Модернізація МіГ-21 ВПС Хорватії на Одеському авіаційному заводі

Одеський авіаційний завод в останні часи активно відновлює статус авіабудівельного, засвоюючи як випуск літаків легкої авіації, так і глибоку модернізацію бойових та навчально-бойових літаків

Після успішної реалізації контракту на модернізацію Л39 в інтересах МО України, в ході якої нові літаки отримали не тільки більш потужні двигуни та досконаліші системи навігації, але й отримали комплекс імітації пілотування та виконання бойових завдань на літаках Міг29 та Су27, ОАЗ отримав контракт на капітальний ремонт та модернізацію основи винищувальної авіації Хорватії – радянських МіГ21.

МіГ21 був одним з наймасовіших винищувачів по розповсюдженості у світі після Другої світової війни, і до сьогодні знаходиться на озброєнні багатьох країн, що не можуть дозволити собі мати у складі ВПС більш сучасні літаки, або ж не бачать доцільності цього.

  • МіГ21 неодноразово модифікувався, при чому, найдосконаліші модифікації, виконані із використанням нової цифрової БРЕО, що значно розширює бойові можливості літака, дозволили авіаційним спеціалістам говорити про те, що дана машина мало в чому поступається винищувачам 4-го покоління, хоча сама і відноситься до другого покоління реактивних винищувачів.

    Саме шляхом модернізації наявного авіапарку (на озброєнні ВПС Хорватії знаходиться 6 бойових одномісних та 4 УБ двомісні МіГ21 модифікацій відповідно MiG-21bisD та MiG-21UMD) пішла і Хорватія, яка вже проводила модернізацію своїх МіГ21 у Румунії у 2003 році: вісім МіГ-21біс і чотири МіГ-21УМ були відремонтовані на заводах Aerostar в Румунії, з модернізацією радіоелектронного обладнання, для того, щоб виконати вимоги сумісності з НАТО.

    До 2012 року МіГ21 активно виводилися з лав ВПС Хорватії, з огляду на очікувану заміну на нові західні літаки (як най вірогідніший претендент розглядався F16block52). Однак, скорочення оборонних витрат та невизначеність з перспективним обліком ВПС змусили Хорватію знов повернутися до питання ремонту та модернізації наявного парку.

    Цього разу, як основний партнер, була обрана Україна, з якою 8 липня 2013 року в Загребі було підписано відповідну угоду. Причина цього полягає як в усталених зв’язках із нашим оборонним комплексом (прикладом, у 90-х рр. Хорватія придбала в Україні невизначену кількість МіГ21, та  іншe зброю, Україною була виконана програма модернізації та ремонту транспортних Ан32, а у травні 2013 року – Україна виборола право на ремонт 6 гелікоптерів Мі8 хорватських ВПС), так і вкрай незадовільний рівень модернізаційних робіт на румунському Aerostar: відмови електроніки та фактична непрацездатність РЛС виявили марність формальної модернізації.

  • У такому стані хорватські винищувачі поступили на ОАЗ:

     

    Варто зазначити, що українська пропозиція виявилася значно дешевшою за румунську, а також, включала в себе опціон на можливість викупу МіГ21, що свого часу не були викуплені Йорданією: за умовами контракту Україна модернізує та здійснює ремонт 7 МіГ21 зі складу ВПС Хорватії, а ще 5 літаків, доведені Україною до відповідного стандарту, постачаються з тих, що належать ДП «Одесавіаремсервіс».

    Українська модернізація передбачає не тільки проведення повного капітального ремонту, але й заміну аналогової апаратури на цифрову (частково, що стосується навігаційної та систем внутрішнього та зовнішнього зв’язку – чеського виробництва), ремонт радарів, встановлення GPS-навігаторів, устаткування, що дозволяє використовувати AIM-9 Sidewinder версій AIM-9L и AIM-9М.

  • Зазначимо, що українські можливості даним переліком не обмежуються: хорватам пропонувалося поставити систему наведення та управління вогнем для Р-73, нові радари українського виробництва, нашоломну систему цілевказівки «Сура», тощо. Однак, замовники обмежилися більш скромною модернізацією, як з огляду на фінансові міркування (загальна сума контракту складає 13,7 млн. долл.), так і на терміни модернізації: навіть зі скороченою програмою модернізацією, на один літак на заводі витрачається до 2,5 місяців при тризмінній організації праці, що є наслідком значно скорочених за останні роки виробничих можливостей, і, у першу чергу – нестачею кваліфікованого персоналу.

    На сьогодні, контракт виконується повністю успішно та у встановлені терміни, про що свідчать наведені фото (майбутній борт 133):

  • Хоча, станом на кінець 2013 року літаки ще не прийняті хорватською стороною (польот перших двох модернізованих бортів відбувся 27 листопаду 2013 року), однак, затримка пов’язана з інтеграцією чеського навігаційного обладнання що надійшло у грудні 2013 року, допіру незнайомого фахівцям ОАЗ. Втім, задача інтеграції на сьогодні вже успішно вирішена, що свідчить про можливість кооперації заводу з виробниками військового обладнання країн НАТО. 

    Далі, наведено деякі моменти робочого процесу з виконання хорватського контракту (зокрема, використано матеріали з блогу О. Проценка):

  • guliaypole спеціально для mil.in.ua

    Подяка за надані фотоматеріали та інформацію користувачу Fidims

    Для ілюстрацій виробничого процесу використано фотографії О. Проценко


    Підписуйтесь на наші сторінки у Facebook та Twitter. Також долучайтесь до нашого каналу у Telegam


  • Щодо роботи порталу пишіть Ваші побажання та зауваження нам на пошту: mail.milinua@gmail.com


    Авторизація
    *
    *
    Генерація паролю