fbpx
Hornet проти Viper. Частина 1

Hornet проти Viper. Частина 1

 Редакція Редакція
F-16 F/A-18 Hornet Авіація Винищувач ВМФ США ПС США Світ США

Автор: C.W. Lemoine
Переклад: Юрій Збанацький
Оригінал оприлюднено на SOFREP

“То що краще?” Це найперше питання, яке мені задають любителі авіації, дізнавшись, що я мав нагоду пілотувати обидва літаки – Boeing F/A-18 Hornet та Lockheed-Martin F-16 Fighting Falcon. І як будь-який хороший льотчик-винищувач, я майже завжди відповідаю, що це залежить від багатьох факторів.

Як і у випадку з Ford Shelby Mustang GT500 та Chevrolet Camaro ZL1, таке порівняння найчастіше зводиться до особистих вподобань та майстерності пілота, результат повітряного бою між цими двома літаками іноді безпосередньо визначається тим, що один з пілотів їв на сніданок та скільки годин сну мав другий. Звісно при такому порівнянні неодмінно вилазить і тема порівняння підходів ВПС та ВМС. Незважаючи на приналежність до одного й того ж військового відомства, ці два види збройних сил мають дуже значні розбіжності у розумінні застосування обох літаків.

У цій серії статей я постараюсь дати відповідь з точки зору експлуатанта. Давайте розглянемо основні відмінності між цими двома американськими легкими ударними винищувачами. Конкуренція між Хорнетом та Вайпером почалась з народження. Вивчивши уроки В’єтнаму, на початку 70-х ВПС оголосило потребу в новому легкому винищувачі з високим співвідношенням тяги до власної маси. З п’яти проєктів, що брали участь у програмі Lightweight Fighter Program на фінішну пряму вийшли лише двоє – YF-16 та YF-17.

Прототип від компанії Northrop, YF-17 Cobra був розвитком літака F-5E, відрізнявся подовженими кореневими напливами крила, двома потужними двигунами General Electric YJ101-GE100, частковим введенням електро-дистанційної системи управління та двома кілями.

Northrop YF-17

Компанія General Dynamics на своєму заводі в Форт-Уерт, Техас, викотила свій прототип YF-16. Як і YF-17, YF-16 був надзвуковим літаком з максимальним перевантаженням 9G з вагою менше 10 тон. Винищувач мав один кіль та був оснащений одним двигуном Pratt and Whitney F100, таким самим, як на F-15.

Сингапурські F-16C Block 52

Після запеклої боротьби, 13 січня 1975 року ВПС оголосили переможцем YF-16, через кращі розгонні характеристики, скоропідйомність, дальність, швидкість віражу та уніфікацію з F-15 по двигуну. Через п’ять місяців ВМС оголосили, що YF-17 став переможцем програми Navy Air Combat Fighter. Так народився F/A-18 Hornet.

Фінський винищувач F/A-18

Літаки що перебувають на службі сьогодні, сорок років потому, мало нагадують своїх прототипів. Винищувачі F-16C Blocks 30, 40 та 50 пройшли модернізацію, отримавши просунуте програмне забезпечення РЛС, систему обміну даними, кольорові дисплеї та системи прицілювання встановлені на шоломі. З легких винищувачів ці літаки виросли в потужні багатоцільові комплекси, що брали участь в бойових діях по всьому світі.

Винищувачі F/A-18A-D Hornet та F/A-18E-F Super Hornet пройшли подібні етапи модернізації. Ці літаки більші та потужніші за свого попередника – YF-17 Cobra, але також важчі та трохи менш маневрені. Літак розміняв частину своїх можливостей в ролі легкого винищувача щоб стати міцним та потужним ударним винищувачем.

Сьогодні задачі, що стоять перед цими літаками дуже схожі. Обидва здатні прорватися до цілей в глибині порядків противника, вразити їх за допомогою високоточних керованих бомб та пробити собі шлях назад. Ці літаки інтенсивно застосовувались на Близькому Сході, надаючи безпосередню підтримку наземним військам, використовуючи сучасні контейнери цілевказання, обидва літаки можуть забезпечувати захист важливих цілей від засобів повітряного нападу.

Я мав честь літати на F-16 Block 25, 30 та 42, а також на F/A-18A,B,C та D. І хоч на F-16 я налітав вчетверо більше годин ніж на F/A-18, я можу сказати, що обидва є феноменальними літаками і в умілих руках вони є однаково смертельною для супротивника зброєю. На цих винищувачах літали сотні пілотів і я впевнений, що якщо опитати їх усіх, то можна отримати сотню діаметрально протилежних відповідей щодо плюсів та мінусів кожного. Цей цикл статей є лише моєю скромною думкою.

Перед тим як розпочати порівняння двох літаків хочу зауважити, що особисто я розпочав свою кар’єру у ВПС і перейшов до ВМС лише пізніше. Більшість же пілотів, що мають досвід польотів на обох типах, як правило, навпаки, починали на Хорнетах і пізніше переводились до ВПС на F-16, варто мати це на увазі. Тож в наступній статті поговоримо трохи про відмінності в передпольотній підготовці від спорядження екіпажу до злету.

F-16 F/A-18 Hornet Авіація Винищувач ВМФ США ПС США Світ США