Важке колісне шасі ХКБМ

В попередній статті були описані можливості українського ОПК по створенню важкого колісного шасі для потреб Збройних сил. А також була викладена інформація про уже створені два різні колісні шасі, які одночасно можуть бути закуплені в армію, що створить проблему уніфікації.
Тепер хотілось би більш детальніше розповісти про одне з цих шасі – шасі створене Харківським конструкторським бюро імені Морозова (ХКБМ).
Важке колісне шасі для оперативно-тактичного ракетного комплексу було створене харківським конструкторським бюро, на замовлення КБ “Південне”. Договір був підписаний в 2013 році:

текст Державної аудиторської служби

А вже в 2016 році, в газеті дніпровського КБ “Конструктор” було опубліковане перше фото складання самохідної пускової установки:

Основні характеристики колісного шасі ХКБМ:
Шасі ХКБМ створене фахівцями цього конструкторського бюро самостійно, воно не є копією важкого шасі МАЗ (ця думка часто згадується на російських форумах).
Шасі створювалось як базове, для різних зразків озброєння та військової техніки. Але в першу чергу як шасі для ОТРК.  Для ОТРК “Грім-2” розроблено три модифікації:  універсальна СПУ, транспорно-заряджаюча машина,  заряджаюча машина.

фото: Сергій Згурець, Defence Express
фото: Сергій Згурець, Defence Express
фото: Сергій Згурець, Defence Express
фото: Сергій Згурець, Defence Express
фото: Сергій Згурець, Defence Express

Шасі має п’ять осей, з яких дві передні та задня – поворотні. Це дозволяє зменшити радіус повороту на обмеженому просторі, наприклад в міській забудові.

фото: Вікіпедія

Підвіска важкого колісного шасі ХКБМ торсіонна.  Вона схожа за конструкцією на підвіску БТР-4 , але більш конструктивно складна, і розрахована на більшу вагу шасі ОТРК.

За кабіною знаходятся два відсіки: моторний та апаратний. В апаратному відсіку знаходиться апаратура для автоматичної топоприв’язки, системи навігації, системи управління пусковою установкою та інші. Також бортове джерело електроживлення – генератор.

В моторному відсіку встановлений німецький двигун фірми DEUTZ.

 

Весь екіпаж ОТРК який складається з трьох чоловік знаходиться в броньованій кабіні.

Розташування органів управління СПУ, та самих операторів в одній кабіні з механіком водієм, є дуже вдалим рішенням -це дозволяє збільшити вільне місце на шасі для монтажу озброєння чи обладнання.

 

фото: Державне космічне агентство

 

Наприклад у подібного шасі для ПКР “Нептун” оператори знаходяться в окремій кабіні управління, яка займає третину місця на шасі. Це обмежує варіанти компонування для встановлення різних видів озброєння.

фото: Defense Express

На СПУ ОТРК, що створено на базі важкого шасі ХКБМ конструктори приділили багато уваги безпеці та комфорту екіпажу. По перше відділення екіпажу обладнане кондиціонером! Кабіна СПУ броньована (включаючи і броньоване скло), і з дотриманням ще радянських норм створення військової техніки – обладнана системою РХБ захисту.
Також цікавим рішенням є система пожежогасіння: вона може приводитись в дію не тільки з кабіни а й ззовні. Для цього з зовні СПУ встановлені спеціальні пульти активації пожежогасіння:

зовнішній пульт пожежогасіння

Це важливо коли батарея ОТРК потрапила під обстріл авіації або артилерії, а екіпаж, що знаходиться в кабіні поранений і не може ввімкнути систему пожежогасіння. Тоді це може зробити будь який військовослужбовець з підрозділу охорони або зв’язку, що знаходиться поряд.
Для руху машини вночі або у складних погодних умовах, на кабіні встановлені відеокамери. Вони дозволяють виводити зображення з передньої напівсфери на дисплей водія. Відеокамери працюють у денному режимі та нічному (інфрачервоному):

Подумали конструктори також і над маскуванням СПУ. Для зменшення “теплового сліду”, вихлопну трубу яка виходить біля другої пари коліс, закрили захисним щитом. Він зменшує теплову помітність:


СПУ ОТРК також буде комплектуватись спеціальним захисним покриттям, що буде встановлюватись на машину.
Це покриття за принципом дії схоже на маскувальний комплект “Контраст”, але буде мати значно вищі показники на відміну від “Контрасту”.

маскувальний комплект “Контраст”

На фото можна побачити кільця на корпусі СПУ – на цих кільцях буде закріплюватись маскувальне покриття:

 

Які зразки техніки можуть бути створені на базі шасі ХКБМ?
КБ “Південне”, яке зараз є власником конструкторської документації на це шасі, планує створити на його базі ракетні комплекси різного призначення:
ОТРК

РСЗО


Комплекс крилатих ракет наземного базування


ЗРК

На сучасному етапі, в тому числі і завдяки війні, підприємства ОПК активізували розробку і створення нових зразків озброєння та військової техніки. Відсутність вітчизняного важкого колісного шасі вже тепер створює проблеми для створення нових зразків. Особливо важке колісне шасі потрібне для нових РЛС, ракетних систем, контрбатарейної РЛС.

На прикладі російських зразків озброєння на базі важкого колісного шасі БАЗ, можна показати основні зразки військової техніки, які могли б бути створені на шасі ХКБМ:
  1. вантажний автомобіль 8Х8

2.  СПУ ЗРК С-400

https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js

3. ЗРК С-350

4. РЛС

5. РЛС

6. комплекс РЕР

фото: Грузовики Пресс

7. комплекс РЕБ

8. ланка понтонного мосту

9. важкий кран

фото: Techstory. ru

10. ремонтно-евакуаційна машина

також багато інших машин на цій базі.

 

Перспективи серійного виробництва в Україні.
Розповідаючи про шасі ХКБМ варто зазначити, що основною проблемою при створенні нових зразків військової техніки на базі шасі ХКБ, є відсутність серійного виробництва цього шасі.
За словами представника ХКБМ, серійне виробництво цього шасі можливо організувати на будь якому машинобудівному підприємстві, що займається виробництвом подібної техніки.
Оскільки конструкторська документація на шасі належить КБ “Південне”, доцільно було б організувати серійне виробництво цього шасі на заводі “Південмаш”, яке хоч і не входить у склад КБ “Південне”, але являється виробничим сателітом цього конструкторського бюро.
Розгорнути серійне виробництво буде можливо лише за наявності замовлення на шасі, кількість якого буде рентабельною. Це може бути як і державне замовлення, так і іноземний контракт.

Саме тому вибір єдиного колісного шасі для збройних сил, крім уніфікації, необхідний також і для замовлення якомога більшої кількості одного типу колісного шасі. Якщо армія замовить два типи колісних шасі наприклад по 50 одиниць, це буде менш рентабельним у виробництві ніж 100 одиниць одного типу шасі.

 

Висновок
Колісне шасі ХКБМ є значним досягненням харківських конструкторів. Як і БТР-4, і перспективна БМП, важке колісне шасі не розроблялись і не виготовлялись в УССР. Воно було створене з нуля.

І Українська армія, і ОПК мають потребу у важкому колісному шасі . Керівництво оборонного сектору держави, що відповідає за військово-технічну політику, повинно прийняти стратегічне рішення по вибору одного базового колісного шасі для збройних сил. Цей вибір повинен бути обґрунтований, і обов’язково з проведенням конкурсного відбору.

автор MARINER


  • Авторизація
    *
    *
    Генерація паролю
    %d блогерам подобається це: