fbpx
Історія фінських гармат
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Історія фінських гармат

Артилерія Історія Фінляндія

Після закінчення Другої світової війни військово-політичне керівництво Фінляндії дотримувалось збалансованого підходу до підбору озброєнь для фінської армії. Частина зразків купувалась у країн Заходу, частина — в СРСР, решта розроблялася і вироблялася власними силами. Це стосувалося й артилерійських систем.

Провідну роль створенні систем для польової артилерії відігравала фірма «Тампелла». На початку 1960-х років вона модернізувала 105-мм гаубицю Н/37, розроблену шведським «Бофорсом», яка в 1942-1945 роках випускалася у Фінляндії за ліцензією (вироблено 140 одиниць). Артсистема, що позначалася 105 Н 61-37, отримала новий ствол (подовжений з 24 до 26 калібрів), а також була пристосовано для напівунітарного заряджання (замість роздільного).

Гаубиці Н 61-37 експлуатувалися до початку 1990-х років (пізніше 40 таких систем Фінляндія передала Естонії). Цікаво, що старі стволи ощадливі фіни не викинули, а встановили на лафети 122-мм гаубиць Н/10-30 (трофейних радянських систем зр. 1910/30 рр.). Такі «франкенштейни» позначалися 105 Н 37-10.

Одночасно з модернізацією гаубиць конструктори «Тампелли» розробляли далекобійну 122-мм гармату. Вона отримала ствол завдовжки 53 калібри, а також сучасний лафет, який забезпечував значний діапазон кутів вертикального (від -5 до +52°) і горизонтального (90°) наведення. Дальність стрільби сягала 25 км. Гармату взяли на озброєння під позначенням 122 К 60.

Постачання артсистем в армію почалися в 1964 році, але обмежилися лише 15 екземплярами – військових не влаштовувала мала потужність 25-кг снаряда. У наступні роки потреби польової артилерії задовольнялися рахунок поставок з СРСР 122-мм гаубиць Д-30 і 130-мм гармат М-46 (у Фінляндії позначалися як 122 Н 63 і 130 К 54 відповідно). Гармати 122 К 60 у 1980-ті роки були модернізовані шляхом заміни стволів на 130-мм та одержали позначення 130 К 90-60.

У «натовському» калібрі

Напрацювання «Тампелли» не пропали. Одну гармату 122 К 60 1966 року доставили до Ізраїлю, де випробували, встановивши на шасі танка М4А3Е8. На її основі фірма «Солтам» (яка виникла як спільне підприємство місцевої «Солель Боне» та фінської «Тампелли») розробила 155-мм гаубицю М-68 зі стволом завдовжки 33 калібри. У самій Фінляндії конструкція 122-мм гармати послужила відправною точкою для проектування нової польової артсистеми. Так само, як і ізраїльська, вона була виконана у «натовському» калібрі 155 мм.

У 1980–1981 роках фінська армія випробовувала 155-мм гармату-гаубицю К 74 з стволом завдовжки 39 калібрів, розроблену «Тампеллою» (головний конструктор — Хейккі Коллану) в ініціативному порядку. Артсистема сподобалася військовим, які замовили удосконалений зразок К 74-82. Система повинна була забезпечувати дальність стрільби не менше 24 км, а її маса мала не перевищувати 10 т. Після взяття на озброєння гармата отримала позначення К 83.

Гармата К 83 має ствол-моноблок з однокамерним Т-подібним дульним гальмом. Затвор – напівавтоматичний горизонтальний клиновий, відкривається праворуч. Затвор має магазин для капсулів, а також запобіжник від пострілу при не повністю закритому затворі. Противідкатні пристрої складаються з гідравлічного гальма відкату, розташованого під стволом, та пневматичного накатника (над стволом). Задля стрільби на великих кутах піднесення гармата має регулятором довжини відката. Кут горизонтального наведення такий самий, як і у К 60, максимальний кут піднесення збільшений до 70°.

К 83 може вести вогонь усіма стандартними боєприпасами НАТО, основним з яких є осколково-фугасний снаряд М107 масою понад 40 кг. На максимальному заряді гармата може закинути такий снаряд на відстань 24 км (при початковій швидкості 850 м/с). Для снарядів з донними насадками «Бейз Блід» дальність стрільби сягає 30 км.

Гармата-гаубиця має пневматичний досилач снарядів, який працює за будь-якого кута піднесення стовбура. Джерелом енергії для досилання першого снаряда служить балон зі стисненим повітрям; для наступних пострілів стиснене повітря акумулюється при відкаті ствола. Метальні заряди подаються в зарядну камеру вручну. Швидкострільність К 83 сягає 10 пострілів за хвилину.

Прицільні пристрої К 83, розташовані ліворуч від ствола, включають гарматний кутомір, рівень, артилерійський квадрант і оптичний приціл (для стрільби прямим наведенням). На гармату може встановлюватись радар для вимірювання початкової швидкості снаряда, а також комп’ютер управління вогнем фірми «Нокіа».

Нижній станок К 83 складається з чотириколісного шасі з незалежною підвіскою коліс, опорної платформи та двох станин із сошниками. У бойовому становищі колісний хід вивішується, а гармата лежить на опорній платформі та станинах. У похідному положенні верхній станок зі стволом розвертається на 180°, а ствол фіксується на зведених станинах. Нормативний час переведення зброї з маршового положення до бойового — дві хвилини. Буксирування К 83 допускається зі швидкістю до 80 км/год. Штатним тягачом є тривісна повнопривідна вантажівка «Сісу» SA-240 та її вдосконалений варіант SA-241.

Серійне виробництво гармат-гаубиць 155 К 83 здійснювалося у 1983–1997 роках, його обсяг становив 113 одиниць. Згодом гармати модернізували до рівня К 83-97, отримавши зарядну камору об’ємом 23 л, пристосовану до застосування модульних зарядів.

З новою балістикою

Наприкінці 1980-х років «Тампелла» зайнялася розробкою нового 155-мм польової артсистеми зі стволом завдовжки 45 калібрів. Проєктування велося «з прицілом» на експорт, оскільки армія Фінляндії щойно почала одержувати гармати К 83. Дослідний зразок 155GH45T (155 Gun-Howitzer 45 Tampella) випробовувався в 1988-1991 роках. Але в серію ця гармата так і не пішла, хоча у свій час велися досить інтенсивні переговори з приводу продажу 155GH45T до Пакистану. Намагаючись перетворити свої напрацювання на прибуток, концерн «Ваммас» (він поглинув «Тампеллу» в 1991 році, згодом і «Ваммас» був поглинений концерном «Патріа») запропонував фінським військовим гармату 155 К 93, яка поєднувала ствол від 155GH45T з новим двоколісним лафетом, обладнаним дизельним двигуном. Однак військові забракували виріб через погану прохідність і недостатнє порівняно з К 83 поліпшення балістичних характеристик. У той час вже велася розробка саморушійної гармати 155GH52APU зі стволом завдовжки 52 калібри, 26-літровою зарядною каморою та чотириколісним лафетом, подібним до лафету К 83.

Прототип 155GH52APU випробовувався в 1993 році, а через два роки з’явився другий дослідний зразок КХ, що відрізнявся 23-літровою зарядною каморою (такою ж, як у знарядь К 83-97) і деякими іншими змінами. У такому вигляді гармату взяли на озброєння фінської армії під позначенням 155 К 98.

К 98 відрізняється від К 83 довшим стволом, зменшеним до 70° кутом горизонтального наведення, а також наявністю в передній частині лафета дизельного двигуна «Дойц» потужністю 105 к.с. Силова установка забезпечує гарматі можливість руху зі швидкістю до 15 км/год. Якщо ж включити привід на всі чотири колеса, швидкість впаде приблизно вдвічі, але гармата зможе долати своїм ходом навіть глибокий сніг, а також брід завглибшки до 0,7 м. Передача гідравлічна, кожне колесо має свій гідромотор. Двигун також приводить в дію гідравлічну систему розведення та зведення станин та електрогенератор, який живить навігаційне та прицільне обладнання.

Максимальна дальність стрільби звичайним снарядом становить 27 км, мінімальна (непрямим наведенням) – 3 км. Снаряд із донним газогенератором К 98 може «закинути» на відстань понад 40 км. Максимальна початкова швидкість снаряда сягає 920 м/с.

Гармати К 98, які перебувають на озброєнні армії Фінляндії, обладнуються автономними інерційними навігаційними системами «Талін 5000» виробництва фірми «Ханіуелл», що прискорює підготовку до відкриття вогню з нової позиції. Розрахунок К 98 складається з дев’яти осіб, але у екстрених ситуаціях вогонь можуть вести двоє.

Збройні сили Фінляндії замовили 56 гармат К 98 (6 у передсерійній партії та 50 в основній), поставлених у 2001–2005 роках. Вартість однієї гармати становила близько півмільйона євро. Для їхнього буксирування використовуються тривісні автомобілі «Сісу» Е11Т, постачання яких почалися в 1998 році.

Спроби знайти покупця за кордоном увінчалися підписанням договору з Єгиптом. Спочатку ця країна цікавилася гарматою 155GH45, але згодом єгипетські військові обрали 155GH52 – спрощений варіант К 98, без двигуна і навігаційної системи. Передбачалося налагодити ліцензійний випуск таких знарядь на заводі № 100 в Абу-Заабалі. Контракт, підписаний у серпні 1999 року, був вельми перспективним — єгиптяни збиралися придбати до 500 гаубиць. Для збройних сил Єгипту розробили і САУ 155GH52-SP-T55 на шасі танка Т-55. Але все закінчилося грандіозним корупційним скандалом у Фінляндії та розірванням контракту. У результаті Єгипет отримав лише 16 гармат 155GH52 – частину готових, частину у вигляді вузлів для монтажу. Разом з тим деякі джерела вказують, що єгиптянам все ж таки вдалося налагодити виробництво 155GH52, і кількість таких систем в армії Єгипту досягла сотні.

У відповідь на потребу фінських збройних сил у новій самохідній артустановці концерн «Патрія» у 2015 році запропонувала САУ 155 D 98 на шасі чотиривісного автомобіля підвищеної прохідності «Сісу» Е13ТР. Однак у 2016 році уряд країни зробив вибір на користь південнокорейських САУ К9 «Тандер».

Гармати К 83-97 і К 98 становлять основу фінського парку причіпної артилерії. Відповідно до діючих штатів, кожна з трьох бригад постійної готовності («Порі», «Кар’яла» і «Кайнуун») має артилерійський полк у складі двох дивізіонів 155-мм гаубиць (по 18 екземплярів). Є вони й у артилерійській бригаді.

Ще кілька років тому вважалось, що рішення про закупівлю південнокорейських самохідок, найімовірніше, поставить хрест на подальшій самостійній розробці артсистем у Фінляндії. Але російська агресія проти України все змінила – і в середині травня 2024 р. концерн «Патрія» оголосив, що готовий відновити виробництво гармат. Мова йде про реанімацію проєкту колісної САУ на шасі “Сісу” Е13ТР.

  122 К 60 155 К 83-97 155 К 98
Калібр, мм 122 155 155
Довжина ствола, мм/калібрів 6465/53 5590/39 8060/52
Маса гармати, кг 9580 9500 14580
Маса снаряду, кг 25 43-46 43-46
Початкова швидкість снаряду, м/с 900 850 920
Максимальна дальність стрільби, км 25 30 понад 40
Кут вертикального наведення, град. -5, +52 -5, +70 -5, +79
Кут горизонтального наведення, град. 90 90 70
Розрахунок, чол. 8 8 9

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

Артилерія Історія Фінляндія