fbpx
Новий навчальний “МиГ” для ПКС РФ?
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Останні публікації автора

Новий навчальний “МиГ” для ПКС РФ?

Авіація Росія

Важливою складовою повітряних сил, поряд з бойовою авіацією, є авіація навчальна – сучасні і надійні навчальні літаки дозволяють готувати майбутніх пілотів, здатних ефективно використовувати можливості найновіших винищувачів чи бомбардувальників. Росія, здавалось би, вирішила це завдання – його навчальні авіаполки систематично переозброюються достатньо сучасними машинами Як-130, які заміняють L-39С. До кінця 2022 р. повітряно-космічні сили отримали 120 таких літаків.

І ось раптом в ЗМІ з’являються повідомлення про початок створення нового реактивного навчального літака, покликаного замінити… L-39С! Чому так сталось? Спробуємо розібратись.

В радянських ВПС L-39С був єдиним типом навчального літака, на якому готували майбутніх пілотів бойової авіації. На ньому курсант здійснював перші вильоти – спочатку з інструктором, потім самостійно. З нього ж пересідав на навчально-бойові варіанти винищувачів чи штурмовиків. Як-130 не є настільки універсальним – він надається для підвищеної льотної підготовки, перед пересадкою на навчально-бойові машини, але є не надто придатним для базової підготовки. Все-таки, це літак надто дорогий і складний. Ситуація ця є очевидною для зарубіжних покупців Як-130 – наприклад, В’єтнам крім цих літаків замовив і оновлену версію «Альбатроса» – L-39NG. Цей варіант, безумовно, підійшов би і для РФ – тим більше, що чеська фірма-розробник пропонує два варіанти комплектації авіоніки: «західний» і «російський» (В’єтнам, до речі, замовив літаки в «російській» комплектації). Але… на L-39NG встановлений американський двигун. Тобто, про постачання цих машин до лаптєстану не може бути й мови.

Як-152, ймовірно, у виробництво не потрапить

В РФ доповненням до Як-130 мав стати поршневий навчальний літак Як-152. Проєкт цей розвивається дуже довго – ще з ліхіх 90-х. У 2001 р. він переміг на конкурсі міністерства оборони РФ. Льотні випробування почались аж у 2016 р., а буквально днями, нарешті, було оголошено про успішне завершення державних випробувань.

Коли ж перші Як-152 надійдуть в навчальні авіаполки? Є дуже висока ймовірність, що ніколи. Проблема у двигуні. Для Як-152 обрали дизель RED A03T потужністю 500 к.с. Двигун цей виробляє німецька фірма RED Aircraft, власник якої – громадянин Німеччини російського походження Владімір Райхлін – в серпні 2023 р. був ув’язнений на п’ять років. Отримання цих двигунів стало неможливим, а з імпортозаміщенням – все сумно. Поршневий двигун М-14Х, який випускається в росії, і під якого спочатку проєктувався Як-152, заслабкий – він видає на максимумі 360 к.с. Альтернативою міг би стати літаковий варіант турбовального гелікоптерного двигуна ВК-650Б, але цей двигун ніяк не доведуть до потрібної кондиції. Розробку ж його літакової версії по-справжньому ще й не починали.

Тим часом проблема заміни L-39С стає дедалі гострішою. В строю номінально залишається близько 180 таких літаків, але рівень їхньої технічної готовності систематично знижується. Ресурс катапультних крісел давно вичерпався і дійшло до того, що інструктори і курсанти перед польотами підписують спеціяльний документ: мовляв, нам доведено про ризик польотів на L-39С.

В цій ситуації шанс поборотись за місце під сонцем побачило конструкторське бюро ім. Мікояна (входить до складу “Обьединенной авиастроительной корпорации”). Зараз воно переживає не найкращі часи: перспективного бойового літака, на відміну від конкурентів з КБ ім. Сухого, мікояновці не мають, витискаючи усі соки з МиГ-29. В конкурсі на новий навчальний літак іхній проєкт МиГ-АТ у 2002 р. поступився Як-130. Саме з папок з кресленнями МиГ-АТ і вирішили струсити пил, пропонуючи заміну для L-39C.

Новий ескізний проєкт МиГ-УТС дуже схожий на свого попередника – а той відрізнявся від авангардистського Як-130 доволі консервативною аеродинамічною схемою. Однак на відміну від двомоторного МиГ-АТ, нова машина буде одномоторною. Проблеми з забезпеченням двигуном не буде – літак отримає АІ-222-25, такий же, як і на Як-130 (щоправда, Як-130 є двомоторним). Двигун цей був створений в Україні, але повний комплект технологічної документації свого часу передали за порєбрік, де й налагодили серійний випуск. Назагал МиГ-УТС позиціонується як проєкт з низьким ступенем технічного ризику. Це дозволяє козломордим сподіватись на відносно швидку його реалізацію. Та навіть за найбільш сприятливих обставин до появи нових літаків в навчальних авіаполках пройде не менше п’яти років. А до того часу заміни антикварним L-39С не передбачається.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

 Приватбанк – 4731 2196 4166 1818

Авіація Росія

Останні публікації автора