Авіація Українського військового округу: “Фоккер” D.XI
Однією з тем, цікавих для мене як для історика летунства, є радянська військова авіація на території України в 20-х роках минулого століття. Тема назагал дуже мало вивчена, а публікації з цієї проблеми можна перелічити на пальцях – і навіть роззуватись не доведеться. 2015 р. і я опублікував статейку з цієї тематики. З того часу спливають крупинки нових даних, хоча основний масив інформації для українських дослідників недоступний – він зосереджений в Москві, в Російському державному військовому архів. Сьогодні – трошки про один з типів “Фоккерів”, який експлуатувався в Україні.
![](https://mil.in.ua/wp-content/uploads/2022/01/11.jpg)
У травні 1923 р. компанія Антоні Фоккера підняла в повітря свою новинку – винищувач “Фоккер” D.XI, обладнаний восьмициліндровим двигуном “Іспано-Сюїза” потужністю 300 к.с. Літак викликав інтерес у радянських військових, добре знайомих з більш ранніми конструкціями Фоккера. Для випробувань до Нідерландів скерували комісію на чолі з відомим льотчиком Олексієм Ширінкіним (до речі, цей епізод є в чудовому серіалі “Летючі голландці” – рекомендую подивитись). Восени 1923 р. комісія облітала дослідний екземпляр D.XI і два прототипи D.XIII. Останні мали потужніші двигуни “Непір” “Лайон” (450 к.с.). Однак за оцінкою Ширінкіна D.XIII був надто складний для пересічних пілотів, а його мотор – суттєво дорожчий від “Іспано-Сюїзи”. Тому комісія рекомендувала закупити ДХІ – так в радянських документах іменувався “Фоккер” D.XI.
В другій половині вересня 1923 р. до Петрограду прибув ДХІ №2100, придбаний для Науково-дослідного аеродрому. А 28 травня 1924 р., після кількох раундів переговорів, була підписана угода про постачання 125 винищувачів ДХІ з терміном виконання осінь 1924 р. Радянське командування планувало переозброїти новими “Фоккерами” три винищувальні ескадрильї і сформувати четверту. Однак замовленої кількості для реалізації цих задумів було замало. За тодішніми штатами винищувальна ескадрилья мала налічувати аж 46 літаків: 31 стройовий (три загони по 10 літаків плюс літак комеска) і 15 резервних.
![](https://mil.in.ua/wp-content/uploads/2022/01/12.jpg)
ДХІ мали надійти на озброєння 1-ї окремої винищувальної авіаційної ескадрильї (ОВАЕ) в Ленінграді, 3-ї в Києві, 4-ї, яка передислоковувалась з Мінська в Смоленськ, і 5-ї, яка формувалась в Смоленську, а пунктом постійної дислокації мав стати Гомель. Постачання здійснювалось морським шляхом через Ленінградський порт. Перша партія (24 машини) прибула 16 жовтня 1924 р., виконання ж замовлення завершилось в лютому наступного року.
Прийомку літаків здійснювала комісія 1-ї ОВАЕ, а після доставки в Смоленськ і Київ їх повторно приймали місцеві комісії. Розподілили літаки так: в Ленінграді дишилось 32 “Фоккери”, в Смоленськ відправили 51, в Київ – 26, 4 – в Серпухов, в школу стрільби і бомбометання і 12 (з них 10 без моторів) – на Центральний авіаційний склад.
Освоєння літаків велось непросто – випливали численні недоліки. Значна частина моторів були “старої заготовки” (випуску 1920-1921 рр.) і мали сліди корозії. Замість передбачених технічними умовами бошівських магнето встановлювались італійські, годинників не було… Перші польоти виявили низку інших недоліків, з яких особливо неприємним була недостатня міцність заднього вузла моторами. Аварії й поломки йшли одна за одною. Довелось викликати ремонтну бригаду з “Фоккера”. В Ленінграді вона почала працювати 21 травня 1925 р., згодом перемістилась до Смоленська, а у Київ дісталась аж наприкінці червня.
Саме завдяки аваріям ми можемо підібрати невеличку галерею зображень київських “Фоккерів”. назагал фотографування військової авіатехніки не заохочувалось, але аварії слід було документувати.
![](https://mil.in.ua/wp-content/uploads/2022/01/13.jpg)
![](https://mil.in.ua/wp-content/uploads/2022/01/14.jpg)
- Фото з аварії літака 2-го неокремого загону (борт № 5, с/н 4646) 11 серпня 1925 р. Посадка поза летовищем через зупинку двигуна.
- Фото з аварії літака 2-го неокремого загону (борт № 5, с/н 4646) 11 серпня 1925 р. Посадка поза летовищем через зупинку двигуна.
Ремонтом винищувачів “Фоккер” D.ХІ в Україні займався київський завод “Ремповітря-6” (завод № 43). Зокрема, план на 1927/28 операційний рік (о.р.; починався 1 жовтня) передбачався ремонт 29 таких літаків, у т.ч. 15 – відновлювальний ремонт з заміною усіх дерев’яних деталей. Крім того, завод мав виготовити 30 радіаторів для цих літаків. На 1928/29 о.р. запланували відремонтувати 36 ДХІ, у т.ч. 6 – з перехідного залишку попереднього періоду. За перше півріччя 1928/29 о.р. відремонтували 31 ДХІ, тому завод просив збільшити річне завдання до 50 літаків цього типу. Принагідно скажемо, що запорізький Державний авіаційний завод № 9 з 1925 р. випускав мотори М-6 – копії HS-8 потужністю 300 к.с., які встановлювались на ДХІ взамін зношених оригінальних двигунів.
“Фоккери” D.XI прослужили в радянських ВПС близько десяти років. У 1927 р. їх налічувалось 112, у 1930-му – 87, а за рік їхня кількість скоротилась до 52-х (з них 36 несправних). Станом на 1 січня 1933 р. було 26 таких літаків, з них лише 9 придатних до польотів. З цієї кількості в Україні знаходились тільки дві машини (обидві несправні), в тому числі одна – у 8-й школі льотчиків в Одесі.
ПІДТРИМАЙ РОБОТУ РЕДАКЦІЇ "МІЛІТАРНОГО"
Навіть разовий донат в 30 грн чи підписка на $1 допоможе нам працювати і розвиватися далі. Спонсоруй незалежне мілітарне медіа - отримуй достовірну інфу.