У листопаді 2024 року стало відомо, що Військово-морські сили ЗС України використовують штурмові катери Combat Boat 90 (CB90), які отримали від союзників.
Судна використовують спецпризначенці Головного управління розвідки Міноборони. Їх передали благодійники ще влітку цього року, і вони увійшли до складу морського центру «Вікінг» ГУР МО України.
Combat Boat 90 призначені для доставки десантних груп, проведення ударних операцій, берегової охорони та патрулювання, а також підтримки спеціальних операцій. Також їх можна використовувати для розвідки, мінування акваторій.
Що ж таке Combat Boat 90?
Штурмовий швидкохідний катер Combat Boat 90 (CB90) або Stridsbåt 90H є розробкою компанії Dockstavarvet (зараз входить до SAAB), проєкт якого у 1988 році переміг на конкурсі. Два прототипи з номерами 801 і 802 були передані військовим на випробування в 1989 році. Після вдалого завершення тестувань і виправлення всіх виявлених проблем ВМС Швеції підписали замовлення на закупівлю 120 човнів у червні 1990 року. Спочатку CB90 розроблявся для потреб ВМС Швеції, однак надалі катер зацікавив інші країни, які в результаті придбали десятки Combat Boat 90.
Нові судна знадобилися шведському флоту для заміни старих катерів класу TpbS 200 (Transportbåt Större 200 або ще використовується скорочення 200-båt) у складі Королівських ВМС Швеції, які будувалися між 1957-1977 і були замінені на флоті протягом 1990-х років. Однак вони продовжують використовуватися шведськими національними силами безпеки (Home Guard), але їх також поступово виводять з експлуатації.
Вони можуть брати на борт до 40 бійців і розвивати швидкість до 20 вузлів. А окремі зразки озброювалися 20-мм гарматою Oerlikon. Окрім транспортування десанту, вони можуть здійснювати мінування та перевозити різноманітні вантажі.
Однією з основних вимог до катера Combat Boat 90 було забезпечення більшої швидкості ходу. Швеція має велику кількість островів та фіордів, тому забезпечення можливості швидкого перекидання військовослужбовців дуже важливе. Зокрема, для протидії ворожим десантним групам чи диверсантам, які можуть висадитися на островах чи узбережжі.
Конструкція
Конструкція катера Combat Boat 90 виконана з алюмінієвих сплавів і забезпечує йому чудову мореплавність, високу швидкість, ефективність і безпеку в різних умовах експлуатації. Катер має довжину близько 16 метрів та повну водотоннажність 20,5 тонн.
CB90 може взяти на борт до 21 десантника в повному бойовому спорядженні. Десант розміщуються в центральній частині катера в спеціальному відсіку під захищеною від уламків рульовою рубкою і висаджується на берег за допомогою трапу у носовій частині, що опускається і може пропускати по одному бійцю одночасно. Також військовослужбовці можуть залишати борт катера і через корму.
У рубці є місця для кермового (праворуч), командира катера (ліворуч) та командира підрозділу десанту (по центру).
Чверть кормової частини корпусу Combat Boat 90 є відкритою палубою позаду рубки. Завдяки цьому катер за потреби може використовуватися як плавучий командний пост із можливістю використання додаткового обладнання зв’язку або як артилерійський катер із можливим розташуванням озброєння на палубі.
У кормовій частині катера розташований моторний відсік із двома дизельними двигунами Scania потужністю по 625 (модифікація H) або 675 (HS) к. с. та парою водометів Rolls-Royce Kamewa FF, які забезпечують максимальну швидкість руху до 74 км/год (40 вузлів) та різкі маневри навіть у мілководних прибережних водах. Максимальна дальність ходу становить близько 440 км при швидкості руху 20 вузлів (37 км/год).
Завдяки малій осадці можливе маневрування на мілководді та висаджування десанту на непідготовлене узбережжя.
Катер озброєний трьома турелями, що розміщені позаду рубки, та по одній на кожному борту. В них може бути встановлений великокаліберний 12,7-мм кулемет Browning M2HB або ж 40-мм автоматичний гранатомет. Також можливе встановлення здвоєних 12,7-мм кулеметів у спеціальному відсіку перед рульовою рубкою для підвищення щільності вогню по ходу катера.
Крім того, катер може бути озброєний легкими переносними протикорабельними ракетами, комплексом RBS-17 малої дальності, що використовує керовану ракету Hellfire. Також може нести чотири морські міни або шість глибинних бомб замість десанту.
Виробництво
Серійне виробництво першої партії з дванадцяти катерів CB90 розпочалося у вересні 1990 року. Загалом було замовлено 120 одиниць. Постачання було завершене у жовтні 2003 року.
У 2002 році ВМС Швеції замовили додаткові 27 модифікованих катерів під позначенням Stridsbåt 90 HS, де S означає Skydd (захищений). Човни цієї модифікації є броньованими і мають захист від зброї масового ураження (ЗМУ). Вони, зокрема, призначені для використання у міжнародних миротворчих операціях. Окрім додавання броні, катер оснащений кондиціонером для використання у тропічних умовах, а також системою охолодження палива, генератором на 230 В та потужнішими двигунами.
Шведська оборонна компанія Saab у вересні 2021 року на міжнародній військовій виставці в Лондоні представила нову версію свого штурмового катера Combat Boat 90, який отримав позначення CB90NG (Next Generation – нове покоління).
На озброєнні
З відкритих даних відомо, що на початок 2024 року ВМС Швеції мали 165 катерів класу CB90, з них 18 одиниць були у новій модифікації Stridsbåt 90 HSM, які були замовлені у 2017 році для потреб флоту і почали надходити на озброєння у 2019 році.
Катер Stridsbåt 90HSM розвиває більшу швидкість – до 45 вузлів та має поліпшену маневреність, збільшену вогневу потужність, а також отримав нову систему спостереження та управління бойовими системами, що забезпечує незалежну стабілізовану лінію прицілювання. Основним озброєнням є дистанційно керований бойовий модуль з 12,7-мм кулеметом.
У червні 2024 року шведські військові замовили партію катерів CB90 HSM. У компанії Saab розповіли, що контракт укладено на 10 бортів вартістю 38 мільйонів доларів. Термін дії угоди починається у 2024 році. Передбачено, що постачання здійснюватиметься протягом наступних років.
Королівські ВМС Норвегії оцінили якість та маневреність універсальних катерів на початку 1996 року. Незабаром уряд придбав 20 одиниць, які отримали індекс S90N, що в буквальному перекладі означає норвезька версія.
Військово-морські сили Мексики також зацікавилися шведськими катерами, і з 1999 по 2001 рік до цієї країни було поставлено 40 одиниць. Крім цього, Мексика отримала ліцензію на виготовлення власних човнів схожого проєкту під індексом CB90HMN.
Всього вироблено близько 300 одиниць таких катерів різних модифікацій, які, крім ВМС Швеції, перебувають на озброєнні таких країн, як Греція (в береговій охороні та у війську), у ВМС Малайзії та ВМС Мексики, а також Королівському флоті Норвегії, який став першим міжнародним замовником, та ВМС Перу. Два таких катери експлуатує і ВМФ США.
Російські копії
У Росії використали концепцію шведського Combat Boat 90 при створення свого патрульно-десантного катера «Раптор», який був спроєктований КБ ОАО «Ленинградский судостроительный завод «Пелла». Про це свідчить їх візуальна схожість, однак російський човен більший за габаритами.
Головне завдання «Раптора» – патрулювання прибережних акваторій (у затоках, лиманах, гирлах річок) та акваторій військово-морських баз, доставка чи евакуація груп спецпризначенців/диверсантів та морської піхоти, висвітлення надводної ситуації та перехоплення маломірних швидкісних цілей.
Під час повномасштабної російсько-української війни катери цього типу стали першими надводними військовими суднами окупантів, які були успішно знищені українськими безпілотниками Bayraktar TB2.
Короткі технічні характеристики:
Водотоннажність: 23 т;
Довжина: 16,7 м;
Ширина: 4,1 м;
Осадка: 0,85 м;
Силова установка: дизельна, CAT C18 ACERT 2х1150 к. с., 2 водомети Rolls-Royce Kamewa 36A3 HS;
Швидкість: 48 вузлів;
Дальність ходу: 300 миль;
Екіпаж: 2 особи + 20 осіб десанту;
Озброєння: 1 14,5-мм дистанційно керований модуль «Управа-Корд», 2 7,62-мм кулемета.
Для ВМФ Росії станом на 2022 рік було побудовано 17 таких швидкісних катерів. З них у Чорноморському флоті перебували 7 одиниць.
Під час боїв за острів Зміїний за допомогою безпілотників Bayraktar TB2 ВМС України був знищений швидкісний транспортно-десантний катер проєкту 02510 «БК-16», який також за своїм дизайном нагадує шведський CB90.
Катер цього проєкту був розроблений російською компанією «Еврояхтинг», що належить суднобудівному заводу «Рыбинская верфь», де і відбувається їх серійне будівництво. «БК-16» перебувають у складі ВМФ Росії та призначені для загонів спеціального призначення під час операцій на річках чи у прибережній морській зоні. На ньому можуть встановлюватися у різних комбінаціях 12,7-мм та 7,62-мм кулемети, а також автоматичні гранатомети.
CB90 в Україні
Ще у лютому цього року «Мілітарний» повідомляв, що Україна отримає штурмові катери CB90 у межах військової допомоги від Швеції. Пізніше в уряді країни уточнили, що йдеться про 10 одиниць. Також три таких човни мали бути передані Україні від уряду Нідерландів.
У вересні 2024 шведський уряд повідомив про зобов’язання передати Україні ще шість бойових катерів СВ90 у межах нового пакета військової допомоги на суму 4,6 млрд шведських крон. А вже у листопаді стало відомо, що судна цього типу вже перебувають на озброєнні ВМС України.
Ці катери мають якісно посилити спроможності українських ВМС в операціях на річках та прибережних районах Чорного моря, а також надати нові можливості морській піхоті та спецпризначенцям для проведення операцій. Катери такого класу чудово підходять, зокрема, для доставки диверсійних підрозділів на Кримський півострів.
ПІДТРИМАЙ РОБОТУ РЕДАКЦІЇ "МІЛІТАРНОГО"
Навіть разовий донат в 30 грн чи підписка на $1 допоможе нам працювати і розвиватися далі. Спонсоруй незалежне мілітарне медіа - отримуй достовірну інфу.