fbpx
“Китайські соколи” з “січовими” двигунами

“Китайські соколи” з “січовими” двигунами

«Одеський авіаційний завод» HAIG L-15 Falcon ДП «Івченко-Прогрес» Китай (КНР) Навчально-тренувальний літак Україна

У жовтні запорізьке моторобудівне конструкторське бюро «Івченко-Прогрес» поставить китайській компанії HAIG (Hongdu Aviation Industry Group) два дослідні зразки двигунів АІ-222К-25Ф для навчально-тренувального літака (НТЛ) L-15 Falcon. Вітчизняні моторобудівники стверджують, що їхні двигуни дозволять машині подолати звуковий бар’єр і посісти належне місце на світовому авіаринку.

Документи про передачу двигунів HAIG були підписані минулого тижня в ході ХIII Пекінського міжнародного авіасалону. Китайська компанія, яка входить до складу держкорпорації Aviation Industry of China / Second Group (AVIC-2) і є розробником L-15 Falcon, обговорює з ЗМКБ «Івченко-Прогрес» можливості поставок двигунів з 2005 р.

Згідно з контрактом, фінансові параметри якого не розголошуються, українська сторона повинна розробити, випробувати і сертифікувати для HAIG свій форсований турбореактивний двигун АІ-222К-25Ф. Якщо після завершення всіх цих процедур агрегат влаштує військових з Піднебесної, то L-15 оснащуватимуть саме такими двигунами.

L-15 Falcon

Китайці шукають заміну двигунів ДВ-2, які сьогодні використовуються на Falcon. Вони були розроблені в Запоріжжі у 80-х роках минулого століття, а потім СРСР безоплатно передав документацію на агрегати Чехословаччині.

«Мотор Січ» ці двигуни не випускало, оскільки всі права на них відійшли словацькому підприємству Povazska Bystrica», – стверджують у бюро. Двигунами, виготовленими в Словаччині з української документації, комплектуються навчально-тренувальні літаки L-59 Super Albatros (одна з найновіших модифікацій НТЛ L-39 Albatros).

Проте кілька років тому їх придбали і авіабудівники з Піднебесної для прототипу свого L-15 Falcon. За словами провідного конструктора ЗМКБ Ігоря Карпачова, двигуни АІ-222К-25Ф дозволять L-15 подолати звуковий бар’єр. Зараз прототип китайського НТЛ зі словацькими двигунами випробовується в дозвуковому режимі.

L-15 Falcon

Прототип L-15, який з’явився на світ в 2005 р., за зовнішнім виглядом дуже схожий на російський навчально-бойовий літак Як-130. Пояснюється це дуже просто. Розробник останнього – ОКБ Яковлєва – протягом декількох років консультував конструкторів L-15 і здійснював науково-технічний супровід цього проекту.

У результаті китайський літак вийшов зовні дуже схожий на Як-130, але дещо важчий в порівнянні з ним. Тому AVIC-2 змушена була звернутися до українських фахівців, щоб ті створили для L-15 двигун, який дозволить йому подолати швидкість звуку.

Слід сказати, що авіапром Піднебесної повністю перейняв досвід радянського й американського військово-промислового комплексу: завдання створення новітнього озброєння доручають не одному, а як мінімум двом розробникам. У КНР завдання створення новітнього НТЛ, крім AVIC-2, вирішує корпорація AVIC-1. Остання на два роки раніше, ніж L-15, представила свій навчально-бойовий літак FTC-2000. Але FTC-2000 багато увібрав від уже застарілого МіГ-21 і тому програє L-15.

L-15 Falcon

У ЗМКБ кажуть, що угода з розробки та сертифікації двигуна для AVIC-2, після продажу запорізьких виробів у КНР, припускає передачу виробництва АІ-222К-25Ф до Піднебесної. Приблизно такі ж відносини у «Івченко-Прогрес» склалися з російськими колегами.

Навесні нинішнього року генеральний конструктор ЗМКБ Федір Муравченко заявив, що вони домовилися з російськими партнерами про авторські права на АІ-222-25, який повинен встановлюватися на Як-130. У РФ ці двигуни буде виготовляти федеральне державне підприємство «Салют» (Москва), а в Україні – корпорація «Івченко», до якої входять ЗМКБ «Івченко-Прогрес» і ВАТ «Мотор Січ».

В обох випадках запорожці будуть отримувати роялті за кожний двигун, вироблений за кордоном. Якщо врахувати, що в моторобудуванні розмір винагороди може доходити до 17% від вартості готового виробу, а в кожному літаку Як-130 або L-15 їх два, то з кожного виготовленого НТЛ запорізькі конструктори зможуть заробляти кілька сотень тисяч доларів.

Ще більше вітчизняний авіапром зміг би заробляти на випуску не тільки двигунів, але й навчально-тренувальних літаків. У грудні минулого року тодішній міністр оборони Юрій Єхануров заявив, що ведуться переговори з AVIC-2 про можливість налагодити виробництво L-15 на одному з українських авіаремонтних заводів. Але далі розмов цей проект, схоже, поки так і не зрушив.

Ярослав Дмитренко 
Ділова столиця 


Сподобався матеріал? Підтримай незалежний проект - одна кава - 30 гривень - дозволять нам працювати для Вас!


➡ Приват 5168 7422 0031 9014

➡ Моно: 4441 1144 4179 6255

«Одеський авіаційний завод» HAIG L-15 Falcon ДП «Івченко-Прогрес» Китай (КНР) Навчально-тренувальний літак Україна