fbpx
Військова авіація Бразилії
Андрій Харук Андрій Харук Військовий історик, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Військова авіація Бразилії

Авіація Бразилія ВМС Бразилії ПС Бразилії

Сьогодні – про потенційного суперника Венесуели, здатного стримати прагнення останньої заволодіти Гайяною (ну добре, не усією, а «лише» двома третинами). Про Бразилію та її авіацію.

Ситуація тут виглядає досить цікавою. З одного боку, Бразилія має потужну авіаційну промисловість. Найвідоміший приклад – EMBRAER, але є ще й Helibras, який монтує гелікоптери за французькими ліцензіями. З іншого – постійні проблеми з фінансами. Через це, наприклад, довелось скоротити замовлення на нові військово-транспортні літаки КС-390 з 28-ми екземплярів до 22-х, а потім і до 19-ти. Ну, але EMBRAER, вочевидь, відіб’є вкладені кошти за рахунок експортних контрактів.

Почнемо з повітряних сил. Флагманська програма їх модернізації – це придбання винищувачів «Гріпен». У 2013 р. «Гріпен»  NG став переможцем бразильського тендеру. У вересні 2015 р. замовили 36 літаків (у тому числі вісім двомісних), 15 з яких мають бути складені в Бразилії. Термін постачання визначався у 2019-2024 рр.

В перспективі можливе збільшення замовлення ще на 72-84 літаки. Поки з цієї опції додатково замовлено чотири одномісні винищувачі і обговорюється питання придбання ще 26 машин. У ПС Бразиліїї одномісні літаки позначаються F-39E, а двомісні – F-39F. До початку 2023 р. було отримано сім F-39E.

Цими літаками переозброюють 1-шу групу ППО, дислоковану на аеродромі Анаполіс (поблизу столиці країни). Зараз триває процес освоєння нових винищувачів, повністю боєготовими вони ще не стали.

Винищувачі "Gripen E" Повітряних сил Бразилії. Фото: Saab

Однак єдиним боєздатним типом винищувача в ПС Бразилії є далеко не новий «Тайгер ІІ». В строю лишається 47 таких літаків, які пройшли модернізацію: 43 одномісних F-5EM і чотири двомісних F-5FM.

Модернізовані літаки оснащені РЛС «Гріфо F», новими станціями РЕБ, удосконаленим радіообладнанням та засобами відображення інформації. Ресурс планеру продовжено на 15 років. До арсеналу F-5M увійшли КР «повітря-повітря» малої дальності МАА-1 «Піранья» (бразильського виробництва) і «Пітон 3/4» (ізраїльського), а також середньої дальності «Дербі» (ізраїльські).

Ще один реактивний бойовий літак – штурмовик АМХ – став плодом спільної італійсько-бразильської програми. Бразилія отримала 56 таких літаків (45 одно- і 11 двомісних). У ПС Бразилії одномісні АМХ позначаються А-1, а двомісні – А-1В. 15 одномісних літаків переобладнали у розвідники RA-1.

Планувалось упродовж 2013-2017 рр. модернізувати 43 машини до рівня А-1М (встановити нові індикатори в кабіні, супутниково-інерційну навігаційну систему, нашоломні приціли та ін.). Однак через брак коштів до 2022 р. модернізували лише 9 машин (8 А-1М і 1 А-1ВМ).

Крім цих дев’яти модернізованих літаків в строю лишається ще 15 немодернізованих одно- і двомісних машин та чотири розвідники RA-1.

У 2003-2007 роках повітряні сили Бразилії отримали 99 легких штурмовиків і навчально-бойових літаків ЕМВ-314«Супер Тукано» – 33 одномісних А-29А і 66 двомісних А-29В.

Зараз в строю лишається загалом 81 машина, як в бойових ескадрильях, так і в навчальних. Плюс до півсотні старіших ЕМВ-312 «Тукано» (Т-27; частина модернізована до стандарту Т-27М).

Виходячи вищезазначеного, виглядає, що Бразилія наразі не має що протиставити венесуельським Cу-30 і «Файтінг Фалконам». Хоча… недарма в американських ескадрильях «Агресорів» досі використовуються винищувачі «Тайгер ІІ». Модернізовані бразильські F-5EM в поєднанні з добрими ізраїльськими ракетами, думаю, мали б деякі шанси.

Бразилія має суттєвий козир, який відсутній у Венесуелі: літаки далекого радіолокаційного виявлення і управління (ДРЛВіУ), причому власного виробництва. П’ять літаків EMB-145SA (Е-99) виготовлені на базі бразильських пасажирських лайнерів, обладнаних шведськими радарами. Хоч вони відносно нові, але три з них вже пройшли модернізацію до рівня Е-99М.

Крім того, є три літаки EMB-145RS (R-99) – теж обладнаних радарами, але для роботи по наземних цілях.

Закупівля E-99/R-99, так само, як і «Супер Тукано», реалізовувалась в рамках програми SIVAM – створення системи контролю басейну Амазонки.

Морська патрульна авіація в Бразилії, на відміну від Венесуели, знаходиться в складі ПС, а не флоту. Основа її – вісім секонд-хендівських «Оріонів».

Бразилія у 2008 р. придбала у США 12 старезних Р-3А, вісім з яких пройшли глибоку модернізацію до стандарту Р-3М в Іспанії, на підприємстві концерну EADS. На цих літаках кардинально оновлено бортове обладнання – із старого його складу залишився тільки магнітометр. Встановлена ізраїльська РЛС EL/M-2022, процесор обробки сигналів від радіогідроакустичних буїв SPAS-16 з 99-канальним приймачем, система РЕБ AMES-C. Перший Р-3М був переданий замовнику наприкінці 2010 р.

Транспортну авіацію Бразилії можна функціонально поділити на два компоненти. Перший з них – це стратегічний, призначений для перекидання військ в межах усієї території країни. Основа його – понад два десятки «Геркулесів» (4 С-130Е, 16 С-130Н і два транспортно-заправочних КС-130Н). Вони поступово заміняються новими КС-390 (наразі поставлено п’ять машин). Другий – це величезна кількість (понад півтори сотні) різного роду тактичних транспортних літаків. В основному це машини місцевого виробництва – ЕМВ-110, ЕМВ-120, ЕМВ-121, ERJ-135, ERJ-145 тощо. Але є й майже три десятки Цессн 208. Проміжне місце між цими двома групами займають відносно нові літаки С-295 іспанського виробництва. Бразилія придбала 15 таких машин, у тому числі три в пошуково-рятувальному варіанті. Є і кілька бізнес-джетів для обслуговування VIPів.

Для заміни ЕМВ-110 (яких в строю залишається понад півсотні) компанія EMBRAER почала проєктування інноваційного літака STOUT з гібридною силовою установкою. Однак 20 січня 2023 р. міністр оборони Бразилії оголосив, що новим легким транспортним літаком для ПС Бразилії стане Cessna 408 SkyCourier (таким чином, Бразилія може стати першою країною, яка придбає такі літаки для військової авіації). Після цього EMBRAER оголосила про замороження проєкту STOUT.

Гелікоптерний парк ПС налічує 60 машин. 16 з них – американські UH-60L, решта – машини бразильського складання французьких проєктів. Серед них – 14 Н225М «Каракал», куплених в рамках тривидової програми. Передбачалось придбання 50 гелікоптерів, але цю кількість скоротили до 47-ми, скерувавши вивільнені кошти на нові легкі гелікоптери Н135М (наразі поставлено два). Крім того, є 24 AS350B і 4 AS355.

Армійська авіація налічує понад 90 гелікоптерів. 34 з них – багатоцільові AS565 «Пантера» (12 з них пройшли модернізацію), 17 легких озброєних гелікоптерів AS550A2 «Феннек», 15 навчальних AS350L1. Є також 14 Н225М «Каракал», вісім AS532 «Кугуар» і чотири американських «Блек Хоуки» S-70A36.

Авіація ВМС

Авіація ВМС Бразилії має палубні літаки, хоч єдиний авіаносець «Сан Пауло» (колишній французький «Фош») давно списаний. Його замінив «Атлантіко» (колишній британський «Оушн»), але він може нести лише гелікоптери. Для «Сан Пауло» у 1997 р. Бразилія придбала 23 колишніх кувейтських штурмовики «Скайхок» – 20 A-4KU і 3 TA-4KU, які в Бразилії отримали позначення AF-1 (одномісні) і AF-1A (двомісні).

У 2010 р. з фірмою EMBRAER була укладена угода про модернізацію 12 машин (дев’яти AF-1 і трьох AF-1А; після модернізації отримали позначення AF-1B і AF-1C відповідно). Програма передбачала встановлення багатофункціональної РЛС ізраїльського виробництва EL/M-2032, нового обладнання для зв’язку та навігації, бортових комп’ютерів, багатофункціональних дисплеїв в кабіні тощо.

Перший удосконалений штурмовик був переданий замовнику у травні 2015 р. Однак після ухвалення у 2017 р. рішення про списання «Сан Пауло» програму зупинили, модернізувавши лише сім літаків (п’ять AF-1B і два AF-1C). «Скайхоки» стали для ВМС Бразилії валізою без ручки. Ймовірно, найближчим часом їх спишуть, бо перспектив отримати новий авіаносець у країни немає.

Досить потужним є гелікоптерний парк ВМС. Палубні гелікоптери представлені дюжиною британських «Супер Лінксів» і шістьма новішими американськими S-70B. Крім того, є 11 Н225М, сім старіших AS332/532 і 40 легких гелікоптерів – два нових Н135М, 15 AS350B, 8 AS355 і 15 навчальних Белл 206В3.

Протиповітряна оборона Бразилії суттєво слабша від венесуельської. Вона має лише ПЗРК RBS-70 і «Ігла», 34 «Гепарди», а також несамохідні зенітки – 39 35-мм GDF-001 і 27 40-мм L70.

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Авіація Бразилія ВМС Бразилії ПС Бразилії