fbpx
Онучка “Дани” – “Зузана 2”
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Останні публікації автора

Онучка “Дани” – “Зузана 2”

Артилерія Історія САУ Zuzana Словаччина

Про різних нащадків чехословацької «Дани» ми вже неодноразово згадували. Сьогодні ж розповімо про САУ, яка цілком може вважатись «Даниною» онучкою – словацьку «Зузану-2».

Непогана для свого часу САУ «Дана» до середини 1990-х років все ж встигла застаріти. При цьому мова не йшла про загальні компонувальні рішення – високомобільна колісна самохідка з механізованим заряджанням була цілком в тренді артилерійської моди. Проблему становила балістика, яка відповідала гаубиці Д-20 – тобто, рівню 1950-х років. Рішення було практично на поверхні – інтеграція з шасі й баштою САУ нового ствола, який відповідав би стандартам НАТО. Так з’явилась «Зузана», звана також «Зузаною-2000» і vz. 2000. Вона отримала 155-мм ствол завдовжки 45 калібрів, завдяки чому дальність стрільби (із застосуванням снарядів з донними насадками) зросла майже удвічі порівняно з Даною – до 39 км.

Два прототипи «Зузани» були виготовлені в 1992 р. Допрацювання розтяглось до 1998 р. Обсяг серійного виробництва був невеликий – 16 «Зузан» придбала словацька армія, ще 12 експортували на Кіпр. Річ у тім, що вже тоді велась розробка ще досконалішого взірця під нові західні стандарти – САУ зі стволом завдовжки 52 калібри, а також переробленими зарядною каморою і механізмом заряджання, які б дозволяли застосовувати модульні заряди. Нова САУ мала набути здатності діяти в мережецентричному середовищі, взаємодіючи з системами управління вогнем. Завдяки цьому максимальний час на підготовку до відкриття вогню не перевищував би двох хвилин. Вимагалось також забезпечити відкритість конструкції – тобто, її придатність до модернізації в майбутньому (зокрема, вже на стадії розробки панувалось забезпечити в перспективі можливість ведення вогню снарядами з наведенням по GPS). А ось суттєві зміни в шасі не вимагались – воно вважалось достатньо добрим. Передбачалось застосування низки імпортних систем – оглядово-прицільної системи фірми «Сажем» та навігаційної системи «Роквелл-Коллінз».

Інформація про проєктування «Зузани-2» вперше була оприлюднена у 2003 р. Виготовили три прототипи, які дещо різнились від серійних САУ – наприклад, кут горизонтального наведення обмежувався 30° праворуч і ліворуч, а кут піднесення – +70°. У 2006 р. один з прототипів випробовувався в Індії, яка збиралась придбати 180 таких САУ. Однак на стрільбах на місцевому полігоні прототип пошкодив ствол і противідкатні пристрої, після чого індуси втратили інтерес до самохідки. Та допрацювання і випробування «Зузани-2» тривали. Останній тур випробувань, після яких САУ була сертифікована, відбувся лише навесні 2021 р.

Конструкція

Компонування «Зузани-2» відповідає «Дані» і «Зузані»: спереду знаходиться кабіна водія, в центрі – бойове відділення з баштою, в кормі – моторно-трансмісійне відділення. На відміну від попередниць, «Зузана-2» має кабіну не автомобільного типу, а швидше танкового – одномісну, розташовану посередині, доступ до якої здійснюється не через бічні двері, а через горішній люк. Броньована башта має таку ж конструкцію, як і в «Дани» з «Зузаною»: вона складається з двох ізольованих відділень (правого і лівого), між якими встановлена артилерійська частина. В лівій частині знаходяться робочі місця командира (який виконує також функції навідника) і заряджальника зарядів, в правій – заряджальника снарядів. Тобто, екіпаж «Зузани-2» складається з чотирьох осіб. Для забезпечення стійкості на позиції САУ має гідравлічні опори, які керуються дистанційно – з місця водія.

Щодо рівня захисту «Зузани-2» є певні розбіжності в різних публікаціях. За одними джерелами, він відповідає рівню 3 стандарту STANAG 4569 (захищає від 12,7-мм куль з відстані 30 м і осколків 155-мм снарядів при підриві на відстані 60 м), за іншими – рівню 4 (від 14,5-мм куль з відстані 200 м і осколків 155-мм снарядів з відстані 30 м). Додатково САУ може бути обладнана системою поперердження про лазерне опромінення SDIO, до якої підключаються вісім 80-мм димових гранатометів CSK-1, змонтованих у двох блоках в передній частині башти.

Силова установка САУ – 8-циліндровий V-подібний дизель повітряного охолодження «Татра» Т-3D-928 робочим об’ємом 12,67 л і максимальною потужністю 450 к.с. з коробкою передач «Татра» 14TS-210-LN, яка забезпечує 14 передач для руху вперед і дві – назад. Масимальна швидкість по шосе сягає 80 км/год, пересіченою місцевістю – до 30 км/год. Паливні баки місткустю 480 л забезпечують запас ходу 600-650 км.

Для роботи САУ на позиції з заглушеним основним двигуному в кормовій частині машини встановлений допоміжний дизель 11LD-6263GSE потужністю 34 к.с. САУ має 24-вольтове електрообладнання. Вона обладнана протипожежною системою, системою захисту від зброї масового ураження, кондиціонером і обігрівачем. Зв’язок забезпечується радіостанцією MOKYS, яку обслуговує командир.

Озброєння

«Зузана-2» має ствол калібром 155 мм завдовжки 52 калібри з зарядною каморою об’ємом 23 л. Живучість ствола при стрільбі на повному заряді становить 1500 пострілів. Затвор – клиновий. Противідкатний механізм складається з гідравлічного гальма відкату і двох пневматичних накатників.

САУ має гідравлічний механізм заряджання. Магазин снарядів знаходиться в правому відділенні башти. Він містить 40 снарядів, розташованих у вертикальному положенні. Допускається застосування снарядів довжиною до 1000 мм. Магазин зарядів розташований у лівому відділення. Механізм заряджання забезпечує швиндострільність до шести пострілів у першу хвилину після відкриття вогню і 14 – у перші три хвилини. Максимальна тривала швидкострільність становить два постріли на хвилину. Заряджання можливе при будь-якому куті горизонтального і вертикального наведення гармати.

«Зузана-2» може вести вогонь в режимі MRSI, коли завдяки відповідному підбору метальних зарядів і кута піднесення ствола можна досягти одночачного влучання в ціль п’яти (за іншими даними – навіть шести) снарядів, випущених однією САУ.

Діапазон кутів вертикального наведення становить від -3,5 до +70°. В горизонтальній площині башта обертається на 360°, але спеціальний блокувальний механізм дозволяє ведення вогню лише в діапазоні по 60° праворуч і ліворуч від поздовжньої осі машини.

Основні типи осколково-фугасних снарядів, які може використовувати «Зузана-2», наведені в таблиці.

Тип снаряда Маса, кг Максимальна дальність стрільби, км
М107 43,1 18,1
MK HE ER BT 44 31
MK DV HE BB 47 32
M3 SD HE ER FB BT 44 32
M3 DV HE ER FB BB 47 40
MKM HE ER HB 43 41
MKM DV HE ER FB BB 44 43

Крім того, в боєкомплект «Зузани-2» входять освітлювальні снаряди М485А2 (маса 42 кг, дальність стрільби 17,8 км, час горіння 2 хвилини).

Розробник «Зузани-2» систематично проводить роботу з розширення її боєкомплекту. Зокрема, в серпні 2022 р. було підтверджено сумісність САУ з далекобійними високоточними снарядами Vulcano GLR, дальність стрільби якими сягає 70 км.

Для стрільби використовуються модулі зарядів двох типів – ВС-Е (зелені) і TC-F (білі). Перші призначені для стрільби на невеликі відстані. Як правило, метальний заряд комплектується з одного-двох таких модулів. Другі служать для стрільби на більші відстані; заряд у цьому разі комплектується з трьох-шести модулів. Модулі обох типів можна компінувати, отримуючи потрібну потужність метального заряду.

Допоміжне озброєння САУ – 12,7-мм кулемет М2НВ, встановлений на турелі на даху башти. Його боєкомплект – 500 набоїв.

«Зузана-2» обладнана системою управління вогнем SRP з цифровим балістичним комп’ютером, інерційною навігаційною системою GEONYX-HP і приймачем супутникової системи GPS. На кольоровому сенсорному моніторі командира відображається інформація про поточне положення САУ, вогневі завдання, метеоумови, кількість і типи снарядів в магазині, кількість зарядів і їхню температуру, температуру ствола тощо.

Біля ствола встановлений допплерівський вимірювач початкової швидкості снаряді «Вейбель» MVR-700SC (діапазон вимірювання 30-3000 м/с, похибка – не більше +/-0,05%). Для прицілювання традиційним способом слугує комплекс PAZ-2001 з прицілом-панорамою PP-81MN (з «західною» шкалою тисячних). Для вогню прямим наведенням слугує спостережно-прицільний комплекс CM-3MR з телевізійним і тепловізійним каналами та лазерним віддалеміром.

Для застосування з САУ «Зузана-2» призначена машина передових артилерійських спостерігачів DPP, яка використовує шасі словацького двовісного бронеавтомобіля «Алігатор». Екіпаж такої машини складається з чотирьох осіб – водія, командира і двох розвідників-спостерігачів.

Для управління в ланці «батарея-дивізіон» служить система DELOSYS, обладнання якої монтується у тривісних бронетранспортерах «Татрапан» у варіанті VPG. Ця система може також обслуговувати підрозділи, озброєні РСЗВ RM-70/85 «Модулар» і мінометами.

Виробництво і служба

Армія Словаччини замовила 25 САУ «Зузана-2», які мали замінити старіші «Зузани» в 21-му артдивізіоні (Міхаловце). Цього мало б вистачити на три восьмигарматні батареї. Перші вісім САУ армія отримала в липні 2021 р. Вони одразу ж включились в інтенсивну бойову підготовку – восени-взимку 2021 р. «Зузани-2» взяли участь в навчаннях з бойовими стрільбами на полігонах Ожиш (Польща) і Адажі (Литва).

2 червня 2022 р. Словаччина підписала комерційну угоду про продаж восьми САУ «Зузана-2» Україні. Перші чотири з них прибули в Україну в першій половині серпня 2022 р., ще дві – на початку жовтня і по одній – в листопаді 2022-го і січні 2023 р. Вже в листопаді була зафіксована втрата однієї «Зузани-2», яка, ймовірно, стала жертвою «Ланцета».

2 жовтня 2022 р. була підписана ще одна угода вартістю 93 млн. євро – на 16 САУ цього типу – яку фінансують Німеччина, Данія і Норвегія. Перші дві самохідки за цим контрактом передали Україні 1 серпня 2023 р. А 28 серпня «Зузану-2» офіційно взяли на озброєння ЗС України.

Тактико-технічні характеристики САУ «Зузана-2»

Екіпаж, чол. 4
Бойова маса, т 33,8
Довжина, м 14,2
Ширина, м 3,12
Висота, м 3,6
Озброєння (боєкомплект) 155-мм гармата (40), 12,7-мм кулемет (500)
Потужність двигуна, к.с. 450
Максимальна швидкість, км/год:

по шосе

пересіченою місцевістю

 

90

30

Запас ходу по шосе, км 650
Перешкоди, які долаються, м:

ширина рову

висота стінки

глибина броду

 

2,1

0,6

1,2

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Артилерія Історія САУ Zuzana Словаччина

Останні публікації автора