fbpx
Візія Повітряних Сил ЗСУ: заміна радянського та уніфікація

Візія Повітряних Сил ЗСУ: заміна радянського та уніфікація

Михайло Люксіков Михайло Люксіков
ЗСУ ПС ЗСУ Реформа

Вчора, 20 травня 2020 року, Командування Повітряних Сил ЗСУ опублікувало на своїй сторінці у Facebook Візію щодо раціональних шляхів розвитку виду військ.

Вона була розроблена на основі Візії Збройних Сил України та призначена на період до 2035 року, та сформована на основі вихідних даних для Державної програми розвитку Збройних Сил України до 2025 року, Програми розвитку Повітряних Сил та інших документів оборонного планування та є загальним баченням розвитку Повітряних Сил ЗСУ.

Серед основних визначених напрямків – заміна застарілих радянських зразків озброєння з уніфікацією за для подальшого спрощення підготовки персоналу, утримання та можливої модернізації.

Також важливим є те, що в результаті цього частина підрозділів заплановано скороти, а їх завдання перерозподілити на інші за рахунок використання новітніх зразків озброєння зі значно ширшими можливостями.

Заміна радянського

Авіаційна складова

Одним з найбільш важливих бачень у Візії є поступова, в залежності від роду Повітряних Сил ЗСУ, заміна застарілих зразків озброєння, що за своїм технічним станом вже не можуть повноцінно відповідати поставленим завданнями вимогам.

«Візія фокусує бойову авіацію перш за все на забезпеченні протиповітряної оборони, вочевидь частина завдань по враженню наземних цілей делегується іншим засобам, таким як артилерія, ОТРК та БПЛА», – розказав експерт Українського мілітарного порталу Юрій Збанацький

Так наприклад найновішим літакам тактичної авіації Повітряних Сил ЗСУ наступного року виповниться 30 років, та зараз силами українських підприємств відбувається їх ремонт та часткова модернізація.


Читайте також: Україна купуватиме американські винищувачі?


Зараз цей підхід переглядається і деякі проєкти модернізації літаків будуть закриті через їх неперспективність.

Тому в пріоритеті впродовж 2023-2025 років у Командуванні ПС ЗСУ вважають доцільним закупити до 6-12 одиниць нового типу літака, за для вивчення його характеристик, форм і способів застосування, організації системи перепідготовки авіаційного персоналу та удосконалення наземної інфраструктури.

«Плюс у тому, що визначилися що треба замінювати на іноземні літаки. Раніше чітко не заявляли що нам треба купувати. Були ідеї власного виробництва або модернізації. А тепер визначились що треба купувати нове, до того моменту тримати в строю те, що є і не тратити кошти на неперспективну модернізацію. І все це з розрахунку на наявність коштів.», – прокоментував бачення Візії щодо тактичної авіації ПС ЗСУ головний редактор Military Aviation Денис Томенчук

Впродовж наступної фази реалізації Візії, що припадає на 2025-2030 роки, мають відбутися основні заходи переоснащення на новий тип багатоцільового літака. Орієнтовна потреба у ресурсах на переоснащення тактичної авіації становить близько 200 млрд гривень.

Як заміна наявних бортів, розглядаються багатоцільові літаки покоління 4++ типу Saab JAS-39E/F Gripen, F-16 Block 70/72 або інші.


Матеріал по темі: Делегація з України відвідала виробництво JF-17 Block III


Зміни також очікують у навчальній авіації, що зараз представлена навчально-тренувальним літаком L-39.

L-39М1 під час випробувань

Очікується його заміна на сучасний багатофункціональний навчально-бойовий літак, який стане основною навчальною платформою, а за потреби зможе використовуватися для виконання окремих бойових завдань з метою посилення спроможностей тактичної авіації.


Матеріал по темі: Україна оцінює придбання Super Tucano


Орієнтовна потреба у ресурсах на переоснащення навчально-бойової авіації становить близько 35 млрд грн.

 

Окремо варто розглянути новий для України рід військ – безпілотна авіація, що не так давно поповнилась ударними БПЛА Bayraktar TB2 турецького виробника.

Загалом же безпілотна складова має бути представлена двома типами комплексів:

  • розвідувальним
  • розвідувально-ударним

Як працюватимуть в оперативно-тактичному та на оперативному рівнях. Потреба у ресурсах становить орієнтовно 30 млрд грн.

Зенітні ракетні війська

Основні заходи переоснащення зенітно-ракетних військ на сучасні зенітно-ракетні комплекси середньої дальності мають відбутися протягом першої фази реалізації Візії (2020 – 2025 роки).

Їх чисельність оцінена в кількості 36 – 40 одиниць, серед потенційних зразків названий ЗРК типу NASAMS, розробки та виробництва норвезької компанії Kongsberg.

Пуски з ЗРК NASAMS

Потреба у ресурсах становить орієнтовно 50 млрд грн.

Впродовж третьої фази реалізації Візії, яка припадає на 2030 – 2035 роки, для прикриття найбільш чутливих і критичних об’єктів системи державного управління, об’єктів національної економіки та інфраструктури, окремих критичних елементів бойової побудови військ в операціях має бути закуплений в обмеженій кількості зенітний ракетний комплекс середньої та великої дальності з можливостями з ведення протиракетної оборони в кількості 9 – 12 одиниць.


Матеріал по темі: КБ “Південне” презентувало проект власного ЗРК


Серед зразків називаються західні типу SAMP-T та Patriot, серед перспективних вітчизняних аналогів – ЗРК-С(В)Д, але цей варіант можливий в разі успішного реалізації проєкту зі створення вітчизняного зенітного ракетного комплексу.

Потреба у ресурсах становить орієнтовно від 20 до 100 млрд грн залежно від вибору постачальника.

Радіотехнічні війська

Розвитком радіотехнічних військ передбачено формування додаткових 13 автоматизованих радіотехнічних підрозділів, що дозволить наростити спроможності з виявлення повітряного
противника на середніх і малих висотах на східному та південному напрямах.

Потреба у ресурсах без урахування вартості ОВТ становить 2,9 млрд грн.

РЛС 80К6КС1

Для цього та переоснащення існуючих підрозділів передбачається закупівля 174 одиниць нових (у тому числі дистанційно керованих) та 122 одиниць модернізованих зразків радіоелектронної техніки вітчизняного виробництва.

Вартість оцінена у 21,3 млрд грн.

За для технічного переоснащення комплексів засобів автоматизації передбачена закупівля 53 одиниць автоматизованої системи управління авіацією та протиповітряної оборони 9С162-4Р вітчизняного виробництва (потреба у ресурсах становить 4,2 млрд грн).

Уніфікація

Важливим баченням у Візії є проведення уніфікації наявних на озброєнні зразків техніки Повітряних Сил ЗСУ.

Так наприклад тактична авіація ПС ЗСУ – це чотири типи літаків:

  • Су-24М
  • Су-25
  • Су-27
  • МіГ-29

Кожен з них потребує окремо підготовленого льотного та технічного персоналу, запасних частин, ремонту та у разі потреби модернізації.

«Це логічний і правильний крок. Про це ще років десять назад писали усі фахівці. Ми не можемо дозволити собі розкіш утримувати таке розмаїття типів бойових літаків, оскільки це обтяжливо фінансово і логістично. Парк бойової авіації, що складається з єдиного універсального бойового літака і в меншій мірі з навчально-бойових літаків для вирішення допоміжних задач є типовим підходом більшості європейських держав. Для прикладу наразі єдина в світі країна, що утримує на озброєнні сучасний тактичний бомбардувальник це РФ зі своїм Су-34. Переоснащення ПС ЗСУ єдиним типом багатофункціонального бойового літака є більш реальним з фінансової точки зору, дозволить спростити організацію поставки запчастин та комплектуючих», – розказав експерт Українського мілітарного порталу Юрій Збанацький

Така ж ситуація і у транспортна та спеціальній авіації, що зараз оснащена широкою номенклатурою літаків типу: Ан-30, Іл-76МД, Ан-26 та гелікоптерами типу Мі-8. Вона має зазнати змін у напрямку уніфікації – як єдина транспортна платформа має бути обраний сучасний середній транспортний літак національного виробництва, на базі якого створюватимуться інші зразки спеціальної авіаційної техніки.

«Враховуючи, що такого літака у серійному варіанті немає, і не відомо чи зможуть випускати на ДП «Антонов» у майбутньому, то залишається ймовірність закуповувати іноземні у перспективі. По типах транспортних вертольотів у Візії відсутня будь-яка конкретика. Не зазначається які вертольоти планують використовувати у 2035. При цьому наразі не існує вітчизняного перспективного вертольоту, який може стати заміною Мі-8. Тобто ці моменти в Візії базуються на припущеннях що колись відродиться вітчизняне авіабудування», – наголосив головний редактор Military Aviation Денис Томенчук

Переоснащення транспортної та спеціальної авіації має розпочатися протягом другої фази та завершитися на третій фазі реалізації Візії (2027 – 2035 роки). Орієнтовна потреба у ресурсах на переоснащення транспортної і спеціальної авіації становить близько 40 млрд грн.


Матеріал по темі: «Антонов» веде роботи з імпортозаміщення на Ан-70/77


З метою економії ресурсів, існуюча номенклатура зенітних ракетних комплексів та систем типів Бук-М1, С-125, С-300П, С-300В та їх модифікацій, що зараз перебуває на озброєння зенітних ракетних війсь ПС ЗСУ, має бути уніфікована та здійснений перехід до високомобільного, мережеорієнтованого, географічно розподіленого зенітного ракетного комплексу типу NASAMS або подібних.

Висновок

Варто розуміти, що Візія є лише баченням розвитку Повітряних Сил ЗС України, вже після неї розроблюються необхідні програми та відбувається їх виконання в разі наявності необхідного об’єму коштів.

Поки ж озвучені доволі правильні і оптимістичні речі, з відповідними обсягами та термінами, проте як цей документ буде виконуватись можна буде побачити вже зовсім незабаром.

ЗСУ ПС ЗСУ Реформа