувальник, і перехоплювач, і навчальний багатофункціональний (він оснащений системою перебудови з різних типів літаків). Це надзвичайно цікава модель”, – продовжив Віктор Попов.

Він переконаний, що в найближчому майбутньому L15 домінуватиме на ринку навчальних і бойових літаків (в останньому випадку – для малих країн).

“Народився новий продукт, сьогодні в світі немає такого класу літака. Я на 100% упевнений, що це спільне дітище Китаю й України займе свою нішу і матиме дуже велике майбутнє”, – заявив керівник НВК.

ФЕД на цьому двигуні повністю зробив нову систему управління, “побудовану на новій елементній базі і нових принципах управління і новітніх алгоритмах”.

До цього Су в основному створювалися в Росії, причому остання система на форсажний двигун була зроблена в 1980 році для Су-27, “після чого на пострадянському просторі систему управління для форсажних двигунів ніхто не робив, була лише модернізація”.

Віктор Попов наголосив, що двигун зробили в Україні, “це український продукт, з яким ми можемо самостійно виступати на будь-якому ринку, не будучи пов’язаними ні з якою іншою країною”. При цьому він додав, що “мало хто з конкурентів хотів би, щоб це було зроблено в Україні”.

Сам двигун глава ФЕД назвав “типовим зразком кластерної роботи”, оскільки в створенні системи управління брало участь більш як 10 українських підприємств, у тому числі харківські ФЕД (що виступив інтегратором робіт), КБ “Полісвіт, з-д “Комунар”, ХАІ, запорізькі “Прогрес-Івченко” і “Мотор-Січ”, ряд інших підприємств по Україні. “Фактично ми створили кластер з систем управління в Україні, такого ніде немає на пострадянському просторі”, – сказав В.Попов.

Він зауважив, що у всьому світі йде процес інтеграції, поглинання підприємств з тим, щоб пропонувати кінцевий продукт.

“Якщо у 1950-х роках літак робився з деталей, вузлів і агрегатів, то сьогодні літак робиться з систем, і те підприємство, яке зможе запропонувати на ринку систему, конкурентоспроможне”, – говорить голова правління корпорації.

Він вважає, що безфорсажний двигун для китайського УТС “напевно з’явився в Україні першим зразком такої успішної “кластерної” роботи, який доводить, що використовуючи такі моделі можна досягати успіху для входження в ринок і розвитку наших підприємств”.

Що стосується продовження співробітництва з Китаєм з цього типу двигуна, Віктор Попов заявив, що контракти на поставку, підписані запорізьким ВАТ “Мотор-Січ”, гарантують для всіх задіяних структур роботу на 5-10 років наперед.

Ольга Танасійчук, ЧЖУХАЙ. 19 листопада 2010 року.

УКРІНФОРМ

«Мотор-Січ» L-15 Falcon Авіація ДП «Івченко-Прогрес» Завод «ФЕД» Навчально-бойові літаки ОПК