fbpx
Турки працюють над власним винищувачем майбутнього

Турки працюють над власним винищувачем майбутнього

Turkish Aerospace Industry (TAI) Авіабудування Авіація Азія Винищувач Сусіди Туреччина

Турецькі фахівці на замовлення ВПС працюють над проектом першого вітчизняного винищувача, намагаючись при цьому в технічному плані заглянути на 20 років вперед. Як пише видання «Хабер Тюрк», група «мозкового штурму» визначила основні принципи та характеристики перспективної бойової машини.

З шести запропонованих концептуальних моделей ВПС обрані три, робота над проектуванням яких продовжиться до кінця року, після чого пропозиції конструкторів надійдуть на затвердження до Секретаріату оборонної промисловості. Перед фахівцями стоїть складне завдання – спрогнозувати рівень розвитку технологій в 2030 р. з тим, щоб створити сучасний конкурентоспроможний літак.

Інженери та військові експерти вважають, що після 2030 р. повітряна ланка буде складатися з одного винищувача з пілотом і чотирьох безпілотних літальних апаратів (БЛА). При цьому розробляється варіант винищувача з двома пілотами. Один буде відповідати власне за керування бойовою машиною, другий пілот буде контролювати БЛА. Передбачається, що в 30-х роках цього століття буде отримана технічна можливість ефективно блокувати зв’язок безпілотних апаратів з наземними командними пунктами, тому актуальним стане питання управління цими апаратами безпосередньо в повітрі.

Фахівці пропонують обшивати корпус винищувачів бронею на основі сполук з бором. Така броня використовується вже досить давно, і в СРСР ще в 1970-х роках почалися дослідження властивостей цього хімічного елемента в якості основи для бронювання військової техніки. Бор, як відзначають турецькі інженери, надає ряд переваг в порівнянні з іншими речовинами. Борна броня легше, володіє достатньою щільністю і забезпечує належний захист. Вона витримує високі температури, що дозволяє бронювати двигун. Крім того, композитна броня з вмістом бору створює ефект непомітності об’єкта для радарів.

Вибір в напрямку використання бору не випадковий. За оцінками експертів, 72% світових запасів бору знаходиться в Туреччині. Цієї кількості вистачить на задоволення потреб усього світу в цьому елементі протягом 450 років.

Окремою проблемою для турецьких фахівців є двигун. Для розробки реактивного мотора «з нуля» потрібно близько 30 років. З цієї причини на перші турецькі винищувачі планують ставити імпортні двигуни, паралельно займаючись розробкою вітчизняних. «Хабер Тюрк» відзначає, що турецькі розробники збираються вести переговори про закупівлю двигунів у найбільших виробників із США, Європи та Росії.

Зате на відміну від силової установки БРЛС на винищувачі цілком може виявитися вітчизняною. Місцеві оборонні підприємства вже «набили руку» і пропонують армії конкурентоздатні технології. Модернізація та закупівля військової техніки турецькою армією проходить саме з умовою максимально можливого оснащення машин вітчизняними вузлами і системами.

Протягом останніх років Туреччина активно опрацьовує питання активізації місцевого ОПК та заміни іноземної техніки на вітчизняні аналоги. Зокрема, нещодавно був представлений перший працюючий концепт основного бойового танка, був протестований легкий навчальний літак, пройшли випробування безпілотних апаратів, конкуруючих з ізраїльськими та американськими моделями. Також Туреччина бере участь в програмі створення винищувача п’ятого покоління F-35. При цьому на літак буде встановлено велику кількість елементів фюзеляжу і двигуна турецького виробництва. Також активно розвивається створення оригінальних ракетних установок і систем стеження.

Turkish Aerospace Industry (TAI) Авіабудування Авіація Азія Винищувач Сусіди Туреччина