fbpx
Міноборони підтримало проект Закону про приватні військові компанії

Міноборони підтримало проект Закону про приватні військові компанії

Законодавство Міністерство оборони (МОУ) ПВК Реформа Україна

Міністерство оборони України підтримало із зауваженнями проект «Закону про міжнародні оборонні компанії», який врегульовує їх діяльність.

Про це йдеться на сайті урядового порталу.

Метою законопроєкту є врегулювання правового статусу та діяльності міжнародних військових компаній, які створюються в Україні, беруть участь у здійсненні оборонних заходів та надають за межами території України оборонні послуги.

Проєкт Закону пропонує створити Державну службу України у справах міжнародних оборонних компаній, яка опікуватиметься регулюванням та управлінням у сфері діяльності міжнародних оборонних компаній. Вона підпорядковуватиметься Головному управлінню розвідки Міноборони України.

Новий державний орган контролюватиме діяльність таких структур, реєструватиме угоди щодо оборонних послуг, а також обліковуватиме наявне на їхньому балансі озброєння та техніку.

Міжнародні оборонні компанії

Відповідно до законопроєкту, міжнародна оборонна компанія (МОК) — це створений та зареєстрований в Україні суб’єкт господарювання, який на підставі отриманої ліцензії надає оборонні послуги за межами території України.

Згідно з проєктом закону, засновниками міжнародної оборонної компанії можуть виступати тільки фізичні та юридичні особи — резиденти України.

МОК може бути зареєстрована та мати місце постійної дислокації виключно на території областей України, що межують з територією держав, які Україна визнала державами-терористами.

Працівниками таких компаній можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які досягли 21-річного віку та мають досвід служби в ЗСУ, НГУ або інших військових формуваннях України не менше 1 року.

Міжнародна оборонна компанія за межами території України має право надавати такі оборонні послуги:

  1. Організація та практичне здійснення заходів безпеки спрямованих на забезпечення безпеки фізичних осіб, а також юридичних осіб, їх працівників та законної діяльності.
  2. Організація та практичного здійснення заходів охорони будівель, споруд, земельних ділянок (територій), акваторій, транспортних засобів, валютних цінностей, цінних паперів та іншого рухомого і нерухомого майна
  3. Тактична (теоретична та практична) підготовка особового складу військових формувань та органів правопорядку інших держав, міжнародних організацій;
  4. Тактична (теоретична та практична) підготовка особового складу суб’єктів охоронної діяльності;
  5. Розмінування територій, будівель, споруд та інших об’єктів;
  6. Консультаційні послуги у сфері забезпечення безпеки, правопорядку, мирного врегулювання конфліктів, посередництво у вирішенні збройних конфліктів;
  7. Оборонні послуги країнам — союзникам України у визначеному законодавством порядку.

Озброєння та техніка

Озброєння міжнародних оборонних компаній: стрілецька вогнепальна зброя усіх видів, боєприпаси до неї, холодна зброя, уламкові та неуламкові вибухові пристрої і матеріали, детонатори та ініціатори, а також інша зброя, зареєстрована та закріплена за ними.

Закон передбачає використання міжнародними оборонними компаніями броньованої колісної та гусеничної техніки, яка може мати озброєння не більше великокаліберного кулемета та/або протитанкового ракетного комплексу. Також їм дозволено використовувати спецтехніку, як-от мостоукладальники, машини розмінування та розгородження.

Ця техніка має бути зареєстрована і закріплена за міжнародними оборонними компаніями та може використовуватися під час виконання оборонних заходів та надання оборонних послуг.

Передбачається також використання організаціями спецзасобів: систем радіоелектронної боротьби та/або розвідки, безпілотних апаратів усіх видів, програмного забезпечення і технічних засобів систем інформаційної безпеки, висотних та стаціонарних засобів наземної розвідки.

Законопроєкт узгоджує право закупівлі міжнародними оборонними компаніями техніки та озброєння в іноземних компаній, а також можливість їх оренди у військових частин ЗСУ та інших військових формувань України (за погодженням Державної служби України у справах міжнародних оборонних компаній).

"Козак-2М1" під час державних випробувань. 2019 р.

Критика законопроєкту

Міністерство оборони зазначило, що у запропонованій редакції законопроєкт не узгоджується з Конституцією України, законами України «Про оборону України», «Про розвідку».

Крім того, він суперечить міжнародним договорам, зокрема Додатковим протоколам до Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року та рекомендаціям Документа Монтре, в якому розкриваються питання функціонування приватних військових компаній в період збройного конфлікту.

«Крім цього, у професійному середовищі ідея створення нормативно-правової бази для здійснення військово-консалтингової діяльності обговорюється уже упродовж тривалого часу та потребує залучення міжнародного передового досвіду з метою інтегрування відповідної міжнародної нормативно-правової бази із національним законодавством», — зазначено у документі Міноборони.

Через вище зазначені проблеми МОУ пропонує  утворити робочу групу для доопрацювання законопроєкту, до якої залучити представників Міністерства оборони України та інших дотичних органів.

Законодавство Міністерство оборони (МОУ) ПВК Реформа Україна