fbpx
АКДЗ-30: Літак-лабораторія на базі Ан-30 ДСНС України

АКДЗ-30: Літак-лабораторія на базі Ан-30 ДСНС України

Михайло Люксіков Михайло Люксіков
Авіація Ан-24/26/30/32 ДКАУ (Державна космічна агенція України) ДСНС НАН України Технології Україна

Нещодавно «Радіонікс» представив малогабаритний радар з синтезованою апертурою (SAR) для БПЛА, що призначений для ведення розвідки в умовах поганої видимості за будь якого стану доби та погодних умов.

Окрім безпілотних літальних апаратів малогарабитний радар з синтезованою апаратурою може встановлюватися і на пілотовані літальні апарати.

По цьому питанню хотілось зупинитися окремо та додати, що у разі якщо заявлені тактико-технічні характеристики відповідають дійсності, то спектр застосування такого радару значно ширший ніж лише для військових.

Аналогічна апаратура також використовується для дистанційного зондування землі в рамках наукового моніторингу з подальшим вивченням поверхні землі та встановлення потрібних спеціалістам даним – як то зміна грунту, його рельєфу, з усією витікаючою інформацією – можливі підтоплення, зсуви грунту, тощо.

Саме з метою експериментальних досліджень у цій сфері в 90-х роках спеціалістами Харківського Центру радіофізичного зондування Землі імені Анатолія Калмикова НАН України та ДКА України, а також Центру аерокосмічних досліджень Землі ІГН НАН України було створено авіаційний багатоцільовий комплекс дистанційного зондування природного середовища АКДЗ-30, що був здатний здійснювати екологічний моніторинг з висоти у 3 кілометри.

Авіаційний багатоцільовий комплекс дистанційного зондування природного середовища АКДЗ-30 було розміщено на борту літака повітряного спостереження та аерофотозйомки Ан-30 зі складу Державної служби з надзвичайних ситуацій (скор. ДСНС, а на момент створення – Міністерства надзвичайних ситуацій) з бортовим номером 12:

Ан-30 (АКДЗ-30)

До складу АКДЗ-30 входять:

  • радіолокаційна система бокового огляду 8-мм діапазону (РБО-0,8),
  • скануючий радіометр ІЧ-діапазону,
  • трасовий багатоканальний спектрометр оптичного діапазону,
  • аерофотокамери та відеокамера,
  • система бортової обробки, накопичення, інтерпретації та відображення інформації об’єднана в робочі місця операторів
  • навігаційний приймач системи GPS.

Радіолокаційна система бокового огляду 8-мм діапазону (РБО-0,8) має робочий діапазон радіохвиль довжиною 0,8 см, кут падіння – 20-60°, а робочий діапазон висот – від 500 метрів до 7 км. При цьому робоча смуга огляду складала 15 км, середня просторова роздільна здатність – 7..10 метрів.

Система бортової обробки, накопичення, інтерпретації та відображення інформації дозволяла отримувати всі дані безпосередньо на борту, а не як випадку БПЛА – лише після посадки. Особливо актуально це при моніторингу швидкоплинних процесів, наприклад різноманітних природних катаклізмів, таких як паводки чи масштабні пожежі.

Місця операторів АКДЗ-30 на борту Ан-30

Для зручності роботи операторів по аналізу даних отриманих з РБО-0,8 та ІЧ радіометру, що реєструється системою накопичення даних комплексу АКДЗ-30 у вигляді бінарних файлів растрового зображення, було розроблено алгоритми попередньої обробки РБО та ІЧ даних.

На їх основі були створені прикладні програми попередньої обробки даних авіаційного комплексу АКДЗ-30:

  • «CORRGEO.EXE» – виконує корекцію геометричних викривлень зображень РБО,
  • «MLHT.EXE» – виконує нормалізацію растру ІЧ даних,
  • «CORRGEOIR.EXE» – виконує корекцію геометричних викривлень ІЧ зображень.
Програми операторів АКДЗ-30

Все це дозволяло у свій час проводити необхідні дослідження та оперативно справлятися з поставленими завданнями з проведення екологічного обстеження земної поверхні. Для прикладу у 2002 році (Матеріал на сайті Укрінформ) у Львівській області фахівці авіаційного комплексу АКДЗ-30 за одну добу впоралися із замовленням на проведення екологічного обстеження 500 км² землі. Тоді ж було заявлено, що наземним службам для цього був би потрібен місяць.

До якого часу Ан-30 був переобладнаний не відомо, але станом на 2010-й рік апаратури на ньому вже не було. На сайті Spotters.net.ua збереглась фотографія більш пізнішого варіанту оснащення міць операторів:

Місце оператора АКДЗ-30 на борту Ан-30

Оригінальний коментар під фото від штурмана літака Ан-30 Володимира Калініна:

«Виявив в архівах таких знімок. Робив не я. Дата не висвічується. Фрагмент салону комплекса АКДЗ-30 на базі Ан-30. Жаль немає повного зображення, де ще тепловізор на крайньому фотолюці та 8-мм локатор бокового огляду по лівому борту (у вигляді блоків та купи хвилеводів).»

У 2014-у році Ан-30 з бортовим номером 12, що використовувався в якості авіаційного багатоцільового комплексу дистанційного зондування природного середовища АКДЗ-30 пройшов регламентний ремонт на ДП «Завод 410 ЦА» та змінив свою ліврею.

Спеціально для Українського мілітарного порталу

Використані джерела:


  • Цимбал В.О., Лялько В.І., Курекін О.С., Гавриленко О.С. «Авіаційний багатоцільовий комплекс дистанційного зондування природного середовища АКДЗ-30»
  • Бичков Д.М. «Радіофізичні методи дистанційного моніторингу зон підтоплення, підповерхневого саморозігріву ґрунтів та нафтових забруднень поверхні моря»
  • Д. М. Бичков, В. К. Іванов, В. М. Цимбал, С. Є. Яцевич «Багатовимірна класифікація даних активно-пасивного дистанційного зондування для моніторингу небезпечних явищ на осушених ґрунтах»
  • http://spotters.net.ua

Авіація Ан-24/26/30/32 ДКАУ (Державна космічна агенція України) ДСНС НАН України Технології Україна