Волонтери розповіли, як протидіяти іранським “Shahed-136” / “Герань-2”
Іранські дрони продовжують атакувати українську інфраструктуру та позиції ЗСУ на фронті. За даними ГУР, Росія придбала щонайменше 2400 таких БПЛА, в зв’язку з чим все більше актуальною стає інформація про методи протидії баражуючим дронам “Shahed-136” / “Герань-2”.
Детальну аналітику та інструкцію з ефективної боротьби публікує волонтер та військовослужбовець ЗСУ Павло Кашчук.
Найважливіші особливості:
- “Shahed-136” – “сліпий”, не керується оператором, не має оптичних приладів, йде за заданим маршрутом (не прямо, міняючи висоти), вражає ціль за заздалегідь заданими координатами.
- В ідеальних умовах точність і радіус ураження достатні для знищення, наприклад, окремо розміщеної броньованої техніки.
- Вибухає при ударі об перешкоду, землю або ціль навіть якщо був пошкоджений в повітрі. Може оснащуватись таймером самознищення при м’якій посадці.
- Бойова частина важить 20-40 кг. Радіус ураження уламками – не менше сотні метрів. БПЛА має високу руйнівну потужність: легко “розбирає” цегляні стіни та перекриття із бетонних плит.
- Має супутникову навігацію типу CRPA (фазовану антенну решітку, яка відносно стійка до впливу РЕБ) + інерційну систему.
- Швидкість може змінюватись приблизно від 100 до 180 км/год.
- Розмір літака приблизно 3х3 м.
- Дуже гучний бензиновий двигун без глушника нагадує звук мопеда чи бензопилки.
- Великий радіус дії – не менше 800 км.
Методи протидії:
Засоби РЕБ
Для ефективного джемінгу приймача типу CRPA необхідно декілька перешкод із різних сторін (до 4). Тобто – декілька станцій РЕБ, які прицільно діють на літак з різних сторін. Але його електроніку добре захищає металевий корпус, адже радіокерування на маршруті немає. Тому в теорії протидія засобами РЕБ має вкрай малу ефективність.
Абсолютно немає сенсу застосовувати РЕБ проти “Shahed-136” на маршруті до цілі. В разі подавлення літак, ймовірно, автоматично переходить на інерційну систему (рух по прямій) доки не покине радіус впливу РЕБ. Після чого відновлює точне позиціонування і маршрут.
Потужне придушення супутникових сигналів може бути ефективним лише безпосередньо поблизу імовірної цілі (радіус до 2 км). Але в кращому випадку це знизить точність заходу на ціль, чого, тим не менш, іноді може бути достатньо.
Засоби ураження
Окрім засобів ППО (ЗРК, ПЗРК, ЗУ) є доцільним створення мережі високомобільних зенітних розрахунків зі стрілецькою зброєю. Використання важких великокаліберних кулеметів не є пріоритетом – для ураження “Shahed-136” на середній висоті їхніх польотів (до 800 метрів) потужність великого калібру (понад 7.62) може бути надлишковою.
При цьому найбільше значення має ємність магазинів (коробів, стрічок), доступність спеціальних боєприпасів (бронебійно-запалювальні, трасуючі), можливість встановлення нічних прицілів та коліматорів, мобільність, простота і комфорт використання.
На цю роль оптимально підходять різні модифікації кулемету Калашнікова (ПКМ), встановленого на зенітний станок (волонтери і “кулібіни” справляться із задачею) в кузові пікапу (швидке висування для перехоплення, моментальне розгортання). Також – РПК, АКМ із відповідним боєприпасом.
Використання снайперських гвинтівок не вважається доцільним.
Розташування мобільних розрахунків
Розрахунки доцільно закріплювати не тільки за потенційними цілями, а і на найбільш ймовірних маршрутах польоту БПЛА. При цьому за кожним розрахунком закріплюється прямий відрізок шляху (польова чи асфальтована дорога), що є перпендикулярною потенційним маршрутам БпЛА довжиною від 50 до 100 км. Для того, щоб у разі своєчасного виявлення безпілотника та визначення вектору його руху, конкретний розрахунок був заздалегідь попереджений про ймовірну появу БПЛА та мав можливість завчасно зайняти необхідну позицію.
Боєприпаси
Найбільш ефективні для враження “Shahed-136” трасуючі патрони. Але важливо зазначити, що навіть після пошкодження у повітрі (бензобак, засоби керування, електроніка) літак залишається небезпечним при падінні, тому для збільшення ймовірності детонації в небі доцільно використання бронебійно-запалювальних патронів.
Якщо ж балістика наявного БК (трасуючого та БЗ) не має суттєвої відмінності (необхідно перевірити) доцільно чергувати у стрічці такі патрони у співвідношенні “4 патрони Б32 до 1 трасуючого”.
Обрання позиції
Якщо можливо заздалегідь обрати позицію для ураження, варто зважати на те, що збиті БПЛА, які не здетонували у повітрі, становлять високу небезпеку для цивільних будинків. Тому рекомендується вражати літаки або поза межами населених пунктів або на їхньому шляху одразу після прольоту над селищами, ведучи вогонь їм у слід. За можливості варто уникати ведення вогню назустріч БПЛА, адже тоді вони можуть упасти на військових, які їх збили.
Найбільш ефективною є стрільба при проходженні літаків над стрільцем або вслід. Найменш – перпендикулярно до напрямку руху літака.
Неправильним є намагання завчасно зайняти найвищу позицію на місцевості. Більш ефективною є навпаки найнижча відкрита позиція за умови максимально широкого огляду обрію. Наприклад – середина поля.
Немає необхідності ховатися або маскуватися – іранські БПЛА не обладнані засобами оптичного наведення. Але не плутайте “Shahed-136” із російськими баражуючи БПЛА “Ланцет” та “Куб”, котрі обладнані подібним засобами.
Прицілювання
Прицілювання по БПЛА із механічних прицілів стрілецької зброї при веденні вогню без застосування трасуючих патронів є вкрай складним, оскільки вимагає точного вираховування трьох параметрів – дистанції до цілі, вертикального зниження траекторії кулі на відстані, упередження до цілі. Тим не менш, за наявності декількох стрільців та їх злагоджених дій шанси зростають.
Найефективніший спосіб – загороджувальний вогонь. Коли розрахунок бере випередження з великим запасом (в 2 рази) і веде вогонь 1-2 секунди у фіксовану уявну точку на шляху літака без ведення (не рухаючи зброю) – літак має сам залетіти в хмару куль. Компенсація зниження траєкторії здійснюється стандартним налаштуванням прицільних пристроїв або із застосуванням прицільної сітки (окрема тема).
А от точний розрахунок випередження вимагає зосередження і часу, якого не буде. Тому рекомендується абстрагуватись від спроб провести точні розрахунки і ведення цілі з упередженням. Замість цього враховуємо приблизне максимальне випередження на даній дистанції та ведемо загороджувальний вогонь протягом 1-2 секунд взявши двохкратний запас:
- дистанція 200 м – випередження 13 м або 5 корпусів (беремо 10 корпусів)
- дистанція 500 м – випередження 38 м або 13 корпусів (беремо 20 корпусів)
- дистанція 800 м – випередження 72 м або 24 корпусів (беремо 40 корпусів)
*Вихідні дані:
- Швидкість кулі 7,62×54 ЛПС 840 м/с
- Швидкість руху БПЛА 50 м/с,
- Довжина літака 3 м.
Ведення вогню
Вогонь необхідно вести до моменту детонації літака у повітрі навіть після явного ураження або різкої зміни траєкторії його руху. Після проходження над точкою одного БПЛА є висока ймовірність появи ще декількох (групи до 5 штук) у проміжку часу до 5-10 хв.
Робота вночі
Рекомендуємо розглянути можливість використання піротехнічних засобів для підсвітки місця ймовірної появи цілі. Освітлювальні міни та сигнальні ракети, за умови якщо висота БПЛА не перевищує 250 метрів, можуть досить ефективно підсвітити силует.
Про нічні на тепловізійні приціли і так все ясно. Також, як вдень, так і вночі, можуть дуже допомогти коліматорні приціли відкритого типу, зенітні прожектори, потужні ліхтарі, тощо.
Заходи безпеки
Якщо збитий БПЛА не здетонував при падінні, не можна підходити до нього мінімум декілька годин – можливе використання таймерів самознищення.
При інструктажі стрільців необхідно зауважити мінімально допустимі кути стрільби до горизонту у разі роботи поблизу населених пунктів. Станки на транспортних засобах доцільно обладнувати механічними обмежувачами.
Різке зниження рівня шуму (обертів двигуна) є ознакою заходу літака на ціль.
Тренування
Величезне значення для ефективності роботи стрільця є хоча б разове коротке тренування по ураженню повітряної цілі для відпрацювання вкладання приклАду зброї, відчуття вектору віддачі, упередження при прицілюванні.
Рекомендуємо наступну вправу: до дрону типу DJI Mavic, DJI Matrice та ін. на нитці (риболовна леска) довжиною від 20 метрів кріпиться повітряна кулька діаметром від 30 см. Дрон рухається по колу радіусом від 100 метрів на висоті від 50 метрів з максимальною швидкістю. Стрілок працює до ураження кульки.
Виявлення
Для раннього виявлення “Shahed-136” ми рекомендуємо негайне впровадження двох систем:
1. Інформація від населення. Додати функцію надсилання сповіщення про помічений дрон у додаток Дія , як найбільш розповсюджений мобільний додаток в тому числі серед людей похилого віку. Автоматично зчитувати координати пристрою під час відправки запиту із подальшим ведененням точок контакту в єдину базу з відсіюванням помилкових сповіщень тощо.
2. Акустичні датчики. Створення єдиної мережі точок акустичного контролю із передачею даних в єдину базу. Таку мережу вже створено, триває її розповсюдження.
На жаль, навіть завчасне виявлення не допоможе визначити кінцеву ціль дронів, оскільки їхній маршрут непрямий, але дасть можливість оперативно задіювати найближчі зенітні засоби відповідно до визначеного тимчасового вектору руху літака.
Версія інструкції у форматі PDF для друку доступна за лінком: https://bit.ly/3g3AQRQ
Прикордонники Ізмаїльського загону відпрацьовують стрільбу по повітряним цілям в складі мобільних вогневих груп.
ПІДТРИМАЙ РОБОТУ РЕДАКЦІЇ "МІЛІТАРНОГО"
Навіть разовий донат в 30 грн чи підписка на $1 допоможе нам працювати і розвиватися далі. Спонсоруй незалежне мілітарне медіа - отримуй достовірну інфу.