fbpx
Нова словацька САУ ВІА: а навіщо?
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Останні публікації автора

Нова словацька САУ ВІА: а навіщо?

Артилерія САУ Словаччина

У жовтні цього року відома словацька фірма «Конштрукта Дефенс» презентувала чергову свою колісну САУ під назвою ВІА. Пояснення цієї назви ніде не зустрів, тож запропоную свою версію, виходячи з традиції давати самохідкам жіночі імена, започаткованої «Даною». Швидше за все, це «Біа» чи «Бія» – скорочена форма від «Б’янки».

Нова самохідка традиційно використовує шасі «Татра» – цього разу тривісне, з V-подібним восьмициліндровим дизелем «Татра» Т3С-928.90 потужністю 400 к.с. і шестиступінчатою автоматичною коробкою передач «Аллісон» 4500SP. 320-літровий паливний бак забезпечує запас ходу 600 км. Кабіна екіпажу – броньована, дворядна.

В кормовій частині шасі встановлена башта з артилерійською системою – 155-мм гаубицею зі стволом завдовжки 52 калібри. Механізм заряджання вміщає 20 снарядів і стільки ж зарядів. Він забезпечує швидкострільність 5 пострілів за першу хвилину і 13 – за три хвилини, тривала ж швидкострільність становить два постріли за хвилину.

Назагал уся система нагадує «Єву». Діапазон кутів наведення в горизонтальній площині становить 45 градусів праворуч і ліворуч від поздовжньої осі машини, у вертикальній – від -3,5 до +75 градусів.

Максимальна дальність стрільби становить 41,5 км снарядом з донною насадкою «Бейз Блід» і 50 км – активно-реактивним снарядом, мінімальна (непрямим наведенням) – 5 км.

«Бія» обладнана інерційною навігаційною системою з супутниковим модулем GPS, вимірювачем початкової швидкості снаряда, системою димових гранатометів ROSY, встановленою на даху кабіни, протипожежною системою в кабіні і моторному відсіку, системою захисту від зброї масового ураження, а опціонально – ще й антидроновою системою (щоправда, виробник не уточняє, що саме мається на увазі – глушилка, антидронова рушниця чи, може, дистанційно керована кулеметна установка).

Ну, а тепер – ключове питання: навіщо? Який сенс вкладає керівництво «Конштрукта Дефенс» у створення ще однієї САУ? Перша моя думка була – це чергова спроба створити (відносно) легку колісну самохідку. Кілька років тому словаки вже намагались це зробити – ми розповідали про «Єву». Але «Єва», «пересівши» з тривісного шасі на чотиривісне, суттєво набрала вагу.

Порівняємо масогабаритні характеристики «Бії» і чотиривісної Єви:

Параметр «Єва» «Бія»
Довжина, м 11,5 11,3
Ширина, м 2,7 2,55
Висота, м 3,28 3,3
Маса, т 28 27

 

Як бачимо, габарити практично однакові, маса теж. За прохідністю поза дорогами «Бія», вочевидь, поступатиметься «Єві» з огляду на тривісне шасі, а значить – більший питомий тиск на ґрунт. Балістичні характеристики обох систем абсолютно однакові. Словаки пояснюють, що “Бія” поєднує кращі риси “Зузани 2” і “Єви”: вона легша і мобільніша від першої з них, але має більший боєкомплект (готовий до стрільби), вищий рівень автоматизації та захисту, ніж друга.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Артилерія САУ Словаччина

Останні публікації автора