Нещодавно «Радіонікс» представив малогабаритний радар з синтезованою апертурою (SAR) для БПЛА, що призначений для ведення розвідки в умовах поганої видимості за будь якого стану доби та погодних умов.
Окрім безпілотних літальних апаратів малогарабитний радар з синтезованою апаратурою може встановлюватися і на пілотовані літальні апарати.
По цьому питанню хотілось зупинитися окремо та додати, що у разі якщо заявлені тактико-технічні характеристики відповідають дійсності, то спектр застосування такого радару значно ширший ніж лише для військових.
Аналогічна апаратура також використовується для дистанційного зондування землі в рамках наукового моніторингу з подальшим вивченням поверхні землі та встановлення потрібних спеціалістам даним – як то зміна грунту, його рельєфу, з усією витікаючою інформацією – можливі підтоплення, зсуви грунту, тощо.
Саме з метою експериментальних досліджень у цій сфері в 90-х роках спеціалістами Харківського Центру радіофізичного зондування Землі імені Анатолія Калмикова НАН України та ДКА України, а також Центру аерокосмічних досліджень Землі ІГН НАН України було створено авіаційний багатоцільовий комплекс дистанційного зондування природного середовища АКДЗ-30, що був здатний здійснювати екологічний моніторинг з висоти у 3 кілометри.
Авіаційний багатоцільовий комплекс дистанційного зондування природного середовища АКДЗ-30 було розміщено на борту літака повітряного спостереження та аерофотозйомки Ан-30 зі складу Державної служби з надзвичайних ситуацій (скор. ДСНС, а на момент створення – Міністерства надзвичайних ситуацій) з бортовим номером 12:
До складу АКДЗ-30 входять:
- радіолокаційна система бокового огляду 8-мм діапазону (РБО-0,8),
- скануючий радіометр ІЧ-діапазону,
- трасовий багатоканальний спектрометр оптичного діапазону,
- аерофотокамери та відеокамера,
- система бортової обробки, накопичення, інтерпретації та відображення інформації об’єднана в робочі місця операторів
- навігаційний приймач системи GPS.
Радіолокаційна система бокового огляду 8-мм діапазону (РБО-0,8) має робочий діапазон радіохвиль довжиною 0,8 см, кут падіння – 20-60°, а робочий діапазон висот – від 500 метрів до 7 км. При цьому робоча смуга огляду складала 15 км, середня просторова роздільна здатність – 7..10 метрів.
Система бортової обробки, накопичення, інтерпретації та відображення інформації дозволяла отримувати всі дані безпосередньо на борту, а не як випадку БПЛА – лише після посадки. Особливо актуально це при моніторингу швидкоплинних процесів, наприклад різноманітних природних катаклізмів, таких як паводки чи масштабні пожежі.
Для зручності роботи операторів по аналізу даних отриманих з РБО-0,8 та ІЧ радіометру, що реєструється системою накопичення даних комплексу АКДЗ-30 у вигляді бінарних файлів растрового зображення, було розроблено алгоритми попередньої обробки РБО та ІЧ даних.
На їх основі були створені прикладні програми попередньої обробки даних авіаційного комплексу АКДЗ-30:
- «CORRGEO.EXE» – виконує корекцію геометричних викривлень зображень РБО,
- «MLHT.EXE» – виконує нормалізацію растру ІЧ даних,
- «CORRGEOIR.EXE» – виконує корекцію геометричних викривлень ІЧ зображень.
Все це дозволяло у свій час проводити необхідні дослідження та оперативно справлятися з поставленими завданнями з проведення екологічного обстеження земної поверхні. Для прикладу у 2002 році (Матеріал на сайті Укрінформ) у Львівській області фахівці авіаційного комплексу АКДЗ-30 за одну добу впоралися із замовленням на проведення екологічного обстеження 500 км² землі. Тоді ж було заявлено, що наземним службам для цього був би потрібен місяць.
До якого часу Ан-30 був переобладнаний не відомо, але станом на 2010-й рік апаратури на ньому вже не було. На сайті Spotters.net.ua збереглась фотографія більш пізнішого варіанту оснащення міць операторів:
Оригінальний коментар під фото від штурмана літака Ан-30 Володимира Калініна:
«Виявив в архівах таких знімок. Робив не я. Дата не висвічується. Фрагмент салону комплекса АКДЗ-30 на базі Ан-30. Жаль немає повного зображення, де ще тепловізор на крайньому фотолюці та 8-мм локатор бокового огляду по лівому борту (у вигляді блоків та купи хвилеводів).»
У 2014-у році Ан-30 з бортовим номером 12, що використовувався в якості авіаційного багатоцільового комплексу дистанційного зондування природного середовища АКДЗ-30 пройшов регламентний ремонт на ДП «Завод 410 ЦА» та змінив свою ліврею.
Спеціально для Українського мілітарного порталу
Використані джерела:
- Цимбал В.О., Лялько В.І., Курекін О.С., Гавриленко О.С. «Авіаційний багатоцільовий комплекс дистанційного зондування природного середовища АКДЗ-30»
- Бичков Д.М. «Радіофізичні методи дистанційного моніторингу зон підтоплення, підповерхневого саморозігріву ґрунтів та нафтових забруднень поверхні моря»
- Д. М. Бичков, В. К. Іванов, В. М. Цимбал, С. Є. Яцевич «Багатовимірна класифікація даних активно-пасивного дистанційного зондування для моніторингу небезпечних явищ на осушених ґрунтах»
- http://spotters.net.ua
ПІДТРИМАЙ РОБОТУ РЕДАКЦІЇ "МІЛІТАРНОГО"
Навіть разовий донат в 30 грн чи підписка на $1 допоможе нам працювати і розвиватися далі. Спонсоруй незалежне мілітарне медіа - отримуй достовірну інфу.