fbpx
Про новітню російську САУ “Мальва”
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Про новітню російську САУ “Мальва”

Наприкінці жовтня міноборони рф отримало першу партію нових САУ 2С43 «Мальва». Що ж це за система і наскільки вона зможе посилити артилерію нашого ворога?

Дата «народження» «Мальви» наразі лишається невідомою. Десь в середині минулого десятиліття в РФ почалась реалізація дослідно-конструкторської роботи під шифром «Набросок», орієнтованої на сторення кількох нових самохідних артсистем. Зміст роботи не надто афішувався, але у 2019 р. стало відомо, що однією з цих систем є колісна САУ в модному нині форм-факторі TMG – саме у ньому виконані добре знана нам самохідка «Цезар», наша «Богдана», словацька «Єва» та ціла низка інших сучасних артсистем. Російський девайс отримав позначення 2С43 і традиційне для радянської номенклатури «квіткове» ім’я – «Мальва».

У2020 році з’явились перші фото нової САУ, а наступного року прототип передали на державні випробування. Планувалось завершити їх за півтора року – десь до кінця 2022 р. Хоч вкластись в цей термін не вдалось, відставання виявилось на диво невеликим – якийсь рік. Чи не криється в цьому певна «сирість» артсистем?

Колісна артилерійська установка 2С43 “Мальва”. Росія. Фото: ЗМІ РФ

Чому вдалось створити нову САУ так (відносно) швико? Одна з причин – використання відпрацьованої артилерійської частини, гармати 2А64 від САУ 2С19. Та це ж і зумовило анахронічність її характеристик.

Довжина ствола «Мальви», яка становить лише 47 калібрів, і малий об’єм зарядної камери вкупі з застарілими боєприпасами призвела до того, що максимальна дальність стрільби становить тільки 24,5 км (активно-реактивним снарядом – 29 км). Це суттєво менше, ніж в сучасних західних артсистем і нашої «Богдани», які мають 155-мм стволи завдовжки 52 калібри. І це при цьому, що росіяни мають власну 52-каліберну гармату 2А88, щоправда в скрєпному калібрі 152,4 мм, яка використовується в САУ 2С35 «Коаліція-СВ».

Та з огляду на те, що від появи «Коаліції-СВ» минуло вже добрих десять років, а серійний її випуск досі не розпочався (було лише повідомлення про завершення у жовтні 2023 р. державних випробувань) з цією системою далеко не все гаразд. Тим більше, що вантажопідйомність шасі БАЗ-6610-027 цілком вистачило б для монтажу 2А88.

Чотиривісне шасі для «Мальви» створене Брянським автозаводом належить до родини «Вощіна». Воно обладнане дизелем ЯМЗ-8424.10 потужністю 470 к.с. Артилерійська частина винесена за задю вісь. Це далеко не оптимально з точки зору розподілу маси і збільшує габаритну довжину машини (вона сягає 13 м), однак дозволяє в перспективі замінити ствол довшим без виходу за габарити. Бронювання обмежене лише кабіною екіпажу – артилерійська частина не захищена. Але й без цього маса САУ з боєкомплектом на 30 пострілів чималенька – 32 тонни. Щоправда, запорєбріковим майстрам було простіше, ніж європейським: над ними не тяжіє вимога «геркулесосумісності», тобто здатності САУ у форматі TMG вписатись у вантажопідйомність і габарити вантажної кабіни транспортного літака С-130 «Геркулес». За порєбріком просто немає транспортних літаків у 20-тонному класі вантажопідйомності. Їхній основний літак військово-транспортної авіації Іл-76 має вантажопідйомність 40 тонн, тобто цілком може транспортувати «Мальву».

 

Отже, що ж вийшло в підсумку? Важка і габаритна САУ, яка за балістичними характеристиками суттєво поступається західним системам. Наприклад, «Цезар» у тривісному варіанті важить менше 18 тонн, має габаритну довжину 10 м, а б’є на 40 км. Тобто в її нинішньому вигляді «Мальва» не здатна буде забезпечити перевагу над сучасними артсистемами західного виробництва чи нашою «Богданою».

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9